ilma/vesilämpöpumppu vai maalämpö???

Keskustelu lämmitysjärjestelmien valinnasta ja huollosta, ilmanvaihdosta, putkisto- ja sähköremonteista ja muusta näihin liittyvästä.
tuuma
Jäsen
Jäsen

Re: ilma/vesilämpöpumppu vai maalämpö???

Viesti Kirjoittaja tuuma »

hopo kirjoitti: Oletetaan että vettä löytyy 10:stä metristä, eli heti kalliosta
Tällöin reiän pituudeksi tulee 170 metriä, joka tekee hinnaksi:
70 * 10 = 700 €
160 * 30 = 4800 €
yht: 5500 €
Oletetaan että pintamaa on 99m ja kelpaa porarille niin tuohon lisää siis 6930 €...

5500+6930=12430€ eli sitten on reikä mutta sitten vielä putket, jotka siinä tapauksessa maksaa 99 kertaa enemmän... Ja päälle maalämpöpumppu. Kannattaa tietty ajatella siinä tapauksessa vaakaputkistoa maaperään mutta silloin kaikki istutukset taivaan tuuliin jne.

Mä vaan tänkin keskustelun myötä vahvistan omaa näkemystä hybridistä: VILP (+15°C...-10°C)+ Öljy (-10°C...-40°C)+ Aurinko (helmikuu-syyskuu). Investoinnit tuollaiseen VILP:iin=2200€ + Nykyinen Öljy=0€ + Aurinko härdelli, varaajineen=2200€ = 5000€. Sitten päälle putkiosia ja sähköasennuksia oman maun mukaan, ehkä 1000€.

Eli en minä ainakaan liity maalämmönkannattajiin (paitsi tuon vaakaputkiston osalta ja vielä jos olisi vesistöä lähellä niin vielä parempi)

Hybridiratkaisulla energiaa, siis sähköä kuluu vain kevät kesäkuukausina kun aurinko ei paista ja öljyä sitten huippupakkasilla muutama sata litraa.
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
hopo
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja hopo »

Metrihintoihin sisältyy putki ja putken kaivoon asennus.
Juu onhan toi kaivon tekeminen ihan päättömän hintaista kun vertaa vaakaputkistoon.
Vesistöön olis kyl kätevä nakata ne putket ja puntit perään.
tuuma
Jäsen
Jäsen

hopo ammattilaisena jos viitsit heittää: Onko siinä perää että vaakaputkisto pitää maan roudassa pitempään ja kasvit/nurmikko alkaa kasvamaan myöhemmin, sekä siinä että lopputalvesta ei saa niin paljon tehoja enää ulos kun on "vedetty" energia taloon. Vai onko ihan urbaanilegenda myytinmurtajille vietäväksi, kuullut vaan jostain :shock:
juliska
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja juliska »

Kaikenkaikkiaan tuntuu,että maalämpö on kuitenkin varmin ja tukevin ratkaisu,ei tarvita mitään varavara järjestelmiä...
Mielellään kaatuisin ilma-vesilämpöpumpun puoleen,mutta kukaan ei ole vielä vakuuttanut minua tarpeeksi ...
160m2,3 lasta,vielä toistaiseksi vanhat patterit,joita pikkuhiljaa uusitaan ja varaava takka suunnitteilla keskikerrokseen.
tällainen setti,jolle pitäisi taata lämpö ja suihkuvedet...
toki myös mietityttää se,että talon arvoa ajatellen maalämpö olisi kai varmin?
meidän isäntä ei ole mikään puuhapete,enkä minäkään,joten mahd vähän sähläilyä halutaan lämmönsaamiseksi...
Mitäs hultotoimenpiteitä se maalämpö tarvitsikaan nesteiden vaihtoa ainakin kuinka usein ja mitäs se maksaa?
Olenko ymmärtänyt oikein,että lämpöpumppujen ikä olisi vain noin 10 vuotta?
tällaista mielessä tälläkertaa.
Juliska
tuuma
Jäsen
Jäsen

