Roikkuva sähköjohto...
Roikkuva sähköjohto...
Ulkovuorausta uusin torppaani ja mietin, että minkäslainen operaatio on tolpasta talon seinään tulevan sähköjohdon laskeminen maahan ja kenen vastuulle se kuuluu? Myöhemmin pihan muokkaamisen yhteydessä olisi hyvä jos tulon saisi upotettua maahan, joten kuinkas moinen onnistuu?
-"Vain paras on minulle liian hyvää.."-
Re: Roikkuva sähköjohto...
Sähköyhtiön hommiahan tuo on joten kannattaa ottaa sinne yhteyttä.
Jos se olis helppoo,olisin tehnyt sen jo.
Meillä oli kanssa muutama vuosi sitten samanlainen tilanne, mutta sillä erotuksella, että lisäksi päärakennuksesta lähti nippu mmj kaapeleita ulkorakennukseen. Piti ensin ottaa vaan tolpasta sisälle piuha, mutta tolppa oli niin huono, että ois tarvinnut haruksen, kun sillon sitä piti pystyssä kireä johto, joka sähkötti tikan kopotuksen yläkertaan. Tolppa siirrettiin metsään, jotta ei olis tarvinnu harusta laittaa siihen vanhaa huonoon tolppaan.
Raumalla ainakin joutui itse kaivamaan kaapeliojan tolpasta keskukselle ja tolpastakin jouduin maksamaan muistaakseni kolmasosan, sekä tietenkin kaapelin. Eroja voi toki olla sähköyhtiöiden välillä.
Meillä tehtiin sen verran extraa, että mittari siirrettiin talosta uuteen ulkokeskukseen, joka tuli autotallin seinään ja josta taas vedettiin maakaapeli ensin toiseen ulkorakennuksen ryhmäkeskukselle ja sieltä sitten vasta taloon. Samaan kaivantoon laitettiin tietenkin puhelinkaapeli, ulkovalaistuksen kaapelit, sekä yksi ylimääräinen maakaapeli, jos vaikka sisältä joskus haluaisi ohjata joitain pistorasioita ulkorakennuksessa. Nyt on sitten joka rakennuksessa oma keskuksensa, josta olen pikkuhiljaa vetänyt sähköt uusiksi. Eli kannattaa miettiä, että jos piha revitään auki, niin laittaisi sitten kaikki kerralla kuntoon.
Raumalla ainakin joutui itse kaivamaan kaapeliojan tolpasta keskukselle ja tolpastakin jouduin maksamaan muistaakseni kolmasosan, sekä tietenkin kaapelin. Eroja voi toki olla sähköyhtiöiden välillä.
Meillä tehtiin sen verran extraa, että mittari siirrettiin talosta uuteen ulkokeskukseen, joka tuli autotallin seinään ja josta taas vedettiin maakaapeli ensin toiseen ulkorakennuksen ryhmäkeskukselle ja sieltä sitten vasta taloon. Samaan kaivantoon laitettiin tietenkin puhelinkaapeli, ulkovalaistuksen kaapelit, sekä yksi ylimääräinen maakaapeli, jos vaikka sisältä joskus haluaisi ohjata joitain pistorasioita ulkorakennuksessa. Nyt on sitten joka rakennuksessa oma keskuksensa, josta olen pikkuhiljaa vetänyt sähköt uusiksi. Eli kannattaa miettiä, että jos piha revitään auki, niin laittaisi sitten kaikki kerralla kuntoon.
Ystävällisin terveisin Mize
Mites muuten puhelinlinja? Saakos senkin sinne samaa "ojaan" sähköjohdon kanssa?
-
Ketsuppitahra
- Jäsen

Meillä vedettiin puhelinpiuha maahan just hiljattain (siksi että aurinkoisella kelillä meiltä meni aina netti katki, tais olla aika haperoa piuhaa). Itse kaivettiin oja, ostettiin piuhaa, tehtiin läpivienti kellarin seinään, ja vedettiin se piuha talosta tolpalle asti siellä ojassa. Eltelin miehet kävi kytkemässä sen sinne jonnekin keskukseen(?) siinä tolpassa, free of charge.
