50- lukulaisen onnellinen? omistaja täälläkin. 11-v. on tehty pientä pintaremonttia, jotka joka käänteessä ovat vaatineet kompromisseja.. aina tulos on melkein, vähän tai jotain sinnepäin....
Seuraava pieni pintaremontin paikka on meilläkin kellaritilojen uudistaminen. Niissä on jo nyt sauna ja pesutilat, mutta tarkotuksena on purkaa väliseiniä ja rakentaa toimivampi ratkaisu.
Koska olen vain kova tyttö purkamaan, eikä rakennustekninen sanasto saatikka suoraan sahaaminen ole vahvimpia puoliani, on tämä palsta ollut kuin taivaan lahja. Minulle on muodostunut jonkinlainen käsitys siitä, millaisia ongelmia ylipäätänsä on edessä kellariremonttia tehdessä. Tieto on kyllä lisännyt vain tuskaa
Meillä ei kaiveta ulkoseiniä tai lattioita auki! Salaojituksen uusiminen on kyllä käynyt mielessä, mutta koska talon yksi nurkka on rakennettu kallion päälle homma ei ole ihan helppo! Kalliota pitkin tulee kyllä kellarin muihin tiloihin kosteutta, mutta se on hoidettu huolehtimalla ilmanvaihdosta. Kukaan "asiantuntija" ei ole meille pystynyt vakuuttamaan, että salaojituksen ja kallion piikkaamisen kautta tilanne varmasti paranisi. Siispä, jos talo on pysynyt 50 vuotta kuosissa, kai se pysyy tästä eteenpäinkin - tai ainakin meidän eliniän.
Tuossa edellä kerroin, että rakennustekninen sanasto on minulle vierasta. Tämän pitkän sepustuksen jälkeen varsinainen kysymykseni koskeekin tuota rivinteerausta. Voisiko joku vielä avata mulle sitä käsitettä: mitä se käytännössä tarkoittaa ja miten sellainen tehdään.