Kuistin eristämisestä!
Kuistin eristämisestä!
Meidän talossa on tällä hetkellä kuisti jossa ei ole mitään lämmitystä. Nyt tuli mieleen kuitenkin että olisi kiva jos kuistilla olisi myös talvisin ainakin se 10-15 astetta lämmintä niin tarkenee laittaa tenaville vaatteet päälle. Mikä olisi paras lämmitys kuistille (talossa on öljylämmitys) ja miten kuisti kannattaisi eristää. Tuplalasit kuistilla on mutta ei kai mitään kummempaa eristystä. Olisiko ihan ääliömäinen idea hommata tuohon kuistille ihan vaan semmoinen sähkökäyttöinen patteri jonka sitten kytkisi päälle jos tarvetta on, vai olisiko sitten ihan kunnon vesikiertoinen patteri parempi. Ja tosiaan tuosta eristämisestä vinkkejä tällä hetkillä seinillä on paneeli mutta sen kun purkaa niin mitäs eristettä kuistille kannattaa laittaa. Ja katon eristäminen kai olisi myös fiksua vai?
Joo itsellä sama homma edessä joskus. Itse ajattelin laittaa lattialämmityksen sähkökaapeleilla. Täällä suositellaan joko purua tai pellavaeristettä seiniin ja kattoon (joo, kannattaa eristää kattokin ;)) mutta itse ajattelin tehdä sen kumminkin ihan villalla.
Meillä ei ole kuin yksinkeraiset ikkunat siinä, taidan tumprata sisäpuolelle vain lämpöelementit ja ruuvata ulkkoikkunat ulkokautta että ne voi joskus pestä.
Ei tuo sähköpatteri sen ääliömäisempi idea ole kuin muutkaan - aika halpa rakentaa ;)
Meillä ei ole kuin yksinkeraiset ikkunat siinä, taidan tumprata sisäpuolelle vain lämpöelementit ja ruuvata ulkkoikkunat ulkokautta että ne voi joskus pestä.
Ei tuo sähköpatteri sen ääliömäisempi idea ole kuin muutkaan - aika halpa rakentaa ;)
- maanma
- Moderaattori

Kuistin lämmitys
Kyllä siellä kuistissakin yleensä kai on jonkinlaiset eristeet.
Sähköpatteri vai vesikiertoinen ... Sanoisin edullinen sähköpatteri, jos muuta uudistustarvetta vesikiertoon ei ole.
Itse oon tykänny 2kW puhaltimesta erityisesti väliaikaiskäytössä. Siitä saa nopeasti lämmön ilman että rakenteet ehtii juurikaan lämmetä.
Laittaa sitten myöhemmin vesikiertoiseksi, kun uudistustarvetta enemmän ilmenee..
Infrapuna pintalämpötilamittari kertoo pysyvässä lämmityksessä tiivistys/eristystarpeen. Yli 25 asteen pintalämpötilan erolle sisälämpöön nähden tarttis tehrä jottain.
Sähköpatteri vai vesikiertoinen ... Sanoisin edullinen sähköpatteri, jos muuta uudistustarvetta vesikiertoon ei ole.
Itse oon tykänny 2kW puhaltimesta erityisesti väliaikaiskäytössä. Siitä saa nopeasti lämmön ilman että rakenteet ehtii juurikaan lämmetä.
Laittaa sitten myöhemmin vesikiertoiseksi, kun uudistustarvetta enemmän ilmenee..
Infrapuna pintalämpötilamittari kertoo pysyvässä lämmityksessä tiivistys/eristystarpeen. Yli 25 asteen pintalämpötilan erolle sisälämpöön nähden tarttis tehrä jottain.
- maanma
- Moderaattori

Katso sitten, että sinulla on peltikaton alla ehjä aluskate. Sama mieluusti myös tiilikaton kanssa, jos se on auringon puolella.plaanaa kirjoitti:Täällä suositellaan joko purua tai pellavaeristettä seiniin ja kattoon (joo, kannattaa eristää kattokin ;)) mutta itse ajattelin tehdä sen kumminkin ihan villalla.
Itse en laittaisi ihan mitä tahansa villaa - varsinkaan kattoon, mutta ne perustelut oletkin jo lukenut, joten ei siitä sen enempää.
