Uskaltaako katkoa Tammesta oksia?

Keskustelua otsikon mukaisesti
Vastaa Viestiin
Harry
Jäsen
Jäsen

Uskaltaako katkoa Tammesta oksia?

Viesti Kirjoittaja Harry »

Pihassa kasvaa isohko tammi, jossa pari alinta oksaa on alkanut laahaamaan liian matalalla niin, että kesällä on hankala päästä ruohonleikkurin kanssa sinne alle. Onko vuodenaika sellainen, että vielä uskaltaisi niitä oksia hieman karsia vai olisiko se pitänyt tehdä kevättalvella? Yöpakkasia nyt ainakin vielä tuntuisi olevan.
JJ
Jäsen
Jäsen

Re: Uskaltaako katkoa Tammesta oksia?

Viesti Kirjoittaja JJ »

Tammi kestää todella hyvin leikkaamista, joten siinä mielessä uskaltaisin kyllä leikata.
Kasvukauden alussa jos leikkaa niin ainoa ongelma on versominen, eli siitä oksan sahatusta tyngästä saattaa puskea pikku oksia kauhea kasa. Niin meillä kävi.

Itse olen leikannut tammen syksyllä, koska silloin ei tule noita versoja, sitten jos haluaa tuuheutta ja muokata muotoa niin kasvukauden alussa olen napsinut pari oksaa pois sopivista paikoista.

Tammi ei ole herkkä sienille ja tuholaisille, joten aika rajusti saa leikata ennenkuin tammi heittää veivinsä.
Meillä pätkästiin ensimmäisenä vuonna yli puolet puusta pois ja muotoiltiin uudestaan kun varjostivat koko pihan (pieni piha). Olivat noin 8m korkeita ja nyt ehkä 4m.

Ei varmasti ole sääntöjen mukaista, mutta hällä väliä kun jälki on parempaa...
Harry
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Harry »

FB:lle (JJ) kiitokset! Leikkelen huomenna tammesta 2 oksaa pois tieltä.
vesahy
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja vesahy »

Puutarhaharrastajien keskustelupalstoilta kannattaa kysellä kasveihin liittyviä kysymyksiä. Esimerkiksi näistä:
http://puutarha.net
http://www.klorofylli.com
.
Vastaa Viestiin