Poistoilman selvitys
Poistoilman selvitys
Miten selvitän minne poistoilma putki kulkee? Meillä oli tarkoitus laittaa kylppäriin pax tuuletin, mutta nyt alettiin miettimään, että minnehän tuo nykyinen poistoilma menee. Meillä on poistoilmat saunassa, kylppärissä ja eteisessä. Nämä siis vierekkäiset tilat. Ulkona ei näy kuin yksi reikä eteisen seinässä, joten voiko nämä kaikki kolme johtaa tuohon samaan reikään? Voiko tällainen toimia ja miten vaikuttaa jos kylppärin poistoon laitamme Paxin? Olipas taas hyvin selitetty tämä asia. Mä en oikeasti tiedä oikein mitään näistä ilmanvaihtojutuista 
Re: Poistoilman selvitys
Yleensä ne menee piippuun. Katso piipun päästä montako reikää on. On olemassa sellaisia savuttavia tulitikun näköisiä tikkuja jotka tuottavat paljon savua. Sitten voi katsoa mistä savu tulee ulos. Tai sitten isännälle voi ostaa paksun sikarin....
En jotenkin jaksa uskoa tuohon piippuun menoon, kun saunalta on niin pitkä matka piipulle. Jotenkin tuntuisi järkevämmältä, että se poistoilma olisi ohjattu tuohon eteisen seinässä olevaan reikään. Mutta voiko ne tosiaan kaikista kolmesta paikasta mennä tuohon samaan reikään? Jos me laitetaan Pax kylppäriin, niin eikös se silloin saata puhaltaa sen kostean ilman eteiseen? Vai? 
Näin äkkiseltään voisi kuvitella, että jos eteisen seinässä on reikä kaikkien kolmen tilan poistolle, niin painovoimaisessa ilmanvaihdossa tuo on toiminut enemmänkin tuloilmaventiilinä. (kun ei tuota korkeuseroa varmasti hirveästi pääse syntymään). Ja jos laitat yhteen haaraan puhaltimen, niin kyllähän ne kosteudet siirtyy muihin tiloihin.
Alustavaa kartoitustahan voi tehdä ihan vaan huutelemalla putkiin, ja kaveri kuuntelemaan toiseen päähän. Ääni kulkee sen verta hyvin ilmastointikanavassa, että kyllä sitä ihan korvakuulollakin jonkinlaisen kuvan putkistosta saa.
Alustavaa kartoitustahan voi tehdä ihan vaan huutelemalla putkiin, ja kaveri kuuntelemaan toiseen päähän. Ääni kulkee sen verta hyvin ilmastointikanavassa, että kyllä sitä ihan korvakuulollakin jonkinlaisen kuvan putkistosta saa.
peukalo keskellä kämmentä...
No nyt on asiaa hiukan selvitelty ja kyllä se vain niin on kuten aluksi epäilin, eli näistä kolmesta paikasta menee yhteinen putki eteisen seinästä ulos
Ja eipä tosiaan imua ole putkissa (vaikkei muutenkaan taida kesäaikaan kovin hyvin toimia) vaan pikemminkin päin vastoin eli työntää ilmaa sisään päin.
Mitäpä tässä nyt pitäisi tehdä?
Voisiko ajatella, että laittaisi tuon eteisen "poistoilman" tukkoon ja asentaisi Paxin kylppäriin?
Ja minä, kun luulin, että meidän talossa ilmanvaihto pelaa
Ja eipä tosiaan imua ole putkissa (vaikkei muutenkaan taida kesäaikaan kovin hyvin toimia) vaan pikemminkin päin vastoin eli työntää ilmaa sisään päin.
Mitäpä tässä nyt pitäisi tehdä?
Voisiko ajatella, että laittaisi tuon eteisen "poistoilman" tukkoon ja asentaisi Paxin kylppäriin?
Ja minä, kun luulin, että meidän talossa ilmanvaihto pelaa
olisiko sinne poistopuolelle mahdollista saada jotain kanavapuhallinta ?
luulisi ilman liikkuvan ainakin oikeaan suuntaan...
http://www.pax.se/html_fin/fan/produktinfo_ovr.html
luulisi ilman liikkuvan ainakin oikeaan suuntaan...
http://www.pax.se/html_fin/fan/produktinfo_ovr.html
Kanavapuhallinta minakin tarjoaisin ratkaisuksi tai sitten ulkoseinään tulevaa imevää puhallinta, jossain olen sellaisiakin joskus nähnyt.
