Kuinka myöhään voi maalata?
Kuinka myöhään voi maalata?
Sarjassamme tyhmät kysymykset:
Miten pitkälle iltaan voi Turun seudulla maalata tähän aikaan vuodesta ennen kosteuden vaikutusta asiaan? Maalausohjeissa kovasti varoitetaan että maalaus tulee suorittaa ennen kasteen nousua. Iltasella kun olen tehnyt valmistavia toimenpiteitä ainakaan itse en ole selkeästi huomannut kasteen nousevan. Kertokaa siis viisaammat mihin asti illalla (yöllä) uskaltaa maalata tulosta vaarantamatta?
Miten pitkälle iltaan voi Turun seudulla maalata tähän aikaan vuodesta ennen kosteuden vaikutusta asiaan? Maalausohjeissa kovasti varoitetaan että maalaus tulee suorittaa ennen kasteen nousua. Iltasella kun olen tehnyt valmistavia toimenpiteitä ainakaan itse en ole selkeästi huomannut kasteen nousevan. Kertokaa siis viisaammat mihin asti illalla (yöllä) uskaltaa maalata tulosta vaarantamatta?
Re: Kuinka myöhään voi maalata?
Näin keväällähän on aika kuivaa.. itse olen sutinut pisimmillään tuonne ilta yhdeksän korville (tosin katsonut, ettei ole hallayötä tulossa). Varmasti tuo maalausaika riippuu myös pitkästi käytettävästä maalista (vesiliukoisuus, kuivumisaika, jne..)
peukalo keskellä kämmentä...
Juu, tällä hetkellä on niin kuiva kausi menossa, että hyvin voi sutia iltamyöhään. Ei ole kosteudesta tietoakaan, eikä nurmikollekaan tule juuri minkäänlaista kastetta illaksi/yöksi ja näkeehän tuon jo ympäristöstä, että vettä luonto pikkuhiljaa kaipaisikin. Frouvan kanssa kun kävellään, niin on pistänyt silmään, että kaikki pellot ja katuojat aivan rutikuivia ja maa halkeillut.
-
Pekka Huhta
- Moderaattori

Riippuu kovasti millä maalaa, ja millä kiiltoasteella. Jos maalaa hyväkuntoista sileää seinää pellavaöljymaalilla loppukesästä, niin kaste voi ruveta samentamaan maalia jo kun maalaaminen menee pidempään kuin viiteen - kuuteen. Maalihan ei totta vie kuivu heti kun se sudista irtoo, vaan pinta kuivuu vielä pidempään. Nyt keväällä mattapintaisella maalilla (vaikka nyt petrooli) ja vähän rupisella seinällä voi kyllä päästellä iltaan asti. Tai vaikka yötä myöten jos ei niin kiiltoasteesta piittaa.
Nyt on parhaat ajat maalata, kuiva kevät ja maakin kuivaa niin että mainittavaa kastetta ei juuri edes ole. Ja jos maalaa useamman kerran niin välikerrosten osalla nyt ei edes niin kauheaa väliä vaikka tuhertaisi pienen sateen sekaan sitä maalia.
Enempi kannattaa varoa sitä ettei maalaa ihan suoraan aurinkoisimmalle seinälle. Se on hellepäivänä ihan todellinen vaara. Siinä missä kaste tai pieni sateentuhnu vie maalista vaan kiillon, liika aurinko polttaa maalin ennen kun se kunnolla kuivuu, ja sen pitävyys ja kestävyys kärsii paljon enempi.
Kannattaa lueskella se Kailan Kevät Toi Maalarin. Siellä oli näistäkin monen monta erilaista mielipidettä.
Pekka
Nyt on parhaat ajat maalata, kuiva kevät ja maakin kuivaa niin että mainittavaa kastetta ei juuri edes ole. Ja jos maalaa useamman kerran niin välikerrosten osalla nyt ei edes niin kauheaa väliä vaikka tuhertaisi pienen sateen sekaan sitä maalia.
Enempi kannattaa varoa sitä ettei maalaa ihan suoraan aurinkoisimmalle seinälle. Se on hellepäivänä ihan todellinen vaara. Siinä missä kaste tai pieni sateentuhnu vie maalista vaan kiillon, liika aurinko polttaa maalin ennen kun se kunnolla kuivuu, ja sen pitävyys ja kestävyys kärsii paljon enempi.
Kannattaa lueskella se Kailan Kevät Toi Maalarin. Siellä oli näistäkin monen monta erilaista mielipidettä.
Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
-
?keskellä kämmentä
- Jäsen

