Rossipohjan purueristettä maahan asti

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?
Vastaa Viestiin
tmh
Uusi jäsen

Rossipohjan purueristettä maahan asti

Viesti Kirjoittaja tmh »

Otinpa viemäreiden kunnon tarkastamiseksi vessan lattian auki ja samalla tarkistin lattiarakenteet. Varmistui se mistä rossipohjan tuuletusluukuista digikameralla sohiessa oli herännyt epäilys - Vessan lattian ja viereisen vintin portaikon alle on rakennettu rossipohjaan pystylaudoituksella kehikko ja lapattu täyteen purua maahan asti.

Alue on noin 3 neliötä ja sijaitsee perusmuurissa kiinni. Puru oli yllättävän hyvässä kunnossa, kun miettii rakenteen muistuttavan enemmän kompostia kuin järkevää alapohjarakennetta - puukehikko täynnä purua maahan asti ja päällä muovimatto :roll:

Nyt sitten pähkäilen mitäpä teen, palautanko alkuperäisen tuulettuvan lattiarakenteen, vai uskaltaako lapata purut vain takaisin? Rakenne on muutettu todennäköisesti ainakin 15 vuotta sitten ja purut olivat kuivia, harmaantumista esiintyi parin sentin paksuudelta hormia vasten ja samoin valurautaviemäreiden ympärillä esiintyi purujen tummumista.

Tuon rakenteen lienee pelastanut tontin maapohja (hiekkaa/soraa), ja se että taloa on näihin päiviin lämmitetty lähestulkoon yksinomaan pönttöuuneilla, jolloin perusmuurin kautta johtuva lämpö on pitänyt tuon kehikon kuivana? Itse todennäköisesti polttelen puita vain kovimmilla pakkasilla, joten tuo tekijä muuttuu nyt kun sähköpatterit on asennettu.

Kovin kevyt homma tuon alapohjan rakenteen palauttaminen ei ole, ahdas paikka lapioida ja joutuisin purkamaan vintin portaita pois edestä. Mutta jos lapioin purut vain takaisin, niin taitaa huoli painaa että mitä tapahtuu lattialle seuraavan kymmenen vuoden kuluessa...

Tuossa kuva avatusta lattiasta. Talo ei ole rintamamiestalo, vaan 1890 rakennettu hirsirunkoinen talo :

Kuva

Laittakaapa kommentteja mitäpä itse tekisitte. Lapioisitte purut takaisin kun kerran ongelmia ei ollut, vai tinkimätön lähestymistapa ja alkuperäisen rossipohjarakenteen palautus? Käytännössä viikko tuohon rakenteiden muuttamiseen menisi, kustannuksia ei juurikaan olisi.
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta »

Miten musta näytti, että vesijohtoputket menevät tuosta maan sisään asti ja joku venttiilikin on siellä seassa? Siinä lienee syy: eihän niitä putkia voi eristämättäkään jättää alasvedon kohdalta.

Yksi mieleen tuleva vaihtoehto olisi tehdä "kapillaarikatko" mättämällä maata vasten vaaksan kerros lecapapua, sen päälle vaikka suodatinkangas että purut ei lupsahda sinne lomaan ja purut kankaan päälle. Pysyisi putkien ympärillä fyllit ja silti kosteus ei pääsisi nousemaan maapohjasta puruihin.

Vai oliko mulla vain silmät ristissä noita putkia katsoessa?

Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
jmattis
Moderaattori
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja jmattis »

se vanha sääntö on, että orgaaninen tavara pois maapohjakellarista, eli suosittelen poistamista. putkien ympärille kyllä löytyy eristeitä, niin että se ei ole ongelma.

ainakin minua jäisi aina mietityttämään, mitä siellä piilotilassa tapahtuu. vaikka lecasora katkaisisi kapillaarinousun, entä kondenssi putken ympärillä ja mahdolliset tihkuvuodot?

eikös sen purun saa pois vaikka vanhalla imurilla, jos et halua vuokrata mitään härveliä?
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

Kyllä tuossa on tietysti perää tuossakin, ei se puru maata vasten ole _oikeasti_ hyvä, mutta jos se on tuollaisenaan toiminut, niin ei lecapapu sitä ainakaan pahenna. Ja siellä purun sisällähän nuo putket on joka tapauksessa alasvetoa lukuun ottamatta.

