Tervehdys
Olen lueskellut näitä kiintoisia juttuja jo jonkin aikaa, ja nyt lopulta kirjauduin. Asumus ei ole rintamamiestalo, mutta itse tehty puutalo kumminkin. (en ole itse tehnyt)
Arvelin kysyä otsikon mukaisesta, toivottavasti kertaluontoisesta, tapahtumasta.
Eli tasan kk sitten kaivopumppu pimahti. Laitoin sinne uuden pumpun ja takaiskuventtiilin. Kaikki oli hyvin eiliseen asti, vedenpaine oli hyvinkin aaltoileva ja mittari vahvistikin epäilykseni. Joko se venttiili vuotaa, tai sitten joku liitos siellä pumpun luona.(pohjapumppu)
Tänään sitten loistavassa ulkoilukelissä kaivo tyhjäksi ja pumppu ylös.
Yllätys oli suuri kun havaitsin takaiskuventtiilin rikkoutuneen, lautanen oli haljennut kolmeen osaan. Ei ihme että vesi vähän humppas eestaas.
Onko kenellekkään käynyt samoin, ja keksittiinkö syytä? Sain toki LVI-putkasta takuuseen uuden, mutta heidänkään kanssa ei keksitty muuta syytä kuin maanantaiyksilö. Kauppias ei tietenkään halua sättiä tuotteitaan.
Painepöntössä on painetta, mittarin mukaan paine nousee-laskee rauhallisesti pumpun käynnin mukaan. Jäässä tuo kaivo/putket ei ole ollut... näillä pakkasilla...
Inhottava homma jos taas uusii, ei huvittaisi jatkuvasti tyhjentää kaivoa, eikä se tikkailla kaivossa roikkuminenkaan mitenkään mukavaa varsinaisesti ole.
Lyhytikäinen takaiskuventtiili
Re: Lyhytikäinen takaiskuventtiili
Itse itselleni vastaten. Uusi venttiili kesti jopa kaksi kokonaista päivää, ja heti kun lähdin raatamaan yöksi töihin niin johan kotoa soiteltiin. Vedet taas rikki.
No, epäilys kohdistui sittenkin painesäiliöön. Tänään sitä joutikin tutkia kun heräsi päiväunilta ajoissa, mokoma pytty oli kuin olikin juonikkaasti rikkoutunut niin että piti ilmanpaineet täyttäessä. Aikansa seisottuaan vuosi ilmat pikkuhiljaa kupla kerrallaan pois, ja luultavasti vettä käytettäessä kalvo liikuskelee jolloinka vuoto nopeutuu ja itseensä tyytyväinen tee-se-itse-ja-säästä-mies on jo sohvassa myhäilemässä. Pytty oli siis aivan täynnä vettä, ja kun joustoa ei ole, pettää sitten heikoin lenkki--> takaiskuventtiilin lautanen.
Uusi rosteripytty, mittari ,ja takaiskuventtiili. Nyt pelaa vedet ihan eri tavalla kun koko meidän asumisen aikana, ei oikein osannut aluksi verrata mihkään kun toiminta ollut samanlaista alusta asti. Nyt sitten vaan pumpun rikkoutumisen jälkeen alkoi ketjureaktio johon ei osannut tarttua ajoissa.
Pitää mielenkiinnosta puukottaa vanha pytty auki ja katsoa kuinka ruosteinen se on. Ennen lopullista pimahdusta oli ruostehitujen esiintyminenkin lisääntynyt.
Työlästä vaan kun on joutunut nyt kolme kertaa tyhjäämään kaivon, ja alkavat jo paikallisesssa konevuokraamossakin naureskella.
Onneksi kaivo on hyvin tuottelias, vettä tulee ja tulee vaan.
No, epäilys kohdistui sittenkin painesäiliöön. Tänään sitä joutikin tutkia kun heräsi päiväunilta ajoissa, mokoma pytty oli kuin olikin juonikkaasti rikkoutunut niin että piti ilmanpaineet täyttäessä. Aikansa seisottuaan vuosi ilmat pikkuhiljaa kupla kerrallaan pois, ja luultavasti vettä käytettäessä kalvo liikuskelee jolloinka vuoto nopeutuu ja itseensä tyytyväinen tee-se-itse-ja-säästä-mies on jo sohvassa myhäilemässä. Pytty oli siis aivan täynnä vettä, ja kun joustoa ei ole, pettää sitten heikoin lenkki--> takaiskuventtiilin lautanen.
Uusi rosteripytty, mittari ,ja takaiskuventtiili. Nyt pelaa vedet ihan eri tavalla kun koko meidän asumisen aikana, ei oikein osannut aluksi verrata mihkään kun toiminta ollut samanlaista alusta asti. Nyt sitten vaan pumpun rikkoutumisen jälkeen alkoi ketjureaktio johon ei osannut tarttua ajoissa.
Pitää mielenkiinnosta puukottaa vanha pytty auki ja katsoa kuinka ruosteinen se on. Ennen lopullista pimahdusta oli ruostehitujen esiintyminenkin lisääntynyt.
Työlästä vaan kun on joutunut nyt kolme kertaa tyhjäämään kaivon, ja alkavat jo paikallisesssa konevuokraamossakin naureskella.
Onneksi kaivo on hyvin tuottelias, vettä tulee ja tulee vaan.