Taloa ostamassa, mitä remontille hintaa?

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?
whiski
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja whiski »

Olen kanssasi maalari aivan samaa mieltä noista lattialankuista ja monesta muustakin mitä kirjoitat. Monessa asiassa voi säästää, jos siihen säästämiseen on mahdollisuus.

Tarkoitan tällä sitä, että onko sinulla mahdollisuus hankkia valmiiksi vanhaa puutavaraa, lautaa , lankkua, paneelia jne, jos asut kerrostalossa ja olet ostamassa esm rtm, johon pitää päästä muuttamaan mahdollisimman pian ja se ei ole siinä kunnossa, että perhettä sinne voisi viedä? Tämä on vain karrikoitu esimerkki mahdollisesta tilanteesta, jossa ei ole mahdollista säästää niitä vääntyneitä nauloja ja hakea sieltä olemattomasta tallista olemattomia tarvikkeita.

Ei aina kannata ottaa sellaista asennetta, että jokaisella on kaikkia tarvikkeita hyllyt täynnä, ei muuta kuin valitsee sieltä sopivan. :cool:
Wanha wirttynyt Whiski

Jollet tiedä, ymmärrä tai osaa ole edes hauska tekemällä itsesi naurettavaksi, joten
tervetuloa Suomen pelkokertoimeen, tänään vuorossa Kotikokin erikoinen!
maalari
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja maalari »

whiski - kiitos :wink:

jos tarkoitat että mulla on joku k-75 navetassa niin erehdyt kyllä,
mutta jos tarkoitat että onko siellä joku pellin pala mistä leikkaan ja taivutan ja vaikka taon tarvitsemani, niin saattaa olla..

tai sitten vanha ikkunan karmi mistä saan korjaus tarpeet toiseen ikkunaan, jos ymmärrät..

voin kertoa sinulle siitä että kun muutetaan jonnekkin sinne minne ei olisi voinut perhettä viedä..

mistä aloitan ? ensimmäisenä talvena -10 pakkasta eteisessä (missä myös wc) reilut kaksi vuotta ilman vettä (vesi haettiin 30-50km päästä)..
pyykin pesut missä milloinkin, suihkut tarpeen mukaan vaikka rännin alla..

niin ja neljäntenä vuotena saatiin keittiöön vesi ja samalla myös loppui vessan pönttöön veden kanto... ei ollu sähköö kuin nimeksi, elämää kivikaudella ja noi tuli yllätyksenä ( siis ei tietoinenen valinta) kyl tiedän kurjuudesta jotain :wink: tästä vois kirjoittaa kirjan mut olkoon :lol:

ps. mitä ne siellä nokialla valiiti ?

ja ei oo piikittelyä tämä..

ja siitä kuinka sitä remontti tarpeistoa kerätään pikku hiljaa 0-budjetilla

kaikkea ei pidä saada heti, osaa pitää ennakoida asioita ja käyttää mielikuvitusta ja uskoa huomiseen :lol:

Niin mä oon se karrikoitu esimerkki ja ylpee siitä :wink:
Maaseutu huutaa kurkkunsa käheäksi, PERINNETTÄ PRke:les

T:R
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

Re: Kaikki tyylillään

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta »

cctimpa kirjoitti: Tällä foorumilla on kaiketi kaksi koulukuntaa vahvasti edustettuna. Ensimmäinen haluaa tehdä kaikki itse ja "kunnioittaa" vanhaa, mitä se nyt käytännössä tarkoittaakin. Remonttitarpeet kierrätetään viimeistä naulaa myöten ja ilmeisesti kustannustehokkuus menee välillä varsinkin ulkonäön ja jopa käytettävyyden edelle.
....

Vanhan "kunnioitus" tosin riippuu siitä puhutaanko talon/miljöön hengen säilyttämisestä vai siitä, että esim. vanhat epäkäytännölliset keittiönkaapit hiotaan ja maalataan vain siksi koska ne ovat vanhoja.
Ehkä tähän vähän tarkennusta. Kustannussäästö on verrattain harvoin syynä tuohon "vanhan kunnioittamiseen" tai rakennusosien kierrättämiseen. Ei sen takana ole saituus tai köyhyys, vaan ymmärrys siitä että 50 tai 100 vuotta sitten tehtyjä asioita ja esineitä ei enää tehdä. Vaikka kaupasta kuinka saisi uuden ja saman toiminnon tekevän tuotteen, niin se ei ole sama asia.

