Miten tärkeä tuo hiiriverkko on? Meillä on muutama vuosi sitten hiiriä ja myyriä jatkuvana riesana, mutta ne tulivat sisälle kyllä muuta kautta kuin panelien takaa, luonnonkiviharkkosokkelin paraatiovista. Ampparinpesiä on kyllä löytynyt seinärakenteista, mutta niiden estäminen verkottamalla ei taida sataprosenttisesti onnistua. Raidia vaan rakoon!pelkka kirjoitti:Haa, siitä näkee että kun asuu pystylaudalla vuoratussa talossa niin olettaa muidenkin niin tekevän! Joo, kaikki päät kannattaa suojata jo tuossa vaiheessa. Itsellä on vielä loppukesästä (eikös se ole nyt?) edessä sokkelinvieressä makoilua laudoituksen alaosaa suojaten ja hiiriverkottaen. Jotenkin sitä vaan haluaa siirtää...vesahy kirjoitti:Eipä ole sahattu, sillä kysymyksessä on vaakapaneli. Tarkoitus on kyllä maalata niiden karvit sekä ikkunasmyygien alle jäävät päät.
Onko hiiriverkko välttämätön?
- vesahy
- Jäsen

Onko hiiriverkko välttämätön?
-
Oto Hascak
- Jäsen

- Kotisivu: www.suorakon.com
- Viesti:
Re: Onko hiiriverkko välttämätön?
Itse en sitä tärkeänä pidä. Hiiri on niin pieni ja notkea elukka, että jos se johonkin haluaa mennä, niin se kanssa menee.vesahy kirjoitti:Miten tärkeä tuo hiiriverkko on?
Rakennuskonservaattori, restaurointirakentaja ja restaurointikisälli
http://www.suorakon.com
http://www.suorakon.com
-
Pekka Huhta
- Moderaattori

Hiiri menee rapian lyijykynän paksuisesta reiästä, niin että mulla on aika lailla mennyt usko siihen että jollain säälittävällä verkolla niitä kovasti torjuttaisiin. Jos nyt kattoo kasteltua kissaa niin tietää kuinka säälittävä ruippana se on: vajaan minkinpaksuinen rääpäle. Semmoinen ryömii mihin koloon vain, ja hiirikin on samalla tapaa ilman karvojaan - jotka ei juuri koloissa ryömiskelyä haittaa - melko pikkuinen otus.
Jos hiiri haluaa taloon niin se sinne menee. Ei sille mitään voi. Tiiliverhotuissa taloissa ihan namipaikkoja on ne alasauman joka kolmannen tiilin väliin jätetyt tuuletusraot, niistä on niin mukava mönkiä että menisin ittekin kun vaan sata kiloa sais puserretua läpi. Hiiri kun on hoikka poika ja painaa pienimmillään alta 50 grammaa :)
Kissa on kaveri. Tossakin hommassa. Ei sillä että se niitä niin söis, mutta sen haju jo vie hiiriltä isoimman himon änkeä sisään. Ainakin meillä, ei ole hiirenjälkiä näkynyt kun kissat muutti taloon.
Pekka
Jos hiiri haluaa taloon niin se sinne menee. Ei sille mitään voi. Tiiliverhotuissa taloissa ihan namipaikkoja on ne alasauman joka kolmannen tiilin väliin jätetyt tuuletusraot, niistä on niin mukava mönkiä että menisin ittekin kun vaan sata kiloa sais puserretua läpi. Hiiri kun on hoikka poika ja painaa pienimmillään alta 50 grammaa :)
Kissa on kaveri. Tossakin hommassa. Ei sillä että se niitä niin söis, mutta sen haju jo vie hiiriltä isoimman himon änkeä sisään. Ainakin meillä, ei ole hiirenjälkiä näkynyt kun kissat muutti taloon.
Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
En niin hirveän eläinrakas ole koskaan ollut mutta kun noita kissoja nyt on muutama niin: Ei ole hiiriä, rottia, myyriä, päästäisiä ja mitä muuta niitä nyt onkaan, ei tarvitse väkertää linnunpelättimiä marjapuskiin jne. Siilit ovat kuitenkin rauhassa, jopa nuuskivat keskenäänPekka Huhta kirjoitti: ei ole hiirenjälkiä näkynyt kun kissat muutti taloon.![]()
Pekka
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
- vesahy
- Jäsen

