Mutta yksi asia on, joka ei ole saanut selitystä. Kellarissa on palo-ovi, joka muutettaessa oli ihan paljas. Yhtenä päivänä mennessäni kellariin huomasin, että siihen oli kirjoitettu vanhanaikaisella kaunokirjoituksella valkoisella liidulla "Obs! Tröskel" eli varo kynnystä (palo-ovessa korkea metallikynnys). Kiinnostavaa on se, että mieheni ei osaa ruotsia eikä hänen isänsä, joka oli meillä timpurina. Asunnon edellinen omistajakin oli suomenkielinen, vain alkuperäinen rakentaja 50-luvulla oli ruotsinkielinen. Kukaan ei ole voinut käydä tekstiä salaa kirjoittamassa ja miksi ruotsiksi? Itse olen enemmän tai vähemmän kaksikielinen, mutta tiedän kyllä etten ole tekstiä kirjoittanut...Tapahtuneesta on kulunut pari vuotta ja teksti on melkein kulunut pois. On aivan mahdoton ajatus, että se olisi ollut 50-luvulta asti kulumatta. Olen myös täysin varma, ettei teksti ollut ovessa muuttaessamme. Lisäksi kaunokirjoitustyyli on sama kuin mitä isovanhempani käyttävät: koristeellisen kiemurainen. Tämä on todellinen kummitusmysteeri, johon en keksi ratkaisua. Tuosta ovesta on jo tullut pienoinen nähtävyys, kaverit haluaa kyläillessä nähdä "Oven"
Ja kyllä, olen ihan täysjärkinen, työssäkäyvä ihminen. En avohoidossa.