Punamaalien sävyt?

Maalaus ja varsinkin maalit jakavat mielipiteitä ja ansaitsevat oman osion
Vastaa Viestiin
AVRO
Jäsen
Jäsen

Punamaalien sävyt?

Viesti Kirjoittaja AVRO »

Tervehdys

Olin jo innoissani aloittelemassa matalan majamme ulkomaalausta, ja koemielessä ostin Värimyllyn Punamaalia yhden pöntön. Pettymys oli suuri kun havaitsin sävyn olevan "väärän"... :cry: Olin jo luullut että tätä on vain punaista ja punaista, ja sitä keltaista.

Eli vanha auringon jo haalistama pinta on loppujen lopuksi paljon punaisempi kuin tämä uusi pätkä, uusi jäi ikäänkuin haalistuneeksi jo valmiiksi?? Kokeilin sitten toista kerrosta, ja väri hieman tummeni mutta pinnasta tulee mieleen punainen Ferrex. Enkä halua taloani sen värikseksi.

Onko kenelläkään antaa vinkkiä mikä punamaaleista olisi semmoinen raikkaan punainen?? Falun olisi paikallisen rautakaupan valikoimissa, mutta kun sitä ei saa kuin kympin pytyssä. Näytepala ei paljoa Värimyllyn tuotetta paremmalta näyttänyt. Myyjäkään ei oikein osannut kuin voivotella.
Ei millään viitsisi ostella pyttyjä ja huomata ettei mikään kelpaa. :oops:

Synkistyneenä aloitin sitten kohentamaan ikkunan raameja, ja sitä työtä riittää. 69kpl raameja, eli 23kpl 3-kerros ikkunoita. Sisäpuolen petsilakka vähän ehommaksi ja ulkopuolen (pilalle) maalattu pinta ikkunamaalilla uusiksi. Jos ulkopuolta joku ei olisi maalannut, niin olisi selvinnyt ilman hiomista. :evil: Onneksi ovat sentään muuten ehjät ja hyväkuntoiset, pahin vika on se ulkopuolen valuvalla maalilla töhritty pinta.
pelkka
Jäsen
Jäsen

Re: Punamaalien sävyt?

Viesti Kirjoittaja pelkka »

AVRO kirjoitti:Tervehdys

Olin jo innoissani aloittelemassa matalan majamme ulkomaalausta, ja koemielessä ostin Värimyllyn Punamaalia yhden pöntön. Pettymys oli suuri kun havaitsin sävyn olevan "väärän"... :cry: Olin jo luullut että tätä on vain punaista ja punaista, ja sitä keltaista. (klip) Onko kenelläkään antaa vinkkiä mikä punamaaleista olisi semmoinen raikkaan punainen??
Hmmm, riippuu mitä tarkoitat raikkaan punaisella: meinaatko semmoista enemmän oranssiin kuin violettiin / ruskeaan viittaavaa?

Itse olen käyttänyt Hangon Värin punamaalia, on hyvä ja halpa. Muistaakseni heillä on kaksi eri sävyä, "Falupunainen" ja "Italianpunainen". Muilla valmistajilla saattaa olla eri sävyjä, mutta kannattaa varmistaa että kyseessä t o d e l l a on aito punamaali eikä mitään lateksinp**kaa. Aidossa keittomaalissa on pigmenttiä, jauhoja, vettä, rautavihtrilliä, tilkka pellavaöljyä ja enintään jotain säilöntäainetta. Ei muuta.

Billnäsin Rakennusapteekin pihassa on muistaakseni eri rakenteita maalattu eri keittomaalisävyillä jotta helpottuisi oikean sävyn löytäminen (eikä sitä tartte heiltä ostaa sitä maalia, voi tulla turhaa hintaa). Hangon Värin 9 tai 10 l pytty (on pihalla, en jaksa lähteä kompuroimaan) maksaa alle 30 euroa.