Oma kissa ei sovi nykyiseen elämäntyyliimme. Talo on nyt vapaa-ajan asunto, kohtapian eläkevuosien turvapaikka eli siellä oleskellaan toistaiseksi aika epäsäännölliseti ja vaikka hiiriä ja myyriä ruuaksi riittäisikin, niin kai sitä kisaa pitäisi välillä silittääkin. Sitäpaitsi kissat eivät tykkää minusta, hyppäävät heti pois kun yritän syliin ottaa. Taitavat vaistota, että olen koiraihminen.
Naapurin kissa kyllä päivystää välillä meidänkin tontilla eikä anna jyrsijöiden ylenmäärin mellastaa. Viime viikolla laitoin sen nenän eteen nurmikolle juuri merrasta otetun suuren ravun mutta ei ollu katti moineskaan. Katseli aikansa ja lähti rottia jahtaamaan.
Naapurin kissa kyllä päivystää välillä meidänkin tontilla eikä anna jyrsijöiden ylenmäärin mellastaa. Viime viikolla laitoin sen nenän eteen nurmikolle juuri merrasta otetun suuren ravun mutta ei ollu katti moineskaan. Katseli aikansa ja lähti rottia jahtaamaan.
- vesahy
- Jäsen

vesahy kirjoitti:Oma kissa ei sovi nykyiseen elämäntyyliimme. Talo on nyt vapaa-ajan asunto, kohtapian eläkevuosien turvapaikka eli siellä oleskellaan toistaiseksi aika epäsäännölliseti ja vaikka hiiriä ja myyriä ruuaksi riittäisikin, niin kai sitä kissaa pitäisi välillä silittääkin. Sitäpaitsi kissat eivät tykkää minusta, hyppäävät heti pois kun yritän syliin ottaa. Taitavat vaistota, että olen koiraihminen.
-
seba
Meillä tönössä Supercat -loukku nappasi hiiren. Kiikutin sen tynnyriin johon oli porattu 4 kpl 10mm reikiä, ei edes kuono mahtunut reiästä läpi vaikka kuinka yritti läpi... Tuntomerkit viittasivat koti- tai metsähiireen.vesahy kirjoitti:Miten tärkeä tuo hiiriverkko on? Meillä on muutama vuosi sitten hiiriä ja myyriä jatkuvana riesana, mutta ne tulivat sisälle kyllä muuta kautta kuin panelien takaa, luonnonkiviharkkosokkelin paraatiovista. Ampparinpesiä on kyllä löytynyt seinärakenteista, mutta niiden estäminen verkottamalla ei taida sataprosenttisesti onnistua. Raidia vaan rakoon!pelkka kirjoitti:Haa, siitä näkee että kun asuu pystylaudalla vuoratussa talossa niin olettaa muidenkin niin tekevän! Joo, kaikki päät kannattaa suojata jo tuossa vaiheessa. Itsellä on vielä loppukesästä (eikös se ole nyt?) edessä sokkelinvieressä makoilua laudoituksen alaosaa suojaten ja hiiriverkottaen. Jotenkin sitä vaan haluaa siirtää...vesahy kirjoitti:Eipä ole sahattu, sillä kysymyksessä on vaakapaneli. Tarkoitus on kyllä maalata niiden karvit sekä ikkunasmyygien alle jäävät päät.
on (Re: Onko hiiriverkko välttämätön?)
Mua kiinnostaa kokeilla yhdeksän hiirimyyrälepakkoampiaismehiläisvinttivuoden jälkeen sitä, kuinka paljon tuo pieni populaatio vähenee yläpohjassa sen myötä, kun katon tuuletusväleihin (ja ulkoverhouksen alareunoihin, jos jaksan) tulee pienisilmäinen seulaverkko. Silmäkoko on sen suuruinen että ilma kuitenkin tuuletusvälissä kulkee.
Itse en tapa eläimiä (kuin kituvia), se on mulle eettinen valinta. Hiirten kohdalla on pitänyt joustaa. Ekat pari - kolme vuotta kärvistelin öitä korvatulppien kanssa kun popula mellasti vintillä, sitten totesin että yöunet on sen verran tärkeä asia että nyt tulee moraaliin joustoa. Aloin pyydystää hiiriä semmoisilla lempeillä loukuilla, jotka jättävät elikon henkiin, ja aamusella sitten kuskasin niitä tuonne ihmisten ilmoille... tunsin itseni tosi kylähulluksi!
Lopulta ei loukut riittäneet, eikä hiiriä voi niissä pitää päiväkaupalla jos ei ole asiaa kylille, olisi pitänyt perustaa joku ranchi. Otin sitten kylmän harkinnan käyttöön ja kävin ostamassa myrkkyjä ja loukkuja.