Tuota imurihommaa muuten tuli hiukka kokeiltua ja se on kyllä niin höpöhommaa kun vain voi. Ajattelin itsekin että omalla isolla Kärcherillä voi imaista hankalista paikoista purut pois niin että ei tarvitse kaivaa. No pölypussejahan tuohon menisi ihan julki jumalattomasti, eli se vaihtoehto oli pois laskuista. Meidän märkä-kuivaimuri toimii ilmankin, mutta vanha pölisevä puru tukkii suodattimet ihan hetkessä. Aattelin ensin keksineeni kuningasajatuksen, mutta kyllä ne hankalatkin paikat tuli pikkulapiolla ja ämpärillä nopeammin kun imurilla turaten.

Oikeastaan se menee niin että ensin lapiolla, sitten pikkuapiolla, siten harjalla ja kihvelillä ja mitä vähän harjasta jää niin imurilla, vaikka oliskin vähän isompi imuri käytössä.

Meillä oli purua ja turvetta täytteenä. Pöly levisi ihan joka paikkaan vaikka ovia oli kiinni, eli jos talossa eletään niin laita ovet kiinni ja teippaa raot umpeen niin pysyy rauha maassa.

Pekka
aqvarius
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja aqvarius »

aihetta sivuten: TEE SE ITSE PURUIMURI:
Pieni rakennusimuri, imurinletku sadan litran muovitynnyrin kannesta läpi tynnyrin kannesta toinen imurinletku ja eikun imuroimaan! :-D
joillekin tämä saattaa olla tuttu laite pienemmällä "esierottelijalla" tuhkaimurina! Toimii kuin junan vessa. yhdellä pölypussilla imuroin 300-500 litraa purua,kunnes pussi tukkiintuu hienosta pölystä ja menee rikki!
tee se itse ja "SÄÄSTÄ"! ;)
Keijo
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Keijo »

Jos ne kaivat sieltä pois, niin minä ainakin puhaltaisin selluvillan tilalle. Sitten kun ne purut lapioi takaisin, niin ne kuitenkin painuvat parissa vuodessa ja lattian alle jää tyhjää tilaa, missä tuuli mukavasti puhaltaa.

Mulla on samanikäinen talo itsellänikin ja niissä kohdissa mistä purut joutuu poistamaan, niin pistän kyllä selluvillan tilalle, niin ei tarvitse kärsiä kylmistä lattioista.
tmh
Uusi jäsen

Viesti Kirjoittaja tmh »

Jep, sieltä purun keskeltä tulee tulovesiputki ja lähtee viemäröinti. Ylhäällä olevan kuvan saa klikattua isommaksi, niin näkyy paremmin.

Siltä pohjalta ajateltuna, että tuo rakenne on toiminut noin 15 vuotta moitteetta, niin pieni parantelu tuolla lekasorakerroksella ei välttämättä olisi ihan huono. Katkaisisihan se tosiaan kapillaarikosteuden nousun. Amatöörinä vain jää miettimään, että mitä muita luonnonilmiöitä ja mullistuksia jää huomioonottamatta? Minkähänlainen kosteusprosentti tuollaisessa lekasorakerroksessa oikeasti vallitsisi.. talvella asiat olisi varmasti hyvin kun sorakerros olisi ympäristöä lämpimämpää, mutta entäs kesällä ilman lämmitystä kun suhteellinen kosteus muutenkin kohoaa?

Taitaisi tosiaan jäädä epäilys, että mitä sielä lattian alla tapahtuu ja neuroottisesti availisi lattiaa parin vuoden välein... Ja kukapa asian pystyisi varmuudella sanomaan, että tällätavoin ei tule ongelmia 20 vuoden kuluttuakaan. Alkuperäisellä rakenteella on kuitenkin tämän talon kohdalla nyt vajaa 120 vuotta näyttöä toimivuudesta, lattiarakenteiden hirret ovat edelleen todella tiukkaa tavaraa.

Mutta kaikenkaikkiaan ihme että vessan lattia on säilynyt tuolla rakenteella. Itse manailisin näkiessäni vastaavaa rakennettavan, että parin vuoden kuluessa kasvaa tatit lattiasta läpi. Toisaalta ei ole tiedossa mitä tuon purun alla on, siellä taitaa olla hervottoman kokoisia lohkareita tukemassa hormistoa, jotka samalla estänevät jo nyt kapillaarikosteutta. Sähkökaapelia seinän vieressä kaivaessani kokeilin kaivaa perustuksia näkyviin, mutta loppui into ennenkuin perustusten alapää oli näkyvissä. Tuossa vaiheessa kuoppa oli hartioihin asti. Talo on aikanaan rakennettu kestämään vieressä kulkenutta vaimentamatonta junanrataa, eikä värkkien mitoituksessa ole näemmä pihdattu.