juliska kirjoitti:Kaikenkaikkiaan tuntuu,että maalämpö on kuitenkin varmin ja tukevin ratkaisu,ei tarvita mitään varavara järjestelmiä...
Mielellään kaatuisin ilma-vesilämpöpumpun puoleen,mutta kukaan ei ole vielä vakuuttanut minua tarpeeksi ...
160m2,3 lasta,vielä toistaiseksi vanhat patterit,joita pikkuhiljaa uusitaan ja varaava takka suunnitteilla keskikerrokseen.
meidän isäntä ei ole mikään puuhapete,enkä minäkään,joten mahd vähän sähläilyä halutaan lämmönsaamiseksi...
Mitäs hultotoimenpiteitä se maalämpö tarvitsikaan nesteiden vaihtoa ainakin kuinka usein ja mitäs se maksaa?
Niin maalämpö on melko yksinkertainen ja selviää yhdellä systeemillä ainut vika taitaa olla hinta. Käsittääkseni toimintavarmuus on kuin jääkaapissa eli toimii ainakin 10-15vuotta. Jossain oli 40vuotta vanha jääkaappikin, joka edelleen toimi, joten eiköhän nuo riittävän kauan kestä.
?keskellä kämmentä
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja ?keskellä kämmentä »

Niin,
joku 40-vuotta vanha jääkaappi saattaa toimiakin...
mutta uudemmat ei taida toimia kuin muutaman vuoden...
Nekin on nykyään lähes "kertakäyttö"kamaa :?
jos ei tee mitään, ei tule vahinkojakaan :)
HillyMan
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja HillyMan »

juliska kirjoitti:Kaikenkaikkiaan tuntuu,että maalämpö on kuitenkin varmin ja tukevin ratkaisu,ei tarvita mitään varavara järjestelmiä...
Tuli tuosta varajärjestelmästä vain mieleen että nykyään uusien omakotitalojen kanssa oli muistaakseni niin että ei saanu tukeutua yhteen lämmitysjärjestelmään. Eli esim suorasähkölämmitteisessä talossa riitti yksi tulisija varajärjestelmäksi sähkökatkojen varalle. Sama homma muiden kanssa.
Sen takia lähes poikkeuksetta uusiin omakotitaloihin tulee joku tulisija, oli sille käyttöä tai ei. En tiedä oliko tuo joku paikallinen vai valtakunnallinen "sääntö".
"Hyvä tuppaa tuleen vaikka keskinkertasta yrittää "
tuuma
Jäsen
Jäsen

HillyMan kirjoitti: Tuli tuosta varajärjestelmästä vain mieleen että nykyään uusien omakotitalojen kanssa oli muistaakseni niin että ei saanu tukeutua yhteen lämmitysjärjestelmään. Eli esim suorasähkölämmitteisessä talossa riitti yksi tulisija varajärjestelmäksi sähkökatkojen varalle. Sama homma muiden kanssa.
Sen takia lähes poikkeuksetta uusiin omakotitaloihin tulee joku tulisija, oli sille käyttöä tai ei. En tiedä oliko tuo joku paikallinen vai valtakunnallinen "sääntö".
Mieltä askarruttaa että voiko mitään muuta varajärjestelmää kuvitellakaan kun tulisija edes jossain päin taloa. Jos sähkö poikkeaa esim. 12h -40°C pakkasella, niin mikä muu kuin tulisija toimii??? :( Öljy = EI, Pelletti = EI, Aurinko = EI (todennäköisesti menossa kaamosaika tms.), maalämpö = EI, IVLP = EI, hitto avonuotio kai pihalle vaan :roll: Pitäisiköhän harkita Aggregaattia?

Onko täällä joitain, jotka kokenut pitemmän kuin 12h sähkökatkon? Miten olette selviytynyt ja millä keinoin? Ajattelin vaan kun silloin tällöin lukee että tuhansia kotitalouksia ilman sähköä toista vuorokautta, jossain päin Suomea.
petej
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja petej »

Meil oli silloin 06 myräkällä sähköt pois reilu kaks vrk,silloin kyl papatti pien agrekaatti jonka perässä toimi öp ja muut oleelliset vempaimet...(30l bensaa...)kun ei tän mallista taloa yhdel eikä kahdel tulisijalla lämmitä. :wink:
HillyMan
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja HillyMan »

