Mietteitä rmt:n ostosta

Juuri ostanut rintamamiestalon? Aikeissa hankkia rintamamiestalo? Mitä pitäisi ottaa huomioon?
Vastaa Viestiin
jewe
Uusi jäsen

Mietteitä rmt:n ostosta

Viesti Kirjoittaja jewe »

Useamman kuukauden täällä pyörittyä oli viimein pakko rekisteröityä. Pari kuukautta olemme asuntoesitelyissä kierrelleet, mutta se oikea on vielä löytämättä, kaikissa kun tuntuu olevan jotain vikaa. Haaveissa olisi kolmessa tasossa oleva rintamamiestalo.

Kellarissa oleva asuintila ja yläkerrassa oleva suihku (ainakin ilman suihkukoppia) tuntuu saavan täällä monen karvat pystyyn. Nämä molemmat kuuluvat unelmatalooni, mutta tuleeko urakasta ihan mahdoton? Mitä enemmän olen täällä viettänyt aikaa, sitä enemmän olen alkanut "pelätä" talon ostoa. Pelkoa on vielä pahentanut kirjastosta lainaamani Kailan Talotohtori, jossa homeita ja sieniä käsitellään liian monen sivun verran.

Kuinka paljon olette uskaltaneet/kehdanneet vaivata sukulaisia remontin teossa? Itselläni eikä miehelläni ole remonttikokemusta ihan ylimäärin, mutta suvusta löytyisi lähes joka alan ammattilaisia, joten ulkopuolisia ei tarvitsisi palkata.

Entä onko 400-500 €/kk lämmitys, sähkö, vesi, jätehuolto yms. kuluihin ihan tuulesta temmattu kahden henkilön asuessa n. 100 m² rintsikassa?

Iso kiitos jo etukäteen kaikille jotka viitsivät vastata.
P.S. Kaikki muitakin vinkkejä otetaan ilomielin vastaan...
ripley
Jäsen
Jäsen

Re: Mietteitä rmt:n ostosta

Viesti Kirjoittaja ripley »

Ottamatta tässä nyt kantaa tuohon rmt:n ostamiseen sinänsä, niin itse kyllä pidin Panu Kailan Talotohtoria ja varsinkin juuri tuota home/laho-osastoa suorastaan lohdullisena lukemisena. Kailahan tuo mielestäni hyvin esiin juuri sen, että vanhaa puutaloa pystyy lähes aina korjaamaan - kunhan korjaa oikein eikä varsinkaan liikaa. Eikä pienistä laho- tai sienivaurioista pidä pelästyä.
pvalila
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja pvalila »

Pelko on viisauden alku, ainakin kun rmt:n ostosta puhutaan. Osta talo, joka on rakennettu hyvälle paikalle ja kuivalle maaperälle: useimmat vanhat talot onneksi ovat. Ongelmat asuvat yleensä kellarissa, erityisesti jos talossa on 70-luvulla tehty saunaosasto siellä. Suihkukaapin voi turvallisesti sijoittaa ihan mihin vain, siinähän on neljä seinää ja katto/lattia, eli kosteus pysyy siellä sisällä. Rintamamiestaloa voi asua hyvinkin halvalla, mutta ainakin meidän perheemme kohdalla asumiskulut ovat aika lailla sky hi (jahka remontti valmistuu jaksamme tehdä ehkä hieman elämäntaparemonttiakin). Sukulaisia voi käyttää surutta, kunhan vain muistaa, että heidät pitää ihan oikeasti myös palkita (osta matka etelään jos rahan maksaminen ei ole tahdikasta).

RMT:ssa saattaa päästä hyvinkin pienillä korjauskuluilla, mutta sen varaan ei voi laskea: pitää varautua siihen, että pystyy hoitamaan lainanhoitomaksut vaikka putket paukkuisivat ja katto menisi tuulen mukana. Osta talo sitten, kun sinulla on siihen varmasti varaa - vaikka jotain menisi hieman pieleenkin. Eri juttu tietenkin, jos olette niin nuoria, että tiukan paikan tullen on mahdollista hakea apua vanhemmilta tms.

