Edullisin lämmitysenergian lähde vuonna 2010

Keskustelu lämmitysjärjestelmien valinnasta ja huollosta, ilmanvaihdosta, putkisto- ja sähköremonteista ja muusta näihin liittyvästä.

Edullisin energian lähde

Äänestys päättyi Ma Touko 12, 2008 10:57

Suorasähkö
4
4%
Lämpöpumppu
10
10%
Öljy
1
1%
Pelletti / hake / puu
28
28%
Kaukolämpö
11
11%
Aurinkoenergia yhdistettynä johonkin
15
15%
Kahden tai useamman hybridi
28
28%
Muu. Mikä?
4
4%

Ääniä yhteensä: 101

Pasil
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Pasil »

Taitaa edullisin muoto olla vieläkin legendaarinen "ilmaiset puut" ;)
januski
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja januski »

miten ois vety joka tuotetaan aurinko- ja tuulivoimalla? :roll: tai sitten ihan nestemäisenä tuotuna öljyn tapaan... :razz:
ja mistä tietää vaikka fuusio tekniikassa tulisi yllättävä läpilyönti jo huomenna, mene ja tiedä... :-)
Tosin unissani näin lämpöpumppu uutuuden PLP:n joka pumppaa loka-säiliöstä lämmön :? heh heh :oops:
Ja onhan niitä mahdollisuuksia vaikka mitä tulevaisuudessa, mutta varmaa on se että valtio kyllä tulevaisuudessakin osaa verottaa lämmöntuotantoa jollakin tavalla.Maksetaanhan sähköstäkin sähköveroa, ALV:ia menee vissiin kaikesta paitsi ilmasista puista :shock: , öljyn haittavero, jne...

Mutta minä pitäydyn tässä nestemäisessä lämmityksessäni ainakin 2020, katsellaan mitä sitten tarttee tehrä. Pellettiin en vaihda ,johon syynä laiskuus ja vapon pelottava monopoli.
Ja yksi asia mitä en ymmärrä, miksi ihmeessä öljylämmitys halutaan kuopata, pienet päästöt ,hyvä hyötysuhde, tosi yksinkertainen käyttää. Asia taas tainnu mennä tuolla päättäjätaholla vähän ööveriks, eli vahdataan vain jotain tiettyä päästö osaa ja ollaan täysin unohdettu tarkastella muita arvoja. Savussa kun on muutakin kuin hiilidioksidia ja pienhiukkasia.... :twisted:
ai.. pohdiskelin jos 200 000 öljylämmitys taloutta jättäis öljyn pois ja lämmittäs sähköllä ja sattus vielä -20C pakkaskuukausi kohdallensa, niin paljonko ne varavoimalat joita tarvitaan tuon sähkömäärän tuottamiseen tuottavat saasteita ilmaan verrattuna 200 000 öljykattilaan...?

äh menee vaikeeks, jos menis vaan nukkuun :-D mut jos joku osaa/haluu/viittii laske suuntaa antavaa moisesta niin kertoilkoon mullekin :cool:
Ketsuppitahra
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Ketsuppitahra »

Bioöljystä on nyt vissiin kohkattu jo 10 vuotta (ei tarvis vaihtaa olemassaolevaa laitteistoa, yhden osan vaihto piisais, ois niin halpaa ja ekologista jne jne) mutta kun ei vaan kukaan myy sitä bioöljyä. Tätä mä ihmettelen. Jos se on niin helppoa ja kivaa niin miksei sitä sitten saa mistään?! :?:

Monenlaista tutkitaan kyllä (mm. vetyä), nostan hattua sille porukalle. Harmi vaan että tuo tutkimus on niin pitkäjänteistä ja kestää kauan ennenkuin saadaan noita uusia ja mullistavia ratkaisuja kuluttajamarkkinoille. Ja voi tietenkin olla ettei niistä ikinä saada toimivia (=riittävän edullisia tai käytännössä toimivia).
Santeri
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Santeri »

