Lateksimaalin poisto hirrestä?
Lateksimaalin poisto hirrestä?
Onneton tapaus, tuo saunamme. Kaunis hirsiseinä maalattu ulkoa punaisella lateksimaalilla, ronskilla kädellä, sotkettu jopa sammaleet hirsien välissä.
No, ei auta muu kuin korjailla ja pelastaa se mitä pelastettavissa on. Jospa saisi rakennus muutaman vuoden elinaikaa lisää. Vaan itse asiaan, miten poistaa tuo maali siitä hirrestä? Hirsi on tikkuinen, ajan ja lateksin "syömä", ei siis mikään tasainen panelipinta. Raaputtaa jos alan, ei tulosta synny tai irtoaa säleitä. Muutenkin tässä olisi edessä myös päärakennuksen raaputus, talon pohja 10x20 joten hommaa riittää siinäkin.
Onko kemiallinen poisto asiaa? Mikä olisi siihen paras aine? Ruiskutus vai mikä konsti? Se ei haittaa minkälaiseksi se hirsi jää, siis vaikka laikukkaaksi. Olimme ajatelleet, että jos lateksin saa pois, jätetään hirsi sellaisekseen. Joskus on ollut OIKEALLA punamullalla maalattua.
Kuvaa en osaa valitettavasti lisätä, pitäisi olla rautalanka ohjeet jotta taito riittäis.
No, ei auta muu kuin korjailla ja pelastaa se mitä pelastettavissa on. Jospa saisi rakennus muutaman vuoden elinaikaa lisää. Vaan itse asiaan, miten poistaa tuo maali siitä hirrestä? Hirsi on tikkuinen, ajan ja lateksin "syömä", ei siis mikään tasainen panelipinta. Raaputtaa jos alan, ei tulosta synny tai irtoaa säleitä. Muutenkin tässä olisi edessä myös päärakennuksen raaputus, talon pohja 10x20 joten hommaa riittää siinäkin.
Onko kemiallinen poisto asiaa? Mikä olisi siihen paras aine? Ruiskutus vai mikä konsti? Se ei haittaa minkälaiseksi se hirsi jää, siis vaikka laikukkaaksi. Olimme ajatelleet, että jos lateksin saa pois, jätetään hirsi sellaisekseen. Joskus on ollut OIKEALLA punamullalla maalattua.
Kuvaa en osaa valitettavasti lisätä, pitäisi olla rautalanka ohjeet jotta taito riittäis.
-
Pekka Huhta
- Moderaattori

Re: Lateksimaalin poisto hirrestä?
Hirrestä sitä ei vain valitettavati saa pois. Piiluamallahan tuo lähtisi, mutta saumat, raot ja halkeamat jäävät joka tapauksessa lateksille. Hengittävyyttä ne eivät haittaa, mutta päällemaalaus punamullalla ei onnistu. Lateksin päälle punamulta ei tartu, ja seinä näyttää ihan seepralta jos siellä on vielä lateksirantuja välissä.
Toisaalta, lateksi nyt ei noin huokoisessa pinnassa pysty kovin tiivistä pintaa muodostamaankaan. Kyllähän se höyrynvastusta aiheuttaa, mutta näkemättä ei osaa sanoa että tuleeko sitä liiaksi.
Jos seinä on ihan kamala, niin yksi vaihtoehto olisi nopea koneellinen piilutus moottorisahan terälaippaan kiinnitetyllä "konepiilulla" ja sen päälle lautavuorauksen laitto. Pikkusaunan piiluaa päivässä parissa ja sen jälkeen ei tarvitse surra sitä lateksia. Ainakin ykis kone löytyy osoitteesta
http://www.oppisop.com/seppa.htm
nimellä Piilu-Paavo. En tiedä saisiko semmoisen vuokralle tai lainaan. Myöskään tekijoistä ei ole henk.kohtaista kokemusta.
Kemiallinen poisto ei ole vaihtoehto. Menee vaan lopullisesti pilalle koko seinä kun hirrenraot on peruuttamattomasti täynnä kemikaalia ja pskaa.
Pekka
Toisaalta, lateksi nyt ei noin huokoisessa pinnassa pysty kovin tiivistä pintaa muodostamaankaan. Kyllähän se höyrynvastusta aiheuttaa, mutta näkemättä ei osaa sanoa että tuleeko sitä liiaksi.
