Oletteko käyttäneet pihasuunnittelijaa?

Keskustelua otsikon mukaisesti
Vastaa Viestiin
Minttu
Jäsen
Jäsen

Oletteko käyttäneet pihasuunnittelijaa?

Viesti Kirjoittaja Minttu »

Olen ajatellut ottaa tähän puutarhaan avuksi piharakentamiseen koulutetun suunnittelijan (puutarhuri) että saadaan kerralla kunnollista. Oma pää on täynnä kekkilä-henkisiä ideoita, mutta toteutus ei aina vastaa ajatuksia. Oletteko käyttäneet pihojenne suunnittelussa ammattiapua ja onko kokemukset olleet hyviä? Mikä on hintataso? Itsestä tuntuu että tässä maailmanlopun savipellossa mikä tahansa auttava käsi olisi hyödyksi... :roll:
ahaikio
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Re: Oletteko käyttäneet pihasuunnittelijaa?

Viesti Kirjoittaja ahaikio »

Minttu kirjoitti:Olen ajatellut ottaa tähän puutarhaan avuksi piharakentamiseen koulutetun suunnittelijan (puutarhuri) että saadaan kerralla kunnollista. Oma pää on täynnä kekkilä-henkisiä ideoita, mutta toteutus ei aina vastaa ajatuksia. Oletteko käyttäneet pihojenne suunnittelussa ammattiapua ja onko kokemukset olleet hyviä? Mikä on hintataso? Itsestä tuntuu että tässä maailmanlopun savipellossa mikä tahansa auttava käsi olisi hyödyksi...
Ei olla ulkopuolisia käytetty, kun vaimolla on tuommoinen pihasuunnittelufirma. Sen mitä olen tuossa huomannut, niin parasta antia tuommoisessa suunnitelmassa on jokin pohja, jonka avulla saa sitten muodostettua oman pihansa. Suunnitelman avulla on myös kaivurikuskille helppo kertoa minne multa siirretään, jos pihan pinnanmuotoja on tarkoitus muokata.

Aamulehdessä oli viime kesänä vertailu hinnoista ja näytti suunnitelmien hinnat alkavan 1000 eurosta. Vaimo noista perii tällä hetkellä 500€ peruspihasta ja vaativammista kohteista enemmän. Tähän päälle toki kilometrikorvaukset. Tätä halvempiakin tarjouksia olen nähnyt, mutta kyllä ne suunnitelmat ja dokumentaatio sitten on vähän vasemmalla kädellä sutastun olosia.

Yllättäen aika suuri osa tilaajista muuten haluaa helppohoitoisen peruspihan. :-D

Ei varmaan Porvoosen kannata akaan piha-avun palveluita tilata, kun matka on niin pitkä. Tietenkin, jos tilaajia on monta, niin nuo matkakustannukset ei vaikuta hintaan niin paljoa.

Tuolta mun kotisivujen kautta on linkki vaimon firman sivuille, sieltä nyt ainakin saa jotain lähtökohtaa asiaan.

Meniköhän tämä nyt mainostamiseksi? Moneen puutarhanhoitoa koskevaan jne. kyselyyn on jäänyt vastaamatta tuon kysymyksen siivittämänä.

Edit:
Niin meitin pihaa ei sitten kannata tulla kovin kaukaa ihmettelemään. Eikös se ollut jotenkin, että suutarin lapsilla ei ole kenkiä tai jotain. Meillä on talo vielä niin kesken, että aina kun vaimo saa neliön puhdistettua, mää sotken kaks purukasalla tai muulla roinalla.
Minttu
Jäsen
Jäsen

Mulla on jo taskussa yhden paikallisen suunnittelijan käyntikortti, mutta vielä mietityttää että kuinka paljon rahapussista tuohon irtoaa ja mitä jos se suunnittelija ei yhtään tajua mun ajatuksia. Mutta kai ammattilaiset osaa kuunnella ja ainakin niillä luulis olevan esteettistä silmää paljon enemmän kuin minulla. Taidan kokeilla oman suunnitelman tekemistä ja jos joudun ulalle (niinkuin yleensä) niin otan luurin käteen. Ulkopuolisissa on yleensä se hyvä puoli, että ne näkee ratkaisuja siellä, mistä ei itse tajunnut katsoa. Sitä tulee jotenkin sokeaksi jo olemassa oleville asioille eikä esim. näe, että kasvihuoneen paikkaa vaihtamalla piha saisi ihan uuden ulottuvuuden.

