Lämpökuvaus

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?
Vastaa Viestiin
HKo
Uusi jäsen

Lämpökuvaus

Viesti Kirjoittaja HKo »

Moi,

-30-luvun rintamamiestalo-tyylinen talo tarttis maalata tulevana kesänä. Olisi tietysti pöljää päätyä tämän jälkeen heti seuraavana kesänä purkamaan ulkovuorta, joten haluaisin nyt päästä selvyyteen, onko sille mahdollisesti tarvetta lähitulevaisuudessa. Näin maallikkona katsottuna mitään fiaskoa ei ole käsissä, mutta edellisen omistajan aikaan on jouduttu laittamaan sisäpuolelle jotain (haltex tms) eristelevyjä kun tapeteista on saanut skrabata jäätä :-) Myös purueristeiden painumista on veikkailtu. Tällä hetkellä sisällä kyllä tarkenee enkä havaitse pahaa vetoa, öljyä meni viimeksi n. 2500l/vuosi, mikä on yläkanttiin mutta siedettävissä jos talvet ovat leutoja eikä öljyn hinta hirrrmuisesti nouse (tuossa kulutuksessa epäilytää kyllä eräs toinenkin asia kuin vain eristys, mutta pitänee tarinoida siitä erikseen lämmitysosioon). Mietin, että olisiko lämpökuvauksesta iloa tällaisessa tilanteessa, vai onko se turhaa touhua?

Lähtökohtaisesti olen "älä korjaa sitä jos se ei ole rikki" linjalla, mutta toisaalta haluan tehdä korjauksia/parannuksia hieman "etukenossa" silloin kun se on työjärjestyksen, kustannusten, vaivan yms. puolesta kannattavinta ja jos pääsee yhdellä iskulla eroon jostain kokonaisuudesta (seinät), ettei sitä tarvitse sitten enää murehtia pitkään aikaan. Saatan tässä hyvinkin vielä 50+v asustella.
maanma
Moderaattori
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja maanma »

Lämpökuvaus on varsin arvokas teettynä. Se pitää tehdä vähintään 18 asteen pakkasella.

Se on usein tarpeeton, koska vuotopaikat voidaan havainnoida ja tiedostaa muutenkin.

Ikkunapenkin ja karmin väli on tyypillinen vuotopaikka. Samoin ikkunan alusta. Talon nurkat on aina perinteisesti kylmiä. Vintistä voi katsella myös poikkeavalla välillä olevia koolinkeja. Ihan pieneen väliin purua ei saa ylhäältä alas asti. Purua kannattaa sohia pitkällä kepillä tai vaikkapa hiilihangolla.

Itse suosittelisin tiivistämään purut ylhäältä tunkkaamalla sohimisen lisäksi. Minulla se sai 1 asteen paremmat pintalämpötilat aikaan.

Jään ilmestyminen seinään viittaa purun puuttuvan ruodevälistä. Voipi olla ettei sinne purua saakkaan rakennusvirheen vuoksi.

Näin oli minulla. Löytyi vaakakoolinki 60cm pästä yläreunasta.

Infrapuna pintalämpömittari antaa mielestäni riittävästi informaatiota. Sillä kyllä löytää vuotopaikat kun tiheästi mittaa.
Ari
Admin

Viesti Kirjoittaja Ari »

maanma kirjoitti:Lämpökuvaus on varsin arvokas teettynä. Se pitää tehdä vähintään 18 asteen pakkasella.

Se on usein tarpeeton, koska vuotopaikat voidaan havainnoida ja tiedostaa muutenkin.

Ikkunapenkin ja karmin väli on tyypillinen vuotopaikka. Samoin ikkunan alusta. Talon nurkat on aina perinteisesti kylmiä. Vintistä voi katsella myös poikkeavalla välillä olevia koolinkeja. Ihan pieneen väliin purua ei saa ylhäältä alas asti. Purua kannattaa sohia pitkällä kepillä tai vaikkapa hiilihangolla.

