viisaampien mielipiteitä kaipailen

Keskustelua maanpinnan alapuolelta - kellari, salaojat, sokkeli jne.
Vastaa Viestiin
HillyMan
Jäsen
Jäsen

Re: viisaampien mielipiteitä kaipailen

Viesti Kirjoittaja HillyMan »

Hower kirjoitti:
Kosteus pääsee niissä haihtumaan ulos- ja ylöspäin nappuloiden välistä ja sen huomaa ulkopuolella kylminä päivinä kun kosteus tiivistyy maanreunaan.
Kun patolevynkin päällä on styroksit, niin vesi ei tiivisty, vaan tulee höyrynä ulos.
Voi olla noinkin, mutta ainakin periaatteessa levyn yläreuna jää hiukan maan alle ja se asennetteva peitelistakin lyttää raon aikaslailla umpeen?
Entäs lämpiminä päivinä kun maa on kylmempi kuin ilma?
Mihin se sokkeli sitten kuivuu?
"Hyvä tuppaa tuleen vaikka keskinkertasta yrittää "
Rautu
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Rautu »

Kosteus pääsee niissä haihtumaan ulos- ja ylöspäin nappuloiden välistä ja sen huomaa ulkopuolella kylminä päivinä kun kosteus tiivistyy maanreunaan.
Kun patolevynkin päällä on styroksit, niin vesi ei tiivisty, vaan tulee höyrynä ulos.

Hower kirjoitti:
Voi olla noinkin, mutta ainakin periaatteessa levyn yläreuna jää hiukan maan alle ja se asennetteva peitelistakin lyttää raon aikaslailla umpeen?

Hillyman:
Entäs lämpiminä päivinä kun maa on kylmempi kuin ilma?
Mihin se sokkeli sitten kuivuu?
Peitelista sulkee kyllä patolevyn yläreunan, mutta ei ilmeisestikään kaasutiiviisti. Meillä yläreuna tulee maan pinnalle ja jää sokelisakke-mineriittilevyjen taakse piiloon.

Miksi lämpiminä päivinä seinän kuivumisessa olisi ongelmia? Seinä on saman lämpöinen kesät talvet. Lämpinä päivinä kosteus ei tiivisty ulkona, mutta kyllä se ulos tulee.
siperiina
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja siperiina »

Hei taas. Kyllä, olen vaipunut syvälle epätoivon suohon ja siitä kärsii isäntä :-D

SAlaojitus on alkanut. Vanha bitumi kulunut pois, ja yli 40 v. vanhat tiiliputketkin löytyi (jonkinlainen salaojitus siis on ollut). Tukkoon ovat ainakin menneet.

Seiniin tulee nappulamatto ja styroxit, suojalistat myös. Täälläpäin koko fuktisol/isodrän on täysin tuntematon käsite. Ja minä sain otsaani leiman jossa isolla komeilee " nettimainonnan uhri" :lol:

SAlaojat kaivetaan reilusti sokkelin alapuolelle, kaato tulee olemaan talon matkalta yli 30 cm. Vedet menee pumpulla varustettuun kerääjäkaivoon joka kaivetaan siis aikalailla syvälle.

Itse sokkeli on kuiva, vesiraja n 40 cm anturan alapuolella.

Sisätilojen laitto vielä kovasti auki. Koko rakennetun osan alueella on lattialämmitys. Jos siis päädymme tuohon rauta/metallikoolaukseen, jää senkin alle lattialämmitys. Luulis ainakin että ilma siellä kaakelilujan ja lämpöeristetyn sokkelin välissä pääsisi kuivamaan, kun lattialämmitys pohottaa sinne lämmintä?

Itse huonetiloissa seinässä on yhdessä kohtaa rakenne vähän avoin, kun seivässä on lattialämmityksen säätöventtiili (tai joku semmoinen). Rakenteet (puukoolaus ja kipsilevy on kuivat, mutta villat tuntuu alaosasta kosteilta (ja haisee....) Kosteus on niihin imeytynyt lattiasta. Villat täytyy ainakin vaihtaa..... Mielummin kyllä kantaisin ulos koko puuosat. En tiedä mitä miehet meinaa tehdä.

Minä tein kantani selväksi: tehkää P*#ke'e niinkuin tahdotte, jos kerran ei voi naiselta ottaa ideoita (ja eihän ne minun ideoita edes ole) vastaan, niin herrat on hyvät ideoi itse. :(

Minä en tiedä rakentamisesta mitään, ei auta kun luottaa siihen että miehet osaa. Tulee pää kipeäksi kun yrittää itse ajatella :shock: :oops: :mrgreen:

