Lastulevy vai kipsilevy?

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?
pvalila
Jäsen
Jäsen

Lastulevy vai kipsilevy?

Viesti Kirjoittaja pvalila »

Argumentit puoli ja toisin taitavat olla kaikkien tiedossa, mutta kumpaan olette omassa projektissanne seiniä levyttäessänne päätyneet?

Itse päädyin lastulevyyn, ihan siitä klassisesta syystä: pidän siitä, että seinällä on edes hieman lujuutta (kerrostalolapsi kun olen, kaikki betonia heikompi tuntuu haperolta).

Taisi sitä tulla kipsilevyäkin muutamaan paikkaan, kaikkein monimuotoisimpiin kohtiin (sekä tietysti eekoota kosteisiin tiloihin).

Ai niin, seiniä jouduttiin oikomaan aika paljon. Lastulevyjen alle tulivat laudat 60 cm jaolla, kipsilevyn kanssa olisi ehkä ollut parempi käyttää 40 cm jakoa?

(Toki se tiheämpi jako olisi ollut kunniaksi lastulevynkin kanssa... :oops: )
tuuma
Jäsen
Jäsen

Re: Lastulevy vai kipsilevy?

Viesti Kirjoittaja tuuma »

Hyvä kysymys, johon laitan itse ihannoiman vanerin varteenotettavaksi vaihtoehdoksi seuraavista syistä: Kevyempää kuin lastulevy, kestää kosteutta sekä lujia iskuja eikä tietääkseni ole niin myrkyllistä vaikkakaan eipä tuo lastulevykään enään nykyään ole. Helppo työstää ja nurkat säilyy ehjänä ja koivuvanerin tai hyvälaatuisen havuvanerin voi vieläpä jättää ihan näkyviin jos tykkää puun elävästä pinnasta.

Alkuperäiseen kysymykseen vastaisin molempi parempi. ei Gyproc myöskään huono ole varsinkaan jos ei tarvitse kanniskella portaita ylös ja tykkää hiontapölystä :-) erikoiskova Gyproc on oikeastaan melko lujaa mutta painaa niin perhanasti.
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
JJ72
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja JJ72 »

Molempi parempi, mä lätkin 13mm kertaalleen käytettyjä lastulevyjä ruuvausalustaksi saneerauskipsilevylle :lol:

Saapahan jotain hyllyjä joskus sitten kiinnitellä miettimättä että missä menee koolaukset tai mitä se kipsilevy kestää :razz:
pvalila
Jäsen
Jäsen

Vanerin kun otit esille, niin kyllä minä sitäkin tähän projektiin upotin, ja oikein urakalla. Perhanan kaunista, Venäjältä tuotua 18 mm koivuvaneria - sitä ei kerta kaikkiaan voinut maalata tai tapetoida piiloon, omatunto ei sallinut. Porrashuoneen seiniin se oli erinomainen materiaali, sillä se tarjosi mekaanisesti lujan pohjan askelmille. Mutta lastulevyn ja kipsilevyn vaihtoehdoksi vanerista ei ole, aivan kuin vertaisi Ladaa ja Mossea Lexukseen.
tuuma
Jäsen
Jäsen

pvalila kirjoitti:Vanerin kun otit esille, niin kyllä minä sitäkin tähän projektiin upotin, ja oikein urakalla. Perhanan kaunista, Venäjältä tuotua 18 mm koivuvaneria - sitä ei kerta kaikkiaan voinut maalata tai tapetoida piiloon, omatunto ei sallinut.
Mutta tuo oli mukava lukea ja just se ettet raaskinnut mennä peittelemään. Kallistahan vaneri tietty on ja turha kait sitä on tapettien tai vastaavien alle laitella. Rakenteita lujittamaan se on kyllä mitä parhainta.
tumppi776
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tumppi776 »

Meillä ei tullut yhtään uutta lastulevyä. Kaikki tehtiin vanerilla tai kipsillä. Vanhoja haisevia urea lastulevyjä vaihdettiin kliiniseen kipsilevyyn :-)

Jotenkin vaan ollaan tuolle lastulle allergisia - ja toisekseen tekemässä oli taitava kipsareita ammatikseen asentanut timpuri.

Oikea materiaalihan näihin seiniin taitais olla pinkopahvi+puukuitulevy, mutta siinä on kipsarin lätkimiseen verrattuna kyllä liikaa työtä.
pvalila
Jäsen
Jäsen

tumppi776 kirjoitti:Meillä ei tullut yhtään uutta lastulevyä. Kaikki tehtiin vanerilla tai kipsillä. Vanhoja haisevia urea lastulevyjä vaihdettiin kliiniseen kipsilevyyn :-)

Jotenkin vaan ollaan tuolle lastulle allergisia - ja toisekseen tekemässä oli taitava kipsareita ammatikseen asentanut timpuri.

Oikea materiaalihan näihin seiniin taitais olla pinkopahvi+puukuitulevy, mutta siinä on kipsarin lätkimiseen verrattuna kyllä liikaa työtä.

Tavallaan olet oikeassa tuon pinkopaffin ja kuitulevyn kanssa, mutta ne lyödään yleensä jokseenkin suoraan seinään kiinni ja sehän ei onnistu, jos tarkoituksena on saada torppaan suorat seinät. Toisaalta minulla ei ole ollut tavoitteena tämän talon entistäminen vaan olen yksinkertaisesti vain peruskorjannut sitä seuraavaa 50 vuotta varten, alkuperäistä sen kummemmin suojelematta. Poikkeus on tyttöjen käytössä oleva yläkerta, sen yritän entisöidä koska siellä on niin ihana vanhan ajan ilmapiiri; muu talo saa mennä steriiliin Ikea-tyyliin.