Kannattaa muistaa, että homehtuneita taloja on mutta tontteja ei, eli jos maksaa vain tontin hinnan niin todellista riskiä ei oikeastaan ole.
Anu
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Anu »

Minä voisin kommentoida tuota rahapolitiikkaa. Meidän perheessä on viisi henkeä. Ollaan aika vesipihejä ja sähkökitsaita, mutta kyllä niitä molempia liikaa kuluu. Vesilaskut ovat olleet kolme kertaa vuodessa 83 euroa. Kulutuksen mukaan. Sähkölaskut vaihtelevat 50e-150e /kk. Meillä on lämmitysmuotona puu ja sähkö ja uutena tulokkaana ilp. 150 e on mennyt sellaisena kuukautena, kun puulla ei ole juurikaan lämmitetty (reissussa talvella tms. ja patterit päällä.). Jätehuollon lasku on noin 40 euroa / kerta, mutta nyt en muista tuleeko se kahden kuukauden välein. Iski joku muistikatkos, enkä jaksa nyt jolkotella yläkertaan etsimään laskua. Tyhjennys on kolmen viikon välein (kompostoriin biojäte). Toivottavasti näistä on jotain apua! :-D
"Huojuva talo, äiti kuule minua, voimat ei riitä, en tiedä mitä tehdä..." laulaa Anna E kauniisti.
pvalila
Jäsen
Jäsen

Jätelasku tulee kahden kk:n välein. Haluaisin korostaa sitä, vanhan omakotitalon omistajalla on oltava taloudellista venymiskykyä odottamattomien kuluerien varalta (vaikka sitten sattuisikin kohdalle se yllätyksistä suurin eli ettei mitään kuluja osukaan kohdalle). Kerrostalossakin voi osua ikäviä yllätyksiä kohdalle, mutta paljon harviaisempaa se kyllä on eikä noiden yllätysten kanssa ole yksin. Lapsia hyvinvointivaltiossa voi hankkia sillä ajatuksella, että tiukan paikan tullen yhteiskunta kyllä pelastaa: vanhan talon omistajaa ei tule kukaan pelastamaan.
zzz
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja zzz »

jewe kirjoitti:Kellarissa oleva asuintila ja yläkerrassa oleva suihku (ainakin ilman suihkukoppia) tuntuu saavan täällä monen karvat pystyyn.
Jos löytää hyvän talon mutta suihku puuttuu niin rakenna se suihku! Saat sellaisen kuin haluat ja tiedät varmasti että vesieristykset yms tulee kunnolla tehtyä.

Meillä on suihku ilman kaappia yläkerrassa (edellisen omistajan peruja), tarkoitus olisi kyllä laittaa kaappi yläkertaan, koska persiissä on pelko ettei edellinen omistaja ole tehnyt ihan kaikkea kunnolla. Asiaa ei voi tietää mutta parempi olla varma kuin mädättää ylkerta. Samaa pätee kellarin rakentamiseen. Melkeimpä teen mieluummin itse ja tiedän rakenteen olevan kunossa kuin arvailen edellisen asukkaan rakenteita.Meillä sauna on tehty edellisen asukkaan toimesta vähintäänkin mielenkiintoisesti. Kuntotarkastajan mukaan "rakenne on todennäköiseti toimiva" :shock:
No aika näyttää, pitää vain vahtia ettei ehdi muodostumaan mitään isompaa ongelmaa...

Remonttikustannuksiin voi vaikuttaa todella paljon materiaalin ja tekijän (itse tai sukulainen) avulla.

Meillä oli ostohetkellä tiedossa katon uusiminen ja siihen varattiin tarjousten perusteella kymppitonni. Noh urakoitsija tuplasi laskussa hinnan :evil:
Katto oli kuulemma painunut enemmän kuin normaalisti yms...

Meiltä siihen meni remontti kassa ja vähän enemmänkin. Muitten remonttien osalta se tarkoitti järjestyksen muuttamista ja kalleimpien siirtämistä. Tänä kesänä maalataan talo, joka ei ole kamalan kallista mutta syö mukavasti kesäloman ettei tule mikään kalliimpi mieleen :lol:

Rintsikkaa ei mielestäni pidä ostaa periaatteella "tehdään kaikki remontti kerralla ja muutetaan valmiiseen taloon", kerrostalossa homma toimii mutta ei rintsikassa. Silloin tulee herkästi tehneeksi paljon ylimääräistä, turhaa ja kallista remontti. Lisäksi aiheeseen ei ehdi tutustua ja tekee helposti sekundaa (varsinkin ammattilaisia pitää vahtia, ne kun tekee mielellään mitä sattuu).

