Köynnös kaariporttiin
Köynnös kaariporttiin
Meillä on kaariportti (ihan semmonen yksinkertainen) ja juuri riisuin viikonloppuna muovisen köynnöksen siitä
ja pohdin samalla, että mikäköös mahtais olla hyvä köynnöskasvi siihen? Muratista tykkään, mutta viime kesänä jo rivitalon pihassa sen kanssa tuskastuin, koska kasvu oli ihan tajuttoman hidasta? Vinkkejä? Sitäkin mietin, että kätevin ehkä olisi että köynnöksen saisi istutettua ruukuissa, mutta voi olla että maahankin sen saisin.
Mitens ois Humala, kasvaa aika vauhdilla ja käsittääkseni murattia isommat lehdet eli "rehevämpi". Tommosta istuttelin näkösuojaksi hm.. toissa kesänä ja taitaa olla jo neljättämetriä rönsyä.. ja jos harrastuksia puuttuu niin tosta saa sitten kaupantekiäisiksi kävyt kotikaljaankin kotipihalta.
Talo jo vuodesta 2007
Karhunköynnös on kaunis, mutaa leviää myös helposti. Meillä oven pielessä kimpassa humala ja karhunköynnös, karhunköynnöksen kauniit kukat koristavat mukavasti humalaa...humala on hieno. Viiniköynnöksellä saa ruskavärejä syksyllä..
Kellarin päälle oli pakko virittää lammasaita, ettei muksut kierähdä alas sieltä. Sittemmin ovat viiniköynnös ja karhunköynnös kauniisti peittäneet tuon lammasaidan...nekin pärjäävät yhdessä.
viiniköynnös
koulukoti
Kellarin päälle oli pakko virittää lammasaita, ettei muksut kierähdä alas sieltä. Sittemmin ovat viiniköynnös ja karhunköynnös kauniisti peittäneet tuon lammasaidan...nekin pärjäävät yhdessä.
viiniköynnös
koulukoti
Humala kyllä kasvaa varjossa, mutta ei oikein kuki kuin valoisassa paikassa. Lisäksi humala kerää mielellään ölliäisiä itseensä, eli hieman ikävä jos on ovensuussa, tulee ölliäiset sisälle!
Mutta eihän ne muutkaan ölliäisenkestäviä ole! Ite tykkään paljon kärhöistä, pienikukkaiset ovat kestävämpiä, eli niitä kannattaa suosia, jos ei halua suojata. Esim alppi-ja siperiankärhö ovat kestäviä. Toki isokukkaisistakin löytyy ihan kestäviä, niitä kannattaa katsoa tarkemmin kasvattajien sivuilta. Ne ovat kyllä TODELLA upeita!
piippuköynnös menee kans varjoon, se on kyllä enemmän lehtiköynnös. köynnöshortensiaa ja tuoksuköynnöskuusamaa voi kanssa kokeilla, vaikka ne on hieman talvenarkoja. Mulla on kyllä täällä mikkelin korkeudella talvehtinut tuoksu- ja tuliköynnöskuusama.
Ja ainahan on yksivuotiset! Niitä voi sotkea monivuotisten kanssa! Esim. kärhö monivuotisista, jotka yleensä kukkii aiemmin kesällä, ja sen sekaan kylvää yksivuotisen siemeniä, jotka monesti kukkii koko kesän tai myöhemmin kesällä.Nam!
Mutta eihän ne muutkaan ölliäisenkestäviä ole! Ite tykkään paljon kärhöistä, pienikukkaiset ovat kestävämpiä, eli niitä kannattaa suosia, jos ei halua suojata. Esim alppi-ja siperiankärhö ovat kestäviä. Toki isokukkaisistakin löytyy ihan kestäviä, niitä kannattaa katsoa tarkemmin kasvattajien sivuilta. Ne ovat kyllä TODELLA upeita!
piippuköynnös menee kans varjoon, se on kyllä enemmän lehtiköynnös. köynnöshortensiaa ja tuoksuköynnöskuusamaa voi kanssa kokeilla, vaikka ne on hieman talvenarkoja. Mulla on kyllä täällä mikkelin korkeudella talvehtinut tuoksu- ja tuliköynnöskuusama.
Ja ainahan on yksivuotiset! Niitä voi sotkea monivuotisten kanssa! Esim. kärhö monivuotisista, jotka yleensä kukkii aiemmin kesällä, ja sen sekaan kylvää yksivuotisen siemeniä, jotka monesti kukkii koko kesän tai myöhemmin kesällä.Nam!
Re: Köynnös kaariporttiin
Mä olen yrittänyt kasvattaa Humalaa siemenistä huonolla menestyksellä. Maanantaina edellinen asukas kävi kylässä ja kerroin humalaprojektista ja hän siihen, että no siinähän kasvaa jo humalaa
Jännä juttu vaan, että kuulemma kasvaa tosi huonosti.
-
?keskellä kämmentä
- Jäsen

Mulla kasvoi edellisessä pihassa humalaa melko varjoisessa paikassa.
Ja jotkut kirpat söi sen lehdet ruman reikäisiksi joka kesä...
Mut muuten kasvoi hyvin...
Ja jotkut kirpat söi sen lehdet ruman reikäisiksi joka kesä...
Mut muuten kasvoi hyvin...
jos ei tee mitään, ei tule vahinkojakaan :)
Nyt näin Vapun kunniaksi kerrottava, että minullakin oli humalahakuinen kauppalista, kun Alkossa kävin ja nimimerkkiä kävin hakemassa, joten hauskaa vappua kaikilleMaiju kirjoitti:Mä olen yrittänyt kasvattaa Humalaa siemenistä huonolla menestyksellä. Maanantaina edellinen asukas kävi kylässä ja kerroin humalaprojektista ja hän siihen, että no siinähän kasvaa jo humalaaJännä juttu vaan, että kuulemma kasvaa tosi huonosti.
Wanha wirttynyt Whiski
Jollet tiedä, ymmärrä tai osaa ole edes hauska tekemällä itsesi naurettavaksi, joten
tervetuloa Suomen pelkokertoimeen, tänään vuorossa Kotikokin erikoinen!
Jollet tiedä, ymmärrä tai osaa ole edes hauska tekemällä itsesi naurettavaksi, joten
tervetuloa Suomen pelkokertoimeen, tänään vuorossa Kotikokin erikoinen!