sähköjohdot uusiksi

Keskustelu lämmitysjärjestelmien valinnasta ja huollosta, ilmanvaihdosta, putkisto- ja sähköremonteista ja muusta näihin liittyvästä.
Avatar
Sampo
Jäsen
Jäsen
Viestit: 348
Liittynyt: To Syys 22, 2005 10:38
Paikkakunta: Lapinjärvi
Paikkakunta: Pekinkylä

Viesti Kirjoittaja Sampo »

No ei se nyt ihan "pakollista" ole mutta suotavaa ottaa 3-vaihemittaus samalla kertaa.Riippuu siitä onko suorasähkölämmitys kiukaineen.Jos ei niin periaatteessa 1 vaiheellakin voi pyörittää hellaa ja jääkaappeja&valaistusta aivan hyvin.Mutta se olisi siis todella säästölinjan remontti :)
Muuten kyllä 3x25A piisaa hyvin pitkälle,harvemmin se on koko teholtaan käytössä jos huushollissa suht normaalimeininki eikä valtavia sorveja tai hitsausmuuntajia perässä. 3x35A on sitten isompi pykälä,lähinnä tarpeen jos on todellakin pienimuotoista tuotantotoimintaa ja hallin lämmitystä asumisen ohessa.
Viimeksi muokannut Sampo, Su Marras 06, 2005 10:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Frank
Jäsen
Jäsen
Viestit: 93
Liittynyt: Ke Loka 26, 2005 14:16

Viesti Kirjoittaja Frank »

Sampo kirjoitti:No ei se nyt ihan "pakollista" ole mutta suotavaa ottaa 3-vaihemittaus samalla kertaa.Riippuu siitä onko suorasähkölämmitys kiukaineen.Jos ei niin periaatteessa 1 vaiheellakin voi pyöritää hellaa ja jääkaappeja&valaistusta aivan hyvin.Mutta se olisi siis todella säästölinjan remontti :)
Muuten kyllä 3x25A piisaa hyvin pitkälle,harvemmin se on koko teholtaan käytössä jos huushollissa suht normaalimeininki eikä valtavia sorveja tai hitsausmuuntajia perässä. 3x35A on sitten isompi pykälä,lähinnä tarpeen jos on todellakin pienimuotoista tuotantotoimintaa ja hallin lämitystä asumisen ohessa.
Niinpä, appiukolla on tuollainen RMT-talo ja yhtä aikaa ei voi olla päällä arkkupakastin, valot, kuivaaja ja pesukon. Jos on, niin sulake napsahtaa. Varmaa on, että tulevaisuudessa on enemmän ja enemmän sähkövehkeita, joten lienee perusteltua vaihtaa ne sisäremontin yhteydessä.
Hanna
Jäsen
Jäsen
Viestit: 152
Liittynyt: Ke Loka 13, 2004 14:53
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Budjetointia

Viesti Kirjoittaja Hanna »

Intouduin laskemaan kaikki tähän mennessä tehtyjen huoneiden (kellari kokonaan ja keskikerroksesta keittiö, olohuone ja porraskäytävä kellariin) kustannukset. Rahhoo tuohon palanut sisältäen tarvikkeet, sähkösuunnitelman ja sukulais sähkärin työt 1844 euroa. Olemassa oleva keskus 3x25V. Tulevia kustannuksia: mittauskeskus, 2.keskus, yläkerta 3 huonetta, eteiset, wc, 2 makuuhuonetta.