Talossa kannattaa asua vuoden verran ja miettia mitä on pakko tehdä, mitä haluaa tehdä ja missä järjestyksessä. Kun tekee pikku hiljaa niin budejetti pysyy siedettävänä ja jos rahat meinaa loppua niin tekee sitten jotakin hivenen halvempaa välillä.
vihtorintie
Uusi jäsen

Viesti Kirjoittaja vihtorintie »

me ei ole vielä ostettu, mutta mielessä se pyörii kokoajan.. välillä unohtuu ja ajattelee onneksi ei ostettu mutta sit taas tulee mieleen kuinka kiva se oliski se olis kuitenki sellainen talo joka ei vaatisi muutakun kellarin eristyksiä alkuun ja ehkä keittiöremontin..mutta jossain vaiheessa koko talon rempan.
Pitäis kumminki saada myityä ensi oma rivari asunto pois ja yksin jo kaikki näytöt ym rasittaa, ajatuskin siitä rumbasta :roll:
Toisaalta mitään ei saa ellei yritä... Rintamamiestaloissa mua kiinnostaa se elämä mitä niissä on ollut ennen ja miettiä sitä millainen se on ollut uutena ym.
mua niin säälittää vanhat talot jotka jää johonkin pellon laidalle mädäntymään, se on niin karua katsella kuinka yhtäkkiä elämä päättyy, ja kun miettii 50 vuotta sitten siellä pihassa kirmasi monta lasta ja talo näytti hyvältä. Talo oli täynnä elämää kunnes yhtäkkiä kaikki loppuu.. :(
meillä rintsikan korjaus olis alux kyllä lainarahojen varassa, tai sen mitä jää erotukseksi nykyisestä kun myi..
olen aina ajatellu että vanhoja taloja korjailee vain rikkaat, lapsettomat, joilla on aina aikaa.. Tyyliin lääkäreitä.. :-D
mutta kuis on, kokoontuuko täällä vain jotka pystyy kaiken tekeen palkkatuloilla..?? :wink: empä usko :wink:
zzz
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja zzz »

vihtorintie kirjoitti:olen aina ajatellu että vanhoja taloja korjailee vain rikkaat, lapsettomat, joilla on aina aikaa.. Tyyliin lääkäreitä.. :-D
mutta kuis on, kokoontuuko täällä vain jotka pystyy kaiken tekeen palkkatuloilla..?? :wink: empä usko :wink:
Mä kun taas oon aina ajatellu että rikkaat ostaa suoraan hyvän ja käy sitten etelässä lomilla :-D
Oma rintsikka ostettiin suoraan vuokralta kerrostalosta, ilman yhtään omaa rahaa eli kaikki hankinnat velaksi.
Osto hetkellä 1 lapsi ja yksi tulossa. Nyt kolme vuotta myöhemmin 2 lasta ja kolmas tulossa :lol:
Santamäki
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Santamäki »

vihtorintie kirjoitti: olen aina ajatellu että vanhoja taloja korjailee vain rikkaat, lapsettomat, joilla on aina aikaa.. Tyyliin lääkäreitä.. :-D

:shock: :-) :-D

Heitit hyvän provon josta saisi aikaan vaikka mitä, mut kannattanee käydä vilkaisemassa olemassa oleva keskustelu aiheesta. IT-ala tosin taitaa olla parhaiten edustettuna, vaikkei kunnon kyselyä ole alkuun laitettukaan... :lol:

http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic.php?f=3&t=1231
Ei ne pienet tulot vaan ne suuret menot...
pvalila
Jäsen
Jäsen

Kyllä täällä taitaa enemmän mikrotohtoreita olla kuin laillistettuja lääkäreitä.

IT-ihmisten yliedustus saattaa johtua siitä, että IT-alan rintamamiestaloperheet päätyvät tänne lähes sadan prosentin varmuudella.

Vieraalla teetettynä vanhan talon korjaus tulee kalliimmaksi kuin uuden osto, itse tehden voi selvitä hyvinkin edullisesti. Oleellista on, että jos lapsiperhe ostaa vanhan talon, niin sillä on oltava riittävät vararahastot myös keskisuurten yllätysten varalle; viimeisiä pennejä ei pidä sitoa vanhaan rakennukseen. Kuten olen aiemminkin sanonut, vanhan talon omistajan elämässä unelmien ja painajaisten ero on kovin pieni...
Vastaa Viestiin