Itse suosittelisin tiivistämään purut ylhäältä tunkkaamalla sohimisen lisäksi. Minulla se sai 1 asteen paremmat pintalämpötilat aikaan.

Jään ilmestyminen seinään viittaa purun puuttuvan ruodevälistä. Voipi olla ettei sinne purua saakkaan rakennusvirheen vuoksi.

Näin oli minulla. Löytyi vaakakoolinki 60cm pästä yläreunasta.

Infrapuna pintalämpömittari antaa mielestäni riittävästi informaatiota. Sillä kyllä löytää vuotopaikat kun tiheästi mittaa.
Olen kovasti erimieltä:
- Kallis... Kovin suhteellista ja hintoja kannattaa kysyä useammasta paikasta. Hinta tulee nopeasti takaisin kun ei tule tehtyä turhaa työtä ja oikeat vuoto kohdat tulee tiivistettyä.
- Oppilaitoksilla ja kurssikeskuksilla on laitteita ja tekevät oppilas-/harjoitustyönä edullisesti, varsinkin jos raporttia ei tarvita.
- Pakkasta ei tarvitse olla montaa asetta. Riittää että sisällä on alipaine ja ulkona kylmempää.
- Meillä ei pahoja vuitoja löytynyt ikkunoiden ympäriltä vaan ihan muualta. Ilman kuvausta olisin turhaan purkanut ikkunoiden ympärystät.

Tuossa meidän kuvat: http://netikka.net/arska/talo/Lampokamerakuvat.htm
--------------------------------------------------------------------------------------------
HerraT
Uusi jäsen

Viesti Kirjoittaja HerraT »

Tilasin myös kuvauksen paikalliselta ammattikorkeakoululta. Ei ollut mielestäni pahan hintainen. Sovimme, ettei mitään pitkiä raportteja kirjoiteta vaan lähinnä kuviin parin sanan arvio onko paikka keskimääräinen - hyvä - paha ikäisekseen (korjaustarpeita voi näiden perusteella sitten itse pähkäillä). Olin myös kuvauksessa koko ajan itse paikalla kuuntelemassa kommentteja.

Eli hyvin täytti kuvaus mielestäni tehtävänsä. Ulkona ei tarvitse olla älyttömästi pakkasta homman onnistumiseen. Kuvaus tehtiin pääosin sisällä, mutta yläkerrasta sisäpuolella tuloksia ei juuri saa, koska ilma vuotaa sieltä ulospäin, joten kylmiä kohtia ei juuri löydy.

Lisäbonuksena kellarissa selvisi muutaman patteriputken sijainti betonin sisällä. Näkyvät kuvissa oikein hyvin.
havirtaja
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja havirtaja »

Asuinseudullasi kannatta kysellä lämpökuvausta HAMK:sta tai TAMK:sta, saat sen varmasti kohtuulliseen hintaan ja asiantuntemuksella. Hamk:ssa vaikuttava Sauli Paloniitty on kirjoittanut aiheesta kokonaisen oppaankin.
Homma hanskassa ja hanskat hukassa
HKo
Uusi jäsen

Viesti Kirjoittaja HKo »

Kiitos kommenteista ja varsinkin tuon yhden talon kuvista. Operaatio antaisi varmaan ihan hyödyllistä tietoa, mutta jää nyt nähtäväksi olenko tämän talven osalta liian myöhään liikkeellä vai tuleeko vielä riittävän kylmiä kelejä. Jos ei onnistu niin pitää sitten heittää noppaa että mitä kaikkea oikein tekee, hankalaa on se että oma osaaminen riittää sanomaan selvästi vain sen että tuo maalaus on tehtävä nyt tänä kesänä. Ehkä pitää harkita jonkin sortin kuntotarkistusta tms...
vesahy
Jäsen
Jäsen

Re: Lämpökuvaus

Viesti Kirjoittaja vesahy »

Jos kuuden tuuman hirsiseinään lyö ulkopuolelta neljän tuuman nauloja, niin näkyvätkö naulat sisällä tehtävässä lämpökuvauksessa?
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
Vastaa Viestiin