Myrkyistä (vaaleanpunaisia ja -sinisiä kauraryynejä) ei ollut iloa: hiiret piilottivat niitä kaikkialle piharakennuksiin, joista sitä edelleen siivoan (mahtavat hiiret nauraa!) Sitäpaitsi täällä metsän reunassa on niin paljon noita muita elikoita jotka hiiriä syövät, etten halua myrkytetyn hiiren joutuvan laajemmalle kiertoon. Myrkky tappaa tuskallisesti. Vanhanaikaiset räpsyt ovat tehokkaimpia, vielä en ole kituvaa hiirtä löytänyt mikä lohduttaa laihasti.
Kissaa en voi rankan kissa-allergian vuoksi ottaa. Tuttavien eläimistä tykkään, ja kissojenkin kanssa voin olla kaveria jos otan rutkasti lääkettä ennakkoon, mutta omaa eläintä en ottaisi, minkäänlaista. Nautin niistä villieläimistä jotka pihallani pyörivät, niitä on paljon.
Joten kokeilen nyt verkkoa, samalla kun kattoremontti on muutenkin menossa. Ei maksa paljoa. Hieman ähertämistä. Mutta kiinnostaa nähdä väheneekö porukka. Itsellä kun on tällainen yksikerroksinen pieni talo jossa katto on matalalla niin hiiren juostessa mineraalivillaan kaivamaansa kujaa pitkin kuulostaa siltä kuin se olisi tuossa metrin päässä pään yläpuolella. Se on yksi niistä äänistä, jossa tässä maaseudun (hiiren)hiljaisuudessa en pysty nukkumaan!
pelkka
p.s. aloitin lämmityskauden tunti sitten, poltan maltillista pesällistä uunissa. Ensi yönä on taas villit bileet yläpohjassa muurin kupeessa!
Itse en tapa eläimiä (kuin kituvia), se on mulle eettinen valinta. Hiirten kohdalla on pitänyt joustaa. Ekat pari - kolme vuotta kärvistelin öitä korvatulppien kanssa kun popula mellasti vintillä, sitten totesin että yöunet on sen verran tärkeä asia että nyt tulee moraaliin joustoa. Aloin pyydystää hiiriä semmoisilla lempeillä loukuilla, jotka jättävät elikon henkiin, ja aamusella sitten kuskasin niitä tuonne ihmisten ilmoille... tunsin itseni tosi kylähulluksi!
Lopulta ei loukut riittäneet, eikä hiiriä voi niissä pitää päiväkaupalla jos ei ole asiaa kylille, olisi pitänyt perustaa joku ranchi. Otin sitten kylmän harkinnan käyttöön ja kävin ostamassa myrkkyjä ja loukkuja.
Myrkyistä (vaaleanpunaisia ja -sinisiä kauraryynejä) ei ollut iloa: hiiret piilottivat niitä kaikkialle piharakennuksiin, joista sitä edelleen siivoan (mahtavat hiiret nauraa!) Sitäpaitsi täällä metsän reunassa on niin paljon noita muita elikoita jotka hiiriä syövät, etten halua myrkytetyn hiiren joutuvan laajemmalle kiertoon. Myrkky tappaa tuskallisesti. Vanhanaikaiset räpsyt ovat tehokkaimpia, vielä en ole kituvaa hiirtä löytänyt mikä lohduttaa laihasti.
Kissaa en voi rankan kissa-allergian vuoksi ottaa. Tuttavien eläimistä tykkään, ja kissojenkin kanssa voin olla kaveria jos otan rutkasti lääkettä ennakkoon, mutta omaa eläintä en ottaisi, minkäänlaista. Nautin niistä villieläimistä jotka pihallani pyörivät, niitä on paljon.
Joten kokeilen nyt verkkoa, samalla kun kattoremontti on muutenkin menossa. Ei maksa paljoa. Hieman ähertämistä. Mutta kiinnostaa nähdä väheneekö porukka. Itsellä kun on tällainen yksikerroksinen pieni talo jossa katto on matalalla niin hiiren juostessa mineraalivillaan kaivamaansa kujaa pitkin kuulostaa siltä kuin se olisi tuossa metrin päässä pään yläpuolella. Se on yksi niistä äänistä, jossa tässä maaseudun (hiiren)hiljaisuudessa en pysty nukkumaan!
pelkka
p.s. aloitin lämmityskauden tunti sitten, poltan maltillista pesällistä uunissa. Ensi yönä on taas villit bileet yläpohjassa muurin kupeessa!
- vesahy
- Jäsen

