Millä tilkitä ulkooven karmin väli?

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?
Vastaa Viestiin
Tinakenkäpoika
Jäsen
Jäsen

Millä tilkitä ulkooven karmin väli?

Viesti Kirjoittaja Tinakenkäpoika »

Hepp,

milläs tuo ulkooven karmin ja seinän väli kannattaisi tilkitä, ennestään siellä oli joulupukin partaa ja kangasrättejä..
PETEBJ75
Jäsen
Jäsen

Re: Millä tilkitä ulkooven karmin väli?

Viesti Kirjoittaja PETEBJ75 »

Pellavariveella. Mikas vika siina pukinparrassa oli?
Ammattimies saa hyvästäkin huonon!
Hyvin suunniteltu ei ole vielä yhtään tehty!
lasinil
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja lasinil »

ja muista sit joku tuulensuoja myös! Kitti tai joku elastinen. Ettei tuule raoista sisään!
Tinakenkäpoika
Jäsen
Jäsen

PETEBJ75 kirjoitti:Pellavariveella. Mikas vika siina pukinparrassa oli?
Ei mittään, mutta sitä oli säästelty sen verran että kun vähä tökin sitä ruuvarilla vähä, niin sitä meni syvemmälle ja syvemmälle ja siihen sellasen 5 cm kauttaaltaan tarttis lisää... Olikos näin että se pellavarive pitäis kastaa vernissa+terva-lioksessa ja antaa kuivua ennen kun laittaa sen sinne? Jossain Kailan jutussa (suur-jyväskylänlehti) oli juttua tuosta pellavariveestä hirsien välissä ja siin hän neuvo sen kyllästää tuolla lioksella ennen hirsien väliin laittamista.
tuuma
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tuuma »

Itse olen "hakannut" pellavarivettä ikkunoiden väliin tyyliin ensin hiljaa ja sitten kovaa, jotta saisi ajatuksena ulospäin harvenevan rakenteen mutta mene ja tiedä onko sillä tuossa mitään merkitystä. Muoveja vierastavana olen kuitenkin tuossa ehkä jopa uretaanivaahdon kannalla, eipä se kosteustasapainoa varmaan paljoakaan järkyttäisi :?:
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
jope
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jope »

Eipä sillä juuri ole väliä millä sitä täyttää kunhan ois tiivis ettei tuuli tuivertele. Kaikki käy sen vuoksi niistä on tavattu kaikkea mahdollista sukkahousuista lähtien. Uretaanikin käy jos voidaan olla varmoja ,että talo,ovi tai karmit ei elä. Joskus ulko-ovissa tulee myöhempää säätötarvetta ja uretaani lopettaa ne säädöt. Jos säätämistä tulee listat,myykit ja kaikki päällä olevat kerrokset pitää avata että uretaani voidaan sahata auki säätämistä varten.
shit happens
PETEBJ75
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja PETEBJ75 »

Tinakenkäpoika kirjoitti:[Olikos näin että se pellavarive pitäis kastaa vernissa+terva-lioksessa ja antaa kuivua ennen kun laittaa sen sinne? Jossain Kailan jutussa (suur-jyväskylänlehti) oli juttua tuosta pellavariveestä hirsien välissä ja siin hän neuvo sen kyllästää tuolla lioksella ennen hirsien väliin laittamista.
Eipa ole viela vastaavaa tullut nahtya.. Omissa tonoissa on ihan pellavarivetta ilman kyllasteita eika tunnu vuotavan. (Osassa on nakojaan myos vanhoja sukkia ja muita lumppuja, mutta kylla nekin tuntuu vedon pysayttavan.)
Ammattimies saa hyvästäkin huonon!
Hyvin suunniteltu ei ole vielä yhtään tehty!
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta »

Toi riveen uittaminen pellavaöljyssä on minusta aika arveluttava konsti öljyn itsesyttymisestä johtuen. Vaikka siellä olisi tervaa joukossa, niin silti.

Tiukkaan hakattuna rive ei päästä yhtään tuulta läpi. Liiaksi hakkaamista pitää tosin varoa, rive voi kiilata karmin niin tiukkaan että se alkaa ottamaan oveen kiinni.

Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
Tinakenkäpoika
Jäsen
Jäsen

Kiitoksia vastauksista. Pellavarivettä siis ostamaan:)
vesahy
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja vesahy »

jope kirjoitti:Uretaanikin käy jos voidaan olla varmoja ,että talo,ovi tai karmit ei elä.
Vanhalta timpurilta olen oppinut, että ei ainakaan painavaa ulko-ovea saa vaahdottaa kiinni uretaanilla. Kuulemma kun joskus parisuhde näyttää nurjat puolensa ja isäntä lähtee ovet paukkuen kartanolle, niin saattaa oven kiinnitys murtua. Itse olen päätellyt, että näin ei välttämättä käy, jos kiinnitys on varmistettu riittävällä määrällä ruuveja.
pelkka
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja pelkka »

vesahy kirjoitti:Itse olen päätellyt, että näin ei välttämättä käy, jos kiinnitys on varmistettu riittävällä määrällä ruuveja.
Ai sen parisuhteen?
vesahy
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja vesahy »

Hehe, oven kiinnitys varmistetaan ruuveilla, parisuhde tapittamalla. :wink:
Vastaa Viestiin