Katson aamulla jos on tuossa jokin värikoodi.

Ainiin, tuo on märkänä yhdenväristä ja kuivana aika toisenväristä, eli ekat sivelyt ei välttämättä sano vielä paljoakaan... Teitkö koesivelyn, vai laitoitko kannen vaan kiinni?

pelkka

p.s. Uulalla näkyy olevan kolmea eri nimistä sävyä: Punaokra, Falupunainen ja Italianpunainen. Koska eri tehtaat saattavat ostaa pigmenttinsä eri paikoista, ei samanniminen tuote eri tehtaalla välttämättä tarkoita, että tuotteet olisivat keskenään samansävyisiä. Olikohan nyt selkeästi sanottu...

EDIT: Ei ollut Hangon Värin pönikässäni värikoodia. Mutta kahta eri sävyä pitäisi heiltä löytymän.
Viimeksi muokannut pelkka, La Heinä 12, 2008 12:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta »

Varo tosiaan niitä "punamaaleja", niillä ei ole juurikaan tekemistä vanhanajan keittomaalin kanssa, vaan voivat ihan yleisesti olla lateksipohjaisia. Isäkin vannoo vielä tänä päivänä että "kyllä on meidän sauna aina maalattu punamullalla" vaikka sinne on joka kymmenes vuosi tuhrittu sitä samaa Tikkurilan punamaalia, jolla ei ole punamullan kanssa samaa kuin värisävy, eikä sekään muuta kun vähän sinne päin.

Varsinkin rannikkoseuduilla se "oikea" punamulta on ollut falunpunaista, se on jopa vähän viininpunainen sävy. Sisäsuomessa on suosittu sitä italianpunaista "ferreksin sävyä". Ruudulta noita on vaikea erottaa, mutta Uulan kartassa hoksaat kuitenkin että mihin suuntaan minkäkin punainen sävy menee

http://www.uula.fi/suomeksi/varikartat/ ... artta.html

Uulan valikoimissa on keittomaalia myös 3 l pöntöissä. Eikä punamullan keittäminen itse ole konsti eikä mikään, niin että jos haluaa säästää ja toisaalta haluaa pienemmän satsin, niin itse keittelemällä pärjää pitkälle.

Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
PETEBJ75
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja PETEBJ75 »

Asian sivusta? Miksi muuten "Swedish Red" on sama kaikilla muilla kielilla paitsi suomeksi Falun punainen?

edit: siis tossa falun purkissa niin lukee..
Ammattimies saa hyvästäkin huonon!
Hyvin suunniteltu ei ole vielä yhtään tehty!
pelkka
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja pelkka »

PETEBJ75 kirjoitti:Asian sivusta? Miksi muuten "Swedish Red" on sama kaikilla muilla kielilla paitsi suomeksi Falun punainen?
Veikkaan, että olisi jotain tekemistä (yhteisen) historian kanssa. Suomalainen ehkä vielä tajuaa mikä tai missä on Falun, kun taas muissa kielissä se voisi olla outo sana.

Niin, yleensähän näitä maavärejä (tässä tapauksessa punaisia) on ollut tapana tituleerata alkuperäisen löytöpaikkansa mukaan, esimerkkeinä Italianpunainen (Italian red) ja Englanninpunainen (English red).

Kattavimmat tiedot väreistä ja niiden alkuperästä on ehkä tällä http://www.coloria.net -sivustolla. Harmi kun sitä ei voi lukea iltaisin sängyssä...

pelkka
PetteriKivimäki
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja PetteriKivimäki »

Niin Faluninpunainen http://fi.wikipedia.org/wiki/Falun

Hieno maksanvärinen, minä tykkään. Italianpunainen on yleisempi ainakin täälä Keski-Suomessa, hieman liian hailakka minun makuuni.
Jumalauta, saunan takana on tilaa!
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
AVRO
Jäsen
Jäsen

