Sähköremontti, hinta ja säästämismahdollisuudet

Keskustelu lämmitysjärjestelmien valinnasta ja huollosta, ilmanvaihdosta, putkisto- ja sähköremonteista ja muusta näihin liittyvästä.
Vastaa Viestiin
Mimmi
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Sähköremontti, hinta ja säästämismahdollisuudet

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Heipä hei,

en löytänyt ihan vastaavaa keskustelua, josta saisin apua.. Tehdään keittiöremonttia ja pyydettiin sähköurakoitsija käymään katsomassa muutamat piuhanvedot ja lisärasiat, joita tarvitsemme remontin yhteydessä. (Kämpän sähköt on tehty uusiksi joskus 80-luvulla.) Noh.. Urakoitsija kävi ja kertoi, että kaikki menee uusiksi tolpalta saakka. Saimme tällaisen hinta-arvion:

keskus 1200 €
tarvikkeet 1500 €
työ 2150 € (43 €/h)
matkakulut 400 €

eli yht. 5250 € (lopullinen arvio 5000 € +- 700 €)

Talo on -52 rakennettu rintamamiestalon tapainen, jossa eteinen, siihen rakennettu"kuiva" (ei suihkua) sisä-wc, tupakeittiö ja kaksi kamaria, puulämmitys. Neliöitä joku kuutisenkymmentä. Asennukset saa tehtyä auki olevassa välikatossa aika helposti (siis vinttiä ei ole rakennettu), pelkät pudotukset alas. Rasiavedot lattialistan taakse tavallaan pintavetona.

Ja sitten vinkkejä! Pyydän toki toisenkin tarjouksen, mutta olisi kiva tietää pohjalle muutakin: voinko keventää hintaa ulkopuolisilla hankinnoilla, omalla työllä yms? Entä kuinka tarkan (eritellyn) tarjouksen voi pokalla pyytää? (Sähkösuunnitelman teettäminen taas kuulemma maksaa jo 500 €?)

Ja muutenkin: mihin hintaan olette vastaavan kuuloisen homman saaneet?
Jos joku on kiva jollekulle, pitää senkun olla kiva sillekulle myös - sitä kutsutaan ystävyydeksi! -Nalle Puh-
tuuma
Jäsen
Jäsen

Re: Sähköremontti, hinta ja säästämismahdollisuudet

Viesti Kirjoittaja tuuma »

Kertoiko se miksi pitää keskus vaihtaa? Tuleeko pääsulake koon muutos, koska kuluttavia laitteita tulee lisää? Meillä tuo meni niin onnellisesti kun oli vaimon poika juuri ammattikoulussa sähkölinjalla ja ne ottivat tuon oppilastyöksi: "Miten vanhaan taloon uusi keskus" Porukka tuli paikalle ja ulos tuli mittarikeskus ja sisään sulaketaulu, joka oli monta riviä täynnä automaattisulakkeita ja vikavirtasuojia pari. Päivä niillä vaan meni. Tästä on nyt kaksi vuotta ja silloin kun tarvikkeet tietty joutui maksamaan ja pullakahvit niin keskukset oli luokkaa 400EUR sisäkeskus ja 600EUR mittarikeskus muut tarvikkeet jotain 200EUR. Sisäasennukset eivät tähän kuulu ja niitä on uusittu remontin edetessä hiljalleen. Kysy ihmeessä paikallisesta ammattioppilaitoksesta myös!
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
Mimmi
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Keskuksen vaihtotarve oli toi vikavirtasuojien puuttuminen, jos oikein käsitin???
Jos joku on kiva jollekulle, pitää senkun olla kiva sillekulle myös - sitä kutsutaan ystävyydeksi! -Nalle Puh-
Tähkä
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Tähkä »

Itse olen keventänyt sähkärin laskuja vetämällä kaikki piuhat itse ja asentamalla remonttirasiat seiniin. Sähkäri asentaa sekä kytkee vain pistorasiat ja valokatkaisijat ym. Keittiön sähköjen töiden osuus oli noin 200 euroa. Yhteensä olen sähkärille maksanut keskussien vaihdoista keskuksista, noin puolen talon sähköjenvaihdoista, konehallin sähköistyksestä yhteensä jotain 14h työtä. En tiedä miten sähkärit yleensä suhtautuu piuhojen itse vetoon, mutta meille sähkömies ehdotti itse tälläistä käytäntöä. Hänen sanojen mukaan hirsien roiloaminen ei ole hänen erikoisalaansa.

