Otsikossa olikin oikeastaan kysymykseni. Onko kenelläkään tietoa mistä voisi löytää tai teettää nk. terveysikkunan saranaheloja. Siis niitä, jotka liittävät ulko- ja sisäikkunan yhteen ja avaavat ne yhtäaikaisesti. Olen yrittänyt metsästää kovasti, mutta en ole löytänyt!
Onko kenelläkään tietoa? Asumme Turun suunnalla.
-paula
terveysikkunan "heloja"?
Re: terveysikkunan "heloja"?
Ihan k-rauta itähjarju myy sellaisia. Ja turun lukko myy myös ja sit ehkä honkkarit ja muut laatuliikkeet;)
Re: terveysikkunan "heloja"?
Jos etsit ihan tavallisia tuuletusikkunan aukipitolaitteita (esim. Abloyn WF250, löytyy googlella), jotka sopii nykyajan sisäänaukeaviin ikkunoihin niin niitä saa suht helposti noista K-Raudoista, AgriMarketeista yms.
Mutta jos haet semmosta vanhanajan yläikkunaan (sisäpuite ala- ja ulkopuite yläsaranoitu) käypästä vanhanajan vipusysteemiä joka avaa ja sulkee molemmat puitteet kerralla niin voi olla hankalampaa, voi olla pakko teettää. Kuva malliksi löytyy vaikka linkistä:
http://restaurointikuvasto.nba.fi/restk ... vaus_id=53
Mutta jos haet semmosta vanhanajan yläikkunaan (sisäpuite ala- ja ulkopuite yläsaranoitu) käypästä vanhanajan vipusysteemiä joka avaa ja sulkee molemmat puitteet kerralla niin voi olla hankalampaa, voi olla pakko teettää. Kuva malliksi löytyy vaikka linkistä:
http://restaurointikuvasto.nba.fi/restk ... vaus_id=53
-
Pekka Huhta
- Moderaattori

- Viestit: 3433
- Liittynyt: Ma Loka 18, 2004 15:40
- Paikkakunta: Espoo
Re: terveysikkunan "heloja"?
Tuossa jmattiksen kuvassahan on se perinteinen terveysikkuna, ei noita oo saanut K-raudoista eikä edes Hankkijalta sitten sotien jälkeen
Olivat 20-40-luvun juttuja enimmillään, eivätkä ihan mahdottoman pitkään suosiossa. Isoimmat ongelmat ovat siinä että ulkoikkuna ei tiivisty mahdottoman hyvin, kun sitä pitää kiinni vain vipu. Kun vivusto kuluu niin ikkuna horiskoituu.
Pari vuotta sitten juttelin just yhden ikkunaentisöijän kanssa ja ainakaan se ei tiennyt mistä noita voisi saada. Itse vivustohan on aika yksinkertainen, niin että jos onnistuu saamaan yhden käsiinsä ja piirtää siitä kuvan, niin mikä tahansa levytöitä tekevä pikkonepaja voi niittailla tuollaisia kasaan.
Pekka
Pari vuotta sitten juttelin just yhden ikkunaentisöijän kanssa ja ainakaan se ei tiennyt mistä noita voisi saada. Itse vivustohan on aika yksinkertainen, niin että jos onnistuu saamaan yhden käsiinsä ja piirtää siitä kuvan, niin mikä tahansa levytöitä tekevä pikkonepaja voi niittailla tuollaisia kasaan.
Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
Re: terveysikkunan "heloja"?
Toi ulkoikkunan hiukka hatara tiivistyminen oikeastaan ei ole iso ongelma, mun oma tiivistyssuositus kun on ulkopokalle että jättää ne tiivisteet kokonaan pois ala- ja ylävaakapuista, paremmin vaan puiteväli tuulettuu. Enemmän noissa just alkaa ajan kanssa kronklata ne niitinpaikat ja nivelet, varsinkin jos sitä avataan ja suljetaan jatkuvasti. Eikä ne pelaa esim. meidän talon ikkunoissa ollenkaan, T-mallin ikkunan yläruutu on liian iso ja painoa tulee liikaa.
Tuossa kuvassa on malli kyllä aika hyvin näkyvissä: kummassakin pokaan tulevassa palassa on L-mutka josta se ruuvataan pokaan kiinni, sitten toisessa päässä keskipalikka niittiliitoksella kiinni reunapalikoissa ja ruuvilla (siinä pitää olla kierteetön osa että päästää sen liikkumaan) karmissa - ja mitoitukset pitää tietty tehdä sen oman ikkunan mukaan.
Tuossa kuvassa on malli kyllä aika hyvin näkyvissä: kummassakin pokaan tulevassa palassa on L-mutka josta se ruuvataan pokaan kiinni, sitten toisessa päässä keskipalikka niittiliitoksella kiinni reunapalikoissa ja ruuvilla (siinä pitää olla kierteetön osa että päästää sen liikkumaan) karmissa - ja mitoitukset pitää tietty tehdä sen oman ikkunan mukaan.
Re: terveysikkunan "heloja"?
Kiitos, etsin siis juuri noita vipusysteemillisiä heloja, joissa sisäikkunan saranat on alhaalla ja ulkoikkunan on ylhäällä. Ja ilmeisesti muutkin ovat tulleet lopputulokseen, ettei niitä oikein tahdo enää mistään saada. Olenkin jo ajatellut, ettei voi olla ihme temppu niitä teettää, kunhan vaan malli on ja mitat. Täytyy varmaan sitä siis harkita. Ehkä ne sitten eivät olleet hyviä kun ovat poistuneet, jotenkin vain itse ajattelen niiden olevan käytännöllisiä. Käyttäisin niitä siis yläkerran pienempiin 3 vaakaruutuisiin ikkunoihin, jotka talon sivustalla...
Mielelläni kuulen muistakin hyvistä ratkaisuista.
-paula
Mielelläni kuulen muistakin hyvistä ratkaisuista.
-paula

