Kokemuksia ilpistä

Keskustelu lämmitysjärjestelmien valinnasta ja huollosta, ilmanvaihdosta, putkisto- ja sähköremonteista ja muusta näihin liittyvästä.
Vastaa Viestiin
4684031
Jäsen
Jäsen

Kokemuksia ilpistä

Viesti Kirjoittaja 4684031 »

Minulla on ollut "Mittupihi" käytössä noin 2,5v, olen lämmittänyt 85 neliön saunamokkiä ympäri vuoden,(kesällä jäähdytystä) muuta lämmitysmuotoa
mökissä ei ole. Olen pitänyt sitä automaatilla koko ajan, kerran vuodessa olen sihdit pessyt, muuta huoltoa ei siihen ole tehty, kunnes sitten sisäyksiköstä alkoi kuulua aina voimakkampana "siritystä", -sitä ei heti havaitse, kun se tulee hiipien-
Otin yhteyttä myyjään ja hän kertoi, että vanhemmissa mitsuissa on Panasonikin moottori ja niitä on jouduttu vaihtamaan.
Sain uuden moottorin takuuna, mutta työstä jouduin maksamaan kun takuuaika oli mennyt ½v yli, tämä uusi moottori pitäisi
olla Mitsubishin oma (tiedä häntä), mutta minä en ainakaan kuule sieltä kuin ilman suhinaa. Ulkoyksikkö on hirsiseinässä kiinni, ensin siitä lähti seinään jyrisevä ääni, mutta kun vaihdettiin alle uudet paksummat tallat, ääni hävisi. Jos haluaa varmistaa ettei ääntä synny, niin ulkoyksikkö irti seinästä. Tästä moottoriepisodista huolimatta voin kyllä suositella Mitsubishia, ei jäätynyt talvella, vaikka jääpuikot roikkui kompressorin alta, mutta luulisin ettei -20 C asteen pakkasella
vehkeestä ole hyötyä, täällä Turussa harvoin on enää sellaisia pakkasia. t: Sakupappa
punny
Jäsen
Jäsen

Re: Kokemuksia ilpistä

Viesti Kirjoittaja punny »

Kerro ny vielä paljon sitten sitä sähköä kului koko vuoden aikana.
Jamero
Uusi jäsen

Viesti Kirjoittaja Jamero »

Minulla myös hyviä kokemuksia ilpistä. Talo vuodelta 56, jossa sähkölämmitys. Kaksi talvea on lämmittänyt eristämätöntä kellaria panasonicin PW9 on/off pumppu joka on ehkä liian pieni noin 60m2 kellariin. Toki piti lämmön kovillakin pakkasilla yli 12 asteen. Keskikikerroksessa panasonicin (joku)9 invertteripumppu joka oli hiljainen ja lämmitti noin 60m2 plus hieman yläkertaa. Ainoastaan kovimmilla pakkasilla ja tuulisilla ilmoilla joutui joskus lämmittämään puilla.

Sähkön kulutus on kasvanut hieman ilppien jälkeen ja oli maaliskuu 2007 -> maaliskuu 2008 13300 KWh. Lämmitettävää alaa noin 150m2 ja puita meni muutama kuutio. Ennen sähköä meni noin 8000 KWh:ta ja puita noin 12 m3.

Mukavuutta ne toi paljon ja keskikerroksen joka huoneessa pysyi lämpö hienosti yli 20 asteen. Kovin kulutus oli viime talvena 63 KWh:ta vuorokaudessa, jossa siis kaksi ilppiä, kaksi yläkerran patteria, yksi vanha lämminvesivaraaja sekä kaikki kulutus sähkö.
4684031
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja 4684031 »

punny kirjoitti:Kerro ny vielä paljon sitten sitä sähköä kului koko vuoden aikana.
En ole erikseen mitannut ilpin kulutusta, mutta sähkön kokonaiskulutus putosi noin 5000 kW/v ja viimevuonna laski
vielä enemmän, mutta siihen on varmaan vaikuttanut ilmojen lämpötilat, niin että meidän kohdalla se on pudottanut
sähkölaskua noin 400 €/v t: Sakupappa
tumppi776
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tumppi776 »

Kuullostaa hyvältä. Meillä meni suorasähköä viime talvena kylmimpinä päivinä ~80kWh eikä ollut ees kylmä talvi.

nimim. ILP:iä odotellessa
Vastaa Viestiin