Radiossa viime viikolla oli juttua asiasta. Joku hiiriasiantuntija kertoi hiiren menevän tosiaan 7 millimetrin reiästä ja se vastaa suurinpirtein tuota Pekan lyijykynää. Ei semmoista verkkoa saa millään niin tiukkaan viriteltyä, ettei sinne hiiren mentäviä reikiä jäisi.Pekka Huhta kirjoitti:Hiiri menee rapian lyijykynän paksuisesta reiästä, niin että mulla on aika lailla mennyt usko siihen että jollain säälittävällä verkolla niitä kovasti torjuttaisiin.
Pekka
Muutenkin tässä tuli ihhmeteltyä eläinten pujottautumista ahtaista paikoista. Kun ravustuskausi alkoi ja saimme ensimmäisen yön saalina parikymmentä saksiniekkaa, niin ihmettelin niiden säilytystä. Paremman puutteessa laitain muutaman ravun kokeeksi katiskaan nähdäkseni osaavatko ne tulla ulos sen nielusta. Ei niiden tarvinnut, ne tulivat suoraan verkon läpi, peruuttamalla itseään paljon pienemmästä reiästä. En olisi uskonut ellen olisi itse nähnyt.
No tuota juuri on tarkoitus yrittää! Saa nähdä kuinka olen onnistunut sitten kun saan kaikki luukut sulki: nyt teen vielä hommia yläpohjassa ja elikotkin siis mellastavat siellä. Viime yönä heräsin tasan kolmelta niiden tanssiaisiin... olin unohtanut laittaa korvatulpat korviin. Siis ihan hoopoa että ihminen joutuu nukkumaan omassa himassaan korvatulppien kanssa joidenkin jyrsijöiden takia!vesahy kirjoitti:Ei semmoista verkkoa saa millään niin tiukkaan viriteltyä, ettei sinne hiiren mentäviä reikiä jäisi.
Jos toi mun verkotus onnistuisi niin voisin patentoida systeemin ja myydä sitä (kalliilla).
pelkka (väsynyt)
Lasikuiduttaa koko talon sokkelista harjaan, niin jää hiiret tulematta.pelkka kirjoitti:No tuota juuri on tarkoitus yrittää! Saa nähdä kuinka olen onnistunut sitten kun saan kaikki luukut sulki: nyt teen vielä hommia yläpohjassa ja elikotkin siis mellastavat siellä. Viime yönä heräsin tasan kolmelta niiden tanssiaisiin... olin unohtanut laittaa korvatulpat korviin. Siis ihan hoopoa että ihminen joutuu nukkumaan omassa himassaan korvatulppien kanssa joidenkin jyrsijöiden takia!vesahy kirjoitti:Ei semmoista verkkoa saa millään niin tiukkaan viriteltyä, ettei sinne hiiren mentäviä reikiä jäisi.
Jos toi mun verkotus onnistuisi niin voisin patentoida systeemin ja myydä sitä (kalliilla).
pelkka (väsynyt)
- vesahy
- Jäsen

Meillä tulee joitain vanhoja, käytöstä jo poistuneita putkilinjoja vanhan luonnonkivisokkelin ja hirsikehikon välistä ja sinne on jäänyt joskus muinoin asennusvaiheessa suuremmankin hiiren mentäviä välejä. Olen niitä tiivistellyt teräsvillalla ja olen varma, että ainakaan sitä kautta meille ei ole hiiret tulleet juhlimaan.
Hmmm, paljonkohan toi maksais? Lasikuitu on mulle ihan vieras matsku.-JL- kirjoitti:Lasikuiduttaa koko talon sokkelista harjaan, niin jää hiiret tulematta.
- vesahy
- Jäsen

Verantasiivessä sijaitsevassa saunassa en ollut viikkoon käynyt ennen tätä aamua. Tänään sitten kävin ja löysin saunan ja pesuhuoneen välisen oven kohdalta lattialta pienen kasan eristevillaa. Koska tiaiset eivät lukituista ovista pääse sisälle niin syyllisenä pidän ilman muuta hiirtä, myyrää tai jotain muuta jyrsijää. Oven peitelistojen välissä on pikkuisen rakoa ja sieltä sitä tavaraa on pudoteltu. Prkl! Nyt minäkin julistan sodan! Kutsumattomat vieraat ovat luultavasti tulleet yläpohjan kautta ja sitä reittiä on täysin mahdotonta tukkia aukottomasti. Seinä on tolpparakenteinen ja tolppien väliset eristevälit ovat yläpohjassa suoraan auki, mitään verkkoa tai lautaa sinne ei ole aikoinaan laitettu. Tila on myös niin ahdas, että sinne on mahdotonta saada mitään tuketta naulattua näin jälkikäteen. Ei mahdu naulaamaan, ei ruuvaamaan. Ainoa konsti on alkaa lahdata näitä tuholaisia hengilta.