Saunan paneeleihin sasua vai ei
Saunan paneeleihin sasua vai ei
Asiasta varmaan ollut juttua ennenkin, mutta nyt ihan oma topicci, niin löytyy paremmin.
Eli olis ajankohtaista käsitellä ihka uuden saunan tervaleppä paneelit. Kovasti tuntuu nuo kirvesmiehet vielä ainakin suositteleva saunasasua. Mutta kertokaas nyt vielä hyvät ja huonot puolet verrattuna esim. parafiiniöljyllä käsittelyyn.
Eli olis ajankohtaista käsitellä ihka uuden saunan tervaleppä paneelit. Kovasti tuntuu nuo kirvesmiehet vielä ainakin suositteleva saunasasua. Mutta kertokaas nyt vielä hyvät ja huonot puolet verrattuna esim. parafiiniöljyllä käsittelyyn.
- PetteriKivimäki
- Jäsen

Sasu on ihan ehtaa lateksia, samat ainesosat kuin Eri-Keeper -liimassa.
Ks.
http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic ... ight=sasun
Ks.
http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic ... ight=sasun
Jumalauta, saunan takana on tilaa!
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
-
rintsikka-60
- Jäsen

Itselläni samainen pulma, laittaako suojaa saunan seiniin ja kattoon? Panelointi on valmis ja ensi viikolla olisi tarkoitus alkaa lauteita rakentelemaan. Materiaalina paneleissa niin kuin tulevissa lauteissakin on leppä.
Minulla olisi purkissa valmiina Tikkurilan Supi saunasuojaa. Mutta mietin että uskaltaako laittaa, kun aikaisemmin on mainittu, että käsittelyn jälkeen sauna alkaisi haisemaan pahalle lämmitettäessä? Onkohan muuten Supilla ja Sasulla mitään eroa tämän asian suhteen?
Pesuhuoneen katon olen jo käsitellyt Supilla, ja lepän punainensävy vain täytelöityi entisestään, joten se ei ainakaan olisi haitaksi. Tosin Supi käsittely teki pinnasta kiiltävän, joka ei välttämättä olisi tarpeen.
Joten uskallanko laittaa Supia saunaan etten pilaa uusittua saunaa??
Minulla olisi purkissa valmiina Tikkurilan Supi saunasuojaa. Mutta mietin että uskaltaako laittaa, kun aikaisemmin on mainittu, että käsittelyn jälkeen sauna alkaisi haisemaan pahalle lämmitettäessä? Onkohan muuten Supilla ja Sasulla mitään eroa tämän asian suhteen?
Pesuhuoneen katon olen jo käsitellyt Supilla, ja lepän punainensävy vain täytelöityi entisestään, joten se ei ainakaan olisi haitaksi. Tosin Supi käsittely teki pinnasta kiiltävän, joka ei välttämättä olisi tarpeen.
Joten uskallanko laittaa Supia saunaan etten pilaa uusittua saunaa??
Kannattaa lukaista tämä kyseinen keskustelu ja tuohon linkissä viitattuun keskusteluun.starppa kirjoitti: Joten uskallanko laittaa Supia saunaan etten pilaa uusittua saunaa??
Sen jälkeen voi sitten itse tehdä päätöksen haluaako tuota vai ei.
Edut:
Suojaa UV-säteilyltä
Suojaa lialta, mutta ainoastaan tiettyyn rajaan asti
Miinukset:
Saattaa allergisoida
Saattaa haista
Pilaa puun luonnolisen matan pinnan
Pilaa puun luonnollisen kuivumisen vapaasti
Tuntuu ainakin lauteissa ikävältä ja seinässä myös
Saunoissa on pärjätty iät ja ajat ilman sasua ja supia, joten varmaan pärjätään jatkossa. Katossa tuo nyt vielä menettelee, mutta eihän se muutenkaan likaannu.
Jos haluaa pitää saunan puhtaana niin peseytykää ennen saunaan menoa esim. jaloista tulee paljon likaa ja väriaineita (sukista). En oikein koskaan ole tajunnut miksi mennä likaisena saunaan...
Toinen homma on tosiaan se, että saunaa saa pestä, meillä riittää pesu tai kaksi vuodessa mutta saunomme aika vähän.
Kolmas homma on se, että tavaroiden kuivattaminen lauteilla likaa ne, eli jos on märät kengät ja haluaa kuivata ne saunassa niin kengät vaikka paljuun. Samoin vaatteista irtoaa väriä ja nöyhtää, joten pyykkitelineelle vaan eikä lauteille.
Olenkohan jo saarnannut tarpeeksi? Jokainen voi varmaan arvata onko meillä saunasuojalla suojattu vai ei...