Oto Hascak kirjoitti:tuuma kirjoitti:Mä tuohon vanhempaan juttuun vaan vähän palaan ja viittaan ettei vika ole välttis "apumiehessäsi"
Ei kenessäkään ole vikaa meidän työmaalla tai jos on, niin sitten yhtä paljon kahdessa ihmisessä eli minussa ja apessa. Ihmisiä me kaikki ollaan vikoinemme ja puutteinemme.
Mä luulen että tekijän ja repsikan (siis apumiehen, niille jotk'ei suomea ymmärrä

) suhde on yksi niistä asioista jotka kaikkein eniten vaikuttaa työmaan viihtyvyyteen. Se on jotenkin älyttömän tarkkaa. Kahdessa ääripäässä hommat ei toimi: jos toinen ei osaa hommaa eikä tiedä mitä pitäisi tehdä tai sitten jos osataan yhtä paljon ja juttu menee koko ajan kilpailuksi siitä kuka on oikeassa.
Osaamatonkin repsikka on parempi kuin semmoinen jota ei kiinnosta. On uskomattoman turhauttavaa aina toisinaan jos joutuu pyytämään joka asiaa erikseen. Osaamaton mutta innokas voi touhottaa omiaan ja annella vääriä rakkineita, mutta osaamaton oppii pikkuhiljaa. Semoinen jota ei kiinnosta osaa kyllä hakea kun komennetaan, mutta sitten menee aina joka komennon välillä "pois päältä", änkeytyy tupakalle taikka hortoilee ympäriinsä niin että seuraavalla kerralla kun jotain tarttis niin joutuu aina hihkumaan että kato ny välillä vähän tännekinpäin.
Parhaimmillaan homma menee silloin, kun repsikka tietää justiinsa mitä hommassa tehdään seuraavaksi ja lähtee jo etukäteen hakemaan työkalua taikka ojentaa jo tikkaille työkalua kun näkee että tota se seuraavaksi kuitenkin tarttee. Seuraa hommaa niinkuin tekis sitä itse ja tietää sen takia että mitä seuraavaksi on ohjelmassa. Semmoisen kanssa tehdessä homma toimii niinkuin luomisen työ.
Liian hyvä apumies on kumminkin risti. Siinä toisessa päässä kumminkin työmaalla on oltava se joka päättää, vähän niinkun merilläkin. Jos molemmat tietää ja osaa saman verran, nin tulee vähän niinkuin sanaton riita siitä että kumpi tässä on mestari ja kumpi repsikka. Joutuu monta kertaa päivässä karhautumaan piikit vastakkain että kumman pään mukaan tehdään. Se käy raskaaksi ja äkkiä.
Meillä meni isän kanssa yhdessä tehdessä niin että vajaa parikymmentä vuotta mä olin repsikkana niin vanhasta kun nyt osasin pakkia nostaa. Loppuvaiheessa alkoi olla selvää että mulla alkoi olla ihan omia mielipiteitäni siitä miten homma pitäisi tehdä oikein, mutta olin sen verran juoni, etten siitä ruvennut riitaa tekemään. Uitin niitä mielipiteitäni vähän sillä suulla että "oisko se noin" tai "mahtaisko se mennä tolla tavalla" niin että lopultakin isä sen hoksasi, kehitteli eteenpäin ja myi mulle ittelleni takaisin omana ideanaan.

Nykyään meillä menee niin että isä soittaa joka kevät veneentervauksen aikaan ja kysyy reseptin, ja hyvässä hengessä neuvoskelen sekä sen homman että kaikki muutkin konsultaatiota mitä rakentamiseen liittyy.
Kyllä se työmaa niin pitkä on, että varmasti kannattaisi ottaa ihan puhtaan hyvässä hengssä esille, että miten oot itse ajatellut että hommat toimii työmaalla. Ei syyttämällä eikä motkottamalla, mutta ihan vain niin että sää se kumminkin talon isäntä oot: arvostat kyllä suuresti toisen työpanosta, mutta päätökset on sun ja näillä linjoilla mennään. Lykkääpä sille Kaila käteen ja sano, että mä teen vähän tällä tavalla, että koita nyt hullua ymmärtää

Runko on kuminkin niin pieni osa hommasta että kyllä voi homma tulehtua pahasti jos vaan yritetään vältellä konfliktia ja nieleskellä semmoisia asioita jotka ei vaan kerta kaikkiaan omaan ajatusmaailmaan sovi.
Nää, annetaan meidän muitten olla ronkkimatta asiaa sen enempää. Mutta luulen kyllä ymmärtäväni aika hyvin että mistä puhut tuossa tekijöiden ja tekemisen dynamiikassa, aika monesti on ittekin joutunut hakauksiin vaan sen kanssa että rakentamisen perinteet on ukoilla erilaiset.
Pekka