Jos seinä on ihan kamala, niin yksi vaihtoehto olisi nopea koneellinen piilutus moottorisahan terälaippaan kiinnitetyllä "konepiilulla" ja sen päälle lautavuorauksen laitto. Pikkusaunan piiluaa päivässä parissa ja sen jälkeen ei tarvitse surra sitä lateksia. Ainakin ykis kone löytyy osoitteesta
http://www.oppisop.com/seppa.htm
nimellä Piilu-Paavo. En tiedä saisiko semmoisen vuokralle tai lainaan. Myöskään tekijoistä ei ole henk.kohtaista kokemusta.
Kemiallinen poisto ei ole vaihtoehto. Menee vaan lopullisesti pilalle koko seinä kun hirrenraot on peruuttamattomasti täynnä kemikaalia ja pskaa.
Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
-
Oto Hascak
- Jäsen

- Kotisivu: www.suorakon.com
- Viesti:
Kokeile Nitromorsea. Tiedän yhden VR:n kaksoisvahtituvan, jonka hirsinen sauna oli sudittu lateksilla. Tuosta rapsuteltiin (en minä, mutta luokkakaverit) Nitrolla lateksi irti ja punamulta sitten rapsuteltuun pintaan. Hyvin onnistui, mutta helkkarinmoinen työ. Kyseinen sauna oli/on entisen opettajani sauna.Nyberg kirjoitti:Onko kemiallinen poisto asiaa? Mikä olisi siihen paras aine?
Rakennuskonservaattori, restaurointirakentaja ja restaurointikisälli
http://www.suorakon.com
-
Pekka Huhta
- Moderaattori

Saako sen 'morssin todellakin pois sieltä seinän raoista? Tuntuu aika hurjalta, ei mulla piisaa kärsivällisyys tikuttaa kaikkia halkeamia ja rakoja puhtaaksi paljon siistimmässäkin pinnassa kun säänpieksämässä hirressä. Morssia ja Solmasterin maalinpoistoainetta on kyllä paljon tullut käytettyä (samaa ainetta noin suunnilleen), mutta mulla kyllä jää jo sileempikin pinta kaapimatta siitä räästä.Oto Hascak kirjoitti:Kokeile Nitromorsea. Tiedän yhden VR:n kaksoisvahtituvan, jonka hirsinen sauna oli sudittu lateksilla. Tuosta rapsuteltiin (en minä, mutta luokkakaverit) Nitrolla lateksi irti ja punamulta sitten rapsuteltuun pintaan. Hyvin onnistui, mutta helkkarinmoinen työ. Kyseinen sauna oli/on entisen opettajani sauna.Nyberg kirjoitti:Onko kemiallinen poisto asiaa? Mikä olisi siihen paras aine?
Toisaalta, jos vaan rahaa piisaa, niin kai se kävis. Mä kun olen jo venemittakaavassa todennut että ei kankkunahka kestä ostaa litratolkulla tuota ainetta, hirsiseinään sitä kyllä uppoaa niin että kympin kannukin on vaan osalle seinää. Ei muuta kun ostamaan teollisuuslaadun metyleenikloridia tynnyrissä ja toisessa pöntössä metanolia. Kyllä se sillä irtoaa.
Kyllä se varmaan saattaa onnistua, mutta mahdottoman kallista siitä tulee. En tiedä saisiko sen maalinpoistoaineen ja maalintähteet poistetua painepesurilla?
No, oli miten oli, maalinpoistoaineella se on työlästä. Ja noi metyleenikloridipohjaiset maalinpoistoaineet on joka tapauksessa karsinogeenisiä, että niiden käyttöä varten pitää sitten suojautua hyvin ja toimittaa kaikki jäte asiaankuuluvaan paikkaan. Senkään takia en kyllä käyttäisi isoilla pinnoilla.
Pekka
- PetteriKivimäki
- Jäsen

..entäpä jos poistaa mitä poistaa ja maalaa päälle sopivan sävyisellä petroliöljymaalilla?
Jumalauta, saunan takana on tilaa!
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
Kyllä tuon Nitrolla ja painepesurilla tekee ja lopputulos on varmasti ihan kelvollinen.Nitro kannattaa levittää suht tarkasti ettei turhaan lääpi sitä riveisiin yms. paikkoihin.Sitten vaan pesurilla kohtuullisilla paineilla ja leveällä viuhkalla niin johan lähtee.Huuhtelisin ehkä kahteen kertaan niin ei pitäisi paljon Nitroa jäädä.
Jos se olis helppoo,olisin tehnyt sen jo.
