Ruotsalainen? pönttöuuni
Ruotsalainen? pönttöuuni
Ollaan vaimon kanssa ostettu rintamamiestalo vm.-59. Joskus 70- luvulla joku pösilö on purkanut kaikki uunit pois ja nyt meinataan asennuttaa uudelleen pari kappaletta pönttöuuneja. Olen nyt useammalta taholta kuullut, jotta Ruotsissa olisi kehitetty pönttöuunimalli, jonka kuoren sisään tulee palopesä ja hormiputki, ja sen jälkeen sisuksiin valutettaisiin jonkinlaista hiekkaa/ soraa. Netistä en ole onnistunut löytämään mitään tällaiseen malliin viittaavaa. Panu Kaila on kuulemma jossain kolumnissaan kertonut kyseisestä uunista ja kehunut varsin toimivaksi. Varsin olisin kiitollinen kaikesta mahdollisesta tiedosta.
Re: Ruotsalainen? pönttöuuni
Suomela -lehdessä on ollut siitä uunista joskus juttu. En osaa kyllä yhtään sanoa oliko juttu viime lehdessä vai viisi vuotta sitten... Muistan kuitenkin miettineeni, että mitenhän se toimii. Kuvankin siitä sivun reunasta muistan. Löytyisiköhän Suomelan sivuilta?
"Huojuva talo, äiti kuule minua, voimat ei riitä, en tiedä mitä tehdä..." laulaa Anna E kauniisti.
[offtopic]Ladataankohan Ruotsalainen pönttöuuni takaapäin?[/offtopic]

- vesahy
- Jäsen

Minä myös muistan lukeneeni lehdestä jutun tuollaisesta hiekkapönttöuunista, mutat lehti oli melko varmasti Meidän talo ja aikaa ehkä kymmenisen vuotta. Sellainen mielikuva on jäänyt, että sellainen uusi pystytettiin johonkin päin Suomea ja pystytyksestä oli jopa kuvasarja lehteen präntttynä. Soita ihmeessä lehteen ja kysy, muistavatko itse sellaista artikkelia.
http://www.sk-ab.com/nyugnar/sandugnen/sandindex.htm
Maahantuojana ja myyjänä oli ennen yks paraislainen rautakauppa, mutta se on lopettanut toiminnan jo vuosia sitten. (siellä oli kaikkea muutakin kivaa, esim. kunnon talttoja ja niitä japanilaisia lapasahoja...)
Nuo uunit pelaa just sanotulla tavalla: "normaalin" savilaastin tilalle tulee 800 kg tavallista hienoa hiekkaa, jonka on tarkoitus toimia lämmönvaraajana. Myyjä kehui erityisesti pystytyksen helppoutta.
Mietin tuommosta vuosituhannen vaihteen paikkeilla (meidän talosta on 70-luvun rempassa moukaroitu kaksi kakluunia palasiksi - jätteet oli kellarissa), mutta hinta oli aika kova, samalla rahalla olisi saanut aidon kakluunin. Joskus meillä oli esitekin, mutta on tod.näk. jo mennyt energiaksi.
Maahantuojana ja myyjänä oli ennen yks paraislainen rautakauppa, mutta se on lopettanut toiminnan jo vuosia sitten. (siellä oli kaikkea muutakin kivaa, esim. kunnon talttoja ja niitä japanilaisia lapasahoja...)
Nuo uunit pelaa just sanotulla tavalla: "normaalin" savilaastin tilalle tulee 800 kg tavallista hienoa hiekkaa, jonka on tarkoitus toimia lämmönvaraajana. Myyjä kehui erityisesti pystytyksen helppoutta.
Mietin tuommosta vuosituhannen vaihteen paikkeilla (meidän talosta on 70-luvun rempassa moukaroitu kaksi kakluunia palasiksi - jätteet oli kellarissa), mutta hinta oli aika kova, samalla rahalla olisi saanut aidon kakluunin. Joskus meillä oli esitekin, mutta on tod.näk. jo mennyt energiaksi.
aika hintavia kyllä. Ruotsissa n40.000sek(n4300e).
http://www.byggahus.se/forum/vaerme-all ... ugnen.html
Suomessa 5500e?
http://www.tulitalo.fi/produkt.php?l=sa ... AKELIUUNIT
http://www.byggahus.se/forum/vaerme-all ... ugnen.html
Suomessa 5500e?
http://www.tulitalo.fi/produkt.php?l=sa ... AKELIUUNIT
- vesahy
- Jäsen

