Piipun "niistäminen"

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?
cahtty
Jäsen
Jäsen

Piipun "niistäminen"

Viesti Kirjoittaja cahtty »

Tere,

lueskelinkin jo täältä notta piipun niistäminen, eli purkaminen ja uudelleen kasaus kylmältä osalta on normaali toimenpide aina silloin tällöin. Oma kattoprojektini (kolmiorima) on siinä vaiheessa että vanhat on tullut purettua pois, ja alushuopa laitettuna (juu, ei ole pakollista, mutta tulipahan kuitenkin). Piipun pellityksenkin siinä yhteydessä purin, ja aika haperossa kunnossa kahit olivat ulkopuolelta.
Kuva
Ja juu ei, tuo köysi ei ole piipun purkamisen välineeksi ajateltu :twisted: , onpahan vain siinä lepäämässä käytön välillä...
Ilmeisesti öljypoltin on varsin rapauttava hormin syöjä... Nykyjään tuossa öljynpolttimella on yläpäässä jotakuinkin 3m ruostumaton putki, joskin tuo öljylämmitys on poistumassa syksyn mittaan. Muutoin itse hormit ovat hyvän näköiset kun sisään kurkkii ja samaa mieltä oli nuohoojakin taannoin. Mutta kun tuo kerran on auki, niin eiköhän sen sitten samalla täydy muuratakin uusiksi.

Tuo muuraaminen mitään rakettitiedettä ole (vaikka ammattilainen kyllä tekee saman nopeammin, tarkemmin ja siistimmin, mutta tässä onneksi tulee pelti peittämään :wink: ) , joskin oma osuuteni työkuorman normaalijakauman mukaan meneekin niin, että eiköhän nuo apparin (=kamelin) hommat ole jo mulle varattuja...

Ja kuin myös valmistelujen, elikkäs telineiden teko. Ja nyt vasta päästiin varsinaiseen kysymykseen, eli löytyykös kellään hyviä kuvia tahi linkkejä internjetin ihmeelliseen maailman, notta ei tarvitsisi sitä pyörää uudelleen suunnitella. Perusperiaatteista on kyllä näkemys, mutta hyvät kuvat auttavat aina detskujen tekemisessä. Tai siis vähän niinkuin gradujen tekemisessä, kopiointi on aina helpompaa :cool:

Muut kommentit/näkemykset aiheesta ovat myös tervetulleita.

-cahtty-
Kulju
Jäsen
Jäsen

Re: Piipun "niistäminen"

Viesti Kirjoittaja Kulju »

Sama homma suunnitelmissa. Miten estetään että purettaessa eivät betonin ja tiilen palaset tipahda hormiin?
Altsu
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Altsu »

Kulju kirjoitti:Sama homma suunnitelmissa. Miten estetään että purettaessa eivät betonin ja tiilen palaset tipahda hormiin?
Jos tiiliä tarvii irroitella niin lyö aina sisältä ulos päin (omassa piipussa tosin tiilet lähtivät melkein nostamalla). Lisäksi se auttaa jos malttaa työskennellä rauhallisesti eikä ala hosumaan..
Tärkeintä on lähteminen, jäitten lähteminen
jotta tulisi kesä ja pääsisi uimaan.
cahtty
Jäsen
Jäsen

Ja esim. kivivillaa tjms voi leikata ja tunkea hormiin tukkeeksi. Kunhan varmistaa ettei pääse putoamaan. Niitä voi sitten työnnellä syvemmälle varvi kerrallaan. Ainakin mulla on pari hormeista niin, että alkavat vasta jostain puolivälistä piippua, mutta sinne hormin alapäähän käsiksi pääseminen on erittäin hankalaa, johtuen jälkeenpäin tehdyistä koteloinneista sun muista, ja sen vuoksi yritän välttää kaiken tuonne pudottelun. Mutta etenkin tuo rauhallisuus on varmasti valttia.