Kiitos kuitenkin kaikille vastanneille/ neuvoneille.
Ketsuppitahra
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Ketsuppitahra »

siperiina kirjoitti:Seiniin tulee nappulamatto ja styroxit, suojalistat myös. Täälläpäin koko fuktisol/isodrän on täysin tuntematon käsite. Ja minä sain otsaani leiman jossa isolla komeilee " nettimainonnan uhri" :lol:
Huokaus. Näinhän kävi meilläkin.
siperiina kirjoitti: Minä tein kantani selväksi: tehkää P*#ke'e niinkuin tahdotte, jos kerran ei voi naiselta ottaa ideoita (ja eihän ne minun ideoita edes ole) vastaan, niin herrat on hyvät ideoi itse. :(
Ihan sama homma täällä. Yritys oli kova mutta ei auttanut, joten patolevyllä tehdään sitten täälläkin. :?
En mä kuitenkaan ihan epätoivoon vaivu, ei tää nyt välttämättä mitään katastrofia tarkoita.
?keskellä kämmentä
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja ?keskellä kämmentä »

(ojentaa buranaa ja varapäreitä...)
...saattaahan se toimiakin... :shock:
jos ei tee mitään, ei tule vahinkojakaan :)
roosa
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja roosa »

siperiina kirjoitti: Seiniin tulee nappulamatto ja styroxit, suojalistat myös. Täälläpäin koko fuktisol/isodrän on täysin tuntematon käsite. Ja minä sain otsaani leiman jossa isolla komeilee " nettimainonnan uhri" :lol:

Minä tein kantani selväksi: tehkää P*#ke'e niinkuin tahdotte, jos kerran ei voi naiselta ottaa ideoita (ja eihän ne minun ideoita edes ole) vastaan, niin herrat on hyvät ideoi itse. :(

Meillä kävi ihan samalla tavalla toissa kesänä. Kaikkeni yritin, vaan tappiolle jäin. Stryroxeja meille ei laitettu, vaan pelkästään nappulalevy suojalistoineen. Meillä kävi ukkoa jos jonkinlaista sanomassa mitä pitäisi tehdä, eikä yksikään tiennyt fuktisolista yhtään mitään. :o Patolevyä kannattivat kaikki.
Santeri
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Santeri »

Voi voi kun ei järki puhe auta. Minä päädyin fuktisoliin puhtaasti taloudellisista syistä. Kun en tunne yhtään kuorma-autoa omistavaa niin en lähtenyt siihen soraralliin. Eristeet ja tarvikkeet maksoi n. 2000€, kaivinkoneen vuokrasin viikonlopuksi 250€, kuski joi vaan kaljaa. yksi kuorma salaojasoraa n.400€, pariksi päiväksi bobcat oli jotan 300€ jolla pistin kuopan umpeen. Ja kaikki maat sain takaisin jotka kaivattiin ylös joten yhtään kuormaa ei tarvinnut kärrätä pihalta pois. Mielestäni pääsin paljon halvemmalla kuin patolevyjen vaatiman sorarallin myötä.
juh
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja juh »

Koko rakennetun osan alueella on lattialämmitys. Jos siis päädymme tuohon rauta/metallikoolaukseen, jää senkin alle lattialämmitys.
Lattialämmitetyn lattian päälle ei saa asentaa kiinteitä kalusteita, seiniä yms.. Esim. umpisokkelilla varustettu kaappi on lattialämmityksellä varustetussa tilassa väärä tuote. Näin siis ainakin sähkökäyttöisen lattialämmityksen kanssa - vesikiertojärjestelmästä ei ole tietoa.
peukalo keskellä kämmentä...
siperiina
Jäsen
Jäsen

Meillä vesikierto lattialämmitys. TÄytyy ottaa selvää voiko sen kanssa rakentaa lattian päälle. Nyt olevat rakenteet on kyllä lattialämmityksen sisältävän valun päälle tehdyt.Siitä en tiedä kuinka laajalle putkisto on laitettu, ei se varmaan ihan seinille mene, mutta varaahan betonilattia (luullakseni) lämpöä koko alalle.

Tämä "luullakseni" alkaa olla kyllä menettänyt uskottavuutta (jos sitä koskaan on tipaakaan ollutkaan) :roll:
Hower
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Hower »

Älä nyt huoli, kyllä miehet hoitaa homman fiksusti .......(luullakseni).

ps.
toivottavasti tämä ei tarkoita sitä mitä kuvittelen...
Kyllä, olen vaipunut syvälle epätoivon suohon ja siitä kärsii isäntä :lol:

Hauskaa vapun alkua!
siperiina
Jäsen
Jäsen

:-D :lol: :razz:

En tiiä mitä tarkoitat, mutta pimeän mielikuvitukseni värittämänä voin vain sanoa että vaikka isäntä kärsii, niin tässä talossa ei ole mikään kuivaa. :shock: :razz: :wink:

Hauskaa vappua (alkavaa) kaikille. Klara vappen, bara vatten, hela natten. (omin sanoin, ruotsikaan ei ole vahvimpia puoliani) :razz:
Hower
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Hower »

"voin vain sanoa että vaikka isäntä kärsii, niin tässä talossa ei ole mikään kuivaa."

