Patterit vuotaa?

Keskustelu lämmitysjärjestelmien valinnasta ja huollosta, ilmanvaihdosta, putkisto- ja sähköremonteista ja muusta näihin liittyvästä.
Labyrint64
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Labyrint64 »

Paisari näyttäis olevan kunnossa.
Pitkä
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Pitkä »

Tarkistitko paisarille menevän putken, oliko auki? Itse olen joskus törmännyt kyseiseen ongelmaan. Patteriverkoston paineet putosivat. Paisunta-astialle menevä teräs putki oli täynnä jotain ruskeaa mössöä. Huuhtelin putken auki ja paine ongelma poistui. Epäilin aluksi että voiko vika olla noin helposti korjattavissa ja kysyin asiaa viisammilta. Kyllä se vaan totta on, putki voi tukkeentua ja paisunta ei toimi. Tosin se putken tukkentuminen on kuulemma aika harvinaista mutta mahdollista.
Kari56
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Kari56 »

Mulla on sama ongelma 1.5 kerroksisessa talossa. Paisuntasäiliö vaihdettiin ja ongelma ei ole poistunut, ehkä hieman pienentynyt kun ilmat järjestelmästä alkaa olla pois. Pidän enää 0.8 bar painetta jolla nippa nappa saa yläkertaan kierrot. Kuukauden-kahden välein saa lisätä 0.6->0.8 bar eli noin litran verran vettä järjestelmään. Vuoto on jossain niin pieni ettei jätä näkyvää jälkeä tippumisesta. Tätä on pari putkimiestä käynyt jo ihmettelemässä ilman apuja. Itse olen tullut siihen tulokseen että kesällä kun lämmitysta ei tarvita niin nostan paineet pariin baariin ja katson kestääkö systeemi. Jos jokin kohta vuotaa kunnolla niin korjaan sitten. Jos vikaa ei löydy niin menee vanha systeemi uusiksi kokonaan, ja pintavetoina!
duppa
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja duppa »

Kari56 kirjoitti:Mulla on sama ongelma 1.5 kerroksisessa talossa. Paisuntasäiliö vaihdettiin ja ongelma ei ole poistunut, ehkä hieman pienentynyt kun ilmat järjestelmästä alkaa olla pois. Pidän enää 0.8 bar painetta jolla nippa nappa saa yläkertaan kierrot. Kuukauden-kahden välein saa lisätä 0.6->0.8 bar eli noin litran verran vettä järjestelmään. Vuoto on jossain niin pieni ettei jätä näkyvää jälkeä tippumisesta. Tätä on pari putkimiestä käynyt jo ihmettelemässä ilman apuja. Itse olen tullut siihen tulokseen että kesällä kun lämmitysta ei tarvita niin nostan paineet pariin baariin ja katson kestääkö systeemi. Jos jokin kohta vuotaa kunnolla niin korjaan sitten. Jos vikaa ei löydy niin menee vanha systeemi uusiksi kokonaan, ja pintavetoina!
Lähetetty: Ke Lok 24, 2007 17:09 Viestin aihe:

--------------------------------------------------------------------------------

Mulla uusittiin kattila, poltin+ muut kamat pannuhuoneesta vuonna 2002. sen jälkeen sain silloin tällöin lisäillä vettä järjestelmään. Aluksi (n.2-3vuotta) luulin järjestelmässä vuotavan vanhan putkiston /patterit, kunnes vetasin kesällä 2006 sulut kiinni ja huomasin paineiden silti tippuvan. Vika siis oli uudesta asti JÄMÄ NOVA S pannussa. Meikäläinen purkasi suojakuoret ja vika löytyi: sähköisen lämmitysvastuksen yhde oli jäänyt "löysälle" ja siitä se vuosi, tipan sai juuri ja juuri näkymään, mutta koska pannu on lämmin, niin se tippa haihtui, eikä vuoto ikinä paljastunut lattialle lammikoksi.
Puhdistin ja kiristin yhteen, kokosin suojat, (hankala purettava, ei tehty purettavaksi), ja kyllä toimii, ei tarvitse lisätä vettä kun "kaffekupillinen" vuodessa entisen ämpärillisen sijaan.

ELI:UUSIKIN PANNU VOI VUOTAA!!!!!

Tuo mun tekstini on eräästä toisesta aiheesta kopioitu, mutta laitan sen nyt sulle uudestaan, jos et ole törmännyt tekstiin aiemmin.
Koera
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Koera »

Aika pienillä paineilla ajelette. Sillon kun ostettii tää torppa, ni tuttu putkari murjas kylmänä puoltoista kiloa verkkoon, ja sen jälkeen pistettiin tulet. Paine nous jonnekkiin kahen kilon tietämille kun rupes puolentoista kilon varot tiputtelemaa. Eipä ne vanhat mittarit oikeen näytä. Jälkeenpäin aattelin että hyvä kun testas, eipä tarvi vuostolkulla ihmetellä jotain pikkutihkumisia, vaan olis sitte rysähtäny paskaks jos olis mennäksee. Nyt on paineet 0,7 ja 1,8 välillä. Kerran oon tainnu vuoden sisää pikkusen lisätä. Putket vuodelta 57.
Kari56
Jäsen
Jäsen

Hei Duppa, mullakin on Jämä Nova S. Mistä kohdasta kannattaa purkaa jos haluaa tuon liitoksen tarkastaa jos vika olisikin siellä ?