- Tarvikkeet erittelynä: maakaapeli, kuparijohto (ilmalinja tolpalta taloon maahan), sähkärin työt, johdot, kellarin keskus, muut tarvikkeet 1 544 €
- Valaisimet (vanhoja osittain käytetty) 180 €
- Sähkösuunnitelma 120 €

Itse ollaan johdot vedetty ja sähkäri kytkee. Se on suht simppeliä, kun on maalaisjärjelle selvä ohjekuva sähkäriltä. Johdot vedetään samalla piiloon, kun lisäeritystä tehdään, sekä seiniä ja katot koolaillaan suoriksi. Sähkäri käy tarkistamassa vedot ennen levytyksiä ja kytkee kun on pintahommat siinä vaiheessa :D
Avatar
pakoistinen
Jäsen
Jäsen
Viestit: 483
Liittynyt: Pe Syys 09, 2005 9:41
Paikkakunta: helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pakoistinen »

Joo kannattaa lähteä suunnitelmissa liikkeelle laitteista. Yleensä 1.5 MMJ kaabeliin voi laittaa 10A virtaa, mikä vastaa noin 2300 Wattia (Fysiikan oppitunniltahan kaikki muistavat kaavan P=U*I.). 2.5 MMJ puolestaan vetää noin 16A virtaa, eli noin 3600 Wattia.

Tässä joitakin arvoja meidän keittiöstä:
-Valaisimet n.100W / kpl
-Sähköpatteri 800W
-Kahvinkeitin 1400W
-Leivänpaahdin 1000W
-Tiskikone 1900W
-Pesukone 2100W
-Jääkaappi 200W
-Mikro 1000W
-Liesitaso 3000W

... Siitä voi sitten itse kukin laskeskella kuinka monta narua pitää olla kun tehoa on tässä esimerkissä yhteensä max 11500 Wattia. huom. Jos tuossa olisi vielä 4-levyinen keittölevy niin tarvittaisiin vielä kolmivaihejohdin liedelle. Nyt selvitään seuraavasti:
-2 kpl 2.5MMJ veto (16A sulake) =~ 6600 W
-3 kpl 1.5MMJ veto (10A sulake) =~ 6900 W

Tuosta jää vielä 2800 Wattia ylimääräistä, joten köökissä voi sitten käyttää kaikkia koneita ja vaikka pölynimuroidakin samaan aikaan. Kannattaa mieluummin ylimitoittaa kuin alimitoittaa. :) Kuulemma vanhoihin johtoihin kannattaisi jättää hieman enemmän tehoylijäämää ihan varmuuden vuoksi.

Mutta - tietääkös kukaan paljonko tuommoinen metallikuorinen vanha johto vetää riskittä? 10A?
Avatar
Sampo
Jäsen
Jäsen
Viestit: 348
Liittynyt: To Syys 22, 2005 10:38
Paikkakunta: Lapinjärvi
Paikkakunta: Pekinkylä

Viesti Kirjoittaja Sampo »

pakoistinen kirjoitti:
Mutta - tietääkös kukaan paljonko tuommoinen metallikuorinen vanha johto vetää riskittä? 10A?
Ei ole varmaa tietoa,Kreikassa varmasti tiedetään,päätellen naruista mitä siellä olen monesti "ihaillut kateellisena" että voi kun meilläkin saisi asentaa noin kepoisia piuhoja eikä tarvitsisi ahtaissa rasioissa väännellä parhaimmillaan yli kahtakymmentä 2,5 neliön karvaa solmuun ja pakkasessa vielä.Luultavasti se jonkun pari-kolmekymmentä ampeeria hyvin kestää lämpenemättä.Johdinpoikkipinnat on Euroopassa melko runsaasti ylimitoitettu eli turvakerrointa on älyttömästi.Toisaalta pienentää se jonkin verran jännitehäviöitäkin..Aikaisemmin kuuli huhuja että Venäjällä ei joissakin laitoksissa käytetty sulakkeita lainkaan vaan riittävän paksuja johtoja.Sillä tavalla kai varmistivat että sähköä myös tulee kaiken aikaa.(Ja sitten kun jotain prakaa,niin se on kunnon mosaus).
En nyt innosta ketään kokeilemaan sitä "putkilankajohdon" virransietokykyä vaikka se kestääkin ylivirtaa jos vain liitokset ovat hyvät,nehän ne aina ensin pettää.
Avatar
JJ72
Jäsen
Jäsen
Viestit: 348
Liittynyt: Ti Touko 31, 2005 20:53
Paikkakunta: Keski-Uusimaa

Viesti Kirjoittaja JJ72 »

>Joo kannattaa lähteä suunnitelmissa liikkeelle laitteista. Yleensä 1.5 MMJ
>kaabeliin voi laittaa 10A virtaa, mikä vastaa noin 2300 Wattia (Fysiikan
>oppitunniltahan kaikki muistavat kaavan P=U*I.). 2.5 MMJ puolestaan
>vetää noin 16A virtaa, eli noin 3600 Wattia.

