Pekka Huhta kirjoitti:Oto Hascak kirjoitti:
Harmi ettei tuoa pääse katsomaan rekkautumatta... Täytyy jonain sadepäivänä rekisteröityä.
Mä kävin rekkautumassa.
Niin kävin minäkin, eikä edes ollut sadepäivä!
Asioita voi tehdä monella eri tavalla ja varsinaisesti yhtä oikeaa tapaa ei ole olemassakaan. Vaikka asia ei minulle mitenkään kuulu, niin väkerrän tuosta edellä mainitusta projektista pienen yhteenvedon ratkaisuista, jotka ovat
omasta mielestäni kyseenalaisia tai tehty päin h*lvettiä.
pelkka kirjoitti:Niin että kelpo kelejä vaan sinne Pohojanmaalle täältä läkähdyttävästä etelästä!
Seinäjoen pölyt on karistettu jaloista jo helmikuussa. Projekti tapahtuu synnyinmaisemissani eli Tampereen kupeessa suur Sastamalan alueella.
Hirsipirttihirmu kirjoitti:Jos tuollainen projekti olisi keskivertoihmiselle mahdoton, ei kehikkojen siirtely olisi varmasti niin suosittua kun se on nykyään. Ja se on tällä hetkellä suositumpaa kuin pitkään aikaan.
Luulen pvalilan tarkoittaneen, että tekemällä KAIKEN itse on projekti asiaan vihkiytyneelle henkilölle raskas ja keltanokalle mahdoton.

Sinänsä kyllä homma itsessään ei ole missään nimessä rakettitiedettä eli jos on joskus Legoilla leikkinyt, niin kyllä sitten on edellytykset kehikkokin koota!

Eli periaatteessa kuka vaan pystyy hirsiä kasaamaan päällekkäin, mutta kaikki muu rakentamiseen liittyvä onkin sitten niitä asioita, jotka alkavat tökkiä... Eli tyyliin kuka piirtää kuvat ja laatii suunnitelmat rakennusviranomaisille, kuka valvoo, kuka tekee perustukset, kuka kaivaa, kuka vetää sähköt ja putket, kuka sen kehikon tontille tuo, kuka uskaltaa seisoa korkeilla telineillä, kuka tekee vesikaton, kuka muuraa tulisijat ja piiput, kuka tekee kylppärin jne. Nuo taas ovat asioita, jotka osaa kuka tahansa rakennusalan ammattilainen tehdä, mutta se taas tarkoittaa sitä, että rahan on vaihdettava omistajaa. Ja jotta raha voi vaihtaa omistajaa, niin sitä on lakki kourassa (tai sukkahousut päässä

) pankista haettava. Kaikki on yksinkertaista ja jos jotain ei itse osaa, pysty tai halua tehdä, niin siihen löytyy rahalla tekijä. Meillä taas lähtökohtana on se, että talo rakennetaan ilman velkarahaa...

Mä kerron kyllä sitten, että koska pitää lähteä pankinjohtajan juttusille. Raskastahan tämä on, mutta itse en halua olla niitä omakotirakentajia, jotka ottavat 200 000 euroa lainaa ja makselevat sitä loppuelämänsä. Pirtti on mahdollista tehdä hyvinkin halvalla, jos ei tavoittele 160 neliötä kultaisilla hanoilla ja marmorilattioilla.
Jep. Kattotuolien nostelu kävi pirun komeasti. Yksi tuoli painoi 97 kiloa eli kolme miestä olisi sitä kantanut vaikka maailman tappiin asti (lue: vaadittu parinkymmenen metrin siirto onnistui varsin kevyesti). Pienehkö henkilönosturi oli todella kätevä peli tuolien ylös nosteluun ja kun tuolit saatiin kehikon päälle, niin ne oli helppo siirtää oikeille paikoilleen käsipelillä raahaamalla. Kuvia en ole ehtinyt kameralta purkaa, mutta laitetaan niitä sitten tuonnempana. Tuoleja oli yhdeksän kappaletta ja niistä kuudesta on vielä asentamatta ylin huippukolmio (tuolit tulivat suuresta korkeudesta johtuen kahdessa osassa). Tänään aletaan lyödä päätykolmioiden seinärunkoja, kunhan tuolit saadaan lopullisesti tuettua ja kiinnitettyä.