Lisää neliöitä

Jokaiselta rintamamiestalon omistajalta on varmasti monesti kysytty: "Löytyikö yllätyksiä". Vanhat talot saattavat joskus todellakin kätkeä sisäänsä niin iloisia kuin surullisiakin yllätyksiä. Remontoidessa niihin sitten törmää.
rch
Jäsen
Jäsen
Viestit: 48
Liittynyt: Su Kesä 15, 2008 15:24
Paikkakunta: Tuusula

Lisää neliöitä

Viesti Kirjoittaja rch »

Eilen illalla katsottiin (parempi myöhään kun ei millonkaan) miehen kanssa ajatuksella talon ja laajennusosan alkuperäisiä piirrustuksia ja alettiin ihmettelemään, kun kuvissa ei ole yläkertaa ollenkaan. No siinä sitten alettiin ihmettelemään myös sitä, että miten muka 115m2 mahtuu niin tilavasti 5h+k+s+kph yms yms huoneet ja tilat, kun nyt asutaan vielä viimeista kuukautta kolmiossa joka on 80m2. <-tätä neliömäärää ihmettelin jo silloin, kun näin asunnon ensimmäisen kerran netissä myynnissä, että mahtaa olla pirun pienet huoneet talossa.

Yläkerta on piirretty kylmänä tilana, se on kuitenkin rakennustavasta ja materiaaleista päätellen rakennettu lämpimäksi joskus 50-60 luvuilla ja sieltä tulee lisää neliöita taloon noin 40, +/-jotain.

Naureskeltiin siinä, että eihän meidän perhe olisi edes millään mahtunut 115neliöiseen taloon :wink:

Putosi muuten talon neliöhinta huimasti, kun neliöitä "löytyi" noin paljon lisää.. kuitenkin ostettiin 115neliöinen talo.
-kun itse tekee, tietää miten on tehty, olipa se sitten tehty hyvin tai hyvin huonosti-
Anu
Jäsen
Jäsen
Viestit: 246
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 19:41

Re: Lisää neliöitä

Viesti Kirjoittaja Anu »

Osaatko sanoa, miten talo on kirjattu kaupungin / kunnan rekistereihin? Meillä on ollut jonkin verran selittelemistä, kun asumme "paritalossa", vaikka oikeasti asumme ihan oikeasti omakotitalossa. Yläkerrassa on joskus ollut vuokaralaisia ja silloin tämä torppa on ilmoitettu kaupungille a ja b asuntoina. Niitä ei enää ole, mutta kukaan ei ole ilmoittanut muutoksesta kaupungille.

Jossain vaiheessa kaupungin suunnasta meille väläyteltiin sellaista, että pitäisi hakea uudet rakennusluvat koko talolle, koska tämä ei olekaan niin kuin papereissa sanotaan. Mutta "ongelman" muodostaa se, että alunperinkin tämä on ollut yhden porukan talo, myöhemmin muuttunut kahden porukan taloksi (ei tietoa, onko ollut kaksi sisäänkäyntiä) ja nyt siis taas yhden porukan talo. Ottaapi näistä nyt sitten selvää. Kiva yllärihän se olisi joutua hakemaan uudet rakennusluvat ja kaupunki ilmoittaisi, että ei onnistu. "Tuommosta taloa ei saa sille alueelle rakentaa." Ei nimittäin enää saisikaan.
rch
Jäsen
Jäsen
Viestit: 48
Liittynyt: Su Kesä 15, 2008 15:24
Paikkakunta: Tuusula

Re: Lisää neliöitä

Viesti Kirjoittaja rch »

En varmaksi osaa sanoa, mutta uskoisin, että on kunnassa samoilla papereilla millä meille myytiin, eli 115m2.
-kun itse tekee, tietää miten on tehty, olipa se sitten tehty hyvin tai hyvin huonosti-
Avatar
juh
Jäsen
Jäsen
Viestit: 500
Liittynyt: Pe Touko 12, 2006 13:39
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Lisää neliöitä

Viesti Kirjoittaja juh »

Meillä on myös asunto jaettu A, ja B osoitteisiin (johonkin aikaanhan taisi olla pakko ottaa vuokralaisia yläkertaan), ja keskenäänhän tässä vaan asutaan. Rakennuslupia ei tarvitse (ainakaan täällä) hakea, jos asunnot haluaa yhdistää, vaan ilmoitus maistraattiin riittää.
peukalo keskellä kämmentä...
Kulju
Jäsen
Jäsen
Viestit: 319
Liittynyt: To Tammi 05, 2006 10:44
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Lisää neliöitä