-cahtty-
aizei
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja aizei »

Itse tein styroksista sopivat palaset hormeihin ja hyvin toimi kun purkaa varvin kerrallaan. Ainoa puolikas tiili joka putosi yhteen hormiin muurausvaiheessa olikin palkatun muurarin "käsialaa". Onneksi putosi pohjalle asti. Samoja styroksin palasia voi myös käyttää lakivalua tehtäessä.
johny_t
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja johny_t »

Huomenta!

Kannattaa tosiaan olla varovainen hormiin putoilevan moskan kanssa!
Purin pari viikkoa sitten navetan vanhaa piippua hieman kattopinnan alle. (Oli todella rapautunut. Voishan siitä varmaan kuvatkin tänne liittää...) Käytin hormien tukkona "rättikääröä", jossa oli naru ylösvetämistä varten.
Toimi oikein hyvin, kunnes tukko oli about kolme tiilikertaa yläpintaa alempana (liian syvällä siis) ja kävi vahinko:
Hormien välisistä tiilistä, pystyyn muurattuja, yksi oli haljennut enkä huomannut sitä purkaessa. Noh, se tipahti hormiin ja vei koko tukon mennessään parin metrin syvyyteen. Siellä se lepää vieläkin... Mutta ei hätiä, piipun purkaminen jatkuu vielä lisää joka tapauksessa (huono kunto) ja kyllä se tukko tulee sieltä esiin. :)

Olkaa varovaisia!

-J
Hippula07
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Hippula07 »

Laittakaa ihmeessä kuvia, jos teette piipun yläpään uudestaan. Meilläkin siihen olisi tarvetta ja olisi kiva nähdä, josko joku onnistuu tekemään koko homman itse.

- Antti
johny_t
Jäsen
Jäsen

Ei kai siinä mitään ihmeellistä ole, jos vanhan malli kelpaa. :)
Ottat vaan vanhasta digikuvat + mitat ja uudelleenrakennusvaiheessa teet niiden perusteella.

Vai tarvitaanko tähänkin korkeampaa matikkaa?
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta »

Purin itse meidän talosta tuollaisen sillä tavalla että leikkasin havuvanerilevystä 40 cm leveitä suikaleita ja kopsin niihin kakkosneloset laidoiksi niin että sain katon lappeelle sopivan rännin. Sitä pitkin oli hyvä liu'utella purkuroina ja tiilit alas eikä tarvinnut pelätä että nakkaako klommon räystääseen kun tiili lipsahtaa heittäessä.

Tellingeiksi tein kaksi A-pukkia piipun molemmin puolin (A:n lappeet kattoa pitkin) ja lava niiden varaan. Lavan reuna oli sitten tuettu pystypönkällä sinne A:n alempaan sakaraan. Kuvaa siitä ei valitettavasti ole. Lava oli vaan piipun yläpuolella, koska katto oli niin jyrkkä ettei alapuolelta ois muutenkaan yltänyt muuraamaan.

Muurarit teki mulle piipun, se piti joka tapauksessa massata niin saivat muuratakin samalla vauhdilla.

Kahitiilet on hiton huonoja piipussa, ne rapautuu nopeasti. Ite kyllä tekisin varmaan savitiilistä kaikesta huolimatta, koska uudetkaan kahit ei välttämättä kestä talon ajateltua elinikää loppuun.

Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
johny_t
Jäsen
Jäsen

Iliman muuta kunnon savitiilistä!
Hippula07
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Hippula07 »

Pekka Huhta kirjoitti:Purin itse meidän talosta tuollaisen sillä tavalla että leikkasin havuvanerilevystä 40 cm leveitä suikaleita ja kopsin niihin kakkosneloset laidoiksi niin että sain katon lappeelle sopivan rännin. Sitä pitkin oli hyvä liu'utella purkuroina ja tiilit alas eikä tarvinnut pelätä että nakkaako klommon räystääseen kun tiili lipsahtaa heittäessä.

Tellingeiksi tein kaksi A-pukkia piipun molemmin puolin (A:n lappeet kattoa pitkin) ja lava niiden varaan. Lavan reuna oli sitten tuettu pystypönkällä sinne A:n alempaan sakaraan. Kuvaa siitä ei valitettavasti ole. Lava oli vaan piipun yläpuolella, koska katto oli niin jyrkkä ettei alapuolelta ois muutenkaan yltänyt muuraamaan.

