Kyllä se minusta on hyvä olemassa.tarmasti kirjoitti:Onko tuo sinkkivalko-pohjustus edes tarpeellinen? Meinaa vaan kun muistelen P. Kailan jossakin yhteydessä kirjoittaneen että koska sen kanssa on ilmennyt pintamaalin kiinnipysymisongelmia, eivät vanhat perinnemaalarit sitä enää nykyään suosittele. Tai sitten olen nähnyt unta...
Joskus pohjustettiin sillä että voideltiin koko seinä vernissalla. Se lasittuu tai oikeammin nahoittuu niin että siitäkin voi olla haittaa pysyvyydelle. Meidän talossa oli harrastettu myös venäläistä tapaa vetää lastalla kittipohjat, tästä oli Kailan Kevät toi maalarissakin. Ja silti yksi perussääntö on ettei kittiä saisi vetää paljaaseen pintaan. Vielä hullummaksi menee, kun ajattelee että mä olen kyllästänyt puuveneitä niin että pintamaalin tai -lakan "pohjusteena" on pienessäkin veneessä kymmeniä litroja pellavaöljykyllästettä. Eihän raakaa pellavaöljyä tietenkään saa käyttää maalin alla, senhän tietää kaikki talomaalarit...
Kaikki ne toimii oikein tehtynä, ja kaikilla on mahdollista tyriä niin ettei maali tartu. Eli en kyllä hylkäisi hyvää pohjamaalia vain sen vuoksi että sillä on mahdollista töpätä.
Ja on ihan totta että sinkillä ei pidä mennä maalaamaan liian paksusti. Se on vain huntu pinnassa, tommoinen vaalean kuultomaalin näköinen.
Jos ne on tiivistetty silikonisella P-tiivisteellä, niin ikkuna tosiaan tulee helposti liika ulos. Itse olen tehnyt vanhoille ikkunoille sen verran väkivaltaa että olen hölyännyt ikkunanpokasta nurkat pois sieltä tiivistettä vasten olevalta osalta. Toinen vaihteohto on hommata kokonaan uudet helat, taikka laittaa pari M5-prikkaa niiden taitettavien helojen alle fylliksi.akim kirjoitti:Mulla olisi seuraavanlainen ongelma ikkunoiden helojen kanssa. Ikkunat on kunnostettu eli maalattu, lasitettu ja tiivistetty uudestaan. Ongelmana on, että sisäpuolen ikkunapuite tulee sisäpuolelta katsoen karmin reunaa ulommaksi. Ikkunoissa ei ollut aiemmin sisäpuolen puitteessa mitään tiivistettä, ja siitä tuo ongelma juontaa juurensa. Puitteissa oli aiemmin sellaiset yleiset metalliset 90-astetta kääntyvät helat, joilla ikkuna "painettiin" karmia vasten. Nyt kun puite ja karmi ei ole sisäpuolella samassa tasossa, noita samoja heloja ei voi oikein käyttää.
Onko olemassa muita tyyliin sopiva heloja jolla ongelma ratkeaisi, vai mitä helposti työstettävää 1-3 mm fylliä saisin laitettua tuon helan vastakappaleen ja karmin alle tasaamaan koroero?
Niitä alaosan haperoita onkin ihan hyvä kovettaa vähän imeyttämällä sinne öljyä ja sinkkimönjää. Ei se ollenkaan väärin mennyt. Mä en ole juuri noita homeenestoja niin harrastanut. Joku ite tehty maali on homehtunut pahemmin, mutta muuten oon aika hyvin pärjännyt ilmankin.
Pekka