- PetteriKivimäki
- Jäsen

Onkos kukaan muuten kokeillut speedheateria ulkona? Esitteethän kehuu vaikka mitä, kuten tuolla:
http://www.speedheater.fi/Maalinpoisto_files/Esite2.pdf
http://www.speedheater.fi/Maalinpoisto_files/Esite2.pdf
Jumalauta, saunan takana on tilaa!
Täytyy kyllä tosiaan olla varovainen sitten sen painepesurin kanssa, ettei kastele hirsiä pilalle.Tomppa kirjoitti:Kyllä tuon Nitrolla ja painepesurilla tekee ja lopputulos on varmasti ihan kelvollinen.Nitro kannattaa levittää suht tarkasti ettei turhaan lääpi sitä riveisiin yms. paikkoihin.Sitten vaan pesurilla kohtuullisilla paineilla ja leveällä viuhkalla niin johan lähtee.Huuhtelisin ehkä kahteen kertaan niin ei pitäisi paljon Nitroa jäädä.
Mitä??? Minäkö tyhmä? Nyt en ymmärrä.
aakoo64 kirjoitti:Täytyy kyllä tosiaan olla varovainen sitten sen painepesurin kanssa, ettei kastele hirsiä pilalle.Tomppa kirjoitti:Kyllä tuon Nitrolla ja painepesurilla tekee ja lopputulos on varmasti ihan kelvollinen.Nitro kannattaa levittää suht tarkasti ettei turhaan lääpi sitä riveisiin yms. paikkoihin.Sitten vaan pesurilla kohtuullisilla paineilla ja leveällä viuhkalla niin johan lähtee.Huuhtelisin ehkä kahteen kertaan niin ei pitäisi paljon Nitroa jäädä.
Miten ne voi kastella piloille, kuivaahan ne hirret
Joo,ei tuosta kastumisesta kannata olla huolissaan mutta eihän sitä tieten tahtoen kannata turhia kastella.
-
Pekka Huhta
- Moderaattori

/nousee saippualaation päälle/
Onks tässä nyt kukaan kokeillut sitä morssia hirrelle ja tajuaako kukaan että kunka monta tynnyriä sitä ainetta menee? Se mämmi piisaa muutamalle neliölle paljasta pintaa per neliö (edit, piti olla litra) ja hirsiseinän metrit tarttee laskea vähintään kahdella, kun se "huokosen" koko on yhtäkkiä puoleen väliin hirttä.
Sen menekki on luultavasti noin pariin kertaan punamullan menekki, jos nyt oikeesti ajattelee sitä kunka paljon sitä liisteriä pitää pintaan saada. Ja punamullalle se menekki on kunnon ikääntyneellä hirsipinnalla niinkin vähän kun pari kolme litraa neliölle (tosin sitä nyt on kaadetu mäkeenkin että voi olla aika mutumitta). Mutta voi jösses jos joku ostaa litran myrkkyä joka neliölle saunaa niin voi se tulee tyyriiksi se mönjätä vielä lateksia pahemmalla paskalla, pestä se pois ja siilata vielä se muutama sata litraa myrkkyä ekokemiin. Ei nääs ruoho kasva eikä penskatkaan sillä maalla mihin on parisataa litraa kloorivetyjä lotattu.
/astuu alas saippualaatikolta ja rauhoittuu hiukan/
/eiku hyppää vielä vähän/
Jos alan opettaja voi käyttää liki rajattoman määrän opiskeijatyövoimaa saunaansa ja ymmärtää sekä aineen myrkyllisyyden että homman viemän työn niin ihan jees, mutta ihan kaikilla ei ole sitä onnea.
/pomps/
Ää. Mä olen vaan herkkiksillä kun oon painanu töitä kiljoona tuntia kahdessa päivässä saadakseni pöydän tyhjäksi lomaa varten.
Pilattu on pilattu ja se on ihan rehellistä sanoa että kaunista siitä ei tuu ei kemikaalilla eikä koneella. Jos seinä on teknisesti pilalla (maali mädättää hirren), niin se hirren pinta on viisasta poistaa mekaanisesti, piilukirveellä tai koneella. Koneen tuhoaste on valittavissa ihan itte lamellilaikasta piilukoneeseen, Woodcarveriin tai moottorisahaan. Kaikkien jälkeen pitää panna perinteinen pystyvuoraus sinne paikalle. Jos vika on esteettinen eikä tekninen niin pelkkä pystyvuoraus piisaa.
