oikaisuvalu kellariin....?

Keskustelua maanpinnan alapuolelta - kellari, salaojat, sokkeli jne.
Avatar
juuso
Jäsen
Jäsen
Viestit: 78
Liittynyt: Ke Huhti 12, 2006 9:19
Paikkakunta: Espoo

oikaisuvalu kellariin....?

Viesti Kirjoittaja juuso »

kellarin lattia pitäisi tasoittaa ja oikaista. Joudun yllättäen tekemän sen itse, koska rakennusmiehemme otti lomaa..... :-)
Eli: kellarissa on n. 12 neliön varasto josta tulee kodinhoitohuone. Nykyinen betonivalu on alkuperäinen maanavarainen, siinä on jyrkät kaadot ja kaiverrettuja "puroja" veden ohjausta varten :shock:
rakenne saisi kuivua edelleen sisään, mitään eristeitä ei tule. Salaoja /isodrän rempan jälkeen ulkoa tuleva vesi ei enää ole ongelma. Myöhemmin ehkä Platon Isola lattia tuon päälle.
Mutta onnistuuko moinen yhdeltä ensikertalaiselta? Betonimylly on ja normaali määrä älliä.
Mitä matskua suosittelisitte? Konsteja lattia tasaamiseen? Korkeuserot maks 25 mm tai jotain sinnepäin....
Kaikki hyvät neuvot olisivat tarpeen,

juuso
Avatar
tuuma
Jäsen
Jäsen
Viestit: 17209
Liittynyt: Su Kesä 05, 2005 22:17
Paikkakunta: TUUSULA

Re: oikaisuvalu kellariin....?

Viesti Kirjoittaja tuuma »

Itse noviisina tein lattianoikaisun kellariin yrityserehdys -menetelmällä. Ensin tavallisella sementillä ja käsipelillä hämmentäen. Sitten kun sen kuivuminen kesti "ikuisuuden" kokeilin ns. Rapid -sementtiä ja siinäpä olikin oiva aine, kuivui niin että suhina kävi. Nopea tietty saa olla. Hiertäminen eli hetken päästä "hieronta" saa aikaan lujuuden paranemisen ja sileän pinnan. Eipä siinä oikeastaan mitään sen ihmeellisempää ole. Pitkä vatupassi on avuksi tai sitten lyhyen kiinnittää suoraan lautaan niin näkee ettei ihan vinoa tule...
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
Avatar
juh
Jäsen
Jäsen
Viestit: 500
Liittynyt: Pe Touko 12, 2006 13:39
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: oikaisuvalu kellariin....?

Viesti Kirjoittaja juh »

Tasoitteillahan tuommoiset 25 oikaisut menee nätisti. Pahimpiin kohtiin vähän jäykempää tavaraa, ja yhtenäinen pinta ohuemmalla tasoitteella. Rautakaupasta kyllä osaavat kertoa oikeantyyppiset tasoitteet. Muistat vaan primeria sivellä kerrosten väliin, niin tarttuu tasoite vanhaan pintaan kiinni.
peukalo keskellä kämmentä...
lasinil
Jäsen
Jäsen
Viestit: 24
Liittynyt: Su Helmi 10, 2008 13:22
Paikkakunta: Turku

Re: oikaisuvalu kellariin....?

Viesti Kirjoittaja lasinil »

rapid sementti ei kuivu paljoakaan nopeammin kuin tavallinen. Älä mene lankaan siinä kohdassa. Lujuuden se saavuttaa kyllä nopeammin eli noin 7 päivässä (nyrkki silmään sääntö).

kuivumiseen menee aina juuri niin kauan miten paljon vettä laitat massaan. Primeri taas estää veden imeytymisen alustaan ja näin parantaa tartuntaa. Joten primeri hidastaa kosteuden poistumista aina vähän.

Itse harkitsisin ehkä jotain vetonit 5000+hiekkaa yhdistelmänä ja sen hieroo sinne harjalla niin tarttuu kunnolla. Sit jos vielä pitää saadaa tasaiseksi niin siihen päälle vetonit 3000, hienotasoite!

Hintaa kyllä tulee noilla aineilla että ehkä vähän liian tyyriitä platon lattian alle.

12m2x20mm= 240 l
240/13 = 18 säkkiä
18x14€= 250€

vetonit 5000(10säk)+hiekkaa(8säk)=
200 € on sit se 12 neliötä ja koko alueelle 20 mm tasoitetta. Jos on vain paikkoja korjattavana niin pääsee halvemmnalla!
Avatar
juuso
Jäsen
Jäsen
Viestit: 78
Liittynyt: Ke Huhti 12, 2006 9:19
Paikkakunta: Espoo

Re: oikaisuvalu kellariin....?