HYVÄ! :-D
Harry
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Harry »

Tomppa kirjoitti:Kyllä se mieskin sitten muutaman vuoden päästä ymmärtää miksi fuktisol-rakenne olisi ollut parempi.Sitten vaan tehdään kaikki uudestaan ja kiroillaan.Tämähän on se perinteinen suomalainen tapa. :roll:
Kellarirempat on sellaisia joita ei ihan huvikseen viitsi tehdä joten kannattaisi tehdä kerralla kunnolla jo ihan taloudellisestakin näkökulmasta,työstä puhumattakaan.
Home kasvaa otollisissa olosuhteissa kyllä siellä kaakelilujan takana vaikkei siellä olisi maalaisjärjellä ajateltuna mitään homehtuvaa.
Ihan mielenkiinnosta kysyisin, että mikäs sinä Tomppa olet ammatiltasi, kun osaat melkein jokaiselle kellaripastalta kysyvälle antaa neuvoja? Ethän nyt vaan toistele näitä netistä oppimiasi mantroja ja Alanderin jorinoita? Sanot monesti että rakennusmestari ei vastaa neuvoistaan, mutta kai sinä vastaat omista neuvoistasi jos joku menee vikaan? Mihin siis voi laittaa korvaushakemukset, jos jotain menee vikaan sinun neuvojasi noudattaessa?
Tomppa
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Tomppa »

En ole ammatiltani kellariammattilainen...Eikös tämän palstan tarkoitus ole keskustella ja auttaa ihmisiä ja vaihtaa kokemuksia myös kellariremonteista?
Olen neuvonut muita tekemään kuten olen itselleni tenhyt ja todellakin hyväksi rakenteeksi havainnut.Vaikka en ole ammatiltani rakennusalan ammattilainen on mulla kuitenkin sen verran omakohtaista kokemusta aihepiiristä että uskallan ottaa kantaa näihin kysymyksiin.Jos Sinusta Harry tuntuu että olen antanut virheellisiä ohjeita niin korjaa ihmeessä jos koet olevasi pätevämpi neuvomaan.Sen verran luulisi olevan sinullakin ymmärrystä ettei tällaisen foorumin neuvoista kukaan yksityishenkilö joudu vastuuseen.Rakennusmestarit ja rakennesuunnittelijat ovat alansa ammattilaisia joilla on vastuu tekemisistään ja suunnitelmistaan ja saavat siitä rahallisen korvauksen.Täällä neuvotaan anonyyminä ja ilmaiseksi.Tälläkin foorumilla on sen verran pätevää porukkaa että virheelliset neuvot ammutaan alas hyvinkin nopeasti.
Neuvoni kellarinseinärakenteeksi on ollut ulkoa sisään:salaojittavaeriste 100mm-perusmuuri-ilmarako 50mm-kivirakenteinen rivinteeraus-pintamateriaalit.Mikä tässä rakenteessa on mielestäsi virheellistä ja aiheuttaa ongelmia?

Tuolla "Alanderin jorinoilla" tarkoitat siis sitä että myös hän on epäpätevä neuvomaan tällä palstalla?
Jos se olis helppoo,olisin tehnyt sen jo.
Matti Alander
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Matti Alander »

Tässä ketjussa on ainakin selvinnyt, että Suomalainen mies on todella itsepäinen.
Miltei päivittäin kun käy katsomassa näitä kellareita ja niiden korjauksista aiheutuneita tuhoja, ei voi kuin ihmetellä. Ikävintä on että useasti mukana hankkeessa on ollut myös ammattilaisia.
Toinen epäonnistumisen pääaiheuttajista tiedon puutteen lisäksi on ylenpalttinen säästäminen.
Mikäli saatte sekavia neuvoja ja ohjeita, jotka menevät ristiin, on syytä pyytää aina perusteluja.
Patolevy ja pikieristystä käytettäessä, alkavat sisäpuoliset koolaukset ja eristys olla jo todella riskaapeleja hommia, jotka estävät sisäänpäin kuivumista.
Rakenteen tulisi mielellään olla aina ulospäin harveneva ja ainakin tämän tulisi olla kaikkien itseään ammattilaisiksi kutsuvien tiedossa olevaa perustietämystä, vaikka rakennusfysiikan tietämys aikojen kuluessa olisi hieman ruosteessakin.
Salaojista helposti vouhotetaan jopa vähän liikaakin, kun rintamamiestalon pahin ongelma pääsääntöisesti on kapillaarinen kosteudennousu maaperästä.
Tämä taisi olla kuudessadasensimmäinen jorina aiheesta, mutta parhaani olen ainakin yrittänyt ja homeettomia kellareita rintamamiestaloihinkin on syntynyt vähintään satoja.
Joskus kannattaisi varmaankin antaa naistenkin päättää muustakin kuin hankittavan auton väristä.
Vastaa Viestiin