duppa kirjoitti:
TUUMA: Mä olen harkinnut vilppiä taloon, mut haluisin kans jättää ton öljyn tohon rinnalle, eli hybridiajatus mielessä niinkuin sullakin. Oletko tutkinut enemmän näitä hommia? Mistä sait tuohon nuo laitehinnat, ym.ym.??? Olen koittanut täältä foorumilta haulla ettiä näitä hommia ja tää sun repliikki "puhutteli" mua eniten, eli oisin kiitollinen jos infoisit mua vähän enemmän, joko palstalle tai YV:nä

-DUPPA-
Sen verran olen "tuumaillut" että tuli hommattua nuo ns. omatuontina. Riskit olivat tietty kohtalaiset rahojen menetyksestä ja tuotteiden saamiseta. Mutta mutta tollaisiin hintoihin noin suunnilleen pääsin. Aikamoinen vääntö tuossa itse tuomisessa kuitenkin oli mutta otin senkin vähän niinkuin harrastuksena.
Tuon asennuksen kannalta on tietty eduksi olla vähän sähkö ja putkimiehen vikaa jos meinaa ihan DIY- juttuna laitella, itselläni on tuo asennus juuri meneillään ja kyllä on ollut välillä putkikierteiden ja osien kanssa ihmeissään

. Kannatan putkimiestä jos haluaa helpolla päästä...
Kokemuksia ja pidempi tarina tullee kun saan laitteet "tulille".
Loppujen lopuksi laitteet ei ole mitään rakettitiedettä, esim. hommaamani VILP kytketään suoraan öljykattilan rinnalle päällä olevasta tulpasta sisään ja tyhjennysventtiilin kautta ulos VILP:ille. Tuota pohdin kauan jäätymisen kannalta mutta putket on hyvin eristetty ja pitäisi kestää monien tuntien sähkökatkon. Jos varmistella haluaa niin pieni aggregaatti tai UPS turvaamaan kiertopumpun sähkön. Sähkökytkennät ovat myös simppelit: Syöttö sisään, yksi anturi "haistelemaan" paluuveden lämpötilaa ja toinen kattilan lämpötilaa mittaamaan, siinä se.
Aurinkohärdelli on myös suht' helppo: pumppuryhmä sisältää tarvittavat vimpaimet valmiiksi kasattuna. Keräimiltä tuleva putki suoraan varaajan kierukkaan ja menevä putki pumppuryhmän kautta takasin pihalle. Sähkökytkennät on myös melko suoraviivaiset säädin on vieläpä pistotulpalla kytkettävissä seinään... Säätimeltä pitää vetää pumpulle MMJ. Yksi lämpötila-anturi ulos mittaamaan keräimien lämpötilaa ja toinen mittaamaan varaajaa, jonka perusteella pumppu käynnistyy ja sammu.
Lämpöpumppufoorumilla on paljonkin vastaavanlaisia kehitelmiä ja jos siellä lueskelee saattaa näitä mun ideoita näkyä sielläkin...

Tuossa yksi hyvä linkki:
Ilma-vesilämpöpumppu ja aurinkokeräimet?
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...