Ei tuo minusta mainostamista ollut, kukas kissan hännän nostais jos ei kissa itse :wink:
Hippula07
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Hippula07 »

Minttu kirjoitti:Olen ajatellut ottaa tähän puutarhaan avuksi piharakentamiseen koulutetun suunnittelijan (puutarhuri) että saadaan kerralla kunnollista. Oma pää on täynnä kekkilä-henkisiä ideoita, mutta toteutus ei aina vastaa ajatuksia. Oletteko käyttäneet pihojenne suunnittelussa ammattiapua ja onko kokemukset olleet hyviä? Mikä on hintataso? Itsestä tuntuu että tässä maailmanlopun savipellossa mikä tahansa auttava käsi olisi hyödyksi... :roll:
Sana "ammattiapu" pistää niin pahasti korvaan, että oikein koskee. Melkein olen tullut siihen tulokseen, että ns. oikeita ammattimiehiä ei ole ja jos haluaa tehdä hyvän niin opiskelee ja tekee itse. Tämä nyt ei siis koske pihaa vaan tekemistä yleensäkin. Voi olla, että löydätkin hyvän ja edullisen ns. ammattiavun pihan suhteen :lol:
Minttu
Jäsen
Jäsen

Hippula07 kirjoitti: Sana "ammattiapu" pistää niin pahasti korvaan, että oikein koskee. Melkein olen tullut siihen tulokseen, että ns. oikeita ammattimiehiä ei ole ja jos haluaa tehdä hyvän niin opiskelee ja tekee itse. Tämä nyt ei siis koske pihaa vaan tekemistä yleensäkin. Voi olla, että löydätkin hyvän ja edullisen ns. ammattiavun pihan suhteen :lol:
Näinhän se usein on kun asia koskee ns. käsillä tekemistä. Kyllä mä sähkötyötkin tekisin itse jos se olis laillista :wink: Ja kyllä mä olen hyviin ammattimiehiin ja -naisiin törmännyt, varsinkin vanhemmilla ammattilaisilla tietotaidon määrä on valtava ja kun se vielä korreloi ammattiylpeyden ja rehtiyden kanssa niin kaikki on täydellistä.

Mutta puutarhan ja kaiken esteettisen kanssa olen hukassa. Mä en vaan voi ymmärtää miten jossain puutarhakirjassa joku romuinen saavi krassiköynnöksineen näyttää hyvältä pihalla, mutta meidän pihalla sellainen näyttäisi vaan romuiselta saavilta, jossa krassitkin kuolee. Eli tarvitsen lainaksi lähinnä tyylitajua ja visiointikykyä, lapiointihommat sujuu sentään ihan omin voimin :lol:
Olen tosi kateellinen teille kaikille, joilla on myötäsyntyinen harmonian, värien ja estetiikan taju!
oske
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja oske »

Eli tarvitsen lainaksi lähinnä tyylitajua ja visiointikykyä, lapiointihommat sujuu sentään ihan omin voimin
Valitettavasti jos oikeesti haluaa kunnollisen pihan niin kaikki lähtee sielläkin perustuksista. Niinkuin yleensäkin kaikessa rakentamisessa.

Joten lapiolla ei kovin kummoisia kasvualustojen pohjia kukaan kaiva.
Kunnolinen kasville sopiva kasvualusta taas on ehdoton edellytys, että jotain ylipäänsä saadaan kasvamaan ilman, että tarvii jatkuvasti olla kitkemässä tai kastelemassa istutettuja kasveja.