Kyllä siinä voi enemmänkin vetää, mutta joku on viisaasti päättänyt
että tuolla virralla ei kaapeli lämpene liikaa.

>... Siitä voi sitten itse kukin laskeskella kuinka monta narua pitää olla
>kun tehoa on tässä esimerkissä yhteensä max 11500 Wattia. huom. Jos
>tuossa olisi vielä 4-levyinen keittölevy niin tarvittaisiin vielä
>kolmivaihejohdin liedelle. Nyt selvitään seuraavasti:
>-2 kpl 2.5MMJ veto (16A sulake) =~ 6600 W
>-3 kpl 1.5MMJ veto (10A sulake) =~ 6900 W

miksi ei voisi käyttää yhtä 5x2.5mm2 kaapelia (jossa siis 3 vaihejohdinta)?

>Mutta - tietääkös kukaan paljonko tuommoinen metallikuorinen vanha
>johto vetää riskittä? 10A?

Oikeastaan poikkipinta-ala ei vaikuta mihinkään muuhun kuin jännite
häviöihin ja sitä kautta tietysti myös johtimien lämpenemiseen, mutta
kyllähän siitä 1.5mm2 MMJ:stä (tai MJ:stä) voi aikalailla sitä virtaa repiä
ennenkuin se alkaa olemaan vaarallisen lämmin, jos sen joku haluaa
laskea niin siihenhän pätee ihan normaali Ohmin laki. Mutta koska meillä
määräykset vaativat 10A sulakkeelle vähintään 1.5mm2 kaapelin ei liene
syytä ruveta urheilemaan.

Itse olen vetänyt vain kattovalaisimille 1.5mm2 kaapelia, kaikki muu on
vedetty 2.5mm2 kaapelilla.
Avatar
pakoistinen
Jäsen
Jäsen
Viestit: 483
Liittynyt: Pe Syys 09, 2005 9:41
Paikkakunta: helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pakoistinen »

JJ72 kirjoitti:miksi ei voisi käyttää yhtä 5x2.5mm2 kaapelia (jossa siis 3 vaihejohdinta)?
No miksipäs ei. Laitanpa sitä kun kaabelia sinne tulee joka tapauksessa. Hintaero on kaiketi marginaalinen. :)
JJ72 kirjoitti:Mutta koska meillä määräykset vaativat 10A sulakkeelle vähintään 1.5mm2 kaapelin ei liene syytä ruveta urheilemaan.
Kyseenalaista urheiluahan se olisi. Tehrähän määräysten mukaan niin ei tule ongelmia.
Frank
Jäsen
Jäsen
Viestit: 93
Liittynyt: Ke Loka 26, 2005 14:16

Viesti Kirjoittaja Frank »

pakoistinen kirjoitti:Joo kannattaa lähteä suunnitelmissa liikkeelle laitteista. Yleensä 1.5 MMJ kaabeliin voi laittaa 10A virtaa, mikä vastaa noin 2300 Wattia (Fysiikan oppitunniltahan kaikki muistavat kaavan P=U*I.). 2.5 MMJ puolestaan vetää noin 16A virtaa, eli noin 3600 Wattia.