Viesti Kirjoittaja Kulju »

Joissain kunnissa vesi ym. liittymien hinta on laskettu neliöiden mukaan. Kunta saattaa periä lisähintaa jos neliöt lisääntyvät.
Tinakenkäpoika
Jäsen
Jäsen
Viestit: 1032
Liittynyt: Ke Joulu 05, 2007 19:19
Paikkakunta: Muurame
Paikkakunta: Muurame

Re: Lisää neliöitä

Viesti Kirjoittaja Tinakenkäpoika »

taitaa tuo lisäneliöt vaikuttaa myös kiinteistöveroon samalla kun vesiliittymän maksuun. Itselläkin on talon neliöt 86(1½kerroksessa), mutta kellarikerroksessa on noin 50 neliötä, joita ei ole asumisneliöiksi edelliset ilmoittaneet, vaikka siellä on työhuone,sauna+pukuhuone ollutkin. Se ei tainnut olla niin nöpönuukaa sillo ku nämä on tehty.
rch
Jäsen
Jäsen
Viestit: 48
Liittynyt: Su Kesä 15, 2008 15:24
Paikkakunta: Tuusula

Re: Lisää neliöitä

Viesti Kirjoittaja rch »

Joo, kiinteistövero ainakin nousee, mutta ei kyllä paljoa, mun vanhemmat asuu naapurissa ja heillä neliöitä n.270.
Vesi ja sähkö laskutetaan arviona ja tasataan, arviot perustuu neliöhin ja asukasmäärään ja kodinkoneisiin yms. joten sinänsä lisäneliöt ei vaikuta.
-kun itse tekee, tietää miten on tehty, olipa se sitten tehty hyvin tai hyvin huonosti-
Avatar
Jonssi
Jäsen
Jäsen
Viestit: 53
Liittynyt: To Marras 08, 2007 11:15
Paikkakunta: Kokkola

Re: Lisää neliöitä

Viesti Kirjoittaja Jonssi »

Tereys,

Eikös noihin asumisneliöihin vaikuta mm. huonekorkeus. Yleensä kiinteistöt myydään niillä neliöillä jotka on lakisääteisesti asumisneliöitä. Kellarit on usein alle tuon 220cm, jolloin ne ei ole asuinneliöitä, vaan jotain muuta tilaa. Tästä syystä RMT:ssä yläkerrassa vain keskialue lain määrittämää asuintilaa.

Mistähän neliöistä tässä mahtanee olla kyse?


Saatanhan olla väärässäkin, luultavasti olenkin.
TheJonssi
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

Kaikki korjataan, nekin mitkä ei vielä ole rikki
rch
Jäsen
Jäsen
Viestit: 48
Liittynyt: Su Kesä 15, 2008 15:24
Paikkakunta: Tuusula

Re: Lisää neliöitä

Viesti Kirjoittaja rch »

Nimenomaan yläkerran neliöistä, äkkiseltään katsottuna huonekorkeus on sen yli 2m, itse yli 170cm pitkä ja käsi just just yltää varvistaen kattoon, toki siellä on mh:ssa lappeet ja niitä en ole laskenut mukaan noihin "lisäneliöhin".

edit: vakuutusyhtiö ainakin laskee kaikki alle 160cm tilat pois asumisneliöistä, niille siis kaikki siitä korkeammat tilat on asumiskelpoisia.

ja edit2: ja siis yläkertaa ei ole piirrustuksissa, alakerran neliöt on tuon 115m2 jolla talon ostimme, alakerrassa on myös vaatehuone noin 10m2 jota ei myöskään ole piirrustuksissa, mutta on mukana tuossa 115m2.
-kun itse tekee, tietää miten on tehty, olipa se sitten tehty hyvin tai hyvin huonosti-
Tinakenkäpoika
Jäsen
Jäsen
Viestit: 1032
Liittynyt: Ke Joulu 05, 2007 19:19
Paikkakunta: Muurame
Paikkakunta: Muurame

Re: Lisää neliöitä

Viesti Kirjoittaja Tinakenkäpoika »

Tuosta vakuutusyhtiön 160cm korkeudesta minäkin sen otaksuin tulevan. Vaan tietääköhän joku täällä asian oikean laidan? Olisi aika ikävää maksaa vakuutusmaksuja tuosta kellaritilastakin, jos niitä ei kumminkaan sitten saa lain mukaan asumisneliöiksi(jotka siis nostavat talon arvoa).
hokai
Jäsen
Jäsen
Viestit: 114
Liittynyt: Su Heinä 16, 2006 22:01
Paikkakunta: Teijo

