Ikkunoiden valmiiksi saattaminen

Maalaus ja varsinkin maalit jakavat mielipiteitä ja ansaitsevat oman osion
Vastaa Viestiin
tumppi776
Jäsen
Jäsen

Ikkunoiden valmiiksi saattaminen

Viesti Kirjoittaja tumppi776 »

Eli saatiin puusepältä pokat laseineen mutta mitään maalia, silikonia tai kittiä niissä ei ole.

Kysymys kuuluu työjärjestyksestä, missä järjestyksessä pokat kitataan/silikonoidaan ja maalataan. ja toiseksi kun ikkunat ovat nyt valmiiksi kasatut niin tartteeko tiivistystä varten lasit ja listat irroittaa?
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

Re: Ikkunoiden valmiiksi saattaminen

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta »

Minkälaisista ikkunoista mahtaa olla kysymys? Riippuu nääs kovasti se työjärjestys ja tekotapa siitäkin.

Silikoniahan ei sitten ikkunaan laiteta kuin P-tiivisteen muodossa, toivon mukaan et tarkoittanut tuubisilikonia johonkin laittaa :-D

Jos ne on ihan tavalliset puurunkoiset ikkunat, niin mä voisin tehdä kuvasarjan niiden lasittamisesta, mulla on kuistilla just yks ikkuna venttaamassa vastaavaa käsittelyä.

Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
ankka
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja ankka »

Pekka: Mua kiinnostaisi nähdä kuvasarja jos vaan viitsisit laittaa. :-D
Oto Hascak
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: www.suorakon.com
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Oto Hascak »

Pekan kuvasarjaa ja työselityksiä odotellessa voi hätäisimmät vilkaista hiukan suuntaa-antavaa juttua tuosta:

http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic ... a&start=60

Muutama viesti alaspäin...
Rakennuskonservaattori, restaurointirakentaja ja restaurointikisälli
http://www.suorakon.com
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

No mutta. Tuossahan se jo olikin, eihän mun tartte mitään kuvasarjaa tehdä :)

No, tässä jonain viikkona se projekti varmaan tulee tehtyä, josko siitä sais kuvat otettua. Eihän yhden ikkunan lasitukseen ja heloitukseen mene aikaa kun tunti pari, mutta kun on laiska luonne :)

Pekka
Oto Hascak
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: www.suorakon.com
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Oto Hascak »

Pekka Huhta kirjoitti:Tuossahan se jo olikin, eihän mun tartte mitään kuvasarjaa tehdä
Väärin. On suunnaton vääryys, jos jätät kuvasarjan työohjeineen tekemättä. Sun juttuja on muutenkin kiva lueskella, kun ulosanti on mukavan selkeää sekä opettavaista. Ja tietenkin isona plussana se, että teksti ihmiseltä, joka osaa teorian sekä käytännön, on kaikista hyödyllisintä. :-D
Rakennuskonservaattori, restaurointirakentaja ja restaurointikisälli
http://www.suorakon.com
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

Oto Hascak kirjoitti:
Pekka Huhta kirjoitti:Tuossahan se jo olikin, eihän mun tartte mitään kuvasarjaa tehdä
Väärin. On suunnaton vääryys, jos jätät kuvasarjan työohjeineen tekemättä. Sun juttuja on muutenkin kiva lueskella, kun ulosanti on mukavan selkeää sekä opettavaista. Ja tietenkin isona plussana se, että teksti ihmiseltä, joka osaa teorian sekä käytännön, on kaikista hyödyllisintä. :-D
No ehkä mä sitten sen jutun teen kun noin kauniisti kehutaan :-D

Pitääkin muistaa pyytää serkulta lainassa oleva lasittajan nitoja takas että saa siitäkin kuvia. Vaikka lasitusnauloillahan nuo yleisimmin tehdään.

Pekka
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

No, nytkähti eteenpäin. Aloitin ikkunoiden helotuksen ketjussa http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic.php?f=9&t=6606

Toivon mukaan saan sen tehtyä valmiiksi nopeammin kuin kysyjä :-D

Pekka
juh
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja juh »

Kysymys kuuluu työjärjestyksestä, missä järjestyksessä pokat kitataan/silikonoidaan ja maalataan. ja toiseksi kun ikkunat ovat nyt valmiiksi kasatut niin tartteeko tiivistystä varten lasit ja listat irroittaa?
Nuo ikkunathan on siis ilmeisesti tehty lasilistoilla, joten ei muutakun maalia pintaan?
peukalo keskellä kämmentä...
tumppi776
Jäsen
Jäsen

Jep, eli taitavat olla valmiit maalattaviksi jo sellaisenaan. Ja hyvä niin.

