Puolipaneelia tupaan
Puolipaneelia tupaan
Potilas yllättäen RMT -56 ja remonttia puskee. Vanhat seinät on ulkoseinien osalta levytetty (huonosti kiinnitetyt) ja väliseinät pinkopahvia (joutuu levyttämään koska takana hirsiseinä). Tarkoitus olisi saada lasikuitutapetit seinälle kauttaaltaan ja sitten tuoda vähän ilmettä puolipaneelilla. Ite oon puun ystävä ja muutenkin perinteisten sävyjen kannalla.
Mikähän mahtanee olla nyrkkisääntö paneelin korkeudelle? Huonekorkeutta reippaasti noin 2m 55cm. Paneeli olisi 360 pitkää valmiiksi, joten ~120cm olisi se yläraja että saisi aina kolme pätkää yhdestä paneelista.
Mitäs ihmiset on muuten mieltä puolipaneelista seinällä?
Mikähän mahtanee olla nyrkkisääntö paneelin korkeudelle? Huonekorkeutta reippaasti noin 2m 55cm. Paneeli olisi 360 pitkää valmiiksi, joten ~120cm olisi se yläraja että saisi aina kolme pätkää yhdestä paneelista.
Mitäs ihmiset on muuten mieltä puolipaneelista seinällä?
-
rintsikka-60
- Jäsen

Tee erillainen kuin muilla! 110cm, ja sitten niistä 10 cm ylijäävistä pätkistä teet salmiakkikuvion yläpuolelle, tälleen:
'#' on paneeli, ' ' on tyhjää tai siis se seinä takana
'#' on paneeli, ' ' on tyhjää tai siis se seinä takana
Koodi: Valitse kaikki
# # # #
# # # #
########
########
########
########
########
########
########
########
########
########
########
-
Pekka Huhta
- Moderaattori

Just näin, tuo 70-luvulla keksitty ½-puolipaneli tulee itse asiassa juuri höylätavaran yleisistä pituuksista. Perinteisesti puolipaneli on ollut joko rintapanelia (suunnilleen rinnan korkeudelle) tai matalampaa, suunnilleen tuolinselkämyksen korkeudelle asettuvaa panelia (miettikääs vanhoja kartanoita joissa on seinän alaosaa kiertävä peilipanelointi). Tuo tasan puolikas ei oo oikeen paljo sitä eikä tätä.Jami kirjoitti:Itse asiassa nimi ei ole enne; perinteisesti puolipaneeli nimenomaan EI jaa seinää keskeltä kahtia, vaan on selvästi korkeampi.lapanen kirjoitti:Laitat ihan oman mieltymyksen mukaan, mutta nimensä mukaisesti puolipaneeli laitetaan yleensä puoliväliin asti.
Itse tykkään puolipanelista, mutta välttäisin tekemästä sitä sillä jo ajatuksena kulahtaneella "saunapanelilla" (STV). Siitä tulee heti 70-luku mieleen.
Mä olen muuutenkin vähhän sitä mieltä että nää suomalaiset standardoidut panelimallit on aika häijysti aikansa eläneitä. Ne keksittiin aikanaan vakioimaan tuotteet eri sahojen ja höyläämöiden kesken. Vaikka periaate olikin hyvä, niin se on kyllä kaventanut tarjontaa ja yksipuolistanut valikoimaa ihan tolkuttomasti. Onneksi viime vuosina sentään on profiilivalikoimat laajentuneet, niin että saa vähän muutakin kuin sitä 70-lukua seiniin.
Mutta tuommoista korkeampaa rintapanelia olen itsekin värkkäämässä kylppäriin helmiponttipanelista.
Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
Joku suunnittelija jossain lehdessä kehotti välttämään ns. pzzeriapanelointia ja vetämään sen reilusti korkeaksi saaristolaistyyliin, etenkin teillä huonekorkeus olisi riittävä. Paneloinnin yläreunaan voi yhdistää hyllyjä niin saa kätevää säilytystilaa sen verran ylös ettei pää kolise. Jossain sisustuslehdessä (taas kerran) oli kuva torpasta, jossa oli aivan ihana seinä, kun se muuten oli jätetty paljaalle, vanhalle hirrelle, mutta sitten oli sininen korkea seinäpanelointi. Toki paljon riippuu asunnon ja sisustuksen tyylistä.
EDIT: nyt muuten muistin minkä lehden kannessa se panelointikuva oli.