Viesti Kirjoittaja juuso »

Moi, kiitos kommenteista!
Kävi paikallisella RTV:lä kyselemässä kanssa ja siellä tarjotttiin ensin jotain hienoa kamaa (70 E säkki!) ja sitten noita "lasinilin" Vetonit (5000/3000) juttuja.
sanoivat ettei tuon Vetonitin päälle voi maalata? Muuten tuo olis varmaan just hyvä. Ajattelin yhtenä vaihtarina maalata ja jättää myöhemmäksi optioksi sen Platon lattian.
Kauheita määriä näyttäis menevän, ja hinnat on yllättävän korkeita.
Noilla perusbetoneillako ei tu mitään? S 30 ja 100 jne?
Taitaa olla hiukan vaativa homma itselle kun on sementin ja betoninkin käsitteet hakusessa... :-D
Avatar
tuuma
Jäsen
Jäsen
Viestit: 17209
Liittynyt: Su Kesä 05, 2005 22:17
Paikkakunta: TUUSULA

Re: oikaisuvalu kellariin....?

Viesti Kirjoittaja tuuma »

lasinil kirjoitti:rapid sementti ei kuivu paljoakaan nopeammin kuin tavallinen. Älä mene lankaan siinä kohdassa. Lujuuden se saavuttaa kyllä nopeammin eli noin 7 päivässä (nyrkki silmään sääntö).
Tämäpä mielenkiintoista? Mitenköhän se mulla sitten kuivui muutamassa tunnissa kävelyn kestäväksi ja tavallinen vei aikaa pari kolme päivää... Vai onko tuo kovettuminen eri asia kun kuivuminen? Huomasin sen Rapid:in kanssa myös että massa lämpeni aika paljon "kuivuessaan" joten päättelin että se silloin kosteudenkin haihduttaa nopeammin, kai. Eipä silti en ole mikään betonialan asiantuntija ja muutenkaan noista valuhommista sen kummemmin tiedä, joten annettakoon anteeksi jos olen ihan väärässä.
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
Avatar
juuso
Jäsen
Jäsen
Viestit: 78
Liittynyt: Ke Huhti 12, 2006 9:19
Paikkakunta: Espoo

Re: oikaisuvalu kellariin....?

Viesti Kirjoittaja juuso »

Tuuma?
Mitenkä on kellarisi lattia sitten pintakäsitelty, vai onko?
Avatar
tuuma
Jäsen
Jäsen
Viestit: 17209
Liittynyt: Su Kesä 05, 2005 22:17
Paikkakunta: TUUSULA

Re: oikaisuvalu kellariin....?

Viesti Kirjoittaja tuuma »

juuso kirjoitti:Tuuma?
Mitenkä on kellarisi lattia sitten pintakäsitelty, vai onko?
Tuohon itse tehdyn valun sisään laitoin lattialämmityskaapelin ja päälle laitoin vielä harjoituksen vaikeusastetta lisäten klinkkerilaatat. Kyseessä vain noin 2,5m X 3,0m kohta autotallista, joka tuli väliaikaisesti asumiskäyttöön remontti-evakkoa varten ja palvelee nyttemmin motskariharrastelua. Muilta osin autotalli on edelleen vino joka suuntaan ja ihan vaan betonilla.

Laatoituksesta näin ensikertalaisena on myös sanottava että onpa :evil: vaikeata, ainakin isoilla 30x30cm laatoilla. Pienillä mosaiikkilaatoilla tekisin seuraavaksi jos asiaan joskus palaan.
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
lasinil
Jäsen
Jäsen
Viestit: 24
Liittynyt: Su Helmi 10, 2008 13:22
Paikkakunta: Turku

Re: oikaisuvalu kellariin....?

Viesti Kirjoittaja lasinil »

Juuri tehtiin kallistusvalut s100 ja meni 30 säkkiä ja maksoi alle 130 euroa noin. Ja käy nuo s tavaratkin yhtälailla mutta niitten kanssa ohuiden tekeminen usein hankalampaa (5 mm - 15mm) sillä kivet jää pyörimään kun sitä tasoittelee. Siksi nuo hienommat massat yleensä!

Ja kyllä vetonit 3000 päälle voi maalata?? Mikä oli syy ettei voisi vai oliko siihenkin väliin joku 1000e säkki taas omaa "huippu" ainetta!

Ja toiseen asiaan!

Kovettuminen ja kuivuminen ovat eri asia.

Jos sulla on 350 mm betoni joka pitää saada heti kantamaan esim raskasta kuormitusta (rekkoja jne jne) niin sit rapid sementtiä niin tavoite lujuus saadaan noin 7 päivässä kun taas tavallista sementtiä päästään kuormittamaan vasta kk päästä. Kovaa se aina on luultavasti seuraavana päivänä ja kestää kävellä päällä , mutta niitä rekkoja ne kestää vasta sen 7 tai 30 päivän päästä.

Jos taas meinaat laatoittaa tai maalata betoniasi ja mietit rapidiä vai tavallista sementtiä niin kummassakin menee noin sama aika veden poistumiseen eli kuivumiseen. Ja sillä ei ole lujuuden kanssa juurikaan mitään tekemistä. 8 - 12 kk voisi olla tuon kokoiseen lattiaan se kuivumisaika vaikka käytettäis mitä sementtiä:) (arvioita)
Avatar
Topi
Jäsen
Jäsen
Viestit: 69
Liittynyt: Ke Huhti 06, 2005 13:10
Paikkakunta: Tampere
Paikkakunta: Tampere

Re: oikaisuvalu kellariin....?