Maaliksi ilmeisesti paras olisi pellavaöljy maali mitä olen täältä lukenut. ja taitaisi petroolikin käydä ja peittäisi kerralla.

Meillä kun on tuo Fintexin myymälä aivan vieressä niin sieltä varmaan saa hyvän maalin?

Mitä reseptejä ootte käyttänyt oman pellavaöljymaalin tekoon ja mistä olette hankkineet tarvikkeet? Googlella kyllä löytyy versioita mutta täältä en tahdo löytää etsi:llä.
pelkka
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja pelkka »

tumppi776 kirjoitti:Maaliksi ilmeisesti paras olisi pellavaöljy maali mitä olen täältä lukenut. ja taitaisi petroolikin käydä ja peittäisi kerralla.
Käyhän se varmaan petroolimaalikin, mutta kun hommaan ryhtyy niin kannattanee tehdä se niin, että huoltomaalausväli on mahdollisimman pitkä, ja että ikkunat saavat parhaan mahdollisen rakenteellisen suojan mitä maali voi tarjota. Siksi pellavaöljymaali.
Meillä kun on tuo Fintexin myymälä aivan vieressä niin sieltä varmaan saa hyvän maalin?
Itse en tunne heidän tuotteitaan, olen toki nettisivuilla käynyt.
Mitä reseptejä ootte käyttänyt oman pellavaöljymaalin tekoon ja mistä olette hankkineet tarvikkeet? Googlella kyllä löytyy versioita mutta täältä en tahdo löytää etsi:llä.
Paras ylöskirjoitettu resepti joka on käsillä, on Panu Kailan "Talotohtorissa" sivuilla 630-610. Sivulle 644 mennessä hän on kertonut kuinka maalilla maalataan ja mitkä ovat yleisimmät virheet. En jaksa kirjoittaa reseptiä tähän, tietokone on hajalla ja tämä varakone kaatuilee n. 15 minuutin välein. "Kevät toi maalarin" -kirjassa on öljymaalauksesta vielä tarkemmin, mutta sitä kirjaa olen vasta kirjastossa selaillut.

Tärkeätä on sekoittaa pigmentti hyvissä ajoin (1-2 päivää) ennen maalaamista vernissaan ja antaa sen vetäytyä. Karkealaatuisten maapigmenttien (esimerkiksi itsekerättyjen tai muutenvaan halpojen) kohdalla kannattaa myös harkita pigmentin hiertämistä ennalta, mutta itse en ole talo- ja ikkunamaalien kanssa niin paljoa fiinistellyt, munatemperataidemaalauksessa kyllä.

Jotkut hyvin hienojakoiset pigmentit on hyvä uuttaa alkoholin kanssa (Sinolia, tai jos on suhteita lääkäreihin, ihan apteekkispriitä) (Vironvalkeakin käy, vahvempi versio), johon liukenevat, tästäkin Kaila taitaa mainita.

Pigmenttejä olen vuosien varrelta ostanut Kirjopiiskasta, nyk. Kirjovärit OY, RTV:ltä, Maalarimestarien OY:stä, Sateenkaariväreiltä, Kymin Palokärjestä http://users.kymp.net/palokarki/tuoteluettelo.htm , Lohjan Maalikeskuksesta ja Inter-Raudasta (Hangon Värin tuotteita), rautakaupoista ja Töölön Tapetista ja väristä (Värisilmä), jonka Töölön myymälässä on ainakin osaavaa porukkaa ja Uulan pigmenttejä. Sieltä täältä oon näitä haalinut. Bauhauskin kuulemma myy nykyään Uulan pigmenttejä. Ja Pajutexista saa myös pigmenttejä.

Uulan pigmentit ovat olleet tyyriimpiä (ei ne silti mitään kalliita ole), esim. Hangon Värillä halvempia.

Askartelu- ja taidetarvikekaupoistakin jotain saa (esim. Tempera Helsingissä), mutta kilohinnat ovat niin järkyttäviä ettei niistä kannata hankkia kuin jotain pieniä määriä sävytykseen, jos epätoivoisesti tarvii.

