elikkäs tuolla minun galleriassa on paljon kuvia oikeaoppisesta kytkennästä lattialämmitys pannuun. kaksi piiriä jotta pystytään ajamaan lattiaan kylmempää vettä jotta laatta ei halkea.
En paljon ymmärrä putkihommista,mutta eikö tuon paluuputken kuuluisi tulla säiliön alapintaan ja meno- ja paluu yhdistetän putkella ja siihen kuuman ja paluun risteykseen kolmitieventtiili? vai onko se vain isoissa sähkövaraajissa niin?
Vähän asiaan liittyen...semmosiakin tapauksia olne yleisesti käytössä, että patterikierrosta otetaan vesikierto myös lattialämmitykseen, erillisillä hanoilla. Kiertoa säädellään sitten ihan manuaalisti hanoista. Mitäs ongelmia tämmösessä sitten voisi olla? Mulla on kattilan vieressä putkissa, jotka lähtevät pattereille, valmiina hanat, jääneet, kun rautaputkinen lattialämmitys poistettu käytöstä, josko näihin kytkis uuden lattialämmityksen, siis pesuhuoneeseen.
aqvarius kirjoitti:En paljon ymmärrä putkihommista,mutta eikö tuon paluuputken kuuluisi tulla säiliön alapintaan ja meno- ja paluu yhdistetän putkella ja siihen kuuman ja paluun risteykseen kolmitieventtiili? vai onko se vain isoissa sähkövaraajissa niin?
paluuputki tulee ns. sunttioksalla jossa sisällä on 35cm putkea jolla paluukierrosta tuleva vesi johdetaan kattilan pohjalle. onhan siinä kattilan päällä toinen suntti josta lähtee vesi lattiakiertoon.
syy miksi näin on että lattiakiertoon ei mene liian kuumaa vettä max 40-45astetta.
Sammypiru kirjoitti:Vähän asiaan liittyen...semmosiakin tapauksia olne yleisesti käytössä, että patterikierrosta otetaan vesikierto myös lattialämmitykseen, erillisillä hanoilla. Kiertoa säädellään sitten ihan manuaalisti hanoista. Mitäs ongelmia tämmösessä sitten voisi olla? Mulla on kattilan vieressä putkissa, jotka lähtevät pattereille, valmiina hanat, jääneet, kun rautaputkinen lattialämmitys poistettu käytöstä, josko näihin kytkis uuden lattialämmityksen, siis pesuhuoneeseen.
itsekkin suunnittelin ensin tekeväni noin. ongelmaksi vaan koituu se että silloin pääsee lattiakiertoon liian kuumaa vettä jolloin lattiavalu pääsee halkeilemaan ja lattiatulee liian kuumaksi(tarvii olla kengät sisällä/suihkussa jalassa ) .
meillä oli tuollainen ennen kuin alettiin saunaremppaan... tehty v.85 kupariputkilla lattian sisään---> hapettumia ja vuotoja.
nyt on lopullinen lattialämmityksen hinta selvillä. hintaa kertyi kaikkineen hiluineen ~1000€. sis. jakotukki, putket, sunttioksa, suntti, lämpömittari, vesipumppu ja kaikenlaisia liittimiä. työt tein itse.
rouskut kirjoitti:nyt on lopullinen lattialämmityksen hinta selvillä. hintaa kertyi kaikkineen hiluineen ~1000€. sis. jakotukki, putket, sunttioksa, suntti, lämpömittari, vesipumppu ja kaikenlaisia liittimiä. työt tein itse.
lattianeliötä kellarissa jossa sitä tällä hetkellä ainoastaan käytetään on ~40neliöö. myöhemmäksi ajankohdaksi jolloin mahdollisesti laajennetaan tai tehään eteis remppaa niin jäi 3vapaata paikkaa jakotukkiin. voidaan siitä ottaa vielä ulos lisää lähtöjä.
Meillä on sama tilanne, eli kattilaremontissa irroitettiin lattiakierto omakseen käsisuntilla (patterikierto on automatiikalla) ja sen perässä tällä hetkellä kellarin lämpimät osat ja jakotukeissa paikat laajennukseille, mahdollisesti eteinen-kuisti-keskikerroksen-wc- rempan yhteydessä