Tässä joitakin arvoja meidän keittiöstä:
-Valaisimet n.100W / kpl
-Sähköpatteri 800W
-Kahvinkeitin 1400W
-Leivänpaahdin 1000W
-Tiskikone 1900W
-Pesukone 2100W
-Jääkaappi 200W
-Mikro 1000W
-Liesitaso 3000W

... Siitä voi sitten itse kukin laskeskella kuinka monta narua pitää olla kun tehoa on tässä esimerkissä yhteensä max 11500 Wattia. huom. Jos tuossa olisi vielä 4-levyinen keittölevy niin tarvittaisiin vielä kolmivaihejohdin liedelle. Nyt selvitään seuraavasti:
-2 kpl 2.5MMJ veto (16A sulake) =~ 6600 W
-3 kpl 1.5MMJ veto (10A sulake) =~ 6900 W

Tuosta jää vielä 2800 Wattia ylimääräistä, joten köökissä voi sitten käyttää kaikkia koneita ja vaikka pölynimuroidakin samaan aikaan. Kannattaa mieluummin ylimitoittaa kuin alimitoittaa. :) Kuulemma vanhoihin johtoihin kannattaisi jättää hieman enemmän tehoylijäämää ihan varmuuden vuoksi.

Mutta - tietääkös kukaan paljonko tuommoinen metallikuorinen vanha johto vetää riskittä? 10A?
Siis, onko näin että mikäli asentaa tällaisen uuden pöytäliesi/uuni -kombinaation (induktio jne.), niin joutuu joka tapauksessa vaihtamaan tuollaisen 1*25A --> 3*25A?
Avatar
JJ72
Jäsen
Jäsen
Viestit: 348
Liittynyt: Ti Touko 31, 2005 20:53
Paikkakunta: Keski-Uusimaa

Viesti Kirjoittaja JJ72 »

Useimmiten niissä on mahdollisuuus kytkeä ne yhdellä vaiheella,
mutta en sitten tiedä miten se vaikuttaa mahdollisesti useiden
levyjen yhtäaikaiseen lämpenemiseen... Kannattaa varmistaa
ennen ostamista jos ei ole käytettävissä kuin yksi vaihe.
Avatar
maanma
Moderaattori
Moderaattori
Viestit: 2371
Liittynyt: Ma Tammi 10, 2005 22:21
Paikkakunta: Turku
Paikkakunta: 80m2, talo -48/50, pelletti, aurinko, sähkö, öljy

Ei se liesi

Viesti Kirjoittaja maanma »

Yleensä lieden ja uunin (ainakin lattielieden) vielä saa yksivaihesähköön.

Haasteita alkaa tulla kattilavastuksesta, joka sekin vielä mahtuu kuvioon, jos 2kW riittää (mikä ei riitä kiertovesilämmityksessä).

Viimeisen niitin 3x25A tarpeeseen lyö sähkökiuas - kolmivaihepistorasiasta (hitsaus yms) nyt puhumattakaan.
jli
Uusi jäsen
Viestit: 2
Liittynyt: Ma Marras 07, 2005 18:07
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja jli »

Oon lueskellu näitä juttuja, onneksi mitään tee-se-ite sähkäriä ei taida joukosta lyötyä. Oikeita sähkäreitä näkyy olevan useitakin.
Sähköllä kikkailu ei kannata, täytyy tietää sähköjärjestelmistä ja kytkemisestä vähän enemmän kuin "värä väriin ja loput nippuun"

Yksi asia mitä mielestäni on riskitekijä on halogeenivalaisimet, joita nykyään tupataan joka paikkaan kun ne on niin kivan näköisiä, valaistustehohan niillä on olematon. Muistakaa jättää se ilmarako yläpuolelle ja laittakaa vaikka kipsilevyä tms. muuta palamatonta eristettä yllä olevan materiaalin eteen.
On toki sellaisiakin H-valaisimia jotka eivät vaadi kuin 20mm ilmarakoa, mutta sen huomaa kyllä hinassa.

Ei muutakun turvallista asumista

:D
Avatar
JJ72
Jäsen
Jäsen
Viestit: 348
Liittynyt: Ti Touko 31, 2005 20:53
Paikkakunta: Keski-Uusimaa

Viesti Kirjoittaja JJ72 »

>Yksi asia mitä mielestäni on riskitekijä on halogeenivalaisimet, joita
>nykyään tupataan joka paikkaan kun ne on niin kivan näköisiä,
>valaistustehohan niillä on olematon. Muistakaa jättää se ilmarako
>yläpuolelle ja laittakaa vaikka kipsilevyä tms. muuta palamatonta
>eristettä yllä olevan materiaalin eteen.