Näiltäkin sivuilta löytyy vastauksia kysymyksiisi kun käytät "haku foorumista" -toimintoa ja laitat hakusanaksi "pigmentti". Sen jälkeen voit hakea "pigmentit" -sanalla, tai surffata suoraan maalausosioon. Tämmöinenkin ketju oli siellä aivan hiljattain: http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic ... ali#p54223

Mun mielestä oleellinen osa näitä omien maalinsekoitusjuttujen tekemistä on oma innostus, tiedonjano ja kokeilun / sähläämisen halu. Siten ne parhaat reseptit syntyy. En tarkoita tällä sitä, että mulla olisi joku mahtava taikaresepti jota epätoivoisesti jemmaan, vaan että tarkkaa reseptiä on vaikeata antaa kun on itse ensin tutkinut Panu Kailaa ja joitain muita opettajia ja sitten alkanut vaan sotkea. Vähän niinkuin kyökki-ihmisilläkin: meeppä kysymään montako grammaa suolaa tai korppujauhoa tuli tähänkin mainioon färssiin... katsovat pitkään.

Toivottavasti tällä pääsee eteenpäin. Suosittelen kirjastoa / kirjakauppaa ja suotuisia surffaustuulia!

pelkka

p.s. lue myös ilmaiseksi Museoviraston julkaisemat korjauskortit "ikkunoiden korjaus" ja "öljymaali" täältä http://www.nba.fi/fi/korjauskortit
Viimeksi muokannut pelkka, Ke Elo 06, 2008 23:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
pelkka
Jäsen
Jäsen

tumppi776 kirjoitti:Eli saatiin puusepältä pokat laseineen mutta mitään maalia, silikonia tai kittiä niissä ei ole. Kysymys kuuluu työjärjestyksestä, missä järjestyksessä pokat kitataan/silikonoidaan ja maalataan. ja toiseksi kun ikkunat ovat nyt valmiiksi kasatut niin tartteeko tiivistystä varten lasit ja listat irroittaa?
Ja jos saisit vielä tälle foorumille ympättyä (taitaa olla vaikeata, ainakaan galleria ei toimi) tai jonkun kuvapalvelun kautta välitettyä valokuvan noista käsittelemättömistä ikkunoista, liitoksista ja lasilistoista, niin aina vaan parempi.

Jos mä olisin puuvalmiita ikkunoita maalaamassa niin imeyttäisin ne ekaksi kyllä lämpöisellä pellavaöljyllä. Aion testata sitä ensi vuonna kun tulee ajankohtaiseksi. Koska olette muuten ajatelleet maalata nuo ikkunanne? Ei kait vielä tänä syksynä... alkaa muuten tulla jo kiire aloittaa, riippuu tietenkin siitä voiko maalata sisällä vai onko homma tehtävä pihalla, jossa kastetta on jo melkoisesti.

pelkka
pelkka
Jäsen
Jäsen

juh kirjoitti:Nuo ikkunathan on siis ilmeisesti tehty lasilistoilla, joten ei muutakun maalia pintaan?
Eiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii... enintään sisäpuolella, jos silloinkaan. Ekaksi kitataan. Lasilista varsinkin ulkopuolella tärvää hyvänkin puitteen nopeasti, lasilista on paholaisen keksintö. Jos on uudet ikkunat, kannattaa ne tuunata käyttökuntoon parhailla mahdollisilla konsteilla ja tarvikkeilla. En tunne vielä ketään, joka nauttisi ikkunoiden kunnostamisesta.

pelkka
tumppi776
Jäsen
Jäsen

joo täytyy laittaa kuvat. ovat puolilämpimän-eteisen sisä-pokat. Ja kellarissa on mahdollisuus maalata sisällä lämpimässä ja kuivassa. Eli kiirusta niiden kanssa ei ole, onneksi.
pelkka
Jäsen
Jäsen

Jaa ne onkin sisäpokat, oisit heti sanonu. Siellä nuo lasituslistat jotenkin ymmärtää. Mutta kyllä silti kittaisin ja maalaisin kunnolla, etenkin kun k.o. tilassa saattaa kosteus vaihdella melkoisesti.

pelkka
Vastaa Viestiin