mitä tämä tarkoittaa?
mitä tämä tarkoittaa?
"180.000 €:n arvosta siirrettäviä panttikirjoja. Panttikirjat luovutetaan ostajalle velattomana kauppahintaa vastaan." siinähän tuo otsikossa jo tulikin, siis mitä tuo ensimmäinen lause tarkoittaa käytännössä?
Re: mitä tämä tarkoittaa?
Eikös tuo ole niin että panttikirjoja vastaan saat lainaa ja kun ne siirretään velattomina niin et joudu maksamaan toisten lainoja.
Näin minä asian olen ymmärtänyt vaikka en näistä kovin hyvin tiedäkkään.
Eli jos haluat lainaa enemmän kuin tuon 180000e niin pitää hankkia lisää panttikirjoja mutta ei niitäkään saa enempää kuin kiinteistön arvo on.
Nyt saa korjata jos olen ihan väärässä mutta näin minä asian olen ymmärtänyt.
Eli jos haluat lainaa enemmän kuin tuon 180000e niin pitää hankkia lisää panttikirjoja mutta ei niitäkään saa enempää kuin kiinteistön arvo on.
"Hyvä tuppaa tuleen vaikka keskinkertasta yrittää "
Panttikirjoja saa hankkia vaikka kuinka, mutta mikään pankki ei taida ottaa niitä takeiksi kuin ~80% kiinteistön arvosta. Hyvä homma se on kun niitä mukana tulee, eipä tarvitse itse maksaa sitäkään vähää mitä noiden kirjojen leimaaminen kustantaa.
Ei se siitä.
HillyMan kirjoitti:Eikös tuo ole niin että panttikirjoja vastaan saat lainaa ja kun ne siirretään velattomina niin et joudu maksamaan toisten lainoja.
Samalla lailla olen kans tän homman ymmärtänyt.
Tietenkään sitä lainaa ei saa koko kiinteistön arvosta, vaan tosiaan 60-80% kiinteistön arvosta. Näin pankki takaa sen,
että saavat hillonsa pois varmasti, jos kiinteistö jää heille
Valmiit panttikirjat helpottavat lainanotossa, jos panttikirjoja ei ole niin nekin joudutaan tekemään. Ja lainattominahan ne on saatava, muuten vastaat entisen omistajan veloista
Täällä päin asunnon arvosta saa panttikirjoja vastaan lainaa 70-80% asunnon arvosta, yksi pankkitäti sanoi että prosentti riippuu siitä onko alueella katulamput vai ei
. Panttikirjat luovutetaan sinulle kaupanteon yhteydessä/pankissa.
Panttikirjoja saa siis enemmän kuin kiinteistön arvon verran, mutta kirjoilla on keskinäinen pätevyysjärjestys eli loppupään kirjoilla ei ole todellista panttiarvoa jos kirjoja on otettu yli kiinteistön arvon. Ei se tosiaankaan ole huono juttu, jos kirjoja on paljon, sillä kiinteistöillä on outo taipumus kallistua ja silloinhan noille aku ankka -asiapaperille alkaakin olla vastinetta.