Millä tilkitä ulkooven karmin väli?

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?
Vastaa Viestiin
Tinakenkäpoika
Jäsen
Jäsen
Viestit: 1032
Liittynyt: Ke Joulu 05, 2007 19:19
Paikkakunta: Muurame
Paikkakunta: Muurame

Millä tilkitä ulkooven karmin väli?

Viesti Kirjoittaja Tinakenkäpoika »

Hepp,

milläs tuo ulkooven karmin ja seinän väli kannattaisi tilkitä, ennestään siellä oli joulupukin partaa ja kangasrättejä..
PETEBJ75
Jäsen
Jäsen
Viestit: 691
Liittynyt: Pe Heinä 06, 2007 10:44
Paikkakunta: Metsä

Re: Millä tilkitä ulkooven karmin väli?

Viesti Kirjoittaja PETEBJ75 »

Pellavariveella. Mikas vika siina pukinparrassa oli?
Ammattimies saa hyvästäkin huonon!
Hyvin suunniteltu ei ole vielä yhtään tehty!
lasinil
Jäsen
Jäsen
Viestit: 24
Liittynyt: Su Helmi 10, 2008 13:22
Paikkakunta: Turku

Re: Millä tilkitä ulkooven karmin väli?

Viesti Kirjoittaja lasinil »

ja muista sit joku tuulensuoja myös! Kitti tai joku elastinen. Ettei tuule raoista sisään!
Tinakenkäpoika
Jäsen
Jäsen
Viestit: 1032
Liittynyt: Ke Joulu 05, 2007 19:19
Paikkakunta: Muurame
Paikkakunta: Muurame

Re: Millä tilkitä ulkooven karmin väli?

Viesti Kirjoittaja Tinakenkäpoika »

PETEBJ75 kirjoitti:Pellavariveella. Mikas vika siina pukinparrassa oli?
Ei mittään, mutta sitä oli säästelty sen verran että kun vähä tökin sitä ruuvarilla vähä, niin sitä meni syvemmälle ja syvemmälle ja siihen sellasen 5 cm kauttaaltaan tarttis lisää... Olikos näin että se pellavarive pitäis kastaa vernissa+terva-lioksessa ja antaa kuivua ennen kun laittaa sen sinne? Jossain Kailan jutussa (suur-jyväskylänlehti) oli juttua tuosta pellavariveestä hirsien välissä ja siin hän neuvo sen kyllästää tuolla lioksella ennen hirsien väliin laittamista.
Avatar
tuuma
Jäsen
Jäsen
Viestit: 17209
Liittynyt: Su Kesä 05, 2005 22:17
Paikkakunta: TUUSULA

Re: Millä tilkitä ulkooven karmin väli?

Viesti Kirjoittaja tuuma »

Itse olen "hakannut" pellavarivettä ikkunoiden väliin tyyliin ensin hiljaa ja sitten kovaa, jotta saisi ajatuksena ulospäin harvenevan rakenteen mutta mene ja tiedä onko sillä tuossa mitään merkitystä. Muoveja vierastavana olen kuitenkin tuossa ehkä jopa uretaanivaahdon kannalla, eipä se kosteustasapainoa varmaan paljoakaan järkyttäisi :?:
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
Avatar
jope
Jäsen
Jäsen
Viestit: 1467
Liittynyt: Ma Helmi 12, 2007 20:32
Paikkakunta: satakunta

Re: Millä tilkitä ulkooven karmin väli?

Viesti Kirjoittaja jope »

Eipä sillä juuri ole väliä millä sitä täyttää kunhan ois tiivis ettei tuuli tuivertele. Kaikki käy sen vuoksi niistä on tavattu kaikkea mahdollista sukkahousuista lähtien. Uretaanikin käy jos voidaan olla varmoja ,että talo,ovi tai karmit ei elä. Joskus ulko-ovissa tulee myöhempää säätötarvetta ja uretaani lopettaa ne säädöt. Jos säätämistä tulee listat,myykit ja kaikki päällä olevat kerrokset pitää avata että uretaani voidaan sahata auki säätämistä varten.
shit happens
PETEBJ75
Jäsen
Jäsen
Viestit: 691
Liittynyt: Pe Heinä 06, 2007 10:44
Paikkakunta: Metsä

Re: Millä tilkitä ulkooven karmin väli?