Loppujen lopuksi on hyvin usein halvempaa remontoida uusilla, moderneilla massatuotteilla sen sijaan että metsästää vanhoja rakennusosia tai vanhan mallin paneliprofiileja, perinnemaaleja ja teetettyjä rakennusosia. Toisten mielestä se on siltikin tärkeää.

Jees, tämä vain välihuomautuksena. Jatkakaa! :-D

Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
maalari
Jäsen
Jäsen

huhtapa osasi kääntää tuon suomeksi :lol:

Mulla on silloin tällöin vaimon pikku veli auttamassa ja sille on kiva havainnollistaa asioita esim puun laaduista..

tässä tämä x- vahvuinen uusi puu, sahaa se poikki..
tässä tämä karmean näköinen vanha vastaavan vahvuinen ja puoliksi laho ikkunan karmi... sahaa se ehjästä kohtaa poikki..

ja taas kaveri ymmärtää miksi tehtiin siitä joku korjaus pala jonnekkin..

tuo nyt oli vain havainnollinen esimerkki, mutta se on ihan sama tehdäänkö katto listoja, jalka listoja ,,, ne kaikki pystyy tekemään aina itse.. joko jostain vanhasta listasta tai sitten ihan vaan muusta puusta..

olen ja käytän vaan aikaa aika paljon materiaalien hankkimiseen..

(ei ole elämän tehtävä)

tyyliin joku purkaa talon uuden tieltä... totta kait lähen myös purkamaan,
jos näen että sieltä vois jotain tarpeellista löytyä) se on mun k-75 :lol: mut vaivaa pitää nähdä, eikä se siihen lopu..

koska sitten niistä laatu tavaroista pitää osaa tehdä jotain itselle sopivaa

toi huhdan teksti kyl veti sanattomaksi (vaikka se onkin melkein insinööri ) :lol:

whiski
Jäsen
Jäsen

Olen taas kanssasi samaa mieltä tuon Pekan kirjoituksesta, hän osaa sanoa asian fiksusti, eikä tökkäisemällä, kuten meikäläiseltä tahtoo tulla, vaikka kuinka yritän pahimpia siivota.

En minäkään,vaikka se ehkä kirjoituksista tuntuu, että olisin aina uudistusten kannalla, niin sitä ole silloin, kun se on pelkästään uudistamista uudistamisen vuoksi? Kannatan kyllä korjaamista ja uudistamista, kun siihen on selkeä tarve esm lvi ja sähköt. Sekä perheen tilanteen takia joudutaan rakennusta uudistamaan. Jokainen tekee sen työn sitten sillä pieteetillä, kuin haluaa, enkä siihenkään puutu, mutta laadusta en haluaisi kenenkään tinkivän.
Wanha wirttynyt Whiski

Jollet tiedä, ymmärrä tai osaa ole edes hauska tekemällä itsesi naurettavaksi, joten
maalari
Jäsen
Jäsen

mä tiiän :lol: perustetaan tuommoinen käännös apu (huhdan) siis tarvittaessa pekka tulee ja kääntää suomeksi

eli niin kuin itse.. yritän muutamalla sanalla töksäyttää vaikka asiaa voisi olla kirjan edestä,, mut sitten apuun huhdan taika nappula ja alle tulee kuin itsekseen juurta jaksain asian ydinkin mukaan :lol: :lol: :lol:

maalari
Jäsen
Jäsen

whiski -Ei aina kannata ottaa sellaista asennetta kirjoitit,

otin sen tuossa aikaisemmin itselleni tarkoitettavaksi... yritin sitä perustella saamatta siihen vastausta.. :cry:

vpaasiki
Uusi jäsen

Viesti Kirjoittaja vpaasiki »

Moi!