Eli jos meinaa maalata sen eteläänpäin olevan päätyseinän,
pitää odotella ehtooseen, että seinä jähtyy auringonpaisteen jäljiltä
ja sitten maalata tositosinopeesti koko seinä.
Vai miten se nyt oli?
pitää odotella ehtooseen, että seinä jähtyy auringonpaisteen jäljiltä
ja sitten maalata tositosinopeesti koko seinä.
Vai miten se nyt oli?
jos ei tee mitään, ei tule vahinkojakaan :)
Jees.. tai sitten odotta hieman pilvisempää päivää - ei se aurinko aina paista edes risukasaan ;)
- tosin itse olen kyllä maalaillut ihan auringonpaisteessakin...
- tosin itse olen kyllä maalaillut ihan auringonpaisteessakin...
peukalo keskellä kämmentä...
-
Pekka Huhta
- Moderaattori

No. Mulla oli rästihommina tälle viikonlopulle maalata päätykolmiot uudelleen, kun ne jäi pari vuotta sitten vain yhdelle pintamalille. Eilen maalattiin pohjoispääty ja siinä on ihan täysi kiilto. Maalaaminen loppui puoli seitsemän, just ennen kun aurinko kääntyi seinälle.
Tänään maalattiin eteläseinä. Piti alottaa aamulla aikasin, sitten puolenpäivän aikaan puuhattiin muuta ja jatkettiin nyt reilu kahdeksaan. Hyvä siitäkin näyttää tulevan, vaikka aurinko onkin polttanut vähän laikkuja. Saa nähä huomenna miltä se näyttää.
Maalaaminen ainakin näytti hauskalta. Tossa puolen välin kohdalla kiivetessä tikkaat tuntui melko notkeilta

Jos vaan voi niin kannattaa oottaa pilvipoutaa, onneksi tänään kulki kivasti pilviäkin eteläsuomen taivaalla. Mutta ei siitä eteläpäädystä yhtä hyvä taida olla tulemassa kuin tuosta ensin maalatusta.
Pekka
Tänään maalattiin eteläseinä. Piti alottaa aamulla aikasin, sitten puolenpäivän aikaan puuhattiin muuta ja jatkettiin nyt reilu kahdeksaan. Hyvä siitäkin näyttää tulevan, vaikka aurinko onkin polttanut vähän laikkuja. Saa nähä huomenna miltä se näyttää.
Maalaaminen ainakin näytti hauskalta. Tossa puolen välin kohdalla kiivetessä tikkaat tuntui melko notkeilta

Jos vaan voi niin kannattaa oottaa pilvipoutaa, onneksi tänään kulki kivasti pilviäkin eteläsuomen taivaalla. Mutta ei siitä eteläpäädystä yhtä hyvä taida olla tulemassa kuin tuosta ensin maalatusta.
Pekka
-
?keskellä kämmentä
- Jäsen