Re: Lisää neliöitä

Viesti Kirjoittaja hokai »

Olen jostain lukenuut että näissä rintsikoissa neliöt lasketaan kivijalan pituus x leveys x 1.5 korkeuksiin sen kummemmin kajoamatta. Olenko väärässä???
Vapaa-aika.... Mikä se on ?
Avatar
pvalila
Jäsen
Jäsen
Viestit: 18270
Liittynyt: Ke Joulu 06, 2006 16:54
Paikkakunta: Vantaa

Re: Lisää neliöitä

Viesti Kirjoittaja pvalila »

Saattaa olla hyvinkin hyödyllistä, että talo on kirjoissa kahden asunnon talona. Nykymääräysten mukaan ei tyypillistä rm-taloa enää pystykään jakamaan kahdeksi asunnoksi, asuntojen välillä pitää olla mm. kunnollinen tulimuuri.
Avatar
pvalila
Jäsen
Jäsen
Viestit: 18270
Liittynyt: Ke Joulu 06, 2006 16:54
Paikkakunta: Vantaa

Re: Lisää neliöitä

Viesti Kirjoittaja pvalila »

Käytännössä tuon neliömäärän tarkistusmittaus aktualisoituu lähinnä kahdessa tapauksessa: jos laitatte talonne myyntiin tai haette rakennuslupaa jotain lisärakentamista varten.

Jos teette yläkertaan perusteellisen remontin saattaa olla vaikea osoittaa, että tila on otettu laittomasti käyttöön jo paljon ennen teidän aikaanne.
Avatar
pvalila
Jäsen
Jäsen
Viestit: 18270
Liittynyt: Ke Joulu 06, 2006 16:54
Paikkakunta: Vantaa

Re: Lisää neliöitä

Viesti Kirjoittaja pvalila »

Rakennusten erilaiset neliöt (ja kuutiot) on määritelty rakennusmääräyskokoelmassa, vakuutusyhtiöt vain soveltavat näitä neliöitä.
rch
Jäsen
Jäsen
Viestit: 48
Liittynyt: Su Kesä 15, 2008 15:24
Paikkakunta: Tuusula

Re: Lisää neliöitä

Viesti Kirjoittaja rch »

Täytyy ihmetellä miten näiden lisäneliöiden kanssa edetään, talo on nyt ainakin vakuutettu 98m2 mukaan.

Näillä näkymin talo on loppuelämän koti meille, tosin jos kaavamääräykset muuttuu ja päästään lohkomaan tuo 1ha vaikka 1000m2 tonteiksi lähtee koko roska myyntiin, mutta se nyt on ainakin hyvin epätodennäköistä, sillä alue halutaan säilyttää maalaismaisemana ja pienin tonttikoko tällä hetkellä on 1ha jolle saa rakentaa jos saa, mutta eihän sitä koskaan tiedä mitä kunnan kihot keksii. Tuusulan itäinen ohitustie tulee rikkomaan maalaismaisemaa jos se ikinä valmistuu ja läheiselle pellolle suunnitellaan jonkin sortin asuinauetta.

Edellinen omistaja oli hakenut rakennusluvan kuistin laajennukseen ja oli sen saanut, ongelmitta, onneksi ei koskaan sitten rakentanut tuota laajennusta -kuvat saatiin siitä ja en olisi tykännyt jos se laajennus olisi toteutunut.
Meillä on rakennusluvan haku edessä jos vanhaa navettaa ei saada autotalliksi, sitä ei olla vielä sen tarkemmin syynätty kuin, että on kahdet pariovat ja tilat jonne mahtuu 2 autoa ja rätkät, siinä kohtaa haetaan lupaa autotallille jos navetta on oikeasti purkukuntoinen, kuten kauppakirjassa lukee.

Yläkertaan ei ole tulossa remonttia, ainakaan laajaa ja onhan meillä esim kauppakirjassa maininta huonemäärästä sekä kuntotarkastuksen raportti kuvineen kauppakirjan liitteenä jossa kuvat myös yläkerrasta joilla voi tarvittaessa todistaa, että yläkerta on rakennettu asuinkäyttöön jo kauan ennen meitä ja niistä matskuista päätellen myös ennen myyjiä joilla talo ollut vuodesta -82 lähtien.
-kun itse tekee, tietää miten on tehty, olipa se sitten tehty hyvin tai hyvin huonosti-
Vastaa Viestiin