Viesti Kirjoittaja PETEBJ75 »

Tinakenkäpoika kirjoitti:[Olikos näin että se pellavarive pitäis kastaa vernissa+terva-lioksessa ja antaa kuivua ennen kun laittaa sen sinne? Jossain Kailan jutussa (suur-jyväskylänlehti) oli juttua tuosta pellavariveestä hirsien välissä ja siin hän neuvo sen kyllästää tuolla lioksella ennen hirsien väliin laittamista.
Eipa ole viela vastaavaa tullut nahtya.. Omissa tonoissa on ihan pellavarivetta ilman kyllasteita eika tunnu vuotavan. (Osassa on nakojaan myos vanhoja sukkia ja muita lumppuja, mutta kylla nekin tuntuu vedon pysayttavan.)
Ammattimies saa hyvästäkin huonon!
Hyvin suunniteltu ei ole vielä yhtään tehty!
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori
Viestit: 3433
Liittynyt: Ma Loka 18, 2004 15:40
Paikkakunta: Espoo

Re: Millä tilkitä ulkooven karmin väli?

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta »

Toi riveen uittaminen pellavaöljyssä on minusta aika arveluttava konsti öljyn itsesyttymisestä johtuen. Vaikka siellä olisi tervaa joukossa, niin silti.

Tiukkaan hakattuna rive ei päästä yhtään tuulta läpi. Liiaksi hakkaamista pitää tosin varoa, rive voi kiilata karmin niin tiukkaan että se alkaa ottamaan oveen kiinni.

Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
Tinakenkäpoika
Jäsen
Jäsen
Viestit: 1032
Liittynyt: Ke Joulu 05, 2007 19:19
Paikkakunta: Muurame
Paikkakunta: Muurame

Re: Millä tilkitä ulkooven karmin väli?

Viesti Kirjoittaja Tinakenkäpoika »

Kiitoksia vastauksista. Pellavarivettä siis ostamaan:)
Avatar
vesahy
Jäsen
Jäsen
Viestit: 3354
Liittynyt: Ma Maalis 17, 2008 19:18
Paikkakunta: Stadi + läntinen Uusimaa

Re: Millä tilkitä ulkooven karmin väli?

Viesti Kirjoittaja vesahy »

jope kirjoitti:Uretaanikin käy jos voidaan olla varmoja ,että talo,ovi tai karmit ei elä.
Vanhalta timpurilta olen oppinut, että ei ainakaan painavaa ulko-ovea saa vaahdottaa kiinni uretaanilla. Kuulemma kun joskus parisuhde näyttää nurjat puolensa ja isäntä lähtee ovet paukkuen kartanolle, niin saattaa oven kiinnitys murtua. Itse olen päätellyt, että näin ei välttämättä käy, jos kiinnitys on varmistettu riittävällä määrällä ruuveja.
Avatar
pelkka
Jäsen
Jäsen
Viestit: 2054
Liittynyt: Pe Heinä 20, 2007 23:58
Paikkakunta: Läntinen Uusimaa

Re: Millä tilkitä ulkooven karmin väli?

Viesti Kirjoittaja pelkka »

vesahy kirjoitti:Itse olen päätellyt, että näin ei välttämättä käy, jos kiinnitys on varmistettu riittävällä määrällä ruuveja.
Ai sen parisuhteen?
Avatar
vesahy
Jäsen
Jäsen
Viestit: 3354
Liittynyt: Ma Maalis 17, 2008 19:18
Paikkakunta: Stadi + läntinen Uusimaa

Re: Millä tilkitä ulkooven karmin väli?

Viesti Kirjoittaja vesahy »

Hehe, oven kiinnitys varmistetaan ruuveilla, parisuhde tapittamalla. :wink:
Vastaa Viestiin