Juuei
Kyllä mulla pitää olla jonkinlaiset telineet!
Noin kolmannella rapulla noin kapeilla alumiinitikkailla alkaa pyörryttää
Kyllä mulla pitää olla jonkinlaiset telineet!
Noin kolmannella rapulla noin kapeilla alumiinitikkailla alkaa pyörryttää
jos ei tee mitään, ei tule vahinkojakaan :)
Pekka, mikä maali ja sävy teillä on tuossa? Näyttää hurjan hyvältä
Haluaisimme maalata talomme keltaiseksi, mutta sävyn valitseminen tuntuu toooosi vaikealta
Haluaisimme maalata talomme keltaiseksi, mutta sävyn valitseminen tuntuu toooosi vaikealta
Kyllä jäis multa kiipeemättä noihin korkeuksiin tikkailla...tai no kyllähän sinne vielä kiipeää mutta maalaaminen on sitten jo toinen juttu. 
Jos se olis helppoo,olisin tehnyt sen jo.
-
Pekka Huhta
- Moderaattori

Mulla olikin skrabatessa toisella päädyllä Haki-telineet ja tällä päädyllä lavanostin käytössä. Ei skrabaamista voi tikkailta tehdä, siinä joutuu käyttämään niin paljon voimaa. Mutta maalaaminen käy kyllä ihan hyvin. Tavallisilta lavatikkailta (etualalla kuvassa) yltää reilusti tohon parvekkeen ikkunan alareunaan ja siitä nyt sitten ei ole enää pitkästi maalattavaa noilla pidemmillä.
Mä en ole hirveästi viihtynyt korkealla, mutta ton talon osalta päätin että asiaa ei nyt enää ajatella, piste. Ei tuolla katonharjalla enää maksa vaivaa miettiä että onko korkeella vai ei. Sitä vaan tekee sen mitä tuli tekemään eikä jää märräämään enempiä. ...Mutta täytyy kyllä myöntää että toisena päivänä maitohappojaloilla tuntui ikävältä kun kiipesi puolen välin kohdalla ylöspäin maaliämpäri kädessä ja tikkaat tutisee alla.
Sävy on itse sekotettu, ostettiin 30 l Uulan valkoista pellavaöljymaalia ja 3 l keltamullankeltaista maalia (vastaa varmaan nykykartan sävyä "syksy"). Laitettiin koko satsi paljuun ja pyöräytettiin sekaisin. Lopullisessa maalissa on ehkä 6-8% tuota keltaista maalia. Syy itse sekoitukseen oli paitsi rahansäästö, myös se että ei osattu oikeen päättää sävyä postimerkin kokoisen lapun perusteella. Paljusta oli helppo ottaa sudillinen maalia ja vetäistä vähän koesävyä seinään.
Mitä tulee siihen alkuperäiseen kysymykseen että "kuin myöhään voi maalata", niin melkeen näillä keväthelteillä vastaisin että "niin myöhään kun maalata näkee". Se eteläseinä ei ollut ihan tasainen, vaan siellä oli auringon samentamia laikkuja joukossa. Tosin maalausalustakin oli pohjoispäätyä huonompi, lauta on jo vähän säänpieksämää. Eli niinkuin alkuun sanoin, keväällä aurinko on pahempi myrkky kuin kaste.
Pekka
Mä en ole hirveästi viihtynyt korkealla, mutta ton talon osalta päätin että asiaa ei nyt enää ajatella, piste. Ei tuolla katonharjalla enää maksa vaivaa miettiä että onko korkeella vai ei. Sitä vaan tekee sen mitä tuli tekemään eikä jää märräämään enempiä. ...Mutta täytyy kyllä myöntää että toisena päivänä maitohappojaloilla tuntui ikävältä kun kiipesi puolen välin kohdalla ylöspäin maaliämpäri kädessä ja tikkaat tutisee alla.
Sävy on itse sekotettu, ostettiin 30 l Uulan valkoista pellavaöljymaalia ja 3 l keltamullankeltaista maalia (vastaa varmaan nykykartan sävyä "syksy"). Laitettiin koko satsi paljuun ja pyöräytettiin sekaisin. Lopullisessa maalissa on ehkä 6-8% tuota keltaista maalia. Syy itse sekoitukseen oli paitsi rahansäästö, myös se että ei osattu oikeen päättää sävyä postimerkin kokoisen lapun perusteella. Paljusta oli helppo ottaa sudillinen maalia ja vetäistä vähän koesävyä seinään.
Mitä tulee siihen alkuperäiseen kysymykseen että "kuin myöhään voi maalata", niin melkeen näillä keväthelteillä vastaisin että "niin myöhään kun maalata näkee". Se eteläseinä ei ollut ihan tasainen, vaan siellä oli auringon samentamia laikkuja joukossa. Tosin maalausalustakin oli pohjoispäätyä huonompi, lauta on jo vähän säänpieksämää. Eli niinkuin alkuun sanoin, keväällä aurinko on pahempi myrkky kuin kaste.
Pekka
Kiitokset kaikille vastauksista!
Tuonne kymmenen tienoille on venyneet maalaukset, kyllä siinä vaan aikaa tuntuu kuluvan. Ja aurinkoa tosiaan on vältelty, tosin se on nyt paistanut niin paljon että kokonaan sitä ei voi välttää. Kyllä sitä ihminen murheet keksii kun pitää aurinkoakin suomessa pakoilla...
No, toivotaan että tuli hyvä kuitenki.
Ps. Mua ei noille Pekan telineille saisi mistään hinnasta. Korkeus päädyssä suunnilleen sama, alla 1,2 x 3m metriset metallitelineet ja silti meinasi jalat vatkata alla...
Tuonne kymmenen tienoille on venyneet maalaukset, kyllä siinä vaan aikaa tuntuu kuluvan. Ja aurinkoa tosiaan on vältelty, tosin se on nyt paistanut niin paljon että kokonaan sitä ei voi välttää. Kyllä sitä ihminen murheet keksii kun pitää aurinkoakin suomessa pakoilla...
No, toivotaan että tuli hyvä kuitenki.
Ps. Mua ei noille Pekan telineille saisi mistään hinnasta. Korkeus päädyssä suunnilleen sama, alla 1,2 x 3m metriset metallitelineet ja silti meinasi jalat vatkata alla...
- vesahy
- Jäsen