Muistu mieleen kun yks tuttu kehuskeli rivitalohuoneistoaan että on hyvä kun on kaukolämpö ja kylppärissä lattialämmitys, että tarkenee vikojenkin sattuessa.
Eikä menny viikkoa kehuista kun tuli isompi sähkökatko niin lakkas toimimasta sekä kaukolämpö että lattialämmitys. Oli aika noloa poikaa kun mietti millä estelee putkien jäätyminen. No selvisi Tuusula silloin vissiin aika vähillä vahingoilla mutta pahemminkin ois voinut käydä.
"Hyvä tuppaa tuleen vaikka keskinkertasta yrittää "
hopo
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja hopo »

Tiedän monta maalämpölaitteistoa mitkä ovat hyrskyttäneet ilman häiriöitä 80-luvun alusta. Keruuputkistoon voi joutua alkuun lisäilemään lientä kun ilmat tulee putkista pois. Aika lailla huoleton se sen jälkeen on.
Suurin osa maalämpölaitteistoiden vioista on juuri ilmavaivat keruuputkistossa.
veekoo
Uusi jäsen
Kotisivu: http://www.tonipex.net

Viesti Kirjoittaja veekoo »

tuuma kirjoitti:hopo ammattilaisena jos viitsit heittää: Onko siinä perää että vaakaputkisto pitää maan roudassa pitempään ja kasvit/nurmikko alkaa kasvamaan myöhemmin, sekä siinä että lopputalvesta ei saa niin paljon tehoja enää ulos kun on "vedetty" energia taloon. Vai onko ihan urbaanilegenda myytinmurtajille vietäväksi, kuullut vaan jostain :shock:
Ohhoh... kukahan näitä kertoo :) Itselläni tulee nyt kymmenen vuotta vaakaputkistoa täyteen ja kyllä se routa on siinä saven pinnassa tarkalleen yhtä syvä kuin viereisellä peltosaralla, johon ei ole putkistoa upotettu. Kun putkisto on n. 120 cm syvyydellä, sillä ei taatusti ole mitään vaikutusta pintaan. Mitä tuohon lämmönsaantiin tulee, sitä pitäisi kaiketi tutkia tarkoilla tulolämpömittauksilla, jotta siitä saisi selvyyden. Itsellä on ollut tarkoitus kohta kymmenen vuotta virittää jonkinlainen lämpötilanseuranta, mutta aina on unohtunut.
veekoo
Uusi jäsen
Kotisivu: http://www.tonipex.net

Viesti Kirjoittaja veekoo »

juliska kirjoitti: Mitäs hultotoimenpiteitä se maalämpö tarvitsikaan nesteiden vaihtoa ainakin kuinka usein ja mitäs se maksaa?
Nestettä saattaa joutua lisäämään. Itse täytin putkistoon lievän ylipaineen, joka on nyt hiljalleen nollautunut. Nyt pitäisi viitsiä sen verran, että lisäisi tuota yhdeksän vuotta säilytettyä viinaa muutaman litran, mutta toimiihan tuo ilmankin. Muistan itse vajaan kymmenen vuoden takaa jonkin vertailun, jossa maalämmön huoltokustannukset arvioitiin suuremmiksi kuin muiden lämmitysmuotojen. Tähän päivään mennessä en ole killinkiäkään huoltoon laittanut. Luulisin, että vasta kompressorin paukahtaminen tulee aiheuttamaan kustannuksia, joskushan se väistämättä tapahtuu.

Kaiken kaikkiaan maalämpö oli hyvä ratkaisu - pitkään punnitsin tuolloin eri vaihtoehtoja. Nykyiset ilmalämpöpumput ovat paljon kehittyneempiä kuin tuolloiset muutamat harvat laitteet ja se on varmaan vallankin etelämpänä ihan varteenotettava ratkaisu. SILTI jokaisessa talossa pitäisi olla sähköstä riippumaton varajärjestelmä eli puulämmitys. Pitkä sähkökatko voi muuttaa elämän aika karuksi, jos sattuu kylmään ja tuuliseen aikaan.
duppa
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja duppa »

tuuma kirjoitti:
Mä vaan tänkin keskustelun myötä vahvistan omaa näkemystä hybridistä: VILP (+15°C...-10°C)+ Öljy (-10°C...-40°C)+ Aurinko (helmikuu-syyskuu). Investoinnit tuollaiseen VILP:iin=2200€ + Nykyinen Öljy=0€ + Aurinko härdelli, varaajineen=2200€ = 5000€. Sitten päälle putkiosia ja sähköasennuksia oman maun mukaan, ehkä 1000€.