Itse kohta vuoden taloa remontoineena esiytetty kustannusarvio ei ole nykyhinnoilla mitenkään yliarvioitu varsinkin jos on tarkoitus teettää remonttia ulkopuolisilla.
Itse olen tehnyt kaiken muun paitsi sähkötöitä ja silti remonttiin on mennyt euro poikineen.
Esitetyssä kustannusarviossa sähkötöiden osuus on mielestäni alakanttiin, sillä jos sähköt uusitaan kokonaan niin esittämäsi kustannusarvio 5000 EUR ei riitä.
Itselläni meni keskikerroksen (n. 70 m2) sähköt täysin uusiksi ja taisi tulla makasamman yli 5000 EUR siitäkin huolimatta, että vedin itse kaapelit, asensin rasiat yms. ja sähkäri kävi vain tekemässä kytkennät. Tosin itselläni tuli uusi seinämittauskeskus ja sisäkeskus jotka nostivat kustannuksia.
Em. tavalla työn osuudeksi jäi noin 15 - 20 % lopun mennessä materiaaliin.
Lisäksi kaikessa muussa materiaalivalinnat ratkaisevat paljon, hyvänä esimerkkinä parkettin hintahaarukka reilusta paristakympistä aina kahdeksaankymppiin / neliö.
maalari
Jäsen
Jäsen

Niin kaikki on suhteellista, itse sähköistin 3 kerrosta (siis en itse kytkenyt / suunnitellut).. pääkeskus ja pari sisäkeskusta, käyttäen maadoitetuissa rasioissa renovaa ja kytkimet sikamaisen hintaisia (rakennus apteekin) kytkimiä, johdot mplm ja laadussa ja tarvikkeissa ei pihistelty,, hintaa arviolta 3000-4000 (niin ja siinä oli allergia ystävälliset patterit mukana) ?? saattolämmityksiä yms yms ja tämä olikin äärettömän kallis remontti :shock:

Tulevaisuuden varuksia tehtiin ja missään ei tosiaan pihistelty.

En tarkoita kuitenkaan että tuohon hintaan onnistuu saamaan...

whiski
Jäsen
Jäsen

maalari kirjoitti:whiski -Ei aina kannata ottaa sellaista asennetta kirjoitit,

otin sen tuossa aikaisemmin itselleni tarkoitettavaksi... yritin sitä perustella saamatta siihen vastausta.. :cry:
Ai juu :oops: Olin ymmärtävinäni että sinulla on melkoiset varastot ja et oikein hyväksy muuta kuin vanhoja perinne ratkaisuja? Se että sinulla on hiton paljon hyvää ja asiallista tekstiä, niin se tulee kuin minultakin, vähän särmikkäästi ja siihen kun sitten vastaa toinen särmikäs, niin siinä voi tulla vähän virhelausuntoja joukkoon, tai ainakin väärin ymmärryksen mahdollisuus.

Nyt sitten suomeksi tuo alkuperäiseen ajatukseen. Se ei ollut yksin sinulle, vaan ihan myös yleisesti ajatellen, että ei kaikilla ole valmista varastoa, mistä ottaa. Rtm talon ostajina kun on myös ihan aloittelijoita ja joiden maailmaan ei ole vielä kuulunut vanhan rakennustarvikkeiden hamstrausta. Tähän vanhan korjaamiseen pieteetillä täytyy oppia ja kaikilta se ei edes onnistu. Siis se ei ollut moite sinulle ja tavaroillesi, sillä onhan minullakin paha tapa kerätä toisten poishylkäämää rakennustarviketta.
Wanha wirttynyt Whiski

maalari
Jäsen
Jäsen

Niin ja tuo on oikeastaan yksi niistä syistä miksi saatan kirjoitella..

Antaa ajatuksen aihetta, että aina ei tarvitse maksaa että saa priimaa..

Antaa ajatuksen aihetta, että aina ei tarvitse maksaa että saa korjattua...

Antaa ajatuksen aihetta, että se ei ole niin vakavaa miltä se näyttää...

Antaa ajatuksen aihetta koostumuksista ja valmistuksesta ja tuotteen turvallisuudesta..

Antaa ajatuksen aihetta siitä että tänään on muuten PERJANTAI ! :cool:

Vastaa Viestiin