Samaan ojaan laitettiin tulevaisuutta silmälläpitäen myös sähkökaapeli, sitä ei tosin ole vielä kytketty vaan meillä on edelleen toi ilmalinja. Sähkökaapeli menee siellä ojassa oman putkensa sisällä, ettei sekaannu sihen puhelinpiuhaan (jos ne kiertyvät keskenään niin voi tulla häiriötä kuulemma, siksi eivät kulje samassa putkessa). Putkena meillä on ihan normi sadevesiputkea. Jos vaikka tarttis joskus vaihtaa se tai jotain niin pitäis käydä helpommin
Samaan ojaan laitettiin tulevaisuutta silmälläpitäen myös sähkökaapeli, sitä ei tosin ole vielä kytketty vaan meillä on edelleen toi ilmalinja. Sähkökaapeli menee siellä ojassa oman putkensa sisällä, ettei sekaannu sihen puhelinpiuhaan (jos ne kiertyvät keskenään niin voi tulla häiriötä kuulemma, siksi eivät kulje samassa putkessa). Putkena meillä on ihan normi sadevesiputkea. Jos vaikka tarttis joskus vaihtaa se tai jotain niin pitäis käydä helpommin
Oman tontin osalta maksat kaapelin ja kaivuutyön itse, joko sähkölaitokselle tai jollekulle toiselle taholle. Tontin rajalle kaapelin tuo sähköyhtiö jollain oman hinnoittelunsa mukaisella hinnalla, joka ei välttämättä riipu siitä, kuinka paljon he kaapelia joutuvat maahan laittamaan. Ilmajohtoon ei yleensä saa suurennettua pääsulakkeita, kun siirryt maakaapeliin voit samalla ostaa lisää ampereja.
Mittarikaappia ei kannata laittaa talon seinään, on siinä aivan luonnottoman näköinen patti. Sijoita mittari vaikka jonkin vajan tms. takaseinään tai mihin tahansa arkkitehtoonisesti vähäarvoiseen paikkaan.
Kaiva oja. Osta piuhat ja laita maahan. Hoida kytkentä sähkömiehen ja sähkölaitoksen kanssa. Peitä oja. Ei se sen kummempaa ole.. Itellä vielä puhelinpiuha roikkuu taivaalla... uusi johto on maan alla, että jos tuo ilmapiuha lahoaa, otan uuden käyttöön... Sähkölaitos laskuttaa oman osuutensa ja sähkäri omansa...
-
MCI
- Jäsen

Itse sain paikalliselta sähköyhtiöltä maakaapelin ilmaiseksi. Kaupan päälle vielä puhelinpiuhankin.rattus77 kirjoitti:Osta piuhat ja laita maahan.
Varmaan paljon eroja eri yhtiöiden ja paikan välillä, mutta aina kannattaa kysyä.
Ojan kaivuu ja liittymän vaihto sitten omasta pussista.
Meneekö puhelinpiuhakin sellaisenaan vain maahan vai olisiko hyvä laittaa johdot johonkin putkeen? Ilmeisesti sen liittämiseen tarvitaan sitten toisen laitoksen keket hommiin?
Mulla on mittarikaappi talon ulkoseinässä ja ruma kuin hitto. Voiko kaapin siirtää väliaikaisesti pihamaalle esim. johonkin tarkoitusta varten kyhättyyn telineeseen? Onko näissä jotain sääntöjä? Tarkoitus olisi se kaappi sitten kiinnittää pihavaraston seinään....tosin sitä pihavarastoa ei vain ole vielä rakennettu. :)
Mulla on mittarikaappi talon ulkoseinässä ja ruma kuin hitto. Voiko kaapin siirtää väliaikaisesti pihamaalle esim. johonkin tarkoitusta varten kyhättyyn telineeseen? Onko näissä jotain sääntöjä? Tarkoitus olisi se kaappi sitten kiinnittää pihavaraston seinään....tosin sitä pihavarastoa ei vain ole vielä rakennettu. :)
- Tuulenhovi
- Jäsen

Suosittelen ottamaan yhteyttä paikalliseen puhelinyhtiöön. Nyt en juuri muista, kuuluuko Ylöjärvi Soneran vai Elisan verkkoalueeseen...Ioxio kirjoitti:Meneekö puhelinpiuhakin sellaisenaan vain maahan vai olisiko hyvä laittaa johdot johonkin putkeen? Ilmeisesti sen liittämiseen tarvitaan sitten toisen laitoksen keket hommiin?
Jos et ole vielä myöhässä, ei ole vielä mikään kiire. Jos olet jo myöhässä, ei ole enää mikään kiire...
- vesahy
- Jäsen

Maahan kaivettavaksi tarkoitettu puhelinkaapeli ei kaipaa putkitusta. Se kannattaa kuitenkin levittää kaapeliojan pohjalle mutkitellen, silloin pient jännitysket tasaantuvat jos maamassat liikkuvat. Kannattaa ottaa myös kaapeli, jossa on ylimääräisiä johtimia, jos yksi vikaantuu, niin voidaan ottaa toinen käyttöön.
Meillä laitettiin viime vuonna ilmapiuhat maahan ulkovuorausremontin yhteydessä.