Viesti Kirjoittaja Topi »

Jos on oikein kiirus, niin mää tekisin tasoituksen Artturilla (Ardex K70 oikaisumassalla jos ollaan tarkkoja).
Arttu kovettuu käveltäväksi muutamassa tunnissa ja on periaatteessa päällystettävissä vuorokauden kuluttua.

Betonin kovettuminen ja kuivuminen ovat tosiaan kaksi aivan eri asiaa. Kovettuminen on kemiallinen reaktio ja kuivuminen taas on vaan kuivumista.
Vanha nyrkkisääntö laatan kuivumiselle on viikko ja sentti.
Maanantaiaamut ovat kauheimpia.
puuhapena
Jäsen
Jäsen
Viestit: 133
Liittynyt: Ke Syys 12, 2007 21:37
Paikkakunta: valkeakoski

Re: oikaisuvalu kellariin....?

Viesti Kirjoittaja puuhapena »

tuuma kirjoitti:
juuso kirjoitti:Tuuma?
Mitenkä on kellarisi lattia sitten pintakäsitelty, vai onko?
Tuohon itse tehdyn valun sisään laitoin lattialämmityskaapelin ja päälle laitoin vielä harjoituksen vaikeusastetta lisäten klinkkerilaatat. Kyseessä vain noin 2,5m X 3,0m kohta autotallista, joka tuli väliaikaisesti asumiskäyttöön remontti-evakkoa varten ja palvelee nyttemmin motskariharrastelua. Muilta osin autotalli on edelleen vino joka suuntaan ja ihan vaan betonilla.

Laatoituksesta näin ensikertalaisena on myös sanottava että onpa :evil: vaikeata, ainakin isoilla 30x30cm laatoilla. Pienillä mosaiikkilaatoilla tekisin seuraavaksi jos asiaan joskus palaan.

muahahaa.. ne mosaiikkilaatathan vasta onkin mukavia asentaa.. smiley_074 :lol:

t: remonttireiska
puuhapena kaiken korjaa
puuhapena
Jäsen
Jäsen
Viestit: 133
Liittynyt: Ke Syys 12, 2007 21:37
Paikkakunta: valkeakoski

Re: oikaisuvalu kellariin....?

Viesti Kirjoittaja puuhapena »

Topi kirjoitti:Jos on oikein kiirus, niin mää tekisin tasoituksen Artturilla (Ardex K70 oikaisumassalla jos ollaan tarkkoja).
Arttu kovettuu käveltäväksi muutamassa tunnissa ja on periaatteessa päällystettävissä vuorokauden kuluttua.

Betonin kovettuminen ja kuivuminen ovat tosiaan kaksi aivan eri asiaa. Kovettuminen on kemiallinen reaktio ja kuivuminen taas on vaan kuivumista.
Vanha nyrkkisääntö laatan kuivumiselle on viikko ja sentti.

Tuo Ardex K70 on pätevää kamaa.sopii myös lattialämmityksiin ja on hyvää työstää kun seuraa sekoitusohjeita. on myös päällemaalattavissa toisin kuin Vetonit 3000/3100. vetonit säkin kyljessä kielletään maalaamasta,en tiedä mix.
Rtv myy ardex:sia..
puuhapena kaiken korjaa
satumikkonen
Jäsen
Jäsen
Viestit: 92
Liittynyt: Ti Loka 17, 2006 19:06
Paikkakunta: Riihimäki

Re: oikaisuvalu kellariin....?

Viesti Kirjoittaja satumikkonen »

Mites ois mapein ultraplan maxi itsesiliävä lattiatasoite? 30mm asti pystyy tekee??
puuhapena
Jäsen
Jäsen
Viestit: 133
Liittynyt: Ke Syys 12, 2007 21:37
Paikkakunta: valkeakoski

Re: oikaisuvalu kellariin....?

Viesti Kirjoittaja puuhapena »

satumikkonen kirjoitti:Mites ois mapein ultraplan maxi itsesiliävä lattiatasoite? 30mm asti pystyy tekee??

tuosta ei oo itselläni kokemuksia..
puuhapena kaiken korjaa
Avatar
pvalila
Jäsen
Jäsen
Viestit: 18270
Liittynyt: Ke Joulu 06, 2006 16:54
Paikkakunta: Vantaa

Re: oikaisuvalu kellariin....?

Viesti Kirjoittaja pvalila »

Minä valaisin ensin halvalla S30:llä pohjat ja sen kuivuttua pinnan jollain itsesiliävällä. Siis jos kaatoja ei ole tarkoitus tehdä, niitä ei Planolla ja vastaavilla tietenkään saa vaikka haluaisi! Betonin kovettumisesta/hydrataatiosta sen verran, että se jatkuu vuosikymmeniä.
Vastaa Viestiin