Ketsuppitahra kirjoitti:Monenlaista tutkitaan kyllä (mm. vetyä), nostan hattua sille porukalle. Harmi vaan että tuo tutkimus on niin pitkäjänteistä ja kestää kauan ennenkuin saadaan noita uusia ja mullistavia ratkaisuja kuluttajamarkkinoille. Ja voi tietenkin olla ettei niistä ikinä saada toimivia (=riittävän edullisia tai käytännössä toimivia).
Ettei olisi ollut viikonloppuna hirvensalossa joku kehittämässä sitä vety lämmitystä :lol:
http://www.turunsanomat.fi/kotimaa/?ts= ... :0:0:0:0:0:

P.S. Biopolttoaineet tosiaan loistavat poissa olollaan, välillä pullahtavat pintaa ja joskus ovat kadoksissa pitkään. :?
januski
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja januski »

Samaa olen pohtinut, eli miksei sitä biolöpöö saa mistään... niitä ns. "puhtaampia" öljyjänsä kauppaavat mieluummin. Lieneekö syy siinä että jos tupaöljyn myynti loppuisi niin jäisi liikaa kevytlöpöö käyttämättä? :shock:
eli kun maantiekulutus dieselin osalta nousee tarpeeksi niin sitten vasta aletaan kauppaamaan oikeita bioöljyjä :?: RME XME???
Tietenkin se bioöljyn tekeminen on kalliimpaa, mutta eiköhän se hintataso jo kohta saavutetakin. Itse ainakin olen valmis ottamaan bioöljyn nopeastikin käyttöön, kun sitä tulee markkinoille tarpeeksi. Ja jos näyttää että maaöljyn ja bioöljyn väliin jää hinta kupla, niin se tarvii vain varrota sähkövastuksien kera +muiden härveleiden, mikäli niitä tulee hommailtua :cool:

tässä muuten: http://server.kopteri.net/~ae-2354/cora ... tykyla.pdf
ja jos joku ei tiedä: http://www.efda.org/multimedia/download ... fi_web.pdf
Jokapaikanhöylä
Jäsen
Jäsen

Kaksi tai useampi

Viesti Kirjoittaja Jokapaikanhöylä »

Veikkaisin kahden tai useamman muodon hybridin olevan edullisin. Maaseudulla asuvana en voi äänestää kaukolämpöä, vaikkakin paikkakunnalla sellainen kyllä on, liittymiskustannukset näet.. Toisekseen pitäisi rakentaa myös eskuslämmitysverkosto jne.

Eli siis ainakin tässä tapauksessa veikkaisin puulämmityksen (perinteiset uunit ja klapit) yhdistettynä varaavana toimivaan sähköön (lattialämpö & käyttövesivaraaja) ja mahdollisesti joskus täydennettynä käyttöveden aurinkokeräimellä + jollain muodolla toteutettuna uuneihin/hormistoon liitettävällä (varaavalla) sähkövastuksella.
"Köyhän pitää osata kaikkea.."

"Älä koskaan tee tänään sitä, minkä voit jättää huomennakin tekemättä.."

"Ole säästäväinen, säästä itseäsi.."
tuuma
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tuuma »

Aurinko on mielestäni hyvä vastaus, sillä sieltähän energia jokseenkin kaikki on peräisin tavalla tai toisella...

Aurinko yhdistettynä vesikiertoiseen lattialämmitykseen on tehokkainta mutta vaatii tietty näihin rm-taloihin melkoisia muutoksia. Kellaritilat voisi olla hyvä idea muuttaa mutta ei tietenkään lautalattioiden alle, kun ovat muutenkin mukavia ilmankin ja puu ei kovasta lämmöstä oikein pidä. Kyllä aurinkokeräimillä saa ainakin kellarin lattiat lämmitettyä ja koko käyttöveden kesäkuukausina ja kevät ja syksykaudellakin voi käyttää veden esilämmitykseen.

