Alapohjan tuuletuksesta taasen

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?
Vastaa Viestiin
nelssoni
Jäsen
Jäsen

Alapohjan tuuletuksesta taasen

Viesti Kirjoittaja nelssoni »

Morjesta!
Meitin mökin rossipohjan tuuletusaukot on varustettu puisella "kannella, jossa on noin 10 reikää porattuna per luukku?
Reikien koko on 14 mm.
Tuuletus aukkoja on noin 90 neliön alalla 6 kpl.

Eipä tullut edelliseltä omistajalta kysyttyä onko hän ne siihen installoinut.
Puutavara rossipohjassa jämäkässä kunnossa ja sorat siellä kuivat.

Ei varmaan nuo reijitetyt luukut kumminkaan hyvä idea... kärsii tuuletus varmaan aikalailla.

Onkos kukaan muu törmännyt samanlaiseen ratkaisuun?

Ja oiskohan jämäkkä ratkaisu laittaa alapohjaan langaton kosteusanturi niin pääsis seuraamaan helposti sen sielunelämää.
bcmikak
Jäsen
Jäsen
Viesti:

juu, anna reikä luukkujen olla

Viesti Kirjoittaja bcmikak »

Reiìtys on ihan ok. Nyt alapohja tuulettuu läpi vuoden koko ajan jotenkin ja kissat yms. eläjät ei pääse "pesimään" talosi alle.
Aika on rahaa ja aikaa minulla ei ole....
punny
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja punny »

Itse väsäilin puista sellasen kehikon jossa hyttysverkko välissä ja sen lykkäsin kissanluukkuihin, ni ei mäne elukat sun muut sinne ja ilma kulkee hyvin. Ja nyt talveksi leikkaisin finnfoamista palat sinne niin ei kylmä ilma mene permannon alle, on kyllä auttanut huomattavasti. Kahden huoneen lattiat kyllä täytyy nostaa silti ylös ja purua lisäillä ja tarkastaa muutenkin mikä on meininki.
esapet
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja esapet »

Ainakin hiiret menevät leikiten 14mm raosta. Kyllähän tuo ratkaisu tuuletustehoa alentaa merkittävästi, mutta eri asia sitten on tarvitaanko sitä lisää. Itse laittaisin reikiin seulaverkkoa n. 7mm silmäkoolla.
whiski
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja whiski »

Kannattaa sitten huomioida kosteustasapaino, ettei tule ikäviä yllätyksiä, kun kesän korvalla kosteusprosentit on 80 ja yli :cry:
Wanha wirttynyt Whiski

Jollet tiedä, ymmärrä tai osaa ole edes hauska tekemällä itsesi naurettavaksi, joten
tervetuloa Suomen pelkokertoimeen, tänään vuorossa Kotikokin erikoinen!
Hirsisalvos
Uusi jäsen

Viesti Kirjoittaja Hirsisalvos »

leikkaisin finnfoamista palat sinne niin ei kylmä ilma mene permannon alle, on kyllä auttanut huomattavasti
Mä olen ymmärtänyt varmastikin jotain väärin,
kun olen kuvitellut, että alta tuulettuvan rossialapohjan
tulee olla tuulettuva ympäri vuoden?

Ei kain noita tuuletusluukkuja ole suositeltavaa tukkia talveksi?
Olen nähnyt yhden rossipohjan joka oli täysin laho tuuletusluukkujen kiinni pitämisen vuoksi.

Kuinkas tämä asia nyt ihan oikeasti menee - kun itsellä on asiasta vain "mutu"-tuntuma?

En asu itse rossipohjatalossa, mutta aihe kiinnostaa noin yleisesti.
Hep
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Hep »

Hirsisalvos kirjoitti:Mä olen ymmärtänyt varmastikin jotain väärin,
kun olen kuvitellut, että alta tuulettuvan rossialapohjan
tulee olla tuulettuva ympäri vuoden?

Ei kain noita tuuletusluukkuja ole suositeltavaa tukkia talveksi?
Tuolla ainakin on aiheesta vatvottu: http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic.php?t=2337
jmattis
Moderaattori
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja jmattis »

Otetaan kertauksena, kun asia taas nousee esille:

Rossipohjan tuuletusluukut saa pitää auki ympäri vuoden, jos haluaa. Siitä ei yleensä ole haittaa, ja tuuletus tehostuu.