Mihinköhän kohtaan putkea tuo kanavapuhallin asennetaan ja riittääköhän teho poistamaan kylpyhuoneesta kosteaa ilmaa? Onko kenelläkään tietoa hinnasta, asennettuna tai ilman? Onko kenelläkään omakohtaista kokemusta puhaltimesta?
Pax puhallin kosteustunnistimella kesällä 2007 maksoi 140 euroo. Hyvin on toiminut ja poistanut kosteudet. Tässä Pax:in puhaltimessa voi kierrosnopeutta säätää samoi kosteustunnistusta, millä puhallin lähtee täydelle teholle. Sinun tapauksessa vois olla parempi Pax:in kanavapuhallin poistoaukkoon ja erillinen kosteudentunnistin säätämään puhaltimen käyntiä.
Meillä on vähän samanlainen tilanne kylpyhuoneessa, ettei ilma vaihdu kunnolla.
Suihkun jälkeen on koko kylppäri huurussa, ja menee vähän turhan kauan ennen kuin se häviää.
Aluksi mietin tuollaista PAX tuuletinta hormiin, mutta sitten ajattelin että olisiko tuollainen kanavatuuletin huono?
Saisi samalla vaihdettua koko talon ilman, ja ehkä samalla laittaisi makkarista poistoilman samaan hormiin, koska nyt siellä ei ole sellaista ollenkaan.
Mielessäni kuitenkin kävi, että onko tuolla merkitystä mihin kohtaan hormia tuon kanavatuulettimen asentaa?
Voiko olla vaikka keskellä niin, että tuulettimen yläpuolelta ja alapuolelta tulee hormiin ilmaa?
Itse en näkisi tässä ongelmaan, mutta kyksytään nyt jos joku viisaampi tietäisi ;).
Suihkun jälkeen on koko kylppäri huurussa, ja menee vähän turhan kauan ennen kuin se häviää.
Aluksi mietin tuollaista PAX tuuletinta hormiin, mutta sitten ajattelin että olisiko tuollainen kanavatuuletin huono?
Saisi samalla vaihdettua koko talon ilman, ja ehkä samalla laittaisi makkarista poistoilman samaan hormiin, koska nyt siellä ei ole sellaista ollenkaan.
Mielessäni kuitenkin kävi, että onko tuolla merkitystä mihin kohtaan hormia tuon kanavatuulettimen asentaa?
Voiko olla vaikka keskellä niin, että tuulettimen yläpuolelta ja alapuolelta tulee hormiin ilmaa?
Itse en näkisi tässä ongelmaan, mutta kyksytään nyt jos joku viisaampi tietäisi ;).
Meillä on tuo ilmanvaihto asia nyt hieman jäänyt muiden kiireiden keskellä. Kävimme heinäkuussa kysymässä Starkilta tarjousta korvausilmaventtiileistä ja kylppäriongelmaan suosittelivat kanavapuhallinta. No tänään mies sitten kävi uudestaan Starkilla ja olisi tilannut tuon kanavapuhaltimen, niin nyt sanoivat, että ei se käykään tähän meille. On vaarana, että jäätyy. Ehdotti jotain radon poisto puhallinta (?)
Me ei oikeasti juurikaan ymmärretä näiden ilmanvaihtojuttujen päälle ja mulla ei ole juuri luottamusta rautakauppojen myyjien ammattitaitoon. Miten tässä nyt tietää mitä tekee ja mikä on fiksuin ja edullisen ja järkevin vaihtoehto? Keneltä kysyä? Vai osaisiko joku täällä auttaa?
Me ei oikeasti juurikaan ymmärretä näiden ilmanvaihtojuttujen päälle ja mulla ei ole juuri luottamusta rautakauppojen myyjien ammattitaitoon. Miten tässä nyt tietää mitä tekee ja mikä on fiksuin ja edullisen ja järkevin vaihtoehto? Keneltä kysyä? Vai osaisiko joku täällä auttaa?
Tuon puhaltimen alapuolella on imu eli alipaine, sen yläpuolella ylipaine. Jos teet yläpuolelta aukon huoneeseen niin puhallin tuuppaa ko. huoneeseen sen ilman, jonka se on alapuolellaan olevista tiloista imenyt. Eli puhaltimen yläpuolelta pitää mennä suora putki ulos.Tuoski kirjoitti: Voiko olla vaikka keskellä niin, että tuulettimen yläpuolelta ja alapuolelta tulee hormiin ilmaa?