Meille tuli sisäkeskukseksi tuollainen enston 21 paikkainen jossa on 9 paikkaa varalla ja se maksoi noin 200 euroa. Luulisi että ei ulkokeskus voi 1000 euroa maksaa, sen hintaa en meidän kohdalta tiedä kun myyjä maksoi sen meille. Kannattaa kysellä vähän hintoja ja tutkia mitä http://www.finnparttia.fi/ :lla maksaa keskukset ym. Tarvikkeet sun muut on kyllä kalliita, mutta tuohon 1500 euroon pitäisi saada vähän muutakin kuin keittiön tarvikkeet.

Arvioisin että meillä tulee maksamaan sähköt kaikkineen taloon (135 neliötä+kellari ja yläkerta), konehalliin, autotalliin ja saunaan jotain 6000-7000 euroa jossa on mukana noin 150 metriä 5x6 neliöistä maakaapelia. Tosin meidän uudetkin sähköt on varmaan pienemmät kuin uusiin taloihin nykyisin tehdään. Mutta mitään vanhaa emme jätä tuon 200 metrin päähän tehdyn muuntajan jälkeen. Vanhoista vedoista uusimmat oli varmaan jostain 90-luvulta ja vanhimmat näyttävät alkuperäisiltä 30-luvun metallivaippaisilta (arvaus).
Mimmi
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Joo, toi hinta oli nyt siis koko talon kaikki sähköt uusiksi.. Mutta tosiaan siis reilut 60 neliötä vain. Jees, kiitos avusta.. Pitää vähän selvitellä hintoja, saada kilpaileva tarjous ja katsoa, mihin päästään..
tumppi776
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tumppi776 »

43€ / h oli meillä mutta huom alv 0%. Eli 53€ /h. Onneksi saa kotitalousvähennystä.
Zener
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Zener »

Mimmi kirjoitti:Keskuksen vaihtotarve oli toi vikavirtasuojien puuttuminen, jos oikein käsitin???
Vikavirtasuojia ei tämän jutun mukaan tarvittaisi vanhoihin rakennuksiin joka rasiaan. Ainoastaan kosteisiin tiloihin ja ulos.
http://www.sahkoala.fi/ajankohtaista/pi ... tasuojaus/

Keittiö ei yleensä ole kostea tila, joten luulisi, että 80-luvulla uusituista sähköistä voisi vetää keittiöön 3 karvaisella MMJ:llä sähköt ilman vikavirtasuojia. Eri asia sitten, jos talossa ei ole 3-vaihesähköä ja haluaa lieden, joka vaatii 3-vaihetta.

Toki jos haluaisi oikein säästää ja talossa nyt vain 1-vaihesähkö, niin saahan sitä kaasuliesiäkin. Yhdellä tutulla onkin, vaikka voisi sähkölidenkin laittaa. Tykkää enemmän kaasusta. :-D
reuhka
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja reuhka »

