wekkuli: Nimenomaan, nuo aurinkolaitteistojen takaisinmaksuajat ovat joka sovelluksessa vielä hyyyyvin pitkiä. Sanoisin jopa ettei suomessa kannata yksikään aurinkolämpölaitteisto ennenkuin hinnat putoavat reippaasti. Itse en ainakaan lähtisi sijoittamaan älyttömillä takaisinmaksuajoilla mitään. Mitä noita olen itse laskeskellut niin meidän kulutuksella ja käytöllä laitteistojen kuoletuksiin menisi aina yli 30v, joten ei kiitos.
Jos keräimet rakentelisi huokeista kierrätysosista itse niin sitten asia on toinen, mutta itse en viitsi nähdä vaivaa alle 100€ vuosisäästöjen takia, kyse siis käyttövedestä. Säästän sen satasen sitten jotenkin muuten.
Väittäisin ettei tuo aurinkohömpötys tuo merkittäviä säästöjä lämmityskäytössäkään, kun sitä aurinkoa ei paljoa talvella näy. Joku eteläsuomessa asuja saattaa muutaman kympin säästääkin vuodessa, mutta kalliiksi tulee.
Mielestäni järkevämpi vaihtoehto on ehdottomasti oma tuulivoimala (vaikka 10Kw) jos paikka ja olosuhteet vain sallivat, saa tuottoa sitten talviöiden kovilla pakkasillakin ja laitteistojen kuoletusajat jäävät jopa alle 10 vuoteen. Kyseessä siis mallit joilla kaikki tai suurin osa tuotetusta sähköstä muutetaan lämmöksi. Voihan tolla sähköllä tietysti käyttää vaikka ilppiä.
Alkuperäiseen kysymykseen vastaten, meillä vaikutti kohtalaisen paljon lämmityskuluihin tuo ilmavuotojen kunnostus, eli tiivisteet vaihdettiin kaikkiin oviin ja ikkunoihin. Ei se lisäeristäminenkään pahasta ole, varsinkin jos pinnat pitää muutenkin uusia niin ehdottomasti. ILP:n kyllä hankkisin ensihätään. Maalämmön vaihtoehdoksi kannattaa myös harkita VILP:iä, täälläkin siitä taisi joku juttu olla. Eli jmattiksen linjoilla mennään täälläkin.
Maalämpö vai sähkö?
Kannatta tosiaan aloittaa helpoimmasta päästä niin kuin jmattis kirjoitti: tiivistys, lisäeristys (erityisesti yläpohjaan lisää purua/ekovillaa, helpoin), korvausilma ikkunoiden läpi alhaalta ylös, jolloin saadaan ikkunasta karkaava lämpöa osittain talteen, huonelämpöjen laskua(makuuhuoneet 18 ast, kellarit yms toissijaiset tilat viileimmiksi) ja tarkemmat termostaatit/säädöt, suihkuun säästösuutin, pesukoneiden ajastus yösähkölle, pakkaslunta sokkelille kovilla pakkasilla, pattereiden taa seinälle lämpöä heijastava folio, ... . Sitten pönttöuuni(t) keskeiselle paikalle. Vasta viimeksi kannattaa harkita mutkikkaita (vikaherkkiä ja sähköstä riippuvaisia) koneita, jos ei muuten laske kulutus.
Itsellä menossa projekti, johon tulee Aurinkokeräimet + VILP ja tosiaan on sanottava että jos aurinkokeräimet joutuisin ostamaan 1000 EUR/kpl niin ei todellakaan kannattaisi! Tilanne muuttuu jos puhutaan luokkaa 300-400 EUR/kpl, jolloin takaisinmaksuaika on jotain ihan muuta.
Keräimistä jos valitsee tyhjiöputkikeräimet niin saadaan jo ihan mukavasti pakkasillakin tehoa talteen. Moneen viestiin olen jo laitellut että kerron lisää kunhan on todellisia kokemuksia ja silloin saan fakta eikä fiktio tietoa, en minäkään ainakaan vielä usko että niistä nyt mahdottomia tehoja saa mutta katsotaan nyt.
Keräimistä jos valitsee tyhjiöputkikeräimet niin saadaan jo ihan mukavasti pakkasillakin tehoa talteen. Moneen viestiin olen jo laitellut että kerron lisää kunhan on todellisia kokemuksia ja silloin saan fakta eikä fiktio tietoa, en minäkään ainakaan vielä usko että niistä nyt mahdottomia tehoja saa mutta katsotaan nyt.