mahtaako tuo ramin kertoma esimerkki aiheutua siitä, että putki on vedetty hyvästi kiinni johonkin kovaan matskuun, josta ääni etenee taloon ? itse ajattelin kyllä käyttää jos minkälaisia vaimentimia tuossa putken kiinnityksessä, juuri tuosta syystä. 70-luvun talossa pitkään asuneena olen ymmärtänyt, että kun putki on kauttaltaan betonissa (siis muoviputki), niin kusenlorina kuuluu ihan joka paikkaan talossa. siksi ajattelin tehdä sen eritavalla. Esim. pannan ja putken väliin solumuoviluiskat ?
H
Viemäröinnistä.
- rautarunnari
- Jäsen

-
?keskellä kämmentä
- Jäsen

En ole tehnyt tarkempaa akustista analyysiä virtsapisaraiskemän aiheuttamasta värähtelystä PVC-putkessa, vakaa veikkaus rautaputken eduksi on massa joka vaikuttaa kaakkatorven ominaisvärähtelytaajuuteen. Tämän tutkimiseksi pitäisi tietysti mitata iskemän aiheuttaman äänen taajuus ja tutkia onko se lähellä viemärimateriaalin ominaisvärähtelytaajuutta.
Veikkaisin kuitenkin että väliseinärakenteen sisälläkulkevan muoviputken hälyäänet voisi hiljentää ihan vaan sullomalla kutteripurua sopivan tiukasti muoviputkea vasten koko rakenteen mitalta siten että putken värähtely vaimennetaan eristemateriaaliin. Jos plastiikkaputki asennetaan sisältä vaimentamattomaan, avoimeen koteloon niin epäilen kiinnitysten vaimennuksen tehoa resonanssin estämiseksi, oli se miten vaan toteutettu.
Minä tekisin koko viemäröinnin uudella rautaputkella jos vanhasta on jostain syystä ihan pakko luopua.
-Rami
Veikkaisin kuitenkin että väliseinärakenteen sisälläkulkevan muoviputken hälyäänet voisi hiljentää ihan vaan sullomalla kutteripurua sopivan tiukasti muoviputkea vasten koko rakenteen mitalta siten että putken värähtely vaimennetaan eristemateriaaliin. Jos plastiikkaputki asennetaan sisältä vaimentamattomaan, avoimeen koteloon niin epäilen kiinnitysten vaimennuksen tehoa resonanssin estämiseksi, oli se miten vaan toteutettu.
Minä tekisin koko viemäröinnin uudella rautaputkella jos vanhasta on jostain syystä ihan pakko luopua.
-Rami
On muoviputki ylhäältä alas asti.
keskikerroksessa koteloinnin sisällä vaatehuoneessa, putki kääritty villaan rautalangan avulla. En ole lorinoita huomannut.
Kellarissa pesuhuoneen nurkassa harkkomuurauskoteloinnissa ja villaan käärittynä. Ei kuulu käytännössä mitään.
Näitä muovisysteemejä on helppo rakentaa itse...
keskikerroksessa koteloinnin sisällä vaatehuoneessa, putki kääritty villaan rautalangan avulla. En ole lorinoita huomannut.
Kellarissa pesuhuoneen nurkassa harkkomuurauskoteloinnissa ja villaan käärittynä. Ei kuulu käytännössä mitään.
Näitä muovisysteemejä on helppo rakentaa itse...