Uulan petroliöljymaali

Maalaus ja varsinkin maalit jakavat mielipiteitä ja ansaitsevat oman osion
Vastaa Viestiin
Tervis68
Jäsen
Jäsen

Re: Uulan petroliöljymaali

Viesti Kirjoittaja Tervis68 »

Nostetaampa ylös. Paljonka tuo maalipurkki 9litraa maksaa? Ja käykö teollisesti pohjamaalatulle paneelillle? Päätymässä tuohon. Vinhat ym talontappajat jää kauppaan. :lol:

lisäksi uulan pellavaöljymaalin hintatietoutta.
Tervis68
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Tervis68 »

sanasol kirjoitti:Moi

Maalasin meitin torpan uulalla, sävy helmi ja nurkat tuli valkoisella, kaksi kesää sitten. Pohjaan tuli Uulan homeenesto, lauta oli uutta ja niin kuivaa kun kaksi vuotta sitten olleena kesänä ehti kuivua kahdes kuukaudessa (rutikuiva kesä). Mize laittoi home pilkuista vaaleassa maalissa. Pakko laittaa ettei meillä ole hometta. Asutaan lähellä motaria ja p, mikä tulee alas taivaalta on ainoaa mustaa laudan pinnassa. Mutta hometta se ei ole.
Saisiko kuvaa tuosta helmi-sävystä talon seinässä. tuo helmi on mielessä.
pelkka
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja pelkka »

Moi Tervis

kyselit Uulan pellavaöljymaalin hinnoista. Siihen vastatkoon joku toinen, taikka maalikaupan myyjä, mutta itse suosittelen sekoittamaan pellavaöljymaalin itse. Se on

helppoa

halpaa

ja säästyneellä rahalla voi rempata jotakin muuta osaa talossaan (tai itsessään!)

Esimerkiksi viestiketjussa http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic.php?f=2&t=6166 on hyviä vihjeitä asiasta, muitakin ketjuja toki on. Itse olen kuluneena kymmenenä vuotena valmistanut aidot pellavaöljymaalini itse sen sijaan että sekoittelisin Uulan kallista maalipurkkia. Siitä tulee hyvä mieli, ja hyvä jälki. Suosittelen!

t. pelkka
pelkka
Jäsen
Jäsen

OT: homepilkuista ulkovaraston tavaroissa

Viesti Kirjoittaja pelkka »

tuuma kirjoitti: Ajattelin vaan kun ulkovarastossa on ollut tavaroita ensimmäistä kertaa talven yli ja vain yksi ankka-puukeinu on tehnyt pilkkuja ja sekin vain valkoiseksi maalatuilta osilta ja sitten monopoli -pelin pahvinen kansi :shock: Muut lautapelien pakkaukset ihan O.K.
Ilmiö on tuttu menneiltä talvilta. Homepilkkuja näkyy kertyneen sellaisiin pintoihin joissa on tai on ollut jotain orgaanista ainetta, ei välttämättä näkyvää. Jos esimerkiksi ruokaa tai juomaa on joskus kaatunut tai klähmitty pintaan, niin siihen tulee noita kevyitä pilkkuja, jotka kädellä pyyhkäisemällä katoavat "olemattomiin". Tämmöisiä ovat itsellä esimerkiksi pöydät, tuolit, keinutuoli, ja esimerkiksi kaverin varastoima nahkasohva, se se vasta pilkullinen olikin!

Olen ymmärtänyt, että nämä ovat homeita sieltä kilteimmästä päästä: itse olen pyyhkinyt nämä tavarat ekologisella desinfioivalla pesuaineella ennen taloon takaisin tuomista.

Ilmiö vaikuttaa olevan suhteessa siihen kuinka lämmin ja kostea syksy ja talvi ovat.

pelkka

p.s. voihan se toki olla että seuraava taloudellinen taantuma muhii Monopolinne kannen alla. Kannattaa tarkistaa.
PetteriKivimäki
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja PetteriKivimäki »

Homepilkuista: mitenkähän pitkään maalattava lauta oli kerinnyt kuivua ennen maalausta?

Ihan turhaan eivät entisaikaan pitäneet taloa vuoden verran maalaamattomana..
Erikoista kun maalitehtaat syyttävät nykyistä ilmastoa homeiden syyksi, samaan hairahtui Mestari-Panukin eräässä kolumnissaan.