Oletteko te nyt ihan varmoja, että tuo kolmihaarainen putkisto on tarkoitettu poistoksi? Yleensä seinän läpi tulee korvausilma ja poisto menee katolle. Jos nämä ovat mielestäsi poisto, niin miten tiloihin tulee korvausilma?Taitsu kirjoitti:Meillä on tuo ilmanvaihto asia nyt hieman jäänyt muiden kiireiden keskellä. Kävimme heinäkuussa kysymässä Starkilta tarjousta korvausilmaventtiileistä ja kylppäriongelmaan suosittelivat kanavapuhallinta. No tänään mies sitten kävi uudestaan Starkilla ja olisi tilannut tuon kanavapuhaltimen, niin nyt sanoivat, että ei se käykään tähän meille. On vaarana, että jäätyy. Ehdotti jotain radon poisto puhallinta (?)
Kynttilän liekin avulla voit katsoa, kumpaan suuntaan ilma missäkin venttiilissä kulkee. Avaa vaikka ulko-ovi ja katso, muuttuuko ilmavirtauksen suunta.
Clas Ohlsonilla on tarjolla aika hyvä valikoima tämän alan leluja.
Jos putkisto kulkee kokonaisuudessaan lämpimässä tilassa ja ilman suunta on sisältä ulos (eli putkissa kulkee lämmin joskin kostea ilma) niin ei kai sitä puhallinta saa jäätymään vaikka haluaisi? No, jos se sijaisee aivan ulostuloaukon vieressä niin ehkä sitten.
Kyllä kai nuo ovat poistoksi tarkoitettu ja talvella poistaakin ilman saunasta ja kylppäristä suoraan eteiseen. Tuloilma ei tule kuin saunan puolelta kiukaan yläpuolelta. Mä olen miettinyt, että voisiko tehdä kylppäriin uuden reiän ja siihen esim. paxin tai sitten laittaa tuo eteisen reikä umpeen ja laittaa jo olemassa olevaan reikään pax, vai mikä olisi järkevää? Vitsi, kun ei ole yhtään kokemusta tämmöisistä jutuista. Eikä aina tiedä kenen sanaan uskoa. Tuo kanavapuhallin kyllä olisi pakko laittaa ihan siihen ulkoseinän lähelle nykyisessä systeemissä, joten varmaan tuo jäätyminen voisi olla mahdollista.
-
peruskorjaaja
- Jäsen

Tee prototyyppi seuraavasti: hanki edullinen kylpyhuonetuuletin (Claes Ohlsson tai Biltema tms) hintaan n. € 18-23. Näissä puhaltimissa virtausmäärä on n. 90 m³/h. Puhallin on sisäseinäänasennettava, siinä on sellainen ritilälaippa. Leikkaa laippa pois, jolloin puhaltimesta tulee putkimainen, joka sopii 100 mm. putkeen. Työnnä puhallin ulkoseinän reikään, vedä sähköt siihen, jotka kytket esim. samaan linjaan kylpyhuoneen valaisimen kanssa. Tuki mahdollisesti eteisen ilmareikä.
Nyt tarkastelet muutaman kuukauden ajan tilannetta. Mitä tapahtuu kosteudelle? Riittääkö veto? Onko puhaltimen ääni liian häiritsevä? Olisiko automaattikytkin (ajastin ja kosteusanturi) paikallaan?
Tälläinen insinöörimäinen näkökulmahan tämä on, mutta näin itse olen tavannut toimia. Pihasaunaan juuri rakensin tälläisen protopuhaltimen. Ilma vaihtuu hyvin tuossa 12 m³ löylyhuoneessa. Ainut probleemi on puhaltimen ääni, jota vois jotenkin yrittää vaimentaa.
Nyt tarkastelet muutaman kuukauden ajan tilannetta. Mitä tapahtuu kosteudelle? Riittääkö veto? Onko puhaltimen ääni liian häiritsevä? Olisiko automaattikytkin (ajastin ja kosteusanturi) paikallaan?
Tälläinen insinöörimäinen näkökulmahan tämä on, mutta näin itse olen tavannut toimia. Pihasaunaan juuri rakensin tälläisen protopuhaltimen. Ilma vaihtuu hyvin tuossa 12 m³ löylyhuoneessa. Ainut probleemi on puhaltimen ääni, jota vois jotenkin yrittää vaimentaa.