Jos talossa kuitenkin on kylmät lattiat, tai jollain vesiputkella kellarissa jäätymistaipumuksia, tai muuta vastaavaa, niin kissanluukut voi sulkea talviaikana.
Vanhan kansan säännön mukaan kiinni kun järvet jäätyy, auki kun ne sulaa - ja tää on hyvä sääntö, se ottaa reaalimaailman huomioon.
Uudempi nyrkkisääntö on että luukut kiinni kun talvirenkaat autoon, auki kun kesärenkaat - mutta esimerkiksi tänä talvena meillä ei vielä ole suljettu luukkuja lainkaan: oikea talvi ja rengasmääräykset ei synkkaa.

Nuo originaalin kysyjän reikälevyt on jonkun kompromissiajattelua, voi olla vaikka että on naapurin kissat käyneet teidän kellarissa. Ne pienentää tuuletusvaikutusta aika paljon, kannattaa vaikka vaihtaa verkkomalliin.

Ja: suurempia ongelmia tulee jos luukut unohtuu kiinni kuin siitä että ne on aina auki.
whiski
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja whiski »

Kun tuota lukee, niin jää vähän miettimään asiaa? Kun kyse on alapohjan kosteusprosentista, niin silloin pitää huomioida myös ulkoilman kosteusprosentti ja se on tällaisena talvena hyvin suuri, kun ei ole ollut kuin märkiä vesikelejä. Ja kun nyt on pitänyt luukut auki, niin se kosteus mikä on ollut ulkona, niin on taatusti myös kellarissa ja ilman lämmön nousun myötä sinulla on siellä hyvät olosuhteet homesieni-itiöille :wink: Maan lämpö on siellä juuri ja juuri ehkä plussan puolella, eli jos ei ole ulkopuolella routaa, niin ei sitä sisäpuolellakaan, noin niin kuin karrikoidusti voi sanoa, mutta kylmää siellä on ja kosteaa...
Wanha wirttynyt Whiski

Jollet tiedä, ymmärrä tai osaa ole edes hauska tekemällä itsesi naurettavaksi, joten
tervetuloa Suomen pelkokertoimeen, tänään vuorossa Kotikokin erikoinen!
esapet
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja esapet »

Vähintäänkin kaksipiippuinen juttu tuo kosteus rossipohjassa. Periaatteessa jos ulkopuolinen kostea ilma on lämpimämpää kuin ryömintätilan lämpötila, on sen suuntaus tuuletusaukoista sisäänpäin ja tällöin liian suuret reiät voisivat olla jopa haitaksi. Mutta toisaalta näin kevät aikaan maa on paikka paikoin hurjan vetistä (kapillaarinen nousu, pohjavesi, sulamisvedet), mikä taas saattaa vaatia rossipohjalta tehokkaan tuuletuksen. Ja sitten taas esim. tyypillisin rossipohjan lahottaja, lattiasieni, ei vaan yksinkertaisesti elä kunnolla tuuletetussa ryömintätilassa.

Näin ollen itse kallistuisin mieluummin "ylitehokkaan" tuuletuksen puolelle, vaikkei sekään täysin optimaalinen ole. Paras turva rossipohjalle lienee talo, joka on rakennettu oikealle paikalle....
nelssoni
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja nelssoni »

Joo jäi laittamatta, että meitin talo on pitkälti kallion päällä.
Ja noissa luukuissa on sen reijitetyn luuukun alla tersäverkko.

Oisko ollu joskus niin että se verkko on siinä kesäkäyttöä varten ja
luukku talvea varten?

Ja nyt talon edellinen omistaja joka ehti asua talossa muutaman vuoden ois jättäny sen luukun siihen koko ajaksi, koska ostettiin talo syyskuussa ja nuo luukut oli jo silloin paikallaan.
Tomppa
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Tomppa »

nelssoni kirjoitti: Oisko ollu joskus niin että se verkko on siinä kesäkäyttöä varten ja
luukku talvea varten?
Todennäköisesti näin.
Jos se olis helppoo,olisin tehnyt sen jo.
punny
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja punny »

Itse tuota asiaa niin järkeilin että jos pari kuukautta pitää luukkuja suljettuna niin ei sillä luulisi olevan niin suurta vaikutusta vielä että rossipohjat ehtisivät mädäntyä. Maasta varmastikin kosteutta sinne jonkun verran kertyy, kun tuntuu lattiat sen verran kylmiltä paikotellen että lämpöhävikkiä taitaa olla.
Yks vaihtoehto olis tietty juuri tuo topikin aloittanut viesti jossa on talveksi pienet reiät tehty, jotta edes jonkinlainen ilmanvaihto saadaan aikaan.

Tuossa ohimennen kun on naapureiden tuuletusluukkuja katellu niin tukkeessa on hyvin pitkälti kaikilla, enemmän tai vähemmän.

Paras apu kylmään lattiaan on ollut kyllä lampaan villasta tehdyt tossut, meikäläisittäin "huttuset"
Vastaa Viestiin