Monesti istuttaja epäilee, että menestyykö ko. kasvi omalla pihalla mutta melkein mikä vaan Suomessa myytävä kasvi menestyy jos kasvualusta on riittävä ja oikeanlainen.
Pensailla mielellään min 40 cm syvä ja puilla sais olla riippuen kosteusolosuhteista mielellään min 80 cm. Mutta näistäkin kasvualustojen pohjista tulisi ylimääräinen vesi saaada jotenkin johdettua pois.

Kasvualustojen rakenteista ja niiden sisltämien ravinteiden oikeasta koostumuksesta löytää lisäinfoa esim. Kekkilän sivuilta:http://www.kekkila.fi/web/web.nsf/sp?Open&cid=viherrakentaja

Eli konetöitä ei oikein pystyne välttämään ja hyväkään pihasuunnitelma ei auta jos niitä suunnitelman kasveja ei saa kasvamaan.
Suunnitelman hinta taas on noista pihan kustannuksista yleensä se kaikkein pienin.

t:oske
Jokapaikanhöylä
Jäsen
Jäsen

Kirjastosta?

Viesti Kirjoittaja Jokapaikanhöylä »

Löytyisiköhän kirjastosta joku vanha opus pihanrakennukseen/puutarhanlaittoon? Nää pihamaathan on aikoinaan suurelta osin perustettu "heinäpelloille", ei siis ihan luonnostaan kasva omenapuita, koivuja, mansikkaa, herukkaa, karviaista, tuomea, lupiineja, koristevattua... Josta tulikin mieleeni, täytyy yrittää muistaa käydä keväällä pöllimässä veljen pihasta muutama oikea vattupuska, niillä on kuulemma liikaakin ja tahtoo saada vadelmakakkua :cool:
"Köyhän pitää osata kaikkea.."

"Älä koskaan tee tänään sitä, minkä voit jättää huomennakin tekemättä.."

"Ole säästäväinen, säästä itseäsi.."
AS2000
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja AS2000 »

Minttu kirjoitti:Olen ajatellut ottaa tähän puutarhaan avuksi piharakentamiseen koulutetun suunnittelijan (puutarhuri) että saadaan kerralla kunnollista.
Samaa olen miettinyt. Meillä tosin piha on edellisten omistajien jäljilä "valmis", mutta ikävä tosiasia on se, että omenapuiden tilalle tulee ennen pitkää uusia omakotitaloja hyyyyvin lähelle meitä. Olisi kiva ennakoida pihasuunnittelussa tulevat naapurit ja saada oma pikku pläntti mahdollisimman viihtyisäksi.

Ajatusta ja satunnaista goglailua pidemmälle tämä ajatus ei toistaiseksi ole kantanut...
Naura ongelmillesi, niin kaikki muutkin tekevät.
whiski
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja whiski »

Mitä tulee kokemuksiin pihasuunnittelijan käytöstä, nii tuntuu siltä, että kyseinen tarve kariutuu yleensä siinä vaiheessa, kun on saatu mökki asuttavaan kuntoon ja kurkistus kukkaroon aiheuttaa selkeän tavoitteen siirron! ELi tyhjästä kukkarosta on pirun vaikea kaivaa pihasuunnittelijan palkkiota ja kun sitten pitäisi vielä toteuttaa se suunnitelma, niin yleensä unohdetaan koko juttu. Muutenkin on parempi asua ensin pari vuotta ja katsella vähän mitä ja miten sitä pihallaan oikeastaan haluaisi olla ja sen jälkeen muljattaisiin piha uuteen uskoon.