Itse kaivoin kaapeliojan, johon tuli pohjalle n.80cm syvyyteen sähköjohto, hiekkaa päälle ja puhelin johto hiekkaa päälle varoitusnauha, hiekkaapäälle ja multa/nurmikko. Sähköjohdon,varoitusnauhan, amcanaulat ja johtojen seinä- ja tolppasuojat ostin sähkötukusta.
Puhelinlaitokselta sai sentään ilmaiseksi maakaapelin ja olivat tyytyväisiä, että tulee maahan=vähemmän ongelmia heille. Sähköyhtiö purki vanhan ilmalinjan ja suoritti uuden piuhan kytkennän, joista tuli veloite. Samoin puhelinyhtiön veloitti vanhan purkamisen/uuden kytkennän.
Sähköyhtiöön pitää lähettää sellanen hakemus (en muista mikä), tälle tulevalle toimenpiteelle, soitto asiakaspalveluun selventää homman. He sanoivat lisäksi upotussyvyydeksi tän n.80cm. Puhelinpiuha sa kuulemma olla asentajien mukaan vaikka "ruokamullassa", he vaan velottaa sitten korjauksesta, jos siinä jotain ongelmia tulee.
Jossainhan kokonaisia asuma-alueita kaivetaan ilmatteeksi sähköyhtiön laskuun ilmapiuhattomaksi, mutta meilläpäin tällaista ei ollut tulossa, joten halusin tuon tehdä omasta pussista ja KYLLÄ KANNATTI, tölli on siisti kuin sika pienenä, eikä oo talon kylki vesivanasta paskanen, kuten oli ilmapiuhan aikaan
Itse kaivoin kaapeliojan, johon tuli pohjalle n.80cm syvyyteen sähköjohto, hiekkaa päälle ja puhelin johto hiekkaa päälle varoitusnauha, hiekkaapäälle ja multa/nurmikko. Sähköjohdon,varoitusnauhan, amcanaulat ja johtojen seinä- ja tolppasuojat ostin sähkötukusta.
Puhelinlaitokselta sai sentään ilmaiseksi maakaapelin ja olivat tyytyväisiä, että tulee maahan=vähemmän ongelmia heille. Sähköyhtiö purki vanhan ilmalinjan ja suoritti uuden piuhan kytkennän, joista tuli veloite. Samoin puhelinyhtiön veloitti vanhan purkamisen/uuden kytkennän.
Sähköyhtiöön pitää lähettää sellanen hakemus (en muista mikä), tälle tulevalle toimenpiteelle, soitto asiakaspalveluun selventää homman. He sanoivat lisäksi upotussyvyydeksi tän n.80cm. Puhelinpiuha sa kuulemma olla asentajien mukaan vaikka "ruokamullassa", he vaan velottaa sitten korjauksesta, jos siinä jotain ongelmia tulee.
Jossainhan kokonaisia asuma-alueita kaivetaan ilmatteeksi sähköyhtiön laskuun ilmapiuhattomaksi, mutta meilläpäin tällaista ei ollut tulossa, joten halusin tuon tehdä omasta pussista ja KYLLÄ KANNATTI, tölli on siisti kuin sika pienenä, eikä oo talon kylki vesivanasta paskanen, kuten oli ilmapiuhan aikaan
Kiitoksia vastauksista. Näillä pötkiikin pitkälle.
Olen jo kaivanut ojaa jonka syvyys tällä hetkellä 50cm, mutta se 80cm ei ole ongelma. Helppoa maata.
Mites muuten tuon maakaapelin napaisuus? Onko se nykyään 5-napaista? Nurkasta löytyisi ennestään 50m 4-napaista ja sen sopivuutta tuossa aprikoitiin. Sähkömieheltähän nämä asiat tietenkin selviää, mutta kysytään nyt täältäkin.
Olen jo kaivanut ojaa jonka syvyys tällä hetkellä 50cm, mutta se 80cm ei ole ongelma. Helppoa maata.
Mites muuten tuon maakaapelin napaisuus? Onko se nykyään 5-napaista? Nurkasta löytyisi ennestään 50m 4-napaista ja sen sopivuutta tuossa aprikoitiin. Sähkömieheltähän nämä asiat tietenkin selviää, mutta kysytään nyt täältäkin.
Ioxio kirjoitti:Kiitoksia vastauksista. Näillä pötkiikin pitkälle.
Kysy kaapelin tiedot ehdottomasti sähköyhtiöltä, ettei tule tilannetta jossa olet kaivanut ojan , laittanut kaapelin ja peittänyt sen ja kaikki turhaan väärän kaapelioletuksen takia.
Todennäköistä on, että teille sanotaan kaapeliksi alumiinikaapeli AXMK 4x25 S ja tietenkin lisäksi 16neliön kupari maadoitukseksi.
-DUPPA-
ps. Koira ei sitten perään hauku jos tuon kaapelisi jätät 50 cm syvyyteen.