En usko. Perustelu: minä olen maalannut omasekoittisella petroliöljymaalilla vaikka mitä, enkä ole havainnut jälkeäkään homeesta. Miksi minun maalini ei ole homehdunut?
Omilla maaleillani maalattu "lauta" on ollut aina vanhaa, ja lisäksi olen käyttänyt valkoiseen pohjaan titaanioksidin lisänä sinkkioksidia. Ja saahan sitä lyijyäkin kilotavarana.

Kävin Lofooteilla kevättalvella. Huomio kiinnittyi norjalaisten rannikkopuutalojen hyviin maalipintoihin, suolaveden kestäviin, näemmä. Lähempi tarkastelu osoitti maalipinnan todella tuhdiksi, liekö traania seassa.
Jumalauta, saunan takana on tilaa!
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
Rosvolinna
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Nyt on puoli taloa maalattu Uulan petroolimaalilla sävynä puolukka. Maali on todella riittoisaa ja kertamaalaus tuntuu riittävän. Uula ei ole ainakaan säästellyt pigmenteissä. Täytyy sanoa, että olen todella tyytyväinen tuotteeseen vaikka hinta on suolainen.

Purulinnassa on lähes kokonaan harmaalla puulla oleva seinä. Seinä on alunperin maalattu punamullalla ja siihen päälle on laitettu joskus 70-luvulla valkoinen öljymaali ja sen päälle on yrittänyt edellinen asukas saada tarttumaan punamultaa huonoin tuloksin - löytyy raitoina sokkelista :)

Harjasimme teräsharjalla irtomaalit pois ja paineilmalla puhaltelimme pölyt pois. Pinta oli lähes kokonaan puulla. Siihen petroolimaali päälle.

Puolet tehty ja viikon päästä lisää...
Casa La Utoja
skalpel
Uusi jäsen

Viesti Kirjoittaja skalpel »

Onkos kukaan maalannu petrooliöljymaalilla lateksimaalin päälle?

Uulan nettisivuilla lukee sen onnistuvan, mutta kestääköhän se siinä kymmentä vuotta
Tamminaula
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tamminaula »

Vastaan tässä muutamiin kysymyksiin, mitä aiemmin tässä aiheessa on tullut esille.

Kyllä lateksin päälle voi maalata petrooliöljymaalilla ja se pysyy siinä aivan samalla tavalla kuin muillakin pinnoilla. Lateksimaalissa on tietenkin aina se riski, että tämä pohjalla ollut maali irtoaa alustastaan ja samalla päällä ollut petrooliöljymaali, itsessään petrooliöljymaali ei lisää irtoamisriskiä. Riippuen siitä kuinka "lateksia" alla oleva maali on ja kuinka hyvin se on seinässä kiinni ja onko jo nyt jotain kohtia tullut alas, kannattaa aina mahdollisimman hyvin kaapia vanha maali pois.

Maalin ( Uula- tuotteen petrooliöljymaali) hinta on tämän hetken (kesän)tarjoushinta; vakoinen 9l 94e + sävytys hintaryhmä ykkönen esim n. 8,90 , kakkonen 25,50 ja kolmonen 34,50.Tämä voi mennä kyllä mainokseksi, mutta hinnat ovat siis täällä minulla Maskussa, muitten kauppiaitten puolesta en voi hintoja sanella. Tehtaan hinnastohinta valkoiselle 9l 113,12e.
Marjaana, Tamminaula
koulukoti
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja koulukoti »

hei,
vielä toistaisin edellä esitetyn utelun: onko kellään petroolimaalilla maalatttua seinää ees 5 vuotta vanhaa?? Harkinnassa on täällä ison (ISON) koulurakennuksen vetäminen petrooliöljymaalilla vanhan haalistuneen ja liituuntuneen öljymaalin päälle...