Joops, kiitos hyvistä vastauksista. Katselin tuota Uulan karttaa, ja nyt pihassa oleva pönttö on ehkä tuota Falunia jos näyttöön voi yhtään luottaa. Itse suosisin tuota Italianpunaista, se olisi juuri semmoinen punaisen punainen jonka värinen tölli nytkin on. Kokeilin tosiaan kolmeen kohtaan tuota "väärää" maalia, auringon paahtamalle eteläseinälle kaksi koevedosta ja yksi itäseinälle.
Ensimmäinen kerros eteläseinällä oli kauhistus ja pettymys, oli tosiaan haaleampi kun se vuosia aurinkoa saanut pinta. Kokeilin sitten pienen alueen toiseen kertaan ja sävy ikäänkuin syveni mutta jäi Ferrex:n näköiseksi. Itäseinän koe oli jotain näiden väliltä yhdellä kerroksella.
Ihmeen hyvin on tuo alkuperäinen väri pysynyt kun tietojen mukaan punaista ei ole maalattu vuoden -91 jälkeen kertaakaan, muita juttuja kuten nuo ikkunapuut ja sen semmoiset on tuhrittu sitten senkin edestä ja nurkkalaudat/kuistinreunat jollain ihanasti hilseilevällä valkoisella. Alla oleva alkuperäinen maali on haalistumista lukuunottamatta pysynyt hyvin.

En tiedä tuosta keittämisestä, niin paljon on kaikkea puuhaa ja turausta tehtävä että luultavasti tyydytään kaupan keitoksiin. Kunhan vaan löydetään miellyttävä sävy.

Ai niin alkuperäinen maali on ilmeisesti sitä aitoa itseään kun tahrii todella helposti esim. ipanoiden kuteet kun nuohoavat seinustalla? Huvikseni laitoin hukkapätkän lautaa rännin alle ja ensimmäisen kunnon sateen jälkeen oli kovimmassa lorinassa ollut kohta maaliton.
zzz
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja zzz »

Uulan sivuilta löytyy myös maaluttujen kohteiden kuvia:

http://www.uula.fi/suomeksi/galleria.html

oikein heläkän punainen olisi tuo "puolukka"
AVRO
Jäsen
Jäsen

Kiitos. Empä huomannutkaan noita kuvia, kyllä se sitten on Italianpunainen joka miellyttää. Falun on sitten noiden kuvienkin perusteella ei sopiva meidän makuun.

:-)
koulukoti
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja koulukoti »

Just sain maalini keitettyä. Jäähtyy pihalla.
Minulla on Hangon punamaalia jonka sävynimi on Extra, sanovat että se on Falunin punaista (se toinen sävy on Italian punainen muistaakseni). Mutta minsta tuo extra on "liian punaista" ja olen sävyttänyt Hangon Extraa nyt rautamustalla...sain vinkin Kymin Palokärjeltä koska sieltäkin Falun oli loppu.

Tulimme juuri Lofooteilta Kiirunan kautta (Pohjois-Ruotsista). Kyllä ovat hienossa punamaalissa siellä talot! Tummaa Faluninpunaista (joku toisessa rihmassa mietti samaa, että hyvin ovat kestäneet suolaisissa tyrskyissä!). Pohjois-Norjassa on myös tyyli johon viehätyin: Ikkunan ympärs-laudat, pielilaudat yms tuulilaudat ovat usein vedetty samalla sävyllä...ja vaikka on koreatkin pielilaudat niin silti - näyttää tosi hyvältä (eikä ole homepilkkuja valkoisissa) - ehkä ovat huomanneet että talo pysyy siistissä maalissa pitempään ilman "turhan" valkeita pieliä...

Kun itse keittää ja annostelee pigmentin niin väristä tulee syvä, oli sävy sitten mikä tahansa...tahtovat nuo valmiit punamaali-sekoitukset olla vähän hailakoita tai "räikeitä".

t. Koulukoti
Vastaa Viestiin