Onpa aika reteesti luvattu. Muutenkin hinta tuntuu aika hiekkaiselta, sehän on melkein 7 euroa per kilo! Samalla hinnalla saa loppukesästä kilon possunfilettä kun teurastamot tekevät kinkkuja pakkaseen ja myyvät teurasjätettäTulitalo kirjoitti:Uuni voi pystyttää muutamassa tunnissa helposti itse ilman asiantuntijaa.
Tuollaisella hinnalla tekee jo aika komean kaakeliuunin joten itse pidän törkyhintaisena.Taitaa olla parempi pysyä perinteisessä muuratussa pöntössä.
Jos se olis helppoo,olisin tehnyt sen jo.
-
Pekka Huhta
- Moderaattori

Niin, ja jos siellä on täytteenä 800 kg hiekkaa parin tiilitonnin sijaan, niin ei ole varaavuuttakaan lujasti.
Jos olen oikein ymmärtänyt, niin tuon etuna on se että fiinin edustusasunnon parketeille ei tartte tuoda rapaisia muurareita lampsimaan ympäriinsä, vaan toi pystytys on huomattavan paljon sisäsiistimpää hommaa.
Kyllä minusta hinnan pitäisi olla paljon halvempi jos kerran "huonompaa" tuotetta myydään...
Pekka
Jos olen oikein ymmärtänyt, niin tuon etuna on se että fiinin edustusasunnon parketeille ei tartte tuoda rapaisia muurareita lampsimaan ympäriinsä, vaan toi pystytys on huomattavan paljon sisäsiistimpää hommaa.
Kyllä minusta hinnan pitäisi olla paljon halvempi jos kerran "huonompaa" tuotetta myydään...
Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
niin ja yksi pienen pieni rako ,mistä hiekat valuu lattialle noin suurin piirtein tiimalasi ilmiöllä
mä oon melko varma että tuo on ladattava takaa päin 
Maaseutu huutaa kurkkunsa käheäksi, PERINNETTÄ PRke:les
T:R
varoituksen sana vielä kaikille miespuolisille ! ! ! .. siis kannattaa olla varuillaan miten päin siinä uunin eessä polttopuita ottaa, kumpikin paha, oli sitten kontillaan pesän edessä kuin päin hyvänsä
mä ...s...tana tuommoista uskaltais...
kuinkohan kyljellään????
kuinkohan kyljellään????
Maaseutu huutaa kurkkunsa käheäksi, PERINNETTÄ PRke:les
No joo, jos tuo hinta on noin suolainen, niin taidamme taipua perinteisen kannalle, tulee puolta halvemmaksi!
Kiitokset kaikille!
Kiitokset kaikille!
No eipäs tuomita liian yksioikoisesti. Onhan tekeleessä toki miinuksensa, mutta on näemmä jotakin plussaakin.
Väittävät tutkitun, että palamistulos on puhtaampi kuin kiviuunissa. Ja kun kerran palokanavat ovat rosteria eivätkä kivimateriaalia, niin sen voi jopa uskoakin.
Puhtaampi palamistulos taas tarkoittaa paitsi iloa ympäristölle, niin yleensä myös parempaa tehoa klapikuutiosta.
Saman tien kyllä tulee mieleen, että kuinkahan helppo moinen tekele olisi väsätä itse vanhoihin pönttiskuoriin?
Tulipesästä ylös ja sitten molempien poskien kautta alas haaroittuva paloputki nyt ei olisi metalliukolle homma eikä mikään. Ja hiekkaa osaa lapioida tumpelompikin.
Väittävät tutkitun, että palamistulos on puhtaampi kuin kiviuunissa. Ja kun kerran palokanavat ovat rosteria eivätkä kivimateriaalia, niin sen voi jopa uskoakin.
Puhtaampi palamistulos taas tarkoittaa paitsi iloa ympäristölle, niin yleensä myös parempaa tehoa klapikuutiosta.
Saman tien kyllä tulee mieleen, että kuinkahan helppo moinen tekele olisi väsätä itse vanhoihin pönttiskuoriin?
Tulipesästä ylös ja sitten molempien poskien kautta alas haaroittuva paloputki nyt ei olisi metalliukolle homma eikä mikään. Ja hiekkaa osaa lapioida tumpelompikin.
Toimisikohan tuosta kevytversio, missä täytteenä olisikin lecasoraa tms. hiekkaa kevyempää. Voisi olla yläkertaan ihan hyvä vaihtoehto vanhan puuhellan tilalle.