Noista paineista sen verran että kun patterit ilmaa yläkerrassa ja saa vettä tulemaan niin silloin riittää, kattilan painemittari ei ole tarkkuusinstrumentti mutta kelpaa seurantaan.
duppa
Jäsen
Jäsen

Se lämmitysvastuksen yhde on kattilaa edestä katsottuna siinä edessä olevan nuohousluukun korkeudella oikealla puolella. Sun pitää purkaa ne kuoret niin, että otat ne kannen ruuvit irti ja nostat sen verran ylöspäin, että saat sivupeltien väkäset taitettua auki. samat väkäset on kummassakin sivupellissä myös alaosassa, joten konttaamaankin pääsee, :-D , peilin kanssa. Kun hakaset on auki, niin saat sivupellit pois ja pääset oikealta syrjältä näkemään tuon yhteen.(Voi kyllä olla, että ensin pitää eriste irroittaa, en muista varmaksi, minä kun vedin lihoiksi vähän enemmän, kun en tiennyt mistä vikaa olisin etsinyt. :( ) MUISTA KYTKEÄ POLTIN SEKÄ VARSINKIN VASTUKSET JÄNNITTEETTÖMIKSI!!!!! :!: Minä kun kasailin takaisin, niin lisäsin eristettä vielä tuonne kuoren väliin, pihi kun olen :lol:
Mulla vois olla joku kuvakin tuosta ennen ja jälkeen, katsotaan osaisinko ne tänne törkätä....töllistä ainakin sain kuvan tulemaan, mutta siitä on aikaa niin paljon, ettei enää muista miten se tehtiin :shock:
duppa
Jäsen
Jäsen

http://img227.imageshack.us/img227/9259/img1842uz6.jpg

Tässä vuotavana :cry:

http://img218.imageshack.us/img218/2923/img1844mr5.jpg

Tässä putsattuna , kiristettynä ja vuotamattomana :wink:
Viimeksi muokannut duppa, La Maalis 22, 2008 11:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
duppa
Jäsen
Jäsen

No juu.....Pahoitteluni..... :oops: Ei oo tarkoitus tahalllaan tukkia tätä palstaa, tuli "pikkasen" isot kuvat :oops:
En ilkeyttäni, vaan osaamattomuuttani... :shock:
plaanaa
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja plaanaa »

Ota ne tagit [img]ja[/img] pois sieltä niin siihen jää vaan linkit mitä klikkaamalla näkee noi :wink:
Kari56
Jäsen
Jäsen

Kiitos kuvista. Saattaa jäädä kesäksi tuo korjaus kun kattila on nurkassa oikea kylki seinässä...
duppa
Jäsen
Jäsen

plaanaa kirjoitti:Ota ne tagit [img]ja[/img] pois sieltä niin siihen jää vaan linkit mitä klikkaamalla näkee noi :wink:
Kiitoksia neuvosta :-) oon vähän vihreä näissä(kin) jutuissa :oops:
duppa
Jäsen
Jäsen

No nii, oli tässä joutilasta aikaa ja piti ottaa pannusta muutava kuva, jotka voisi auttaa/helpottaa sitä yhteen kiristämistä.

Ekassa kuvassa on etulevy otettu pois. SÄHKÖVASTUKSET JÄNNITTEETTÖMIKSI :!: , jonka jälkeen poistat tuon hopean eristeen ja sen alla olevan suojapellin

http://img233.imageshack.us/img233/2108/img2862gc7.jpg

Seuraavaksi sun tarttee irrottaa vastuksen piuhat, (merkkaa/valokuvaa ne, ettet sekota niitä), jonka jälkeen voit poistaa pohjapellin, jonka jälkeen, EHKÄ pääset näkemään vuotaako yhteesi ts. onko se saman näköinen kuin tuo minun oli.

Tässä kuvassa päälipelti poistettu vasemmasta alareunasta ja vastuksie piuhat näkyvissä, mutta pohjapelti paikallaan, koska piuhat ovat edessä.

http://img233.imageshack.us/img233/6527/img2861hg9.jpg

Lykkyä pyttyyn, toivottavasti olisi "vain" tuo vika... :razz:
Kari56
Jäsen
Jäsen

Eipä ollut mulla sama vika, kuivaa ja puhdasta. Onkin kyllä jo vanhempaa mallia Nova S mutta kuitenkin. Kiitos ideoista, jatkan kesällä.
duppa
Jäsen
Jäsen

Kari56 kirjoitti:Eipä ollut mulla sama vika, kuivaa ja puhdasta. Onkin kyllä jo vanhempaa mallia Nova S mutta kuitenkin. Kiitos ideoista, jatkan kesällä.
Koita nyt kuitenkin vielä sitä, että laitat sulut kiinni patteriverkoston lähtö- ja paluupuolelta ja katsot laskeeko pelkän kattilan paine.
Itse tein näin ja silloin huomasin , että kattila vuotaa, koska paine laski silti vaikka näytti pelkkän kattilan paineen patteriverkosto irtikytkettynä. Sitäpaitsi se paine laskee tällöin paljon nopeammin, koska tavallaan vain pelkän kattilan vesi on paineistettu, eikä mukana ole verkoston vesitilaa, joka toimisi paineakkuna.
Tämä kokeilu kannattaa tehdä kyllä hieman lämpimämmällä kelillä, ellei sitten ole jotain lisälämmön lähdettä. :-)
Vastaa Viestiin