Niin, saivartelia kun olen niin on pakko sanoa, Halogeeni valaisimet ovat
erittäin tehokkaita valonlähteitä, eihän niitä muutoin autossakaan
käytettäisi, mutta ne on yleisesti rakennettu niin että niistä tulee spotti
valo, eli valo kerääntyy yhteen pisteeseen, joten yleisvalaistukseen
ne eivät ole parhaimpia mahdollisia. Halogeni valo on erittäin hyvä
ratkaisu sinne missä tarvitaan hyvää värien toistoa, eli esim kohde
valoksi työpöydälle jne jne.

Nykyään on saatavana myös Halogen valoja normaalilla E27 kannalla
(joka siis on se perintienen hehkulamppu), tuo antaa jo paljon enemmän
valoa jokasuuntaan koska siinä ei ole mitään heijastinta joka suuntaisi
valon johonkin tiettyyn suuntaan.

Ainoa ongelma Halogeni valaistuksella mielestäni on sen hyötysuhde joka
on onneton jos ajatellaan yleisvalaistusta ja verrataan nykyisiin
energiansäästö lamppuihin.

Itse olen viljellyt kaikki sellaiset tilat energiansäästölampuilla tai loiste-
putkilla jotka ovat päällä lähestulkoon aina, olkkarin kattokruunussakin
on hehkulamput vain siksi että niitä saa paremmin himmennettyä.

Loisteputkiakin löytyy nykyään vaikka minkälaisia värilämpötiloja...
vl
Jäsen
Jäsen
Viestit: 35
Liittynyt: Ke Helmi 23, 2005 20:43

Viesti Kirjoittaja vl »

Putkettomassa uppoasennuksessa sähkökaapeli ei saa olla kiinnitettynä eikä saa olla eristeen sisässä, kertoi tuttu sähkömies. Eli eipä kittailla kaapelia seinään ja piiloteta eristeisiin ilman suojaputkea. :shock:

Tämä siis toisen käden tietoa, jätetään nämä hommat alan ammattilaisen hoidettavaksi. :roll:
Avatar
pakoistinen
Jäsen
Jäsen
Viestit: 483
Liittynyt: Pe Syys 09, 2005 9:41
Paikkakunta: helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pakoistinen »

Meillä tehtiin rempan yhteydessä seuraavaa:
-Uudet johdotukset, pistorasiat, valokytkimet ja lampunpaikat koko yläkertaan
-Alakerrassa samat, puolet johdoista ja em. vermeistä uusittiin
-Lisättiin yksi välipääkeskus automaattisulakkeilla

... Jäljelle jäi uusimatta pari vanhaa metallikuorista sähköjohtoa, joita rasittaa vain pari valaisinta, eli ne ovat reippaalla alikuormalla koko ajan.

Sähkärikaveri piirteli röökiaskin kanteen pari mallikuvaa ja kävi kattomassa paikkoja. Loput sitten tehtiinkin itse. Yhteishinta koko hommalle alle tonnin.
Avatar
Leipuri
Uusi jäsen
Viestit: 6
Liittynyt: La Tammi 14, 2006 20:56

Viesti Kirjoittaja Leipuri »

Sähköistä puheenollen, oottako huomannu että Strömfors valmistaa niitä kunnon vanhan ajan vääntökytkimiä (ns. 4-kytkin) . Strömfors Renova-sarjasta löytyy, tosin vain uppona (ennen vanhaanhan noita oli pinta-kytkiminä?.
Sopii hyvin alkuperäisyyttä kunnioittavaan sähköremonttiin.

Minkälaisia ulkovalaisimia RM-taloissa on ollu alkuperäisenä?
Vastaa Viestiin