Ollaan laittamassa tähän omaan rmt:hen systeemiä, johon tulee aurinkokeräimet (tyhjiöputki), ilma-vesilämpöpumppu (sellainen, johon ei tarvita kylmäasentajaa, koska siihen liitetään lämpöjohtoputket suoraan) ja sitten jätetään vanha vuoden 1974 kaksoispesäkattila puhisemaan koville pakkasille (niin kauan kuin sattuu vielä toimii) ja kun öljy loppuu niin menee sähkövastukset päälle. Ajattelin laittaa tänne sivuille lisäinfoa kun systeemi on joskus kasassa, jos joku muukin haluaisi askarrella jotain energialaskun eteen.
ian_rush9
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja ian_rush9 »

Onkos kenelläkään vielä kokemuksia aurinkokeräimistä? Itsekkin muuttamassa lämmitysjärjestelmää, vielä ei vain tiedä mikä olisi se oikea :shock:

Lämmintä tilaa on n. 150 neliötä ja kaksi asukkia ja öljylämmitys viettää pyöreitä vuosia toukokuussa, joten rahaa menee varmasti.

Tuntuu siltä, että eräs öljy-yhtiö maksaa johdolleen hyvät optiot jo meidän vuosikulutuksella.
V6
Uusi jäsen

Viesti Kirjoittaja V6 »

Joku kirjoitti tuossa että "rajoittamaton puun pienpoltto
pääasiallisena lämmönlähteenä tullaan kieltämään".
En sitten tiedä mitä se rajoittamaton kirjoittajan mielestä
tarkoittaa, mutta puun polttoa ei tulla kieltämään, päinvastoin
sitä tullaan suosimaan tulevaisuudessa.

Pienkiinteistöjen puukattiloille ja takoille tullaan sensijaan antamaan
tiukat päästörajat.
Eli ei saa polttaa enää puita 60-luvun yläpalokattilassa
vaikka miten olisi ilmaiset puut ym....

Itse hommasin tänne kehä kolmosen luokse vuosi sitten
Jämä Nature alapalokattilan.
Ei savua, ei päästöjä.
Palaminen on niin puhdasta kuin se nyt vaan voi olla.
pvalila
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja pvalila »

V6 kirjoitti:Joku kirjoitti tuossa että "rajoittamaton puun pienpoltto
pääasiallisena lämmönlähteenä tullaan kieltämään".
En sitten tiedä mitä se rajoittamaton kirjoittajan mielestä
tarkoittaa, mutta puun polttoa ei tulla kieltämään, päinvastoin
sitä tullaan suosimaan tulevaisuudessa.
Se joku taisin olla minä. Luulisin tarkoittaneeni rajoittamattomalla rajoittamatonta: puuta saa polttaa kuinka usein vain, kuinka paljon vain, kuinka märkänä tahansa, millaisella härvelillä hyvänsä ja millaiseen asuun pukeutuneena tahansa. :-D

Jos tuo sinun kattilasi edustaa parasta tasoa mitä nykyisin on saatavilla niin tulevaisuudessa se saattaa edustaa alinta hyväksyttävää tasoa. Lisäksi päästöjen jatkuva seurantamittaus saattaa tulla pakolliseksi ja todennetun saastutuksen mukaan saattaa tipahtaa vielä verokin maksettavaksi (ohjaamaan kuluttajaa mahdollisimman laadukkaan puutavaran polttoon).
Pitkä
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Pitkä »

Pusuri kirjoitti:Minä kyllä pelkään pellettiä. Haiskahtaa kovin kepulaiselta tuetulta systeemiltä. Kunhan vihreät hiffaavat, että maaperä köyhtyy, kun kannot revitään juurakoineen irti rikastumasta lahoamalla maaperää, loppuu pelletti kuin seinään. Pelletin valmistuksessa tarvitaan konesuoritetta, suurta puristustehoa ja paljon lihasvoimaa kuljettamaan se pannuun. Lisäksi syntynyt tuhka pitää poistaa ja nuohota hormit aika usein. Tällainen askarruttaa minua?
Näin se on. Pelletti tuskin on edullisinta v2010. Itse olen jonkinlaisen aurinkokerääjän kannalla. Aurinko ei ainakaan vielä lakkaa paistamasta.
Rakennusmetsuri
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Rakennusmetsuri »