Laitan viihdykkeeksi kuvan rossipohjan alta, kuvan saa klikattua isommaksi:

Kuva

Sinänsä suurin vaiva on rakenteiden aukiottamisessa ja purun lapioimisessa. Alkuperäisen kaltaisen lattiarakenteen tekemiseen ei varmaankaan uppoa mahdottomasti enemmän aikaa verrattuna lekasoran hommaamiseen ym, joten jos jotain tekee, niin taitaa olla parempi tehdä alkuperäisen kaltainen rakenne.

Muutaman viestin olen nähnyt, jossa on kerrottu että loka-autolla olisivat imeneet purueristeitä pois. Onkohan legendaa, vai toimisiko todella ja tekevätkö tälläistä? Täytyy harkita josko soittelisi moisen perään.

Itellä on pienempi 35 litran muovisaavista tehty esisäiliö, jossa on kannessa vanerivahvikkeet ja lähtö imurille isoimman rautakaupasta löydetyn filtterin kautta. Ollut tosiaan ihan kätevä kapistus monessa hommassa. Mutta ei tuolla pikkuvirityksellä tätä purueristeiden poistoa tee. Ekan viestin kuvassa olin jo kantanut vintille 14kpl 250litran jätesäkkiä täynnä purua...

Esierottimen saavin koon kasvattamisesta saattaisi olla hyötyä. Sulla ei vissiin aqvarius ole ollut tuossa saavissa mitään filtteriä? Itse laitoin tuohon pikkuviritykseen filtterin, koska käytän imurina perheen ainoaa imuria. Ei taida vain kotitalousimuri kestää tätä hommaa, joten täytyisi vuokrata rakennusimuri jos tuohon päätyy.

Ja kiitoksia muuten kommenteista!
Keijo
Jäsen
Jäsen

Rajamäellä J&J puhallus tekee kaikenlaisia imurointeja hinnoista en tiedä, mutta olen miettinyt oman rossipohjan siivoukseen jotain tuommoista, kun sinne on kasattu melkoiset määrät purua yms. jätettä. Ovat kyllä säilyneet vuosikymmeniä, mutta ajattelin jossain vaiheessa siivota nekin pois, kunhan remontti on ensin saatu valmiiksi.

Ihan uteliaisuuttani kysyn: Missä päin Nurmijärveä tuo talo sijaitsee? Rautatie ja tuon ikäinen talo sopisi hyvin Rajamäkeen. Oma projektini on Tykkitorninmäellä.
tmh
Uusi jäsen

Viesti Kirjoittaja tmh »

Keijo:

Oikein päätelty - Rajamäessäpä hyvinkin.
pakoistinen
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pakoistinen »

Itse jättäisin ilmaraon sinne eristeiden alle, jotta voisin nukkua rauhassa. Putken lämpöeristykseksi laittaisin ehkä styroksikuoren, joita saa suoraan rautakaupasta. Kuoren kiinnittäisin ilmatiiviiksi siten, että laittaisin polyuretaania kunnon ruikkauksen kuoren kaikkiin saumoihin. Tällä tavalla putkari teki aikanaan meidän rossipohjassa kulkevien putkien eristeet. Ei jäädy kovin helposti!

Jos vähänkin huolettaa, niin en jättäis hommaa tekemäti. Alkaisi ihan varmasti häiritsemään se ajatus riskistä pitemmän päälle.
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

Loka-autoilla noita puruja saa imettyä helpolla. Meillä oli niinkin erikoinen viritys töissä että katolta imettiin monta sataa neliötä soraa tasakaton päältä pois. Letkua oli kymmeinä metrejä, mutta niin vaa tuli sorat katolta niin että kolina kävi.

Samat loka-autot myös puhaltaa kamaa, niin että alapohjaan voi puhaltaa lecapapua taikka muuta höhhää jos sitä on niin paljon ettei sisu jaksa vetää pulkalla kaikkea. En ole kokeillut, kun hommat on tehty niin pienissä pätkissä ettei autoa ole maksanut vaivaa huudella pihalle yhtä keikkaa varten.

Pekka
Keijo
Jäsen
Jäsen

tmh kirjoitti:Oikein päätelty - Rajamäessäpä hyvinkin.
Mulla on puruimuri omalla projektikiinteistöllä ja sen säkkiin menee arviolta 100-150 litraa purua. Vaikka se on kolmivaihekone, niin mitään julmetun tehokas se ei ole, mutta jos haluat kokeilla, niin pistä sähköpostia osoitteeseen krl at iki piste fi, niin voin lainata konetta vähäksi aikaa, kun kerran talo on samalla kylällä.
Meinasin imuroida sillä alustaa, mutta siihen sen tehot ei riitä, kun seassa on niin paljon painavaa maa-ainesta.
Vastaa Viestiin