Silloin kun lompakko pullottaa niin, ettei sitä kiinni saa niin tilataan sähkömies laittamaan sähköt uusiksi. Silloin kun on juutalainen, ja/ tai persaukinen, vedetään sähköjohdot uusiksi itse, ja ostetaan piuhat tarjouksista esim. 3* 1,5 19,90 50m. Meillä vaihdettiin kolmivaihesähköksi vähän yli vuosi sitten, jolloin jouduttiin uusimaan sulaketaulu sisälle, ja laittamaan ulos erillinen mittaritaulu, jossa myös yösähkölle toinen mittari, Vantaan energian määräys. Sähkäri kytki piuhat ja hommasi mittari-ja sulaketaulut+ 50m 3* 2,5 piuhaa + muut pikku rojut, lasku oli 900 equa. Kokonaiskustannus pistorasioineen ynnä muine tarvikkeineen oli alle 1100 egee. Kolme kerrosta noin 160 neliötä.
Mimmi
Jäsen
Jäsen
Viesti:

:shock: Aika paljon pohjoisenlisää meidän sähkärin "tarjouksessa".. Mä kuitenkin jo tuohon pakettiin lupasin purkaa kaikki vanhat + vetää piuhoja ohjeiden mukaan..

No, mä sain nyt yhden tutun tutun sähkärin tulemaan tekemään kilpailevan tarjouksen.. Jospa se antaisi vähän uuttaa suuntaa.

Mä luulen (?) että meillä on 3-vaihesähkö.. Mutta mähän luulin niinkin, että koko homma on vain pari uutta pistorasiaa ja hellan paikan vaihto.. Mutta niin se äijä väitti, että kaikki menee uusiksi.. Oisko töistä pula?
Zener
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Zener »

Mimmi kirjoitti:Mä luulen (?) että meillä on 3-vaihesähkö..
Onko sulaketaulussa enemmän, kuin 6 kpl sulakkeita? Jos ei, niin todennäköisesti vain 1-vaihe.
Putkimiess

Viesti Kirjoittaja Putkimiess »

Tuttu sähkäri sanoikin kerran että hänen hommistaan noin 90% on reikien porausta ja piuhanvetoa. Eli sellaista jonka hyvin voi itsekkin tehdä.
Mimmi
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Zener kirjoitti:
Mimmi kirjoitti:Mä luulen (?) että meillä on 3-vaihesähkö..
Onko sulaketaulussa enemmän, kuin 6 kpl sulakkeita? Jos ei, niin todennäköisesti vain 1-vaihe.
On siinä 15 sulaketta ja pääkytkimen alla lukee 3* 25 A, eli ilmeisesti on 3-vaihe.
puuhapena
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja puuhapena »

itse töissäni käyttämä sähkäri antoi hinta-arvion normirintsikan sähkökeskuksen vaihdosta
keskus+työt noin tuhat euroa.
toki kohteissa on eroja ja hinta vaihtelee tapauskohtaisesti..
puuhapena kaiken korjaa
Cader
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Cader »

Pistetääs tähän samaan ketjuun, onkos suosituksia Turun seudun osaavista sähkäreistä (kun ei jaksa kymmeniä/satoja tarjouksia kysellä)? Vm.54 rakennettu alkuperäissähköillä olevan RMTn sähköt pitäs/kannattais uusia ilmeisesti viereseltä tolpalta asti, ennen isompia remontin alotteluja. Omasta sähkökoulutuksesta on sen verran aikaa, että mieluummin antais ammattimiehen tehdä. Toki hommat mitä itse _voi_ tehdä, luonnistuu. Kitosh.
tiinaus
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tiinaus »

Nostanpa tämän ketjun ylös. Meillä pitäisi vaihtaa sähköjen pintavedot seinien sisään talon vanhan osan puolelta. Onko kellään omakohtaisia kokemuksia tälläisten urakoiden hinnoista? Täällä on 3 -vaihe sähköt. Yritetään kyllä saada tämä urakka hoitumaan niin, että purkaisimme itse vanhat johdot pois ja asentaisimme uudet johdot valmiiksi seiniin putkitusten kera. Eli kaikki kytkennät jäisi ammattilaiselle. Mitä muuta tässä pitää ottaa huomioon? Entä tarvikkeiden osalta? Pystyisiköhän noita vanhoja johtoja käyttämään?
Vastaa Viestiin