Eli on seuraavan lainen ongelma kielo leviää hirveätä vauhtia pihassa. Ja pitäisi saada kuriin (vaikka mielellään häviämään kokonaan), koska talossa on kaksi leikki-ikäistä lasta. Ja mielellään saisi olla ilman myrkkyjä tapahtuva. <-- Juuri lasten takia
Kokeiltu on kuuma (kiehuvaa vettä päälle) Ei kuole
Muitakin on kokeiltu satunnaisesti valon saantia vähennetty (vanhat matot päälle....)
Siis ei haittaa vaikka läheltä kuolisi muutkin kasvit kunhan vain kielokin lähtee ....
Talon Neliöt noin 85 neliö + Alakerta puolet lämmintä (remontoitu 2009) ja puolet viileää. + Vintti (Kylmä)
Pösön kulutus:
Rellun kulutus:
En mene vannomaan, mutta mielikuva olisi se, ettei kielo pidä kalkkisesta maasta, eli emäksisestä? Mutta vannomaan en mene?
Wanha wirttynyt Whiski
Jollet tiedä, ymmärrä tai osaa ole edes hauska tekemällä itsesi naurettavaksi, joten
tervetuloa Suomen pelkokertoimeen, tänään vuorossa Kotikokin erikoinen!
Kielolla on talvehtiva juurakko. Jos ei Roundup ym. myrkky tehoa tai myrkkyä ei halua käyttää jäänee vaihtoehdoksi kasvin kitkeminen. Juurakko olisi saatava ylös.
Itse olen saanut useammankin inhokin (ei niitä montaa ole) pois tiluksilta ja pihasta vain kiskaisemalla ne ylös joka kerta kun näen: jo parissa vuodessa saa kannan loppumaan tai vähenemään niin ettei se jaksa lykätä uutta. Kannattaa kitkeä etenkin sateen jälkeen, jolloin maa luovuttaa aarteensa helpommin, juuria myöten. Nytkin on sopivia sadepäiviä tulossa monta!
Ehkä helpoin konsti olisi kitkeä niitä yhdessä jälkikasvun kanssa samalla opettaen, että nämä ovat myrkyllisiä. Niin minulle aikanaan tehtiin, enkä koskaan ole yhtään kukkaa, marjaa taikka lehteä suuhuni pannut (vielä).
Minäkin elin 18 ensimmäistä vuottani metsikköisessä pihapiirissä, jossa oli törkeän paljon kieloja. En edes muista, kuinka pienenä minulle opetettiin, ettei kieloja saa syödä, mutta aina se minulle selvää oli. Ikinä ei ollut edes läheltä piti -tilannetta. Omatkin lapseni oppivat jo 2 - 3 -vuotiaina asian ihan vain sanomalla. Älä aliarvioi lasten kykyä ymmärtää vakavasti selitettyjä asioita. Sinuna en hävittäisi niitä: ovathan ne yksiä kauneimpia luonnonkukkiamme ja tuoksukin on upea.
Minä ratkaisin kielo-ongelman näin kun lapset olivat pieniä: kun kielot ovat kauneimmassa kukassa, poimin jokaikisen ja laitan sisälle vaasiin. Tuoksuvat siinä muutaman päivän ja sitten kompostiin ja vedet viemäriin. Tietysti, jos kieloja on mahdottomasti, niiden poimiminen voi olla turhan rankkaa. Yrittävät kyllä levitä kovasti nurmikolle, mutta siitä ne ajetaan leikkurilla pois.
Talomme vieressa on tie jossa kulkee autoja jotka ovat vaarallisia lapsillemme. Kuinka saan tuhottua autot jottei lapset jaa alle (tama oli siis vitsi)
Itsellekkin kielojen myrkyllisyys on opetettu aidinmaitoa nauttiessa, joten kai sen muutkin voi oppia.
Ammattimies saa hyvästäkin huonon!
Hyvin suunniteltu ei ole vielä yhtään tehty!
Kyllä se Roundup tappaa kielonkin kun sitä käsittelyä toistaa riittävän usein. Sama hommahan se on kaikkien sinnikkäitten rikkakasvienkin kanssa, jos on liian laimea liuos, väärään aikaan käsitelty tms vastaavaa niin eihän ne kun vähän ihmettelee ja jatkaa kasvua. Joten uusintakäsittelyitä niin kauan ettei kieloja enää nouse -tai sitten lykkäät päälle katetta ja n. 10cm kerroksen multaa johon kylvät vaikka ruohonsiemenen niin ei sieltä pitäisi enää kielojen kuikuilla. Kattaminenkaan ei oikein toimi jos siinä pidät vain satunnaisesti jotain peittoa, alueen pitää olla täysin peitetty 1-2 vuotta ennenkuin tulokset näkyvät.