JEE! Eka viesti että oon sekä Tompan että Oton kanssa eri mieltä! Otetaans semmoiset perustellut kommentit hommaan
. En mäkään ole kokeillut tommosta savottaa, mutta osaatteko te ihan rehellisesti sanoa, että esim. minisauna 3x4 m (vähintään 30 neliöö sileetä pintaa ja hirrellä 45 efektiivistä) olis jotenkin helposti ja turvallisesti tehtävissä?
En mä oo itekään kokeillu, mutta mun viha mönjää kohtaan on tunnettu. Jos ihan oikein pystytte mulle ton perustelemaan että se on tehtävissä ja viksusti, niin mun on nöyrryttävä, mutta kyllähän toi mittakaavaltaan tuntuu siltä että ei sissuksen sukat.
Pekka
Onks tässä nyt kukaan kokeillut sitä morssia hirrelle ja tajuaako kukaan että kunka monta tynnyriä sitä ainetta menee? Se mämmi piisaa muutamalle neliölle paljasta pintaa per neliö (edit, piti olla litra) ja hirsiseinän metrit tarttee laskea vähintään kahdella, kun se "huokosen" koko on yhtäkkiä puoleen väliin hirttä.
Sen menekki on luultavasti noin pariin kertaan punamullan menekki, jos nyt oikeesti ajattelee sitä kunka paljon sitä liisteriä pitää pintaan saada. Ja punamullalle se menekki on kunnon ikääntyneellä hirsipinnalla niinkin vähän kun pari kolme litraa neliölle (tosin sitä nyt on kaadetu mäkeenkin että voi olla aika mutumitta). Mutta voi jösses jos joku ostaa litran myrkkyä joka neliölle saunaa niin voi se tulee tyyriiksi se mönjätä vielä lateksia pahemmalla paskalla, pestä se pois ja siilata vielä se muutama sata litraa myrkkyä ekokemiin. Ei nääs ruoho kasva eikä penskatkaan sillä maalla mihin on parisataa litraa kloorivetyjä lotattu.
/astuu alas saippualaatikolta ja rauhoittuu hiukan/
/eiku hyppää vielä vähän/
Jos alan opettaja voi käyttää liki rajattoman määrän opiskeijatyövoimaa saunaansa ja ymmärtää sekä aineen myrkyllisyyden että homman viemän työn niin ihan jees, mutta ihan kaikilla ei ole sitä onnea.
/pomps/
Ää. Mä olen vaan herkkiksillä kun oon painanu töitä kiljoona tuntia kahdessa päivässä saadakseni pöydän tyhjäksi lomaa varten.
Pilattu on pilattu ja se on ihan rehellistä sanoa että kaunista siitä ei tuu ei kemikaalilla eikä koneella. Jos seinä on teknisesti pilalla (maali mädättää hirren), niin se hirren pinta on viisasta poistaa mekaanisesti, piilukirveellä tai koneella. Koneen tuhoaste on valittavissa ihan itte lamellilaikasta piilukoneeseen, Woodcarveriin tai moottorisahaan. Kaikkien jälkeen pitää panna perinteinen pystyvuoraus sinne paikalle. Jos vika on esteettinen eikä tekninen niin pelkkä pystyvuoraus piisaa.
JEE! Eka viesti että oon sekä Tompan että Oton kanssa eri mieltä! Otetaans semmoiset perustellut kommentit hommaan
En mä oo itekään kokeillu, mutta mun viha mönjää kohtaan on tunnettu. Jos ihan oikein pystytte mulle ton perustelemaan että se on tehtävissä ja viksusti, niin mun on nöyrryttävä, mutta kyllähän toi mittakaavaltaan tuntuu siltä että ei sissuksen sukat.
Pekka
Täytyy tunnustaa että kokeillut tuota hommaa en ole hirsiseinään vaikka tynnyrikaupalla kyllä muuten Nitron kanssa oon pelannut joten perustelut jää täältä tulematta...Mites Oto?
Myrkkyjä en kannata minäkään mutta jos lateksi on vedetty vain kertaalleen tuohon hirren pintaan niin se kyllä irtoaa jo tosi pienellä määrällä Nitroa.Jos sen sijaan kerroksia on useampia ja sitä on joka rako ja kolo täynnä niin sitten ainetta menee kyllä tolkuton määrä ja silloin hommassa ei ole järjen häivääkään ja silloin lamellilaikat,woodcarverit ja muut vehkeet on huomattavasti parempi vaihtoehto.
Pystyrima ulkovuoreen oon Nitroa kokeillut ja kun talon ulkomitat oli n.8 x 9 m niin Nitroa meni 10 litraa/seinä eli 40 litraa olisi mennyt koko mökkiin ellei uhden seinän jälkeen olisi tultu järkiimme...