Puukuituvillaa/tuulileijonaa jo pelkästään siitäkin syystä, että se on niin paljon kivempaa käsitellä kuin mineraalivillat. Samalla voi jättää höyrynsulun pois ja mielellään käsittelemätön seinäpaneeli, niin koko rakenne tasaa ilmankosteuseroja. Ikkunapintaa kuisteissa on yleensä suhteellisen paljon, joten tuplalasi ja ikkunantiivisteet on hyvä laittaa huolella.
Mä laiton kuistille n. 100mm villaa seinille ja lattian alle runkohirsien väliin,
sisäkaton päällä on 100mm:stä 300mm. Ikkunat on samat kun koko
muussakin talossa, eli uudet kolminkertaiset selektiivit ja kuistia on
lämmittämässä yksi 800W öljytäytteinen sähköpatteri, mutta silti näillä
20-25°C pakkasilla kuistin lämpötila pään korkeudella on nollassa ja
lattialla jopa reilusti pakkasella... En olisi hommaan vielä ryhtynyt,
mutta kun kesällä tuli kuistin katon saumoista kaatosateella vedet lattialle
,
niin siinä sitten samalla tuli laitettua uudet pintamateriaalit ja villat...
Edellisenä talvena kuistilla puhalteli ilman eristeitä 3kW puhallin
,
ja se kyllä taisi näkyä tasauslaskussa
sisäkaton päällä on 100mm:stä 300mm. Ikkunat on samat kun koko
muussakin talossa, eli uudet kolminkertaiset selektiivit ja kuistia on
lämmittämässä yksi 800W öljytäytteinen sähköpatteri, mutta silti näillä
20-25°C pakkasilla kuistin lämpötila pään korkeudella on nollassa ja
lattialla jopa reilusti pakkasella... En olisi hommaan vielä ryhtynyt,
mutta kun kesällä tuli kuistin katon saumoista kaatosateella vedet lattialle
niin siinä sitten samalla tuli laitettua uudet pintamateriaalit ja villat...
Edellisenä talvena kuistilla puhalteli ilman eristeitä 3kW puhallin
ja se kyllä taisi näkyä tasauslaskussa
Jep jep. Eipä -54 rakennetussa talossa mitään aluskatetta ole...maanma kirjoitti:Katso sitten, että sinulla on peltikaton alla ehjä aluskate. Sama mieluusti myös tiilikaton kanssa, jos se on auringon puolella.plaanaa kirjoitti:Täällä suositellaan joko purua tai pellavaeristettä seiniin ja kattoon (joo, kannattaa eristää kattokin ;)) mutta itse ajattelin tehdä sen kumminkin ihan villalla.
Itse en laittaisi ihan mitä tahansa villaa - varsinkaan kattoon, mutta ne perustelut oletkin jo lukenut, joten ei siitä sen enempää.
-
romeo
Re: Kuistin lämmitys
Ei meillä ainakaan ollut vanhassa kuistissa millään kantilla eristeitä; pelkkää ilmaa vuorilaudan ja paneloinnin välissä.maanma kirjoitti:Kyllä siellä kuistissakin yleensä kai on jonkinlaiset eristeet.
Eipä meilläkään tuossa vanhassa eteisessä mitään eristeitä ole, joten tarkoitus eristää joka suunnalta tuota et sais ottaa arkikäyttöön tuon osan joskus tulevaisuudessa.romeo kirjoitti:Ei meillä ainakaan ollut vanhassa kuistissa millään kantilla eristeitä; pelkkää ilmaa vuorilaudan ja paneloinnin välissä.maanma kirjoitti:Kyllä siellä kuistissakin yleensä kai on jonkinlaiset eristeet.
Moi,
Jees kyllä se alkuperäinen kuisti yleensä on nimenomaan eristämätön ja kylmä. Näin meilläkin ja kutakuinkin kaikissa RMT kauden taloissa joissa olen käynyt. Ne eristämiset on järkiään tehty jälkikäteen. Meillä kyllä se koko kuisti on tehty jälkikäteen joskus 50-luvulla, koska alkuperäisessä talossa oli vain avokuisti.
Itsekin meinasin ensin eristää, mutta sitten päädyin siihen paljon puhuttuun "vanhan kunnioittamiseen" ja jätin kylmäksi.
