No niissä ruuveissa mitä itse ostin ei ollut vastakierrettä vaan rehellinen "venäläinen pystykierre" mitkä lukitsee ruuvin ensimmäiseen kappaleeseen. Tietty toiminta sama mutta eiköhän nuo kuitenki asiansa aja olivat sopivan järeitä ja torksi kannalla (Vaihtoehdot yleensä vähissä torksien kanssa)heikkih kirjoitti:Minä olen ajatellut että karmiruuvien (sen vääränkätisen tyvikierreosan) idea on siinä että
1) ensin vedetään ruuvi pohjaan, jollon paksumpi vääräkierre asettuu tiukasti puuhun
2) toisena päivänä huomataan että karmi on lenko ja pitäisi löysätä, jolloin ruuvin kiertäminen aukipäin pari kierrosta työntää karmia oveen päin sen vääräkierteen varassa.
Jos näillä kuitenkin kasataan portaitakin, niin tulee mieleen, että onko ajatukseni ollut turhaa kuvitelmaa. Onko sittenkin vääräkätisen tyvikierteen idea vain kiristää kappale mahtitiukkaan pakottamalla kaira nurinkurisesti tiukkaan reikään. Apua!
Ruuvein vai nauloin?
Re: Ruuvein vai nauloin?
heikkih kirjoitti:Minä olen ajatellut että karmiruuvien (sen vääränkätisen tyvikierreosan) idea on siinä että
1) ensin vedetään ruuvi pohjaan, jollon paksumpi vääräkierre asettuu tiukasti puuhun
2) toisena päivänä huomataan että karmi on lenko ja pitäisi löysätä, jolloin ruuvin kiertäminen aukipäin pari kierrosta työntää karmia oveen päin sen vääräkierteen varassa.
Jos näillä kuitenkin kasataan portaitakin, niin tulee mieleen, että onko ajatukseni ollut turhaa kuvitelmaa. Onko sittenkin vääräkätisen tyvikierteen idea vain kiristää kappale mahtitiukkaan pakottamalla kaira nurinkurisesti tiukkaan reikään. Apua!
Noin mäkin sen olen ymmärtänyt. Paitsi että karmiruuvissa ei ole vääräjenkoja vaan kartio renkaat. Ne renkaat jämppää puuhun ja mahdollistaa kappaleen liikuttamisen molempiin suuntiin. Käteviä oviasennuksissa. Myös koolinkin hommissa kuulemma käytetään. Siis seinä kooliikeissa. Mikä ettei niitä portaissakin voi käyttää jos pitää vetää reisilankku vinossa seinässä linjaansa mutta mielestäni tarpeetonta kun saman homman voi tehdä halvemmillakin kiinnityskamoilla.
Vääräkierre jenkoja käytetään esim.ek. kipsiruuveissa niiden tarkoitus oli muistaakseni helpottaa kannan uppoamista levynpinnan tasalle.
shit happens
-
Oto Hascak
- Jäsen

- Kotisivu: www.suorakon.com
- Viesti:
Tehtiin yhteen RMT:hen vaneerikatto ja kyseisen katon koolauksissa käytettiin noita ruuveja. Olisivatko kulkeneet nimellä säätö-jama, mutta pirun hyviä ja käteviä olivat kyseiseen hommaan!jope kirjoitti:Käteviä oviasennuksissa. Myös koolinkin hommissa kuulemma käytetään. Siis seinä kooliikeissa.
Rakennuskonservaattori, restaurointirakentaja ja restaurointikisälli
http://www.suorakon.com
http://www.suorakon.com