Ikean Domsjö allas

RMT:n sisustusnurkka naisille, miksei ukoillekin.
Ursula
Jäsen
Jäsen

Re: Ikean Domsjö allas

Viesti Kirjoittaja Ursula »

Kuva

Allas on minusta vie kivempi luonnossa eli se oli isompi kuin mitä ajattelin. Olen tyytyväinen siihen :-)
Terveisiä Etelä-Savosta, Ursula.
whiski
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja whiski »

Olen ihmetellyt noiden altaiden tuloa? En siis negatiivisessa muodossa, vaan yleensä, sillä noihan on jenkki- brittialtaita tyypiltään ja niiden maihinnousu on kyllä minut yllättänyt täysin? Suomessa kun on tyypillisesti ollut metallitiskipöytiä ja nyt on tuollainen, mitä lienee materiaali, en tiedä? Vai onko se nyt sitten tämä puristettu muoviseosallas?
Wanha wirttynyt Whiski

Jollet tiedä, ymmärrä tai osaa ole edes hauska tekemällä itsesi naurettavaksi, joten
tervetuloa Suomen pelkokertoimeen, tänään vuorossa Kotikokin erikoinen!
pikkumökki
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja pikkumökki »

Ja minä olen miettinyt, että miten sitten käy, jos allas muutaman vuoden kuluttua hajoaa ja uudet keittiökaapit on teetetty altaan mukaan. Tuskin posliinialtailla on mitään standardimittoja (korkeus) olemassa ja ainakaan Suomesta ei kovin paljon valikoimaa löydy.
puuhapete
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja puuhapete »

Meillä ajateltiin asia niin että altaan pystyy tarvittaessa vaihtamaan ilman että kaapit aiheuttavat vaikeuksia. Kyseessä on siis yksialtainen upotettava versio
http://www.ikea.com/fi/fi/catalog/products/S39822035

Tietystikään tuossa ei ole sitä kaappirivistöstä esiin tulevaa etuosaa, joka taitaa olla koko tämän allashärvelin esteettinen pointti, mutta ainakin vaihto on tarvittaessa helppoa kun voi tehdä aukon isommaksi ja vaihtaa tilalle teräksisen.
Yritäpä ymmärtää naisen logiikkaa, saati sitten insinöörin.. täältä ne tulee samassa paketissa :-D
PiaP
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja PiaP »

Meillä on tuo allas ja olen tykännyt kovasti. Noita harmaita raitoja tuli meillekin, mutta hankkikaapas sellaista ainetta kuin "All TipTop". Keltainen purnukka, jota myydään ainakin kaikenmaailman markkinoilla. Aine on savipohjainen, enkä ainakaan minä ole huomannut sen naarmuttavan pintaa. Sen sijaan sillä saa kiiltavän pinnan teräskattiloihin, hanoihin jne jne.Ja mikä parasta, ottaa tuosta altaasta harmaat juovat pois :cool:
Remonttirouva
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Remonttirouva »

Täällä Remonttirouva. Allasraportti tässä: Ikean Domsjö (2 allasta) on ollut nyt käytössä noin puoli vuotta ja voisin antaa plussat ja miinukset:

Plussat:
Ihanan isot altaat, käsintiskaus (pellit, paremmat viinilasit, paistinpannut, isot kattilat) on helppoa
Allas on kaunis ja sopii keittiön tyyliin täydellisesti
Allas oli edullinen
Helppo puhditaa Domestos valkaisevalla pesuaineella (meidän siivooja nimenomaan suoistteli sitä, posliiniallas tulee valkaista, ei hangata)

Miinukset:
Pohjassa on pienet harmaat jälket
Allas meni jo rikki, kun pudotin siihen Iittalan lasin (pieni pala lähti pois), uskoisin että mistä tahansa posliinialtaasta olisi myös lähtenyt pala pois, mutta ei teräsaltaasta)
Tulpat eivät pidä kunnolla vettä, joutuu tiskaamaan nopeati ja liotus ei oikein onnistu

Miten tänne saa kuvia? Voisin laittaa kuvan meidän keittiöstä

Ottaisin uudelleen jos nyt pitäisi valita.
kotirintamamuija
Uusi jäsen

Viesti Kirjoittaja kotirintamamuija »

