portaiden käsittely
portaiden käsittely
Käsittelemättömät lankkuportaat on päällystetty ihanalla oranssilla kokolattiamatolla ja muovireunuksilla, joten olisi aika tehdä jotain asialle. Ajateltiin irrottaa matot, hiota ja lakata/öljytä portaat. Portaat ovat mäntyä. Onko suosituksia, mikä käsittely kestäisi portaissa hyvin? Valikoima lakoissa ja oljyissä on niin valtava! Mitä kannattaisi laittaa liukuesteeksi ja portaiden etukulmiin, metallikulmat vai? Onko muita ideoita?
Tein itse saman homman joku vuosi sitten. Mulla oli ongelmana se, että lankkujen raot olivat todella isoja ja maton liima uponnut syihin. Harkitsin yläjyrsintä ja listan liimausta rakoihin, sitten samoin kuin sinä hiontaa ja lakkausta, mutta alkoi sillä hetkellä remontin aikataulut kaatua niskaan (ekan muksun laskettu aika lähestyi
) ja piti saada nopeasti valmista.
Hain sitten laminaattiia ja peittelin rumat lankut sillä. Laminaatti on vaan todella liukas materiaali...laitoin tuommoiset listat ja kas kummaa, yhtään liukastumisonnettomuutta ei ole sattunut, ei lapsille (edes vieraille) eikä aikuisille (edes hönössä) joten hyvin toimii. Alla kuva "virityksestä". Tuossa on sekin hyvä puoli että voin koska vaan heittää laminaatit pois ja alkaa restaurointihommiin...

Hain sitten laminaattiia ja peittelin rumat lankut sillä. Laminaatti on vaan todella liukas materiaali...laitoin tuommoiset listat ja kas kummaa, yhtään liukastumisonnettomuutta ei ole sattunut, ei lapsille (edes vieraille) eikä aikuisille (edes hönössä) joten hyvin toimii. Alla kuva "virityksestä". Tuossa on sekin hyvä puoli että voin koska vaan heittää laminaatit pois ja alkaa restaurointihommiin...

-
Pekka Huhta
- Moderaattori

Kyllähän niitä kaikenlaisia karhenteita veneissä käytetään. Helpoin on suola. Sotkee lakkaan suolaa ja lakkaa sillä. Hioo pinnan kevyesti niin että suolarakeet paljastuu ja huuhtoo sitten suolan "poteroistaan" pois.
Kaikki lisäaineet jättävät lakan erikoisen näköiseksi, eli kiiltävää ja pitävää lakkaa ei lisäaineilla saa. Suolakin jättää pinnan jonkin verrna sameaksi. Tilannetta voi parannella sillä että tekee rapun reunaan teipillä vaan pari raitaa joissa käytetään suolaa, ne eivät huuda silmään sen enempää kuin muutkaan liukuesteet.
Veneenkansissa tykkään itse Le Tonkinois-öljylakasta, joka ei ole märkänäkään mahdottoman liukas. Pehmeähkönä lakkana se kuluu ja naarmuuntuu jonkin verran. Se nyt ei niin haittaa veneessä joka uusintalakataan vuosittain, mutta enpä kyllä välittäisi rappuja lakkailla muutaman vuoden välein uudestaan.
Eli ei mitään kikkakolmosta tästäkään suunnasta :)
Pekka
Kaikki lisäaineet jättävät lakan erikoisen näköiseksi, eli kiiltävää ja pitävää lakkaa ei lisäaineilla saa. Suolakin jättää pinnan jonkin verrna sameaksi. Tilannetta voi parannella sillä että tekee rapun reunaan teipillä vaan pari raitaa joissa käytetään suolaa, ne eivät huuda silmään sen enempää kuin muutkaan liukuesteet.
Veneenkansissa tykkään itse Le Tonkinois-öljylakasta, joka ei ole märkänäkään mahdottoman liukas. Pehmeähkönä lakkana se kuluu ja naarmuuntuu jonkin verran. Se nyt ei niin haittaa veneessä joka uusintalakataan vuosittain, mutta enpä kyllä välittäisi rappuja lakkailla muutaman vuoden välein uudestaan.
Eli ei mitään kikkakolmosta tästäkään suunnasta :)
Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
-
Pekka Huhta
- Moderaattori

Lakan saa kyllä himmeäksi tilkalla vettä, ja myydäänpä siihen ihan matta-ainettakin. Sen sijaan se mattapinta ei nyt mikään "liukueste" ole ja kovalla kulutuksella olevissa rapuissa öljylakasta tehty mattapinta kuluu laikukkaan näköiseksi.
Mulla on itsellä maalatut raput ja en mä nyt tiedä että ne niin törkeän liukkaat olisi. Enempi ongelmat liittyy siihen että vanhat raput on kuluneet pyöreiksi etureunoistaan. Se on paljon pahempi vaaratekijä kun "liukas" maali.
Pekka
Mulla on itsellä maalatut raput ja en mä nyt tiedä että ne niin törkeän liukkaat olisi. Enempi ongelmat liittyy siihen että vanhat raput on kuluneet pyöreiksi etureunoistaan. Se on paljon pahempi vaaratekijä kun "liukas" maali.
Pekka
internationalilla on venekäyttöön lakkaan tai maaliin sekoitettavaa liukastumisenestoainetta, käyttökokemuksia ei.
http://www.maritim.fi sivuille -> tuoteluettelo...
viva kasari! eli purjelauta-aikana hempelilläkin oli karhennuslakkaa joka toimi mainiosti mutta likaantui. enää ei löytynyt listoilta.
pekka: oletko kokeillut tuon i-nationalin 'schooner'-lakkaa, lienee vastaava tonkinoisin kanssa?
http://www.maritim.fi sivuille -> tuoteluettelo...
viva kasari! eli purjelauta-aikana hempelilläkin oli karhennuslakkaa joka toimi mainiosti mutta likaantui. enää ei löytynyt listoilta.
pekka: oletko kokeillut tuon i-nationalin 'schooner'-lakkaa, lienee vastaava tonkinoisin kanssa?
-
Pekka Huhta
- Moderaattori

Schooneria en ole käyttänyt, mutta ennen tätä meikäläistä Tonkinois-kuumetta se oli suosituimpia öljylakkoja. Se on samantyyppinen kuin tonkinois, mutta siinä on pikku tilkka alkydiä ja sen mukana pikku määrä tärpänttiä joukossa, ainakin mun ymmärryksen mukaan.
Syy siihen etten ole käyttäyt on se ettei sitä tahdo löytää kun 3,75 ja 750 ml purkeissa. Ja mä mieluummin ostan sen 3,75 tai 5 litran purkin, kun sitä tahtoo kumminkin aika tavalla mennä mun hommissa :)
Pekka
Syy siihen etten ole käyttäyt on se ettei sitä tahdo löytää kun 3,75 ja 750 ml purkeissa. Ja mä mieluummin ostan sen 3,75 tai 5 litran purkin, kun sitä tahtoo kumminkin aika tavalla mennä mun hommissa :)
Pekka
Eräs tuttavani oli repinyt vanhan huopapinnoitteet pois. Sen jälkeen raput oli levytetty uudelleen ja lopuksi laitettu "kokolattiamattoa" mallia hotellin käytävät. Hinta oli ollut materiaalista johtuen korkeahko, mutta mielestäni tulos oli hieno. Matto oli laitettu alhaalta ylös katkeamatta myös rappusten välisille pystyosuuksille. Niin ja liukuesteitä ei tarvita.