Nyt maalaamme "pikku-asuinrakennusta" itsekeitetyllä punamultamaalilla. Pohjois-Norjassa viehätyin kovasti taloihin joissa olivat nurkkalaudat (toinenkin talomaalari tässä rihmassa kiinnittänyt huomiota norjalaisiin talomaalehin: hyvässä punamaalissa talot suolaisista tyrskyistä huolimatta) ja ikkunoiden pielet vedetty samalla Falunin punaisella kun kaikki muukin...ehkä en rohkene uus-maalata kaikkea punaiseksi ja pielilaudat ovat jo valkoisessa öljypohjamaalissa. Onkos kukaan maalannut kototalonsa pieliä keltaisella öljy- taikka petroliöljymaalilla (ovat ollee siis vanhastaan jo öljymaalissa vaikka itse talo on punamullattu)? Vanha koulun piharakennus on maalattu pielet keltamullalla..mietin oiskos se ihan hullua maalata myös toinen asuinrakennus pielet keltaisiksi...varsinaiseen samassa pihapiirissä olevaan satavuotiaaseen koulurakennukseen se ei ehkä sovi ...hm. Hauska ois nähdä tällaisesta keltapielisestä vanhasta asuintalosta kuvaa, jos kellä sattuisi olemaan!

terveisin Koulukoti
Hippula07
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Hippula07 »

Meinasin maalata petrooliölymaalilla tulevana kesänä. Yksi seinä meillä laitetaan kokonaan uusiksi ja loput raaputellaan puhtaaksi. Kysymykseni onkin, että voi seinää pitää skrapattuna pitkään ennen kuin siihen alkaa tulla jotain maalausta haittaavaa kuten hometta tai harmaantumista? Ajattelin vain, että josko aloittaisin raaputtelun jo tuossa pääsiäisen korvilla ja tekisin sitä pikku hiljaa eteenpäin.

- Antti
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta »

Voit vetää Uulan homesuojan sinne alle, sitä suositellaan petroolimaalin alle joka tapauksessa.

Jos maalaukset menee kevään siitepölykauden ohi, niin sitten seinä pitää putsata ennen maalausta Kyllä siihen sen verran siitepölyä tarttuu. Harjaus ja/tai hyvin kevyt pesu jeesaa.

Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
Hippula07
Jäsen
Jäsen

Pekka Huhta kirjoitti:Voit vetää Uulan homesuojan sinne alle, sitä suositellaan petroolimaalin alle joka tapauksessa.

Jos maalaukset menee kevään siitepölykauden ohi, niin sitten seinä pitää putsata ennen maalausta Kyllä siihen sen verran siitepölyä tarttuu. Harjaus ja/tai hyvin kevyt pesu jeesaa.

Pekka
No Pekkahan se kerkes ekana kommentoimaan. Kyselin muuten sinulta taannoin oman talosi keltaisen sävyä (vissiin yv:llä). Kommentoit, että oma sekoitus ja että siinä on n. 10% keltamullan sävyä. Onkohan se nyt sitten sama kuin olisi uulan vanhasta värikartasta 202 10%? Eli ilmeisesti kaikki on tosta okrasta laimennettuja valkoisella. Uudessa väikartassa sävyt olki, nauris, kaura jne. Niistäkään ei vaan mikään tunnu ihan oikealta :(

- Antti
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta »

Pitää kattoa että onko se perussävy tuo 3020 vai 2020. Musta toi skannaus on tosi huono, ainakin omalla koneellani molempien vaalennukset näyttää epämäänäisen punertavilta.

Mun sävytys on niin epämääräistä että mun on vaikea sanoa että onko se 10% kuinka tarkka, se voi olla 12% tai 17%, tuskin kumminkaan kahtakymmentä. Sehän siinä itse sävyttäessä iloisinta onkin että sitä tehdään silmällä eikä prosenteilla :-D

Mun tarttee tarkistaa se perussävy maalipurkista, mutta muistaisin kyllä että se ois ollut se 202.

Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
Hippula07
Jäsen
Jäsen

Jeps. No mulla on harjoituskohteena muksun leikkimökki. Kokeilen siihen tuota 202 sävyä 13% seoksella. Katsotaan mitä tulee ja korjataan tarvittaessa. Ei ainakaan mene paljon hukkaan kun litralla lähtee liikkeelle.

- Antti
Keisari
Uusi jäsen

Viesti Kirjoittaja Keisari »

Pystyykös tällä maalilla maalailemaan rautasulfaatti käsittelyn päälle?

Talo on höylähirrestä ja käsitelty noin 14-15 vuotta sitten. On melko kirjava (ruma) tuo pinta.
Vastaa Viestiin