Hybridiratkaisulla energiaa, siis sähköä kuluu vain kevät kesäkuukausina kun aurinko ei paista ja öljyä sitten huippupakkasilla muutama sata litraa.

TUUMA: Mä olen harkinnut vilppiä taloon, mut haluisin kans jättää ton öljyn tohon rinnalle, eli hybridiajatus mielessä niinkuin sullakin. Oletko tutkinut enemmän näitä hommia? Mistä sait tuohon nuo laitehinnat, ym.ym.??? Olen koittanut täältä foorumilta haulla ettiä näitä hommia ja tää sun repliikki "puhutteli" mua eniten, eli oisin kiitollinen jos infoisit mua vähän enemmän, joko palstalle tai YV:nä :-) -DUPPA-
tuuma
Jäsen
Jäsen

duppa kirjoitti: TUUMA: Mä olen harkinnut vilppiä taloon, mut haluisin kans jättää ton öljyn tohon rinnalle, eli hybridiajatus mielessä niinkuin sullakin. Oletko tutkinut enemmän näitä hommia? Mistä sait tuohon nuo laitehinnat, ym.ym.??? Olen koittanut täältä foorumilta haulla ettiä näitä hommia ja tää sun repliikki "puhutteli" mua eniten, eli oisin kiitollinen jos infoisit mua vähän enemmän, joko palstalle tai YV:nä :-) -DUPPA-
Sen verran olen "tuumaillut" että tuli hommattua nuo ns. omatuontina. Riskit olivat tietty kohtalaiset rahojen menetyksestä ja tuotteiden saamiseta. Mutta mutta tollaisiin hintoihin noin suunnilleen pääsin. Aikamoinen vääntö tuossa itse tuomisessa kuitenkin oli mutta otin senkin vähän niinkuin harrastuksena.

Tuon asennuksen kannalta on tietty eduksi olla vähän sähkö ja putkimiehen vikaa jos meinaa ihan DIY- juttuna laitella, itselläni on tuo asennus juuri meneillään ja kyllä on ollut välillä putkikierteiden ja osien kanssa ihmeissään :-). Kannatan putkimiestä jos haluaa helpolla päästä...

Kokemuksia ja pidempi tarina tullee kun saan laitteet "tulille".

Loppujen lopuksi laitteet ei ole mitään rakettitiedettä, esim. hommaamani VILP kytketään suoraan öljykattilan rinnalle päällä olevasta tulpasta sisään ja tyhjennysventtiilin kautta ulos VILP:ille. Tuota pohdin kauan jäätymisen kannalta mutta putket on hyvin eristetty ja pitäisi kestää monien tuntien sähkökatkon. Jos varmistella haluaa niin pieni aggregaatti tai UPS turvaamaan kiertopumpun sähkön. Sähkökytkennät ovat myös simppelit: Syöttö sisään, yksi anturi "haistelemaan" paluuveden lämpötilaa ja toinen kattilan lämpötilaa mittaamaan, siinä se.

Aurinkohärdelli on myös suht' helppo: pumppuryhmä sisältää tarvittavat vimpaimet valmiiksi kasattuna. Keräimiltä tuleva putki suoraan varaajan kierukkaan ja menevä putki pumppuryhmän kautta takasin pihalle. Sähkökytkennät on myös melko suoraviivaiset säädin on vieläpä pistotulpalla kytkettävissä seinään... Säätimeltä pitää vetää pumpulle MMJ. Yksi lämpötila-anturi ulos mittaamaan keräimien lämpötilaa ja toinen mittaamaan varaajaa, jonka perusteella pumppu käynnistyy ja sammu.

Lämpöpumppufoorumilla on paljonkin vastaavanlaisia kehitelmiä ja jos siellä lueskelee saattaa näitä mun ideoita näkyä sielläkin... :-D Tuossa yksi hyvä linkki: Ilma-vesilämpöpumppu ja aurinkokeräimet?
Vastaa Viestiin