Tikkaat ei ole teline!
mitenkäs nyt syksyn koittaessa, kun on jo monta viikkoa odoteltu sopivaa maalauskeliä, näyttääkö siltä, että jää talveksi maalaamatta? Ottaa päähän kun on vain osa seinästä maalaamatta, ja maalina petrooliöljymaali, onko näin, että maalauskelit on mennyttä tältä kesältä? Kuinka kauan pitää seinää "kuivattaa" ennenkuin uskaltaa sutaista maalin pintaan, riittääkö yksi aurinkoinen päivä, kun on kuitenkin satanut aika paljon viime aikoina.
Kyseessä on raakalauta. Jos maalaaminen jää tältä vuodelta, ehdotuksia käsittelylle ennen ensi kevään maalausta?
Kyseessä on raakalauta. Jos maalaaminen jää tältä vuodelta, ehdotuksia käsittelylle ennen ensi kevään maalausta?
Mekin on mietitty tuota, että kuinka kauan pitäisi kuivattaa. Itse en oikein jaksa uskoa, että yksi aurinkoinen päivä riittäisi kun nyt on ollut niin hemmetin kosteaa koko ajan. Mutta jos joku asiantuntevampi vois tosiaan kertoa, että mikä ois hyvä kuivatusaika.
Meillä edessä olis kuistin uuden ulkovuorauksen maalaus ja talveksi oli toivottu saavamme maalit pintaan. Petrooliöljyllä olis kanssa tarkoitus vetäistä. Meillä on tällä hetkellä laudoissa uulan homeenestoaineet, ja olen toiveikas että riittää talvisuojaksi jos maalata ei enää ehditä.
Meillä edessä olis kuistin uuden ulkovuorauksen maalaus ja talveksi oli toivottu saavamme maalit pintaan. Petrooliöljyllä olis kanssa tarkoitus vetäistä. Meillä on tällä hetkellä laudoissa uulan homeenestoaineet, ja olen toiveikas että riittää talvisuojaksi jos maalata ei enää ehditä.