Tästä ei ole kuin pari viikkoa kun luin (en muista mistä) tyypistä,
jonka 100 m2 talo lämpesi ostetulla turpeella.
Kehui lämmityskustannusten olevan vuositasolla noin 300-350 euroa.
Mulla ei ole hajuakaan turpeen hinnasta, mutta jos tuo pitää paikkansa, niin on kyllä vahvoilla tässä äänestyksessä.
rmt-57
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja rmt-57 »

Pelletti loppuu kuin seinään sillä hetkellä kun öljylämmittäjät alkavat käyttää sitä. Mielestäni se on huijausta, että kaikki tulee "puuteollisuuden sivutuotteena" kun jo nyt käytetään kuoripuuta valmistukseen. P*ka on jätettä ja eu-direktiivi kieltää jätteen käytön raaka-aineena. Kattelkaapa pellettifoorumilta miten ruåtsissa on käyny pelletin kanssa? Säännöstelyä.
Itse juuri tilasin vettä lämmittävän ilpin & 500l varaajan+ vesikiertoset patterit suorasähkötalooni. Ja miksei kaukolämpö olis hyvä jos se lämpö tulis teollisuuden sivutuotteena eikä polttamalla jtkn fossiilista. Ilmalämpö on minusta siinä mielessä maalämpöö parempi että se ei sössi maaperän jäähtymisen kanssa vaan jäähdyttämällä ulkoilmaa tekee lämpöä taloon joka haihduttaa sen takaisin ulkoilmaan. Mielestäni jätevilja, turve ja oljet tulevat aina olemaan "marginaaliryhmän" lämmitysratkaisuja.
Rmt=kestokulutushyödyke #2156
-JL-
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -JL- »

Pidemmän aikaa olen ihmetellyt pelletin aiheuttamaa tunnekuohua.
Keneltä keneltä on pois se että se on edullinen lämmitysmuoto?
Siinä menee monella herne heti nenukkiin kun mainitsee sanan pelletti.
Tulee mieleen eräs South Parkin jakso, missä taivaan portilla kerrottiin että mikä uskonto olisi ollut oikea valinta. Tätäkö ollaan metsästämässä?
Omakohtaista kokemusta on kolmen vuoden ajalta pelletin kanssa pelaamisesta. Ja itse teen sen vielä "raskaimmalla" tavalla. Säkki pihalla, ja sitä kannan sankojen kanssa pannuhuoneen pikkusiiloon. Pikkusiilokin on hyötytilavuudeltaan noin 150l, vaikka saisi pannuhuoneessa olla 500l. Sitähän joutuu paukkupakkasilla täyttämään parikin kertaa viikossa, jotta pysyy tällainen harva 300neliöinen hökkeli lämpimänä.
Voi sitä työn määrää. Nuohoamaankin joutuu nelisen kertaa vuodessa.
Mihin kaikkialle se ajan olisin voinut käyttää. Nyt en kotona ehdi kuin remppaamaan taloa, rakentelemaan nelipyöräisiä tallissa, kattomaan kakaran perään, hoitamaan parisuhdetta, olemaan kerhoaktiivi ja vielä löpisemään turhia tässä koneen äärellä (pääosin kotona, teen kolmivuorotyötä jossa ei tietokoneita tarvita kuin työjonon seuraamiseen). Valintoja, valintoja....
En vaihtaisi mitään muuksi.
Putkimiess

Viesti Kirjoittaja Putkimiess »

JL, minä olen ihmetellyt ihan samaa. Hurjista hinnannousuista vouhkataan vaikka pelletti ei ole koskaan ollut niin edullista kuin nyt (ihan alkuaikaa lukuunottamatta).
Vastaa Viestiin