viitami kirjoitti:Nämä aurinkokeräimet tuntuvat olevan todella varteenotettava vaihto-ehto, mutta kun olen nyt parisen viikkoa kartoittanut suomessa myytävien keräimien hinta-/laatusuhdetta, niin tuntuu maallikon pää olevan aavistuksen pyörällä. Erityisesti olen yrittänyt päästä perille tyhjiöputkikeräimistä. Lähes kaikilla myyjillä/edustajilla on omat keräinputket ja omat tehot. Onko täällä kenelläkään tarkempaa tuntumaa mm. siitä, että mikä on tyhjiöputkikeräinten tehokkuuden tärkein tekijä? Esim. keräinten keräysala, Absorbaatiopinta-ala, absorbaatiokalvojen koostumus/lukumäärä, käyttöpaine, heat-pipe putkien materiaali, takaisin heijastuma, jne???
Toisella firmalla keräimet maksavat 1800€/kpl ja toisella 900€/kpl kokolailla samoilla putkimäärillä varustettuna...
Mikä näistä nyt olis se parahin
Mä viime talven pyörittelin samojen ihmetysten parissa ja tulin siihen tulokseen että taitanee olla loppujen lopuksi ihan sama minkä tuotteen valitsee. Mitä tulee toistensa paremmuuteen niin taitanee olla erot aika marginaalisia niin Eurooppalaisissa kuin Kiinalaisissakin. Kiinalaiset osaavat tämän tekniikan kuin raketitkin, käsittääkseni koko tekniikka on jonkun Kiinalaisen keksintö, voin tosin olla väärässäkin. Myyjät tietty on mitä mieltä vaan ja kyllähän tietty eroja löytyy kun aletaan pilkkuja viilaamaan. Tuskin puolet kalliimmasta kuitenkaan tulee puolet enemmän tehoja ulos. Aurinko paistaa n.1kW teholla per neliö ja jos hyötysuhde on luokkaa 0,5-0,6 käytännössä niin mun mielestä tärkeämpää kuin hienot heijastuslevyt ja muut viritykset on puhtaasti pinta-ala. Tuo pinta-ala noissa lasketaan vähän miten sattuu, koska pinta on putkessa pyöreä ja jos laskee pinta-alan sen mukaan niin se on tietty paljon suurempi kuin auringon "näkemä" kohtisuora pinta-ala. Tämäkin "hämäys" johtunee siitä että tyhjiöputket joutuvat kilpailemaan tasokeräinten kanssa ja silloin tyhjiöputket voi ajatella "seuraavan" aurinkoa pyöreän pintansa ansiosta, jolloin keräyspinta-ala on suurempi kuin vastaavan kokoisessa tasokeräimessä mutta sitten hetkellisesti aurinko tosiaan näkee paljon pienemmän pinta-alan.
Esim. Mun keräimien kaava:
x=putkien lukumäärä
1,72*[(x-1)*0,08+0,058](m2) =>
1.72*[(15-1)*0,08+0,058] = n.2,03m2
En ole pohtinut miten tuo on taiottu mutta suorakulmainen pinta-ala ei muistaakseni ole ihan noin suuri.
Jos aurinkoa yritetään käyttää talon lämmittämiseen niin silloin tyhjiöputket ovat erinomaisia, koska pitävät kerätyn lämmön sisällään paremmin kylmillä ilmoilla kuin muun tyyppiset, tuuli ei vaikuta ja reagoi nopeammin kun aurinko tulee pilven takaa, jne. Lämmityskäytössä varmaan pitää alkaa miettimään noita hienouksia tarkemmin mutta kyllä helpoin on muistaa että pinta-ala korvaa laadun

Lattialämmitys tai puhallinkonvektori sopisi parhaiten jos taloa meinaa lämmittää. Keräimien hyötysuhde on sitä parempi mitä kylmempää nestettä saa keräimille menemään, joka on myös syytä ottaa huomioon kun alkaa virittelemään lämmitystä.
Mun mielestä jos kesällä lämmittää vain käyttöveden niin kasa vanhoja mattamustaksi maalattuja vesipattereitakin toiminee siinä hommassa ihan yhtä hyvin, sillä keskikesällä ongelma on enemmänkin liikatuotanto (paitsi tänä kesänä

).
En voi olla laittamatta mutta
huutonetissä on puolet mun liikaa tilaamista keräimistä vielä myynnissä ja yksi huutajakin jo taisi olla. Kohde sulkeutuu 28.8, hinta on tällä hetkellä tuosta sun mainitsemasta halvimmasta puolet... Tavarat on saanut tän kesän sateet niskaan mutta ajattelin että ulkonahan nuo joutuu muutenkin olemaan niin olen antanut olla.
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...