Voikukkien tuhoaminen

Keskustelua otsikon mukaisesti
Vastaa Viestiin
Sara
Jäsen
Jäsen

Voikukkien tuhoaminen

Viesti Kirjoittaja Sara »

Mekaaninen poisto on työlästä ja Round up'illa en viitsisi lärkkiä (tehoaako se?) Jostain olen lukenut, että voikukkia voisi tuhota laittamalla voikukan juurelle suolaa. Onko kukaan kokeillut tätä menetelmää ja tehoaako se oikeasti? Ei minua itse voikukat haittaa, mutta niitä siemenpalloja inhoan sitten sitäkin enemmän.
Jazi
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Jazi »

Osta Fiskarsin rikkaruohonpoistaja, on addiktiivista puuhaa ja työkalu on toimiva.
http://www.fiskars.com/FI/fi/Ty%C3%B6ka ... 81319.html
pikkumökki
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja pikkumökki »

Savimaassa tuo ei toimi.
Alli
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Alli »

Suola tappaa kyllä kasveja muutenkin - se kuivattaa ne. Jos laitat suolaa niin paljon, että voikukan porkkanajuuri kuivuu, niin siinä ympärillä kuolee iso joukko muitakin kasveja. Ja se suola pysyy maassa jonnii aikaa, siinä ei kasva mitään hetkeen.

Kyllä Roundup tehoaa voikukkiin, mutta kannattaa liikkua siveltimen kanssa kun myrkyttää (sivellä vain voikukan lehtiin, eikä yhtään ohi). Sillä jos myrkkyä ruiskuttaa/sumuttaa, niin kaikki vihreä (paitsi kortteet) kuolee siinä samalla. Pieni pisara riittää nirhaamaan aina koko kasvin. Ainoa ongelma on se, että glyfosaatti tappaa voikukan niin hitaasti, että se usein ehtii viimeisillä voimillaan siementää. :evil:

Ja jos myrkyttää tahtoo, niin onhan olemassa myös Toxan voikukkahävite, joka ei tapa nurtsia (apilan voi kyllä tappaakin).
http://kasvinsuojelu.berner.fi/tuotteet/toxan.html

Se Fiskarsin rauta on kyllä ihan mukava ja addiktoivakin. Se kyllä tehoaa suhteellisen savisessakin maassa kunhan maan kosteus on sopiva (tönkkösavimaa on sitten eri juttu). Mutta on siinäkin kova homma. Ja sitten pitää vielä tuhota ne hirveät kasat sitä voikukkaa, jota ei voi laittaa kompostiin.

Itse kevätkesällä keräilen joka aamu tai ilta ne voikukan kukat, jotka ovat ohittaneet kukkavaiheen ja aikovat seuraavaksi puhjeta siemenpalloksi. Saa sillä ainakin vähän rajoitettua siementen leviämistä. Syyskesän kukinta on niin heiveröinen, että silloin en juuri viitsi vaivautua.

Se totuttelu voikukkaan on kyllä parhaasta päästä "keinoja".
Alli
Kyllä nyt omalla pihalla nuotiopaikka pitää olla.
?keskellä kämmentä
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja ?keskellä kämmentä »

Rounduppasin edellis kesänä voikukkia,
juu, ihan pensselin kanssa :?
Tuntuu vain, etteivät juuret kokonaan tuhoudu siten,
vaan pieni juurenpätkä jää henkiin ja
samaan kohtaan nousee uusi voikukka.
Sain viime kesänä lainaksi tuon Fiskarssin voikukkaraudan
ja olen samaa mieltä, se on addiktoiva :-D
Sain rakot käsiin, kun en malttanut lopettaa...
oli rauta vain viikonlopun lainassa.
Juuret tyhjiin multasäkkeihin nyytiksi,
tuli pari säkillistä,
ja pariksi vuodeksi vähän syrjemmälle puskan juurelle muhimaan...
Ja sitten aion laittaa ne kompostiin, ei pitäs kasvaa enää :twisted:
jos ei tee mitään, ei tule vahinkojakaan :)
sunap
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja sunap »

Rounup on mun mielestä tehokkaampi kuin toi tox... mikä se olikaan, mutta tarkka kannattaa olla roundupin ruiskimisessa. itse käytin pariin otteeseen peräjälkeen, niin kuolis kaikki. mutta kai sen saman saa tehdä tänäkin kesänä...
Vastaa Viestiin