Heippa,

olen ihan uusi tällä sivustolla, mutta heti löytyi paljon mielenkiintoista asiaa.
Tähän allasasiaan on ihan pakko ottaa kantaa, sillä itselläni on Ikea keittiö ollut jo liki neljä vuotta ja tuollainen kaksiosainen valkoinen Ikean tiskiallas. Olen ollut äärettömän tyytyväinen siihen, sillä altaaseen mahtuu mainiosti iso uunipelti tai lasagnevuoka likoamaan. En ole huomannut mitään vaikeutta pinnan pesussa - päinvastoin. Lika lähtee todella hyvin pois ja itse käytän pesuun ainakin sitä vihreää purkkikamaa, Wonderstonea. Aivan loistava altaan ja keraamisen lieden puhdistamiseen.
Vinkkinä voisin kertoa, että tähän tiskialtaaseen kannattaa ehdottomasti hankkia sellainen ulottuva hana. Suihkullinen Ikean hana ei siis ole yhtään pöllömpi sijoitus. Altaan mittasuhteet ovat nimittäin sellaiset, että vesisuihkun kohdistaminen toiseen reunaan on hirmu hankalaa, jos yrittää pitää altaan aina siistin näköisenä. Itse sniiduilin sen taipuvan suihkuvarren kanssa ja valitsin tavallisen kaarevan (melko ison kuitenkin) hanan ja pikkuisen tekee vaikeaa putsata ulompia reunoja esim. perunan pesun jäljiltä. Toisaalta aivan ihanaa, kun tähän altaaseen saa kasvisten pesua varten olevan lävikön sekä leikkuualustan, jolla jatkan mukavasti keittiötasoani pienessä rintamamieskeittiössäni.

Olen ollut muutenkin ihan mielettömän tyytyväinen Ikea-keittiööni (tämä ei ole missään nimessä mainos) ja kattilakaappien kohdalla valitsin vain vedettävät metallikorit, jolloin en kärsi ollenkaan patojen ja kattiloiden pohjaongelmista! :-D
mun keittiö.jpg
mun keittiö.jpg (42.21 KiB) Katsottu 13827 kertaa
Liitteet
kotiliesi.jpg
kotiliesi.jpg (46.69 KiB) Katsottu 13936 kertaa
j-setä
Uusi jäsen

Viesti Kirjoittaja j-setä »

moro.

Meillä on ollut ko allas nyt vuoden käytössä, eikä siinä juuri jälkiä näy.
Altaassa tiskataan kaikki, mikä ei koneeseen mahdu. Eli juurikin kattilat ja pannut.
Alkuun tuota tuli suorastaan hysteerisesti varottua, mutta ihan turhaan.
mpa
Uusi jäsen

Viesti Kirjoittaja mpa »

Hei,

Nostelen tätä vanhaa aihetta. Rintamamiestalon keittiössä on menossa pöytätasot, tiskiallas ja hanat uusiksi, ja tuollainen "farmhouse" -tyylinen allas olisi toiveissa.

Kysymyksiä: Kuinka hyvin teillä on kestänyt tuo Ikean allas käytössä? Jos joku alkuperäisistä kommentoijista jakaisi kokemuksia näin 10 vuoden jälkeen siitä olisi apua! Lyhyemmänkin ajan käyttökokemukset käy.

Eli taustalla tietty tässä se perinteinen: Ikea-tuotteiden hinta, laatu ja kestävyys arveluttaa. Toisaalta näiden farmarialtaiden kanssa saatavuus on heikkoa Suomessa - melkein kaikki alan toimijat tuntuu olevan järjestään Jenkeissä ja Briteissä, Ikea sinällään helppo vaihtoehto tässä. Jos jostakin täältä kotimaasta löytyisi emaloitu valurauta-allas, niin se olisi varmaankin lähimpänä omaa unelmaa.
Reiska22
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Reiska22 »

Meillä on päälle vuoden ollut tuollainen upotettava ja kaikkein yksinkertaisin malli: https://www.ikea.com/fi/fi/catalog/products/S89157511/

Mitään ongelmia sen kanssa ei ole ollut eikä jälkiä näkynyt, joskaan en ole hysteerisesti niitä etsinytkään. Mitään isompaa ei ole altaaseen tippunut, mutta kattilaa ja pannua sen reunoihin tulee vahingossa kolisteltua. Jälkiviisaana ostaisin sellaisen altaan, jossa kaadot ovat paremmat. Tässä jää helposti pikkuroskaa altaan pohjalle, jos vain nopeasti huuhtaisee lautaset. Suuremmalla huuhtelulla tietysti kulkeutuvat siivilään.

Samoin ostaisin sellaisen altaan, jossa hanan kiinnitys tulee allasosan "läpi". Tässä mallissa hanan kiinnityspiste on muutaman sentin altaan ulkopuolella, joten hanan ympäristö kerää vettä pöydälle. Pistin kaikkiin läpivienteihin hyvät pöytätason väriset silikonit, joten eipä tuosta haittaa ole ollut. Suosittelen jos todella edullinen perusallas kiinnostaa, iso se on tuokin ja paljon syvempi kuin mitä kuvissa näyttää. Normaali paistinpannu menee kokonaan altaaseen, joskin vinottain kulmasta kulmaan -periaatteella.

En ymmärrä, miten esim. Bauhausissa samanlainen perusallas on ainakin neljä kertaa kalliimpi..
1929 rakennettu hirsitalo, jossa on aikas paljon työnsarkaa.
Vastaa Viestiin