Muurarit teki mulle piipun, se piti joka tapauksessa massata niin saivat muuratakin samalla vauhdilla.

Kahitiilet on hiton huonoja piipussa, ne rapautuu nopeasti. Ite kyllä tekisin varmaan savitiilistä kaikesta huolimatta, koska uudetkaan kahit ei välttämättä kestä talon ajateltua elinikää loppuun.

Pekka
Paljonko muurari otti uuden piipun tekemisestä?

- Antti
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

Hippula07 kirjoitti: Paljonko muurari otti uuden piipun tekemisestä?
Ei tuota eritelty, kun ne melskasi useemman viikon päivät meillä. Piipusta lähti 6 varvia tiiliä, hormit massattiin, yläkerrassa piippu myös rapattiin uusiksi ja rakennettiin kaksi tulisijaa. Ja oli kallista :wink:

Pekka
cahtty
Jäsen
Jäsen

Jotain tuollaista ränniä olen itsekin hahmotellut ja tosiaan, ei tullut mainittuakaan aikaisemmin, mutta tuo kahi on kyllä väistymässä punaisemman tieltä pois.

Tässä kun olen tuota telinettä hahmotellut, olen johtumassa sellaiseen ajatukseen että kun tarvitsen kahdet "tilapäiset" lapetikkaat tuon kolmiorimakatteen tekemistä varten, tekisin ne nyt ja niin että piipun molemmin puolin tulisivat alas. Molempiin sitten piipun alapuolelle A-tuki kiinni kärki katosta pois päin ja jossa yksi sakara olisi vaakasuorassa ja alempi pystysuunnassa. Näiden A-tukien päälle sitten se lava. Toki niin että nuo A-sakarat on ristituettu toisiinsa. Tai jos tuntuu huteralta niin nuo A-tuet sellaisina tuplaversioina niin itsenäisesti muodostavat lapetikkaan levyisen minilavan. Yläpuolelle minulla ei mahdu kuin ehkä yksi 2x4, kun on piippu melkein harjalla, muttei ihan. Mutta nuo lapetikkaat ylös asti auttavat tekemään sitten sitä harjanpuoleista osaa kun viimeisiä varveja tehdään.

-cahtty-
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

Mulla se ränni oli toisen puolen A:n osana ja olin sitte tehnyt ränniin sopivat tikkaatkin. Itse lava oli käytännössä katonharjan päällä ja roikkui siltä osin katonharjan toisella puolella kun meidänkin piippu on melkein harjalla. Siitä sitten yletti pari kävelysillan tynkää pitkin piipun lappeita alaspäin.

Pekka
cahtty
Jäsen
Jäsen

heh, vasta nyt taisin ymmärtää minkälainen rakennelma teillä oli. Jotenkin mielikuvitus ei vääntynyt ensimmäisestä kerrasta oikeaan asentoon :oops: Vähän niinkuin harakanpesä, jos ei ihan piipun, niin ainakin harjan päällä. Sinne sellainen taiteltava ohjaajan tuoli ja huurteinen, olisi sieltä messevä naapureille ja koiranulkoiluttajille huudella :twisted:

Muutoin tuo ajatus taitaa olla vähän samansuuntainen, nuo A-pukit on vain sitten vähän pidemmät toisen sakaran osalta ja ovat samalla sitten lapetikkaina. Sikäli mulla on hyvä että melkein räystään korkeudelle asti talon ympäri on telineet, jolloin ne ylösmenevät romppeet saapi välitason kautta perille.

Tässä "ääneen" asiaa pohtiessa ja teiltä vinkkejä saaneena mulla on nyt aika hyvä visio siitä mitä huomenna alan kasaamaan, fotot laitan sitten joskus perästä käsin tähän ketjuun. Kiitokset teitille. Mutta laittakaapa ketjuun lisää kun mieleen tuleepi.

-cahtty-

Edit: kirotusvihre
Vastaa Viestiin