Myrkkyjä en kannata minäkään mutta jos lateksi on vedetty vain kertaalleen tuohon hirren pintaan niin se kyllä irtoaa jo tosi pienellä määrällä Nitroa.Jos sen sijaan kerroksia on useampia ja sitä on joka rako ja kolo täynnä niin sitten ainetta menee kyllä tolkuton määrä ja silloin hommassa ei ole järjen häivääkään ja silloin lamellilaikat,woodcarverit ja muut vehkeet on huomattavasti parempi vaihtoehto.
Pystyrima ulkovuoreen oon Nitroa kokeillut ja kun talon ulkomitat oli n.8 x 9 m niin Nitroa meni 10 litraa/seinä eli 40 litraa olisi mennyt koko mökkiin ellei uhden seinän jälkeen olisi tultu järkiimme...
Ohoh, onpas Pekka tuohtunut ku tollaisia päästeleePekka Huhta kirjoitti:Se mämmi piisaa muutamalle neliölle paljasta pintaa per neliö
Mutta toki samaa mieltä, eli turha niitä myrkkyjä on ostaa, eihän mikään -maaliasiakaan- ole ikuisuuskysymys. Minullakin on yksi pieni testiseinä, jossa lateksin päälle on vedetty keittomaalia, hyvin on pysynyt eikä ole valuttanut väriä, tosin vasta vuoden kokemus. Alkuperäiseen ongelmaan palatakseni...itse rapaisin irronneet lateksit pois ja laittaisin petrooliöljymaalin päälle, mieluiten kuitenkin punamultaa!
-
Pekka Huhta
- Moderaattori

Sen siitä saa kun vääntää rästissä olevia töitä yömyöhään ja lipasee siihen muutaman oluen päälle
Kun nyt oikeen vielä asiaa mietin, niin kyllähän mielikuva hirren karvaisuudesta vaikuttaa asiaan paljon. Itse ajattelen semmoista vanhaa jo syville halkeamille auringossa palanutta pintaa (semmoinen mielikuva tuli), jos joku muu ajattelee semmoista melkeen kirveen jäljeltä olevaa hirttä, nin kyllähän siitä voi ehkä myrkyllä jotain saadakin irti.
Eihän tässä semmoista ihan takuuvarmaa ainootaoikeeta vastausta ole, varmaan pitäis saada kuva siitä seinästä että olis mielikuvaa pinnan karkeudesta ja mahdollisten vaurioiden laajuudesta.
Pekka
-
Oto Hascak
- Jäsen

- Kotisivu: www.suorakon.com
- Viesti:
Sen verran on oikaistava, että vaikka kyseessä olivatkin luokkatoverini, niin kyse ei ollut palkattomasta opiskelijatyövoimasta. Työstä palkka.fiPekka Huhta kirjoitti:Jos alan opettaja voi käyttää liki rajattoman määrän opiskeijatyövoimaa saunaansa ja ymmärtää sekä aineen myrkyllisyyden että homman viemän työn niin ihan jees, mutta ihan kaikilla ei ole sitä onnea.![]()
Ei oikeastaan oltu eri mieltä...Pekka Huhta kirjoitti:/JEE! Eka viesti että oon sekä Tompan että Oton kanssa eri mieltä! Otetaans semmoiset perustellut kommentit hommaan.
Tuosta vielä sen verran, että mulle tuli heti mieleen, että ei se hirsi välttämättä ole kovin repaleista/höttöistä pinnaltaan muuta kuin parilta ilmansuunnalta. Varjon puoleiset julkkarit voi olla hyvinkin melkein uutta vastaavaa liukasta piilupintaa. Ja jos koko sauna sattuu olemaan jonkinlaisessa varjoisemmassa paikassa, niin auringon polttamaa pintaa ei välttämättä ole paljoakaan tarjolla..?Pekka Huhta kirjoitti:Kun nyt oikeen vielä asiaa mietin, niin kyllähän mielikuva hirren karvaisuudesta vaikuttaa asiaan paljon. Itse ajattelen semmoista vanhaa jo syville halkeamille auringossa palanutta pintaa (semmoinen mielikuva tuli), jos joku muu ajattelee semmoista melkeen kirveen jäljeltä olevaa hirttä, nin kyllähän siitä voi ehkä myrkyllä jotain saadakin irti.
Rakennuskonservaattori, restaurointirakentaja ja restaurointikisälli