Korkeuskäyrät tontilta, vaikka vain ihan omakätinen suuntaa antava piirros, sitten ilman suunnat. Mahdolliset ojat ja muut vesirakenteet. Pihatiet ja talouspiha (roska-auton tarve puiden/ öljyn tuonti, sekä mahdollinen muu sellainen, jota ei tarvita keittiön ikkunan alla.) Mahdolliselle lumellekin pitäisi löytää paikka. Miten pääsee korjaamaan /siivoamaan räystäiltä rännit, olisi hyvä tarkistaa istutusten suhteen. Noilla kun lähtee liikkeelle ensin, niin sen jälkeen on jo paljon helpompi suunnitella istuksia. Puutarhaliikkeistä saa ohjeita mikä kasvi säilyy parhaiten auringossa/ varjossa/kuivassa/ kosteassa jne.
Wanha wirttynyt Whiski

Jollet tiedä, ymmärrä tai osaa ole edes hauska tekemällä itsesi naurettavaksi, joten
tervetuloa Suomen pelkokertoimeen, tänään vuorossa Kotikokin erikoinen!
ahaikio
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ahaikio »

Kekkilä on omien sanojensa mukaan "Suomen suurin viherrakentamisen kasvualustojen valmistaja". Kannattaako heidän ohjeitaan ihan välttämättä uskoa kaikessa vrt. Tikkurila ja lateksi? Itse en ainakaan suorilta uskoisi ihan kaikkea, mitä Kekkilän edustajat sanoo.

Toinen on sitten nämä puutarhaliikkeet, jotkut niistä on hyviä ja asiantuntevia, mutta osa vaan on.

Itse kannattaa siis ottaa selvää ja olla aktiivinen niin kuin monissa muissakin asioissa. Pihasuunnitelma on nopeutettu tapa saada tietoa, tietenkin senkin edyllytyksenä on hyvä suunnittelija.

Pihasuunnitelma muuten monesti säästää itsensä takaisin, valmiin listan kanssa kun on helppo hakea tarjouksia monista paikoista. Edullisin tarjous ei välttämättä ole loppupeleissä halvin, taimien laatu vaihtelee todella paljon eri puutarhojen ja myymälöiden välillä. Kannattaa suosia suomalaista, hieman etelämmässä tuotetut taimet ei välttämättä kestä täkäläisiä talvia.
Afrodite
Uusi jäsen

Viesti Kirjoittaja Afrodite »

whiski on oikeassa sen suhteen mistä kannattaa lähteä liikenteeseen; ekana toimivuus ja siihen liittyen maanpinnan muotoilu. Sitten onkin jo pohjaan piirrelty, missä täytyy mennä kulkureittejä, mihin jättää tiaa lumelle, mihin kompostit....sitten voi miettiä niitä kasvien paikkoja. Siinäkin lähde liikkeelle isoista kokonaisuuksista; mihin kasvimaa tulee, mihin yrttitarha, mihin koristekasveja, mihin korkeaa puuta, aitakasveja jne.

Monesti näkee kun mammat ovat ripotelleet kasveja pihalle sinne tänne, mutta se ei kyllä kannata! Istutuksista tulee todella hajanaisen näköiset, ja niitä on paljon vaikeampi hoitaa (kastelu,kitkeminen). Kun kasvit ovat isoissa ryhmissä, on hoito helpompaa, ja samalla saat todella kauniin pihan! Kun olet asetellut ryhmät paikoilleen, voit alkaa miettiä tarkemmin kasvivalintoja. Puutarhakirjoista saat kyllä paljon apua, joissain on jo valmiiksi piirretty malliryhmiä, joista voi ottaa vinkkiä. Myös puutarhaliikkeistä saa apua. Kukkaryhmät yleensä rakennetaan niin, että korkeat taakse,matalat eteen (onpa todella omaperäinen neuvo :cool: ), ja lisäksi niin, että penkistä löytyy eri aikaan kukkivia kasveja, jolloin penkissä olisi aina joku kasvi kukassa. Silloin saa kukkaloistosta nauttia koko vuoden!

Mutta minun mielestä ei kannata ottaa niin kamalan vakavasti tuota puutarhan suunnittelua! Tee vaan itse suunnitelma, säästät rahaa, ja hauskaakin se on! Ja jos joku ei toimi/kasvi ei viihdy, niin eihän se nyt niin vakavaa ole, lapio käteen ja pistä puskaa siirtäen! Mulla ainakin on puutarha jatkuvan muokkaus prosessin alla, en varmaan osaisi elää niin,että puutarha on "valmis"! :wink:
Vastaa Viestiin