Päädyimme tekemään paremman eteistilan talon sisälle, koska tuo meidän pieni kuisti eteisenä olis kuitenkin ollut vain huono kompromissi.
Jees kyllä se alkuperäinen kuisti yleensä on nimenomaan eristämätön ja kylmä. Näin meilläkin ja kutakuinkin kaikissa RMT kauden taloissa joissa olen käynyt. Ne eristämiset on järkiään tehty jälkikäteen. Meillä kyllä se koko kuisti on tehty jälkikäteen joskus 50-luvulla, koska alkuperäisessä talossa oli vain avokuisti.
Itsekin meinasin ensin eristää, mutta sitten päädyin siihen paljon puhuttuun "vanhan kunnioittamiseen" ja jätin kylmäksi.
Olen Jmattiksen kanssa samoilla linjoilla,lapsiperheessä lattialämmitys eteisessä on loistava.
Meillä kuisti oli eristetty katosta ja lattiasta kutterinpurulla,seinät oli ontot ja ikkunoissa yhdet lasit. Seiniin laitoin 100 mm villaa ja sisäpuolelta koolasin 50 mm ja villa ja päälle tervapaperi+panelointi(ulkopuolella tuulileijona). Lattiaan kipsilevysysteemi ja sähkökaapeli ja laatoitus. Seinistä ei tullu kovin lämpimät,tuon satasen kerroksen joutu laittamaan niin silpusta,oli jos jonkinmoista parrua ristiinrastiin
.Oikeastaan huomasin sen vasta viime viikolla kun oli kovat pakkaset ja PIRUN kova tuuli.
Nyt jos tekisin,tekisin lattialämmityksen vesikiertoisena,oksa patteriverkosta jne.....
Meillä kuisti oli eristetty katosta ja lattiasta kutterinpurulla,seinät oli ontot ja ikkunoissa yhdet lasit. Seiniin laitoin 100 mm villaa ja sisäpuolelta koolasin 50 mm ja villa ja päälle tervapaperi+panelointi(ulkopuolella tuulileijona). Lattiaan kipsilevysysteemi ja sähkökaapeli ja laatoitus. Seinistä ei tullu kovin lämpimät,tuon satasen kerroksen joutu laittamaan niin silpusta,oli jos jonkinmoista parrua ristiinrastiin
Nyt jos tekisin,tekisin lattialämmityksen vesikiertoisena,oksa patteriverkosta jne.....
Meidän suunnitelma tulevaisuudessa myös tehdä ns.lämmin eteinen kuistilta tulevaan sisäeteiseen, johon myös vaatteet jätetään. Kuitenki tuota kuistia täytyy eristää jokapuolelta ja ikkunat uusia (yksi lasiset) lämpöhukan ehkäisemiseksi, kun takoitus on laittaa uusi ulko- ovi vaan kuistille tultaessa olevaan aukkoon sekä kuistin ja sisäeteisen väliin entisöidä vanhat pariovet. Kuistillekin tosin suunnitelmissa vaihtaa mahdollisesti ikkunoiden ja oven paikkaa, jolloin säilytystilaa saadaan myös kuistille jos tarvetta tulee.JukkaK kirjoitti:Moi,
Itsekin meinasin ensin eristää, mutta sitten päädyin siihen paljon puhuttuun "vanhan kunnioittamiseen" ja jätin kylmäksi.Päädyimme tekemään paremman eteistilan talon sisälle, koska tuo meidän pieni kuisti eteisenä olis kuitenkin ollut vain huono kompromissi.
Meillä tosin asialla ei kiirettä, koska kuljemme lisäsiiven sisäänkäynnistä toistaiseksi ja kuisti/sisäeteisen rempan jälkeen otetaan tuo vanhan puolen sisäänkäynti käyttöön
- pakoistinen
- Jäsen

- Viesti:
tuossa aika hyvin paketissa sähkökaapelisysteemi:
http://www.helsinginenergia.fi/sahko/la ... mitys.html
lisää tietoa löytyy sitten eri valmistajien sivuilta...
http://www.helsinginenergia.fi/sahko/la ... mitys.html
lisää tietoa löytyy sitten eri valmistajien sivuilta...