- Tämä talo ei ollut mikään sopiva rakennushistorian suojelukohde alkujaankaan, koska edellinen omistaja rakennutti rintsikkaosan jatkoksi toisen asunnon; tyylillisestä tämä talo näyttää ulospäin nykyisin lähinnä 50-luvun modernilta omakotitalolta. Arkkitehtoonisesti puhdasta rintsikkaa tästä ei enää saa.
tkosonen
Uusi jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tkosonen »

Meillä on tullut lastulevyä parille seinälle, kun se on paitsi talon aikakauteen myös huoneiden muihin seiniin hyvin yhteensopiva tuote. Makuasia sen sijaan on se, että lastulevy on mielestäni paljon helpompi käsitellä yksin remontoidessa, eikä se ole ollenkaan niin herkkä kolhuille.

Suurin syy valinnassa on kuitenkin ollut se, että pesuhuoneremontissa seinästä irroitetut kipsilevyt olen saanut ajaa kalliilla rahalla tunnin ajomatkan (suuntaansa) päähän kaatopaikalle, ja vielä maksaa niiden sinne jättämisestä. Lastulevyt taas ovat lämmittäneet saunaa, eikä ole tarvinnut lähteä kotoa mihinkään... Eli jos joskus tulee tarpeen omia rakennelmia purkaa, niin säästyy paljon aikaa ja vaivaa.

Ja niin, pesuhuoneeseen ei jäänyt kumpaakaan levyä, vaan tuli tiiliseinät ja paneelia.
PetteriKivimäki
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja PetteriKivimäki »

Yhden kerrostalokolmion kipsilevyillä rempasin. Vaihdan suosiolla puukuitulevyyn seuraavalla kerralla.

Miten saitte saumanauhan pysymään nätisti, minä en saanut mitenkään!
Jumalauta, saunan takana on tilaa!
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
heikkih
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja heikkih »

Kipsilevyä on tullut laitettua seiniin ja kattoon paloturvallisuussyistä.
jmattis
Moderaattori
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja jmattis »

Kumpikin on minulle kammotus.

Paremmat vaihtoehdot: huokolevyä (meillä on kaikissa seinissä laudoitus alla) tai vaneria.
tuuma
Jäsen
Jäsen

jmattis kirjoitti:Kumpikin on minulle kammotus.
Pakko vielä hehkuttaa samaan kuin lainauksessa. Maahan tuli kuoppa sähkölaitoksen toimesta ottaessa tolpat pois niin murskasin muutaman vettyneen kipsilevyn sinne, eli hyväähän tuo on kun ei ole vaarallista ja kasvit tykkää. Tein meinaan yhden väliaikaisen huonee kipsilevystä muutama vuosi sitten ja vaimo hio sen oikein hyvin ettei maalista saumat näkynyt ollenkaan niin silloin ajattelin että miksi nähdä tuommoinen vaiva? Ihan hieno on vaneri rehellisellä saumalla ja mun mielestä aivan ykkönen kun "sillä silmällä" katselee, mutta mutta taas mennään makuasioihin...
ikkuna
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja ikkuna »

Olisi kiva nähdä kuvia lastulevyseinistä?
Toopeli
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Toopeli »

Moro

Kuvia ei ole tarjota mut...

Vanhempieni vuonna 48 valmistuneessa rmt:ssä oli yläkerrassa jätetty levyjen väliin sentin rako ja tapetit katkaistu ihan rehellisesti niihin. Nyt pari vuotta sitten isäni uusi noita pintoja ja täytti noi saumat useammalla kerroksella akryylimassaa ja tapetoi ehjänä ylitse. Ihan siistihän siitä tuli, mut kyl ne saumat erottaa ihan hyvin sen tapetin läpi.

En nyt tiedä oliko tästä mitään apuja, mut kuhan vastasin :wink:

tomi
pvalila
Jäsen
Jäsen

heikkih kirjoitti:Kipsilevyä on tullut laitettua seiniin ja kattoon paloturvallisuussyistä.

Paloturvallisuus on yksi argumentti kipsilevyn puolesta, ja kuumien pisteiden (halogeenivalot jne.) läheisyydessä ihan hyväkin.

Vakuutusyhtiöt eivät kipsilevyn paloturvallisuutta usko, tilastot kun osoittavat, etteivät palot ala tai sammu seinien levytysmateriaalien mukaan. Asunnot ovat nykyisin melkoisia palopommeja, sisustus se on joka asunnossa syttyy ja aiheuttaa tietyssä pisteessä yleissyttymisen. Tämän takia muuten myös kivitalon ja puutalon palovakuutusmaksut ovat niin lähellä toisiaan, ja tuo pieni erokin taitaa suurimmalta osalta johtua siitä, että pienissä paloissa kivirakenteisen talon korjauskustannukset saattavat jäädä matalammiksi kuin puutalojen.

- Isot palot ovat asia erikseen. Tulipalon vaurioittama kantava betonirakenne on todennäköisesti jopa kalliimpi korjata kuin vastaava puurakenne. Tavallinen kaduntallaaja harvoin tietää, kuinka herkkiä palovaurioille terä- ja betonirakenteet ovat. Pientaloja tämä problematiikka ei juuri koske, sillä aika pienenkin palon jälkeen on vakuutusyhtiön näkökulmasta viisaampaa pistää mökki nurin kuin yrittää pelastaa sitä.
Vastaa Viestiin