Onkohan mun remontin kustannusarvio sinnepäinkään?

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?
Vastaa Viestiin
meffari
Jäsen
Jäsen

Onkohan mun remontin kustannusarvio sinnepäinkään?

Viesti Kirjoittaja meffari »

Katon uusiminen 14.000 €, Salaojitus 12.000 €, Ulkoverhoilu ja lisäeristys 8.000 €, Sisäpinnat, keittiö ja Wc tilat 10.000 €, Sähköt 4.000 €, Viemärit ja putkistot 7.000 €, Lämmitysjärjestelmän kunnostaminen; *Kattila, poltin ja termostaatit 8.000 €. Itsetehtynä ne mitkä voi. Tälleen arvion, talo -56. Saunan ja pesutilojen remppaa ei heti aloiteta joten en niitä laskenut vielä. Onko arvio edes suuntaa-antava? Antakee palautetta.
Tume_t
Jäsen
Jäsen

Re: Onkohan mun remontin kustannusarvio sinnepäinkään?

Viesti Kirjoittaja Tume_t »

Paljos tossa talossa on neliöitä? Aika hankala arvioida noita summia ilman mitään tietoa talon pinta-alasta.

Onko sisäpinnat tarkoitus ensiksi levyttää ja sitten maalia tai tapettia pintaan vai vedätkö tapetit tai maalin suoraan vanhan päälle?
Tarviiko sähköjen uusimisessa uusia päävastuksia, kWh-mittaria, sulaketaulua vai meneekö pelkästään piuhojen, rasioiden ja katkaisimien uusimisella?
Millaista lämmitysjärjestelmää oot uusimassa? Jos kyseessä on öljy niin tarkista samalla myös säiliön kunto. 8000€ lämmitysjärjestelmään tuntuu ihan realistiselta jos ei tarvitse patteriverkostoa alkaa uusimaan.
vesahy
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja vesahy »

Vaikea sanoa, sillä rahan meno riippuu muustakin kuin pelkistä neliöistä. Kattoremonttiin varaamasi summa riittää varmasti, jos ainoastaan ruuvat muotopeltikatteen entisten päälle mutta jos pöyhit kaiken vanhan karstan alta pois, niin pieneltä summa tuntuu. Jos teet esim. tiilikattoa, niin käy rautakaupassa kysymässä tiilien neliöhintaa, siitä on hyvä lähteä. Siinä vaiheessa ei tarvitse vielä tinkiä alennuksia mutta saat jotain suuntaa antavaa arviota. Siihen tulee sitten vielä paljon muuta, aluskatetta, rimaa, lautaa, lankkua, soiroa ja naulojakin monta laatikkoa. Pieniä summia, jotka vyöryvät päälle mutta yhdessä ovatkin yllättävän suuri kasa rahaa.

Talkooväki kannattaa ihan ensiksi vakuuttaa ja sitten lähettää vaimo kauppaan, sillä kyllä se porukka pitää muonittaakin. Vaikka katolla ollessa ei juopoteltaisikaan, niin illalla talkoosaunassa yksi kaljakori on vasta alkua. kahvia, pullaa, limppaa, voileipiä jne.

Meidän kattoremontissa kävi monena viikonloppuna siten, että kun talkooporukka alkoi kokoontua paikalle perjantai-iltana, niin syystaivas oli tähtikirkas, ilma leppeä. Aamulla sitten säiden haltija avasi hanat ja remontti jäi, sillä eihän sitä voinut sateella tehdä. Saunakaljat kyllä juotiin ja palapaistit syötiin. Pääasia oli kuitenkin, että hauskaa oli. Ja valmistui se kattokin. Kylän peltiseppä teki viimeiset piippujen kauluksen joulunalusviikolla.
meffari
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja meffari »

Se olisi sellainenn 100 neliöö ja kellaritilat päälle. Lämmitys on öljyllä ja säiliö bunkkerissa eikä vielä vuoda, patterit olisi tarkoitus jättää mutta mahdollisesti termostaatit vaihtoon, kattila ja poltin. Alkuperäinen tiilikate on joka ei vielä vuoda mutta ei se tietysti hyväkään enään ole. Sisätiloissa osittain uusitaan levyä seiniin ja maali tai tapetti, lattiat on lakkausta vaille mutta muuten ne saavat olla. Sähkötöissä olisi johtojen, jakorasioiden ja kytkimien vaihtoa, keskus on joskus uusittu. Salaojia ei ole, talo on kytketty kaupungin vesi- ja viemäriverkkoon. Viemärit ja putket alkuperäisiä. Lähinnä laskeskelen suuntaa-antavia remonttikustannuksia kun harkitsen talosta tarjouksen tekoa, ei olla vielä ostettu sitä.
Majakka
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Majakka »

Meinaatko teettää salaojituksen? Jos et niin sitten summa kuulostaa hirmuiselta, meillä meni n. 2 500 euroa itse tehden.
Ketsuppitahra
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Ketsuppitahra »

Kyllä mun mieletä ihan sinnepäin, meillä kattoremppa 14 000, salaojat 10 000, ei tehty ite mitään. Parempi budjetoida liikaa kuin liian vähän :wink:
Vastaa Viestiin