EDIT: nyt muuten muistin minkä lehden kannessa se panelointikuva oli.

Viimeksi muokannut Minttu, Ma Tammi 21, 2008 12:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
Pekka Huhta
- Moderaattori

Ihanaa, pizzeriapanelointi...
Täydellinen termi kuvaamaan just semmosta älä-tee-näin-panelointia, joka on vedetty vyötärönkorkeudelle halvimmalla saunapanelilla ja sitten lakattu kertaalleen laikuille
Mä luulen että melkein jokainen hoksaa että mistä on kyse kun noin sanoo.
Loistotermi, tuota pitää käyttää
Pekka
Loistotermi, tuota pitää käyttää
Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
Samaa asiaa Jami tarkoitetaan, ilmaisin itseni vähän huonosti, tarkoitin että ainakin seinän puoliväliin asti, niinkuin kommenttini "metriset on naurettavia" ilmaisee.Pekka Huhta kirjoitti:Just näin, tuo 70-luvulla keksitty ½-puolipaneli tulee itse asiassa juuri höylätavaran yleisistä pituuksista. Perinteisesti puolipaneli on ollut joko rintapanelia (suunnilleen rinnan korkeudelle) tai matalampaa, suunnilleen tuolinselkämyksen korkeudelle asettuvaa panelia (miettikääs vanhoja kartanoita joissa on seinän alaosaa kiertävä peilipanelointi). Tuo tasan puolikas ei oo oikeen paljo sitä eikä tätä.Jami kirjoitti:Itse asiassa nimi ei ole enne; perinteisesti puolipaneeli nimenomaan EI jaa seinää keskeltä kahtia, vaan on selvästi korkeampi.lapanen kirjoitti:Laitat ihan oman mieltymyksen mukaan, mutta nimensä mukaisesti puolipaneeli laitetaan yleensä puoliväliin asti.
Pekka
Tuota Pekan kommenttia en kyllä oikein ymmärrä. Jos alkuperäisen kysyjän huonekorkeus puolitetaan, saadaan 127,5cm ja se on aikalailla tarkasti rinnan korkeus. Tuo tuolinselkämyksen mittainen panelointi on juuri sitä Mintun kuvaamaa pizzeriapanelointia, mitä ei viitsisi katella edes kolmen promillen keskikaljakännissäkään!
Edellinen asukas oli tänne laittanut tuon 120+ paneloinnin. Voisi olla hieman korkeampikin. Ainoa huomaamani haitta korkeassa paneloinnissa on taulujen vaikea sijoittaminen, tuppaavat olla liian lähellä kattoa ja se taas on aika sukkelan näköistä. Kun eihän niitä paneloinnin yläreunaankaan voi kiinni laittaa. Tasan puoliväliin katon ja paneloinnin yläreunan väliin olen laittanut.
Kiitos kommenteista. Pituudeksi jätän siis maksimin mitä saa eli ~120 ja jos korkeutta tarvii lisää niin siihen voi sitten tehdä esim 15cm korotuksen kahden listan väliin laitettavalla levyllä mihin voi maalata esim jonkinlaisen neutraalin kuvion. Pitääkin miettiä tuota hirren jättämistä näkyviin, mietintämyssyyn siis.
Meillä on kellarin rapussa helmipontista tehty 75 cm korkea panelointi joka seuraa rappusten muotoa.Miellyttää ainakin meidän silmää.
Mun mielestä paneelin pitää olla joko reilusti alle puolenvälin tai sitten rintapaneeli.Tasan puoleenväliin mitoitettu on ainakin mun silmään se huonoin vaihtoehto,varsinkin kun paneelimallina on tuo -70-80 luvun malli.
Mun mielestä paneelin pitää olla joko reilusti alle puolenvälin tai sitten rintapaneeli.Tasan puoleenväliin mitoitettu on ainakin mun silmään se huonoin vaihtoehto,varsinkin kun paneelimallina on tuo -70-80